Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka päiväinen painajainen, matikanläksyt. lapsi ei osaa enkä minä osaa auttaa!

Vierailija
12.10.2017 |

En oppinut ikinä jakolaskua enkä kertotaulua, kaikki muukin matikassa tökkii. olen nyt 38v. Ja 9v tyttären matikanläksyt ovat ihan hirveä painajainen, tyttö itkee ja minuakin alkaa itkettää ! Teen parhaani mutta kun en..

ESim. 60-24, sain sormilla laskemalla 47 ja väärinhän se oli ! Olenkin laittanut Wilman ettei lasta saa syyttää huonosti tehdtstä matikaläksystä .

Kommentit (254)

Vierailija
61/254 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä desimaaliluvut on itsellekin haastavia. Kokonaisten kanssa vielä pärjää.

Vierailija
62/254 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jo pudonnut kärriltä, ei ole helppoa muutaman tukitunnin avulla kuroa umpeen. Paljon riippuu opettajasta ja luokasta: onko luokka rauhallinen vai hälisevä, hakuaako opettaja edetä niin, että kaikki pysyy mukana ja häneltä uskalletaan kysyä jne. Tukitoimia on monin paikoin supistettu eikä erityisopettajan tukea riitä kaikille. Tukiopetus on oikeus, jota kannattaa kysyä opettajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/254 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo?

Aika hassu ajatus... minusta.

Jos jotain asiaa ei erityisemmin tarvitse (eikä rakasta), sen kyllä unohtaa.

Vierailija
64/254 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on jo pudonnut kärriltä, ei ole helppoa muutaman tukitunnin avulla kuroa umpeen. Paljon riippuu opettajasta ja luokasta: onko luokka rauhallinen vai hälisevä, hakuaako opettaja edetä niin, että kaikki pysyy mukana ja häneltä uskalletaan kysyä jne. Tukitoimia on monin paikoin supistettu eikä erityisopettajan tukea riitä kaikille. Tukiopetus on oikeus, jota kannattaa kysyä opettajalta.

Tämä on totta.

Vierailija
65/254 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan äidillä ja tyttärellä oppimivaikeus ainakin siltä kuulostaa. Pyydä tukea, erityisopetusta lapsellesi jaa käy tutustumassa HEROn sivuihin, jos saisitte sitä kautta apua. Ei ole normaalia, jos et ole koulussa oppinut edes kertolaskuja tai tuollaiset vähennyslaskut ovat hankalia.

Vierailija
66/254 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot hyvännököinen niin voin tulla opettaan teille molrmmilla matikkaa, mun sun pitää korvata vaivannäkö mulle

Vierailija
67/254 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni lukiolainen tulisi mielellään teitä opettamaan kotiin, yhdessä lasta ja äitiä. Laita ilmoitus paikalliseen Facebook-ryhmään tai vaikka kaupan ilmoitustaululle. Tarjoa esim. 20€/opetuskerta ja etsi opettajaksi joku pitkän matikan lukija, joka on aina tykännyt matikasta. Se motivoi lastakin yrittämään enemmän.

Kaunis ajatus, muttei välttämättä toimi. Minä tykkäsin aina matematiikasta ja minulle se oli helppoa. Sitten kun olin teekkari, menin auttamaan jotain kasiluokkalaista murtolukulaskuissa taskurahan toivossa. Selostin sille ne asiat ties kuinka monella tavalla, mutta ei se tajunnut. Enkä minä tajunnut, miten joku voi olla niin tyhmä, ettei ymmärrä ihan itsestäänselviä asioita! 

Ennemmin ehkä joku matematiikan opettajaksi opiskeleva tyyppi, jolla on jo vähän muitakin taitoja kuin se oma matematiikan osaaminen.

Vierailija
68/254 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo?

Aika hassu ajatus... minusta.

Jos jotain asiaa ei erityisemmin tarvitse (eikä rakasta), sen kyllä unohtaa.

Ei tarvi matematiikkaa?

No tämä kyllä selittäisi sen että miten joillakin talous kusee kaiken aikaa. Jos ei ymmärrä sitä että tonnin tuloilla ei voi tehdä velkaantumatta joka kuukausi kahden tonnin ostoksia, niin huonostihan siinä käy.

Vierailija
69/254 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta että jollekkin tulee yllätyksenä että joillekkin matematiikka on todella hankalaa.

Itselle tosiaan tuottaa hankaluuksia vaikka laskea 126-77. Tottakai sen osaan laskea mutta se vie aikaa kun taas ystäväni osaa muutamassa sekunnissa sanoa vastauksen.

Ja ei en ole tyhmä tai vajaa.

