Joka päiväinen painajainen, matikanläksyt. lapsi ei osaa enkä minä osaa auttaa!
En oppinut ikinä jakolaskua enkä kertotaulua, kaikki muukin matikassa tökkii. olen nyt 38v. Ja 9v tyttären matikanläksyt ovat ihan hirveä painajainen, tyttö itkee ja minuakin alkaa itkettää ! Teen parhaani mutta kun en..
ESim. 60-24, sain sormilla laskemalla 47 ja väärinhän se oli ! Olenkin laittanut Wilman ettei lasta saa syyttää huonosti tehdtstä matikaläksystä .
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko lapsen mahdollista saada tukiopetusta? Koulun kautta tai voisitko esim. palkata jonkun opiskelijan opettamaan?
Mulla ei ole itsellä vaikeuksia matikassa, mutta 9v lapsi on tosi herkkä hermostumaan, jos ei heti osaa. Täysin toimivaa ratkaisua en ole keksinyt, mutta vähän auttaa, kun pyydän tekemään itse koulun jälkeen kaikki mitä osaa ja jättämään loput odottamaan. Sitten kotona teemme yhden tehtävän -> jotain muuta -> toisen tehtävän -> taas jotain muuta jne. Näin lapsi ei ahdistu isosta määrästä vaikeaksi kokemiaan tehtäviä. Usein haluaa sitten kuitenkin tehdä tehtävät putkeen. Tärkeintä on varata aikaa ja pysyä itse rauhallisena.
Kannattaisiko opettaa sille lapselle TUNTEIDEN SÄÄTELYÄ??
Visastele sinä vaan, mutta juuri noihan sitä tunteiden säätelyä opetetaan kuin kritisoimasi vastaaja tekee.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on selvä provo.
Mulla on oikeesti hiukan vaikeaa matikassa, kun tyttö on lukiossa ja aina just ennen koetta tulee kysymään multa kaikkea. En minä muista enää lukio juttuja kovin hyvin ja en ehdi siinä edes hänen kirjastaan opetella juuri sitä juttua, kun hänellä olis kiire lukea kokeeseen.
Minulla auttoi jo se kun selitin laskujani äidille, kun olin lukiossa. Löysin virheeni helpommin. Äidin ei tarvinnut itse osata niitä :)
Usein myös laskimme kaverien kanssa porukassa ja autoimme toisiamme, ja luimme kokeisiin yhdessä. Jos joku ei ymmärtänyt jotain, niin aina joku toinen ymmärsi.
Minä olin umpisurkea matikassa. Tipuin kärryiltä joskus yläasteella ja lukiossa pääsin rimaa hipoen lyhyen matikan kurssit läpi saaden parhaimmillani 5 kokeista. Jostain ihmeen syystä olen päätynyt taloushallinnollisiin tehtäviin ja teen mm. kirjanpitoa työkseni, että toivoa on teilläkin.
Vierailija kirjoitti:
aivoista ei ole muuten tähän päivään mennessä löytynyt erillistä aluetta joka olisi vastuussa matemaattisista kyvyistä
Päälakilohkot?
Ääh... ap, jos et ole provo niin annat lapsellesi aivan väärän kuvan matikasta. Ei tuollainen ole normaalia. Oma äitini oli myös hieman erikoinen, ja se etten voinut pyytää kotona apua mihinkään tai saanut tavallisen aikuisen mallia haittasi koulunkäyntiä todella paljon.
Meillä ei ole ongelmaa matematiikan kanssa, mutta 4-luokkalainen tyttö itkee englannin kanssa. Itse sentään osaan tuon tason englantia, mutta tyttö on päättänyt, että ei osaa englantia, niin ei voi nähdä vaivaa sen eteen, kun ei opi kuitenkaan. Olen välillä pyytänyt tytön serkulta tukiopetusta, kun paremmin ottaa vähän vieraammalta opetusta vastaan, mutta ei välimatkan ja ajan puutteen vuoksi kovin usein voi tuota tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko lapsen mahdollista saada tukiopetusta? Koulun kautta tai voisitko esim. palkata jonkun opiskelijan opettamaan?
Mulla ei ole itsellä vaikeuksia matikassa, mutta 9v lapsi on tosi herkkä hermostumaan, jos ei heti osaa. Täysin toimivaa ratkaisua en ole keksinyt, mutta vähän auttaa, kun pyydän tekemään itse koulun jälkeen kaikki mitä osaa ja jättämään loput odottamaan. Sitten kotona teemme yhden tehtävän -> jotain muuta -> toisen tehtävän -> taas jotain muuta jne. Näin lapsi ei ahdistu isosta määrästä vaikeaksi kokemiaan tehtäviä. Usein haluaa sitten kuitenkin tehdä tehtävät putkeen. Tärkeintä on varata aikaa ja pysyä itse rauhallisena.
Kannattaisiko opettaa sille lapselle TUNTEIDEN SÄÄTELYÄ??
Kyllä, ja näin myös olemme tehneet jo kaikki nämä vuodet.
Vierailija kirjoitti:
aivoista ei ole muuten tähän päivään mennessä löytynyt erillistä aluetta joka olisi vastuussa matemaattisista kyvyistä
Matematiikka on kytköksissä musikaaliseen lahjakkuuteen. Monet matikan supernerot ovat osanneet soittaa jotain soitinta erityisen hyvin. Lisäksi matemaattiset kyvyt ovat yhteydessä tasapainoon. Lapsi, joka on pienenä päässyt kiipeilemään ja juoksentelemaan ja tasapainoilemaan, on parempi matikassa kuin paikallaan möllöttäjät.
Vierailija kirjoitti:
Moni lukiolainen tulisi mielellään teitä opettamaan kotiin, yhdessä lasta ja äitiä. Laita ilmoitus paikalliseen Facebook-ryhmään tai vaikka kaupan ilmoitustaululle. Tarjoa esim. 20€/opetuskerta ja etsi opettajaksi joku pitkän matikan lukija, joka on aina tykännyt matikasta. Se motivoi lastakin yrittämään enemmän.
Hippasen kallista. Ei ole kyseessä edes pätevä opettaja. Sitä paitsi se ei takaa, että osaa opettaa hyvin, jos on itse hyvä jossain. Juuri se voi olla este sille, että ei osaa opettaa. Hyvin osaava ei ymmärrä, miksi joku toinen ei osaa tai missä vika piilee tai millä eri keinoilla voi koettaa ratkaista tilannetta. Hänestähän asia on itsestään selvä. Oikeat opettajat ovat tässä suhteessa parempia, sillä heillä on usein vuosien kokemus erilaisista oppijoista ja siitä, mitkä ovat ne hankalat asiat ja millaisia erilaisia tapoja on oppia/opettaa mikäkin asia. Usein opettajat osaavat jo ennakoida sen, mikä asia on oppilaille vaikea, ja sen takia he osaavat heti ottaa selventäviä esimerkkejä jo opetusvaiheessa.
-Opetus-TV, myös äidille. Tarkista laskut laskimella.
-käy laittamassa jonkun lukion tai vaikka yliopiston luonnontiet. tiedekunnan ilmoitustaululle ilmoitus, että lapsesi tarvitsee tukiopetusta ja haet hommaan motivoitunutta, pitkän matikan opiskelijaa / luonnontieteen opiskelijaa.
t. pitkän matikan lukenut
Mikset pyydä lapsen isää auttamaan? Missä hän luuraa?
Vierailija kirjoitti:
Tuon on pakko olla jokin sairaus. Peruskoulun matikassa ei ole mitään vaikeaa missään vaiheessa.
Jos edes vähennyslaskuja ei osaa, niin sitten sinun pitää lopettaa se opettaminen, koska annat ihan väärän signaalin matikasta. Ja hankit jostain tukiopetusta tytölle, jos sattuisi, että omena olisi tippunut hieman kauemmas.
Mä tiedän täsmälleen mistä AP puhuu. Koskaan mua ei ole tutkittu, mutta olen täysin vakuuttunut että mulla on vakava hahmotushäiriö numeroiden suhteen. En vain ymmärrä. En edes muista lyhyitäkään numerosarjoja ellen tee niistä sanoja. Pankin tunnusluvun muistan siitä, mihin kohtaan milloinkin sormen kuuluu mennä, mutta jos joku käskisi minun sanoa sen numeron en kykenisi. Peruskoulun matematiikka ekasta luokasta lähtien oli kammottavaa, koska en hahmottanut edes mitä numerot ovat. Se on kuin lukihäiriö, mutta numeroista. Numerot ovat minulle täysin merkityksettömiä koukeroita paperilla, enkä kertakaikkiaan hahmota helposti edes yhteen- ja vähennyslaskua.
Ylppäreissä en edes kirjoittanut matematiikkaa, mutta reaalista ja kielistä lähtien kirjoitin Eximiat, joten tyhmyydestä tässä tuskin on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Matikka sujuu parhaiten laskuhumalassa.
Apua mikä mielikuva mulle tuli itsestäni tuiterissa laskemassa kauheen fiksun oloisena...
Ne kertolaskut pitää opetella ulkoa, ei niihin mitään oikotietä tai taikatemppua ole. Ja sitten kun osaa kertolaskut, voi oppia jakolaskut.
Jotenkin kuulostaa siltä että olisi parempi jos lapsi saisi tehdä läksynsä rauhassa. Itkua tihrustavasta äidistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Lapsihan alkaa pelkäämään koko matikkaa kun äitikin sen takia itkee.
Anna koulun hoitaa opettaminen ja vaadi tukiopetusta lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matematiikka on kytköksissä musikaaliseen lahjakkuuteen. Monet matikan supernerot ovat osanneet soittaa jotain soitinta erityisen hyvin. Lisäksi matemaattiset kyvyt ovat yhteydessä tasapainoon. Lapsi, joka on pienenä päässyt kiipeilemään ja juoksentelemaan ja tasapainoilemaan, on parempi matikassa kuin paikallaan möllöttäjät.
Saattaa olla että poikkeus vahvistaa säännön, mutta meidän tapauksessa se olen minä joka olen lapsena kirmaillut pitkin maita ja mantuja ja kiivennyt puissa kuin pieni orava. Lisäksi harrastan laulua.
Mieheni tajuaa musiikista sen, että se on ääntä ja on lapsena kai satunnaisesti poistunut kotoaan sen verran että naapurin klopit ehtivät kiusaamaan. Silti hän on meillä se, joka laskee päässään vaikka mitä ja ymmärtää matemaattisia ongelmia kuin vettä valaen.
-37-
Vierailija kirjoitti:
Aika moni aikuinen ei osaa esim. uusimpia laskutapoja tai opettaa niitä. Matikan opettaminen toiselle on tosi vaikeaa kun moni asia perustuu omaan hiffaukseen. Uskon että ap on provo. Eihän se nyt ole ongelma eikä mikään jos jotkut plus ja miinus laskut ei suju päässä (aina voi käyttää laskinta) luulisi että ne ongelmat on enemmän että ei tajua yhtälöitä tai miten ne muodostetaan esim. sanalliset. Itse en ollut hyvä matikassa (kasin luokkaa) mutta silti kyllä vielä yläasteen jutut on pysynyt hyvin mielessä. Joskus joudun esimerkkejä kurkkimaan. Lukion matikka varmaan jo tökkisi enemmän.
Mitä uusia laskutapoja moni aikuinen ei osaa?
Omat lapseni ovat yläkoulussa eikä vielä ole tullut eteen mitään outoja uusia laskutapoja.
Lataa ekapeli matikka, on ilmainen peli, mitä käytetään kouluissakin välillä opetuksen tukena. Löytyy googlaamalla. On kehitetty Suomessa yhdessä Niilo Mäki insituutin kanssa, joka tutkii oppimisvaikeuksia. Se on tarkoitettu esi- ja alkuopetusikäisille, mut varmaan 9-vuotiaskin voisi siitä jotain hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni aikuinen ei osaa esim. uusimpia laskutapoja tai opettaa niitä. Matikan opettaminen toiselle on tosi vaikeaa kun moni asia perustuu omaan hiffaukseen. Uskon että ap on provo. Eihän se nyt ole ongelma eikä mikään jos jotkut plus ja miinus laskut ei suju päässä (aina voi käyttää laskinta) luulisi että ne ongelmat on enemmän että ei tajua yhtälöitä tai miten ne muodostetaan esim. sanalliset. Itse en ollut hyvä matikassa (kasin luokkaa) mutta silti kyllä vielä yläasteen jutut on pysynyt hyvin mielessä. Joskus joudun esimerkkejä kurkkimaan. Lukion matikka varmaan jo tökkisi enemmän.
Mitä uusia laskutapoja moni aikuinen ei osaa?
Omat lapseni ovat yläkoulussa eikä vielä ole tullut eteen mitään outoja uusia laskutapoja.
Tässä on vissiin kyse jakolaskun uudesta laskutavastasta.
Siinä lasketaan edelleen samalla tavalla kuin ennenkin, mutta merkitään vain eri tavalla.
Aika älytöntä laittaa Wilmaan että lasta ei saa syyttää huonosti tehdyistä matikan tehtävistä kun eihän vanhemman niitä kuulu tehdä. Kyllä päävastuu matikan opettamisesta on koululla. Onhan niitä varmaan paljon sellaisiakin vanhempia (esim. koulua käymättömiä maahanmuuttajia) jotka eivät osaa kun ehkä plus ja miinuslaskuja.