Ap:lle sanoisin että pyytää tosiaan tukiopetusta ja jos mahdollista niin pienryhmä.

Vierailija
70/254 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ymmärtänyt jotain väärin, kun olen luulut että koulun ja opettajien tehtävä on opettaa?

Vierailija
71/254 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus pisatulosten takaa alkaa paljastua.

Vierailija
72/254 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matemaatikon poika ei osaa matematiikkaa. Kun ei osaa niin ei osaa.

Vierailija
73/254 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ymmärtänyt jotain väärin, kun olen luulut että koulun ja opettajien tehtävä on opettaa?

Et mutta kaikki eivät pysty keskittymään jos luokassa on 30 oppilasta ja kauhea hälinä. Lisäksi aika harva lapsi uskaltaa pyytää apua kun toiset teilavat tyhmäksi jos ei osaa.

Opettajalla ei myöskään aina ole aikaa opettaa asiaa yksilöllisesti jollekkin ja ei välttämättä huomaa että joku ei osaa ennenkuin tulee koe.

Vierailija
74/254 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muodonmuutosohjelmassa Palanderit meikattiin vanhaksi. Siinä ohjelmassa Riina-rouvalla tuotti vaikkeuksia laskea kuinka vanhoja hänen lapsensa ovat muutaman kymmenen vuoden päästä. Kalle tuli apuun laskutoimituksessa.

Riina vaikuttaa huonoista matematiikkataidoistaan huolimatta ihan skarpilta täyspäiseltä ihmiseltä.

Vierailija
75/254 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipahdin tuolilta kun luin aloituksen 😂 lusikallinen saveakin taisi päästä housuun. Miten joku voi olla noin tyhmä? Hahhahaa 😂

Vierailija
76/254 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tyhmyys periytyy. Minkäs sille voi. Tukiopetuksessa voidaan ns. tilkitä uppoavaa laivaa aina sieltä, minne kulloinkin tulee uusi reikä, mutta ei sielläkään ihmeitä voida tehdä. Geenejä ei voi muuttaa. Koittakaa nyt kaivella siitä lapsesta esiin hänen vahvuutensa ja satsatkaa niihin. Ehkä se oma ala löytyy jostain missä ei tarvitse matikkaa osata.

Menisi vielä myötätunnon puolelle jos sinä äitinä osaisit, mutta et osaisi opettaa lasta. Jos kuitenkaan et itsekään tajua edes alaluokkien simppeleitä laskuja JA et edes ole ymmärtänyt, että lapsesi kirjoista voisit ne ihan ilmaiseksi opetella, niin ei voi muuta sanoa kuin voi voi. Taitaa olla vähän laskupäätä laajempaakin ongelmaa teillä suvussa.  Toivottavasti teillä ei ole suurperhe, kalliiksi tulee yhteiskunnalle.

Vierailija
77/254 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, miten joku aikuinen voi olla näin yksinkertainen :-O

Vierailija
78/254 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, miten joku aikuinen voi olla näin yksinkertainen :-O

Sitä minäkin olen ihmetellyt ketjua lukiessa, ehkä ymmärtäisi jos olisi vain yksi, mutta tässä ketjussa on niin monta ihmistä, jotka todella auliisti paljastavat oman tietämättömyytensä (ehkä tyhmyytensä?) haukkumalla aloittajaa tyhmäksi. Kyllä kai jokainen normaalilla järjellä varustettu tietää, että dysleksia tai dyskalkulia ei vaikuta älykkyyteen mitenkään.

Vierailija
79/254 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kertolaskut pitää opetella ulkoa, ei niihin mitään oikotietä tai taikatemppua ole. Ja sitten kun osaa kertolaskut, voi oppia jakolaskut.

Jotenkin kuulostaa siltä että olisi parempi jos lapsi saisi tehdä läksynsä rauhassa. Itkua tihrustavasta äidistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Lapsihan alkaa pelkäämään koko matikkaa kun äitikin sen takia itkee.

Anna koulun hoitaa opettaminen ja vaadi tukiopetusta lapselle.

Miksi? En ole ikinä ymmärtänyt tuota sääntöä ja jankkausta. En ole jaksanut niitä koskaan opetelle ja hyvin pärjäsin teknillisen yliopistonkin matikassa. Kertolastkut voi aina laskea. 

Mielestäni on typerää opetella laskujen tuloksia ulkoa. Mihin vedetään raja? Miksei sitten opetalla esimerkiksi 12-kerottauluun asti? 

Vierailija
80/254 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki se kuuluu koulullekin, mutta kyllä se on myös vanhempien tehtävä olla tukena ja opettaa jos ei kouhommat suju. 

Toisaalta valitettavan paljon näkee vanhempia, joita asia ei kiinnosta pätkääkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme