Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
1841/2374 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin kroonisista kivuista. Kaikki energiani menee kivun sietämiseen

Vierailija
1842/2374 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen apuhoitaja. En kelpaa mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/2374 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hyvä kysymys, mutta olen todennut että työmarkkinat eivät toimi, meillä on liikaa politiikkaa ja varsinainen työ jää toisaalle/sivummalle. Aina toitotetaan että työ sitä työ tätä, mutta missä on oikeasti ne työpaikat joihin haetaan yli 50 vuotiaita? Joskus matkaillessa katson riemulla kun bussikuskina oli joku harmaahapsinen (Usassa), tai Aasiassa oli paljon vanhuksia kokkeina. Mutta Suomessa ei, täällä ei tällainen käy sitten mitenkään ellei satu olemaan sen firman omistaja. Kun kerran mennään tällaisiin lokeroitumiin, niin miksi ei aloitettaisi siitä että kaikki poliittiset työpaikat olisivat avoinna vain yli 50 vuotiaille? Tai että virkamiehet/henkilöt alaikäraja 50v...  

Toisaalta kaikki vika alkaa johdosta, jos johtaminen ei toimi niin näin käy, koska missä muuten se vika voisi olla -> bad management - aivan oikein, tulisi siis aina vaatia uusia managereita, vanhoille tulisi asettaa aikaraja esim. max. 1 vuosi. No Suomessa tarvitaan aina lainsäädäntö että tulee muutos, no tähän ei  tule muutosta muutoin kuin jos se tehtäisiin veroja korottamalla, vain siten Suomi toimii :)

Vierailija
1844/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi mikä minua on jo pitkään ihmetyttänyt on, että moni tuntuu kuvittelevan hakemusten määrän itsessään lisäävän todennäköisyyttä saada työ.

Joka ikinen haku on oma prosessinsa, jossa ollaan joka ikinen kerta vastakkain joka ikisen muun hakijan kanssa, eikä ole mitään "oikeudenmukaisuuden vaakaa", joka huomioisi ne 150 aikaisempaa hakemusta jonkinlaisena etulyöntiaseman tuojana. Jos esimerkiksi työkokemusta ei ole kertynyt, on hyvin todennäköistä, että jollain muulla samaa paikkaa hakevalla sitä on (puhutaan vähintään kymmenistä hakijoista), joka ikisessä haussa. Sitä työkokemusta on aivan yhtä vähän, haki kuinka moneen työpaikkaan tahansa.

Mutta miten saat työkokemusta jos et pääse edes haastatteluun? Se tässä on nyt se ongelma.

Et mitenkään. Pointti olikin että vaikka hakisit tuhanteen työpaikkaan, sinua ei valita, mikäli hakijajoukossa on sinua jollakin tavalla sopivampia (kokeneempia, koulutetumpia, ei-työttömiä - mitä kriteerit nyt yleensä ovatkin) hakijoita.

voisiko olla paikkoja joihin voisi hakea vain työtön, näin ollen varmistettaisiin että työllistyvä on työttömien joukosta, onhan meillä kursseja ja muitakin jotka on suunnattu vain tietyille ryhmille

Onhan näitä. Helsingin kaupungillakin on satoja tukityöllistettävien paikkoja, joihin voivat hakea vain tietyt pitkäaikaistyöttömät, muistaakseni alle 25- ja yli 55-vuotiaat. Tällaiset paikat eivät edes näy muille työnhakijoille. Ne ovat selvästi paikkoja, joihin ei välttämättä tarvita ketään, mutta otetaan, jos saadaan joku käytännössä maksutta töihin. Vuodenvaihteessa systeemi muuttui, mutten ole vielä ottanut selvää siitä, miten. Sen tiedän, että jokin mättää, koska minä hain työtä, jota olen tehnyt hyvällä menestyksellä jo kaksikymmentäviisi vuotta, mutta en päässyt edes haastatteluun.

Itse muistelen taas että Helsinki ei palkkaa alle 30-vuotiaita (tuella työllistettäviä siis) jos heillä ei ole ammatillista koulutusta. Se onkin hölmöläisen hommaa.

Muutenkin nuo tukityöllistämiset menee valtaosin velvoitetyöllistettäville eli iäkkäille työttömille. Nuoret työkokeilkoot vaikka eläiän kynnykselle asti.

Vierailija
1845/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä 50 ja yli pääsevät kierrätyskeskuksiin ja muihin vastaaviin ja palkkakin huimat n1300e kk brutto.

Ai maksetaanko siitä? Luulin että tarjoovat 9e/pvä matkakuluista.

Palkkatuella voi päästä. Ei pidä suostua 9e/päivä töihin.

Jos on rahkeissa varaa.  Jos ei, niin valitsee kuin leirivanki. Sitä se EK:n ylivallassa on "elää."

Sen takia tässä vähennytään.

En minä mennyt millään 9e/päivä vaan palkkatuella. Sitä pitää älytä kysyä ja vaatia. Jos vaativat työkokeluun niin se on max. kuukausi ja sitten palkkatuelle. Eihän nyt kukaan palkkaa jos suostut ilmaiseksi ja missään nimessä ei allekirjoiteta mitään 6kk työkokeilusopimuksia eikä sellaista voi edes vaatia.

Palkat on yleensä jotain 1300e-1500e brutto. Jos asut pääkaupunkiseudulla (tai muuten kalliisti) ja vuokralla niin silloin kannattaa laskea olisko jopa tuottoisampaa olla työkokeilussa tai jopa kuntouttavassa.

Vierailija
1846/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on ikää päälle 35, työkokemusta oikeista töistä alle kaksi vuotta, kyllä, alle kaksi vuotta.

En vaan koskaan päässyt edes kesätöihin monista seikoista johtuen, vaikka hain kyllä joka kesä teinistä asti.

Eli opiskelin lähinnä koko aikuisuuden, välillä työttömänä työnhakijana kun valmistui.

Tutkintoja on 2x amis, 1x amk ja 1x yliopisto

Kaikkialla menestyin helposti opinnoissa lähes tekemättä mitään, en yleensä edes opiskellut kotona, kunhan tein pakolliset harjoitukset pikavauhtia ja kävin tenteissä jne. ja silti menestyin aina luokan kärjessä. Eli lahjoja löytyi, mutta sitten kun piti hakea kesätöitä -> eihän niitä saa, ellei ole aikaisempaa kokemusta.

Iän karttuessa sekin vaikenee, kun olet +30v ja kokemus melkein nolla.

Yliopistossa sain sitten tuurilla oman alan kesätöitä, kun sen hetkinen pomo oli fiksu ja näki muutakin kuin puuttuvan kokemuksen ja käytti auktoriteettiään että sai valita minut muiden seasta. Siellä viihdyinkin pari kesää 

Valmistuin viime vuoden alussa, sopivasti korona-aikoihin ja arvelin että näinköhän saa ikinä töitä.

Siinä sitten hain koko vuoden kaikkiin paikkoihin joihin uskoin soveltuvani, muttei päässyt edes haastatteluun.

Syksyllä oli jo toivo aika nollissa. Sitten ihan loppuvuonna kävi ihme, kun makoilin kotisohvalla niin erään yrityksen yksikönjohtaja oli bongannut tietoni ja pyysi haastatteluun.

Alkuvuonna sitten aloitinkin ensimmäisessä "oikeassa" vakityössä, oman alan hommissa.

Eli vaikka olisi miten toivoton, kokemus ja suhteet puuttuu, niin silti voi ihme käydä.

Ilman tuota ihmettä tarinani olisi varmaan samaa selittelyä kuin tähän asti, että ilman kokemusta ja suhteita ei saa töitä.

No, en edelleenkään usko että se on sen helpompaa, halusin vaan kertoa tarinani + antaa ainakin sympatiat kaikille epäonnekkaammille, työttömyys on paska homma ja harvoin sille mitään itse voi.

Vaikka olisi se kuuluisa fiksu, hyvä tyyppi

Tämä on jopa surullista. Itselläni on muuten miltei sam ikä ja samanlainen työhistoria mutta koulutusta ei ole. Haen vain paikkoihin mihin koulutusta ei vaadita ja näitä paikkoja on mutta aika vähän.

Vierailija
1847/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju näkyy heränneen henkiin, joten liitän tänne kirjoitukseni, joka jäi ketjunsa viimeiseksi. Kyse oli siitä, miksi joku erittäin hyväksi työntekijäksi itseään kutsuva ihminen on jatkuvasti työtön. Vastaukseni sopinee myös tähän keskusteluun.

*

Minä olen työssäni erittäin hyvä, mutta nykyiset työnhaku- eli itsensämarkkinointitavat ovat minulle vieraita ja vastenmielisiä. Työtehtävissäni niitä ei tarvita. Suosittelijoita minulla olisi joka lähtöön, mutta koskaan ei heille ole soitettu. Viimeisin sanallinen työtodistukseni on vuodelta 2006.

Olen opettaja. Minulla on kokemusta kaikilta kouluasteilta ja erityisesti yksityiseltä sektorilta. Tällaisia "opettaja joka lähtöön" -työpaikkoja ei kuitenkaan enää ole olemassa. Monipuolinen kokemus ei ole eduksi, kun haetaan esimerkiksi ammattioppilaitoksen senjasen linjan opettajaa, vaan rehtorin on helpointa palkata turvallinen, oppilaitostyötä pitkään tehnyt ihminen. Eduksi on myös rehtorin tai rekrytoijan tunteminen ennestään. Minulla on eläkeikään vielä viitisentoista vuotta, ja tuona aikana kävisin palveluvuosieni vuoksi huomattavasti vasta valmistunutta kalliimmaksi. Ikäni tekee minusta vain paremman työssäni, mutta kaikki eivät ajattele niin; minulle on kerran sanottu haastattelussa aivan suoraan, että parasta ei olla hakemassa, eikä välttämättä edes hyvää, vaan budjettiin sopivaa. Vastaako kaikki tämä kysymykseesi riittävän hyvin?

Minä muuten en saa edes sijaisuuksia. Rekrytoijien olisi riskitöntä palkata minut sijaiseksi ja katsoa, olisiko minusta vakituiseksi työntekijäksi, mutta yksikään ei vielä ole kiinnostunut kokeilemaan.

Vierailija
1848/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omaa mitään erikoistaitoa ja siksi minua ei 49-vuotiaana palkata mihinkään. Helppoihin suorittaviin työtehtäviin otetaan nuoria aikuisia ja opiskelijoita.

Vierailija
1849/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyky ei riitä. Vaikea terveysrajoite, joka vaikuttaa jokaiseen työhön, ei niin että voisi löytää jonkin työn missä rajoite ei vaikuttaisi. Tällä hetkellä käytännössä pystyn kuuden tunnin työpäivään, ja silloinkin tarvitsen poikkeavan paljon taukoja pystyäkseni suorittamaan terveydenhoidollisia, tosin nopeita, toimenpiteitä päivän aikana.

Edes osatyökykyisyyttä ei kuitenkaan myönnetä minulle. Myönnettäisiin kuulemma kyllä, jos terveysongelmani olisi osa jotakin isoa sairautta. Melkein harmittaa, kun ei tällaista laaja-alaista sairautta ole taustalla.

Käytännössä on hyvin vaikeaa saada osa-aikaisia töitä/lyhennettyä työpäivää. Tämä on ongelma työmarkkinoilla. Liian vähän mahdollisuuksia työllistyä osatyökykyisille ja työkyvyltään rajoitteisille. Aina otetaan mieluummin se 100% työkykyinen töihin. Työkokeilut ja harvat palkkatukimahdollisuudet eivät ole tilanteeseen mikään merkittävä pelastus.

Vierailija
1850/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pitkäaikaistyötön enkä edes yritä työllistyä, miksi yrittäisin? Siihen on syitä huonot palkat ja elämän tuhlaus johonkin työntekoon sekä työnteko ei tee onnelliseksi.

Muiden maksamat tuet kuitenkin kelpaavat? Et tuhlaa elämääsi työntekoon vaan tuhlaat muiden rahoja

Viehän lottovoittajakin muiden häviämät rahat.

Vierailija
1851/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin työttömillä tienataan

https://areena.yle.fi/1-4530598

Vierailija
1852/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys: Miltä irtisanominen tuntuu?

Vierailija
1853/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vanha yli 40v.

Vierailija
1854/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä outo, mutta jotenkin ymmärrän ihmisiä, jotka lakkaavat hakemasta töitä. Kun kerta kerran jälkeen joutuu vastastusten sen kanssa, ettei kelvannut tälläkään kertaa edes haastatteluun vaikka CV ja hakemus on hiottu kuntoon kaiken maailman työvalmentajien johdolla, niin kyllä se veetuttaa ja lannistaa.

Itsellä takana pitkä masennusjakso, joka sai alkunsa kohtuuttomasta työkuormasta ja työpaikkakiusaamisesta. Lopulta työsuhteeni irtisanottiin, eikä edes työterveyshuolto pystynyt puuttumaan tilanteeseen vaikka epäkohdat oli todettu jo vuosia aikaisemmin kolmikantaneuvotteluissa.

Työsuhteeni päättyessä olin masentunut ja totaalisessa burn outissa, josta toipuminen kesti useita vuosia. Onnekseni sain apua ja vointini parani. CV:heni jäi kuitenkin reilun kolmen vuoden aukko, joka on nyt venynyt melkein viideksi. Tuntuu, kuin koko sairastumistani edeltänyt katkeamaton työurani olisi mitätöity ja yli 40-vuotiaana olisin ns. "pilaantunutta tavaraa". Töitä olen hakenut laajalla seulalla nirsoilematta, mutta edes haastatteluun en ole päässyt. Palkattomia töitä ja työkokeiluita riittäisi vaikka millä mitalla, mutta edes palkkatuettuihin töihin en ole niiden jälkeen kelvannut.

Olenkin todennut suomalaisen työelämän olevan läpeensä mätää armotonta silsaa, jossa erilaisuudelle ja "epäonnistumisille" ei ole tilaa. Jos ei ole itse kokenut sitä, miten pitkäaikaistyöttömien työhakemuksiin suhtaudutaan niin ei voi arvostella niitä ihmisiä, jotka lakkaavat hu oraamasta ihmisarvollaan ja käyttävät aikaansa johonkin järkevämpään kuin täysin arvottomien työhakemusten rustaamiseen.

Vierailija
1855/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KORONA TEKI MINUSTA TYÖTTÖMÄN! /

Vierailija
1856/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 40 enkä ole kaunis enkä ulospäinsuuntautunut.

Vierailija
1857/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei kuule, ei voi olla. Olet käsittänyt väärin. Suomessa on it-osaajista huutava pula. Etkö lue lehtiä?"

No, lehdet kirjoittaa kaikenlaista paskaa. Varsinkin kun taitava lobbari niille syöttää sopivia 'palloja' (=jutunaiheita)

Toimittajan on aika mahdoton tarkistaa, pitääkö firmojen ulina valtavasta työvoimapulasta paikkaansa ja osa toimittajista ei suoraan edes välitä koko asiasta. Ovat ns. agendajournalisteja eli kirjoitustyötä ei ainakaan objektiivuus ja puolueettomuus ohjaa vaan ihan muut asiat ja arvot. 

Olen entinen IT-alan ammattilainen ja tosiaan työn saanti 40 ikävuoden jälkeen alkaa olla aika tiukkaa IT-alalla ja sanovat, että 50 ikävuoden jälkeen se on mahdotonta. Kirjoitan "sanovat", koska en itse jäänyt asiaa ihmettelemään vaan opin nopeasti. Jäin vähän alle viiskymppisenä työttömäksi ja nykyään töissä. Aivan toisessa ammatissa kuin mielisairas IT-ala.

Niille joita kiinnostaa, niin kyllä, kävin toisen alan koulutuksen vanhoilla päivillä ja CV:n kirjoituksessa ei kannata liikaa painottaa sitä IT-puoltakaan. Ei ole viiskymppisenä kiva olla ruudussa #1, joten koittakaa keksiä millä loikkaatte sillä uudella alalla ruutuun #3 nopsaan.

Sinänsä työnantajat muilla aloilla eivät pidä kovan luokan (=koodari jne) IT-taitoja mitenkään haitallisina, se on yksi rekrytointivaltti. Mutta olenhan minä Officen pyörittämiseen ylikoulutettu ihminen. Kaippa se työnantajakin uskoo, että tällä taustalla Excelöinti sujuu (kun olisin voinut olla yksi koko tanan Excelin koodanneista...) Mutta hei, tämähän on Soomi, kaikenlaisten turhien korttikoulutusten ja kortistomaistereiden luvattu maa, jossa siivojan hommaankin vaaditaan kohta yliopistotutkinto, että osaa sitä moppia varmasti teoreettisesti tehokkaimmalla tavalla heiluttaa.

Tsemppiä vaan kaikille jotka ovat IT (YT) alalla. Eipä käy katteeksi. Koittakaa keksiä jottain ja älkää jääkö hakkaamaan päätä seinään. Niitä töitä siltä ikärasistiselta paska-alalta tuskin löytyy. Mutta teillä on toivottavasti analyyttiseen ajatteluun tottuneet aivot ja datailu sujuu, joten niistä on paljon apua kun vaihdatte hiiteen sieltä.

Tuutte muuten myös ihmettelemään, että minkä hiton takia koko IT-alalle pitikään hakeutua/osua/jämähtää...muualla on loppujen lopuksi paljon mukavampia hommia eikä välttämättä tulee rahallisestikkaan turpiin. IT-alan liksat kun ei ole sitä mitä ne oli esim. 90-luvun alkupuolella vielä ennenkuin se ala paskottiin lopullisesti.

Vierailija
1858/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verta kuittaan kun tiedän kuinka täynnä bzr-wizereitä tämä palsta on, että nimimerkkini on lähinnä satiirinen. Toki Cobolskia osaan (?) koska sain sille aikoinaan koulutuksen varmaankin viimeisenä Suomessa mutta enpä sitä sen jälkeen kodaillut. Viimeisimpänä ohjelmointikielenäni käytin tämän ajan kopolskia eli Javaa erinäköisin maustein. Kaikenlaista muutakin osasin,  mm tietokantatekniikkaa syvällisesti. Joten ei se ammattitaidon puutteesta se työnsaanti tökkinyt. 

Cobol itseasiassa saattaisi olla kova sana työnhaussa nykyään CV:ssä. Niitä sillä kirjoitettuja sydeemejä rullaa edelleen ja niiden osaajat alkaa olla eläkkeellä tai haudassa. Vuosituhannen vaihteessa oli itseasiassa hitonmoinen buumi, jolloin COBOL konsultit saattoivat kuitata jopa millin verta vuodessa laskutettavaa Y2K konsultoinneista.

Mutta joo, turha tulla pätemään, että nönnönnöö töitä kyllä saa jos olis osannut jotain xyxWhizzBuzzKärpästä. Mikä milloinkin on muodikasta YT-alalla....

Ei kiinnosta niin veetuakaan sen alan mielisairas meininki. On ihan sikasiistiä kun nykyisellä alalla voi lukea alan 50 vuotta vanhoja oppikirjoja ja monet siellä opetetut asiat pätevät edelleen. Niin sen asian pitää olla!   Jos IT-alalla meinaa nykypäivänä elämänuransa tehdä, niin min 15000 e/kk on minimivaatimus, koska koko elämän tienestit pitää ehtiä tienaamaan siinä 25-45 ikävuoden välissä. Lisäksi päivät ovat pitkiä ja raskaita. Nyt siellä jengi painaa jollain 6000 e/kk palkalla ja luulee, että se on hyvä liksa. Ei se ole. Se voi hetkellisesti tuntua siltä, mutta jos nelivitosena saa kenkää ja pitää kituuteella 20 vuotta peruspäivärahalla siihen perään, niin se keskimääräinen ansiotaso menee niin alas, että siivoojakin taitaa tienata enemmän elämänurallaan kun pysyy sentään työn syrjässä kiinni.

Vierailija
1859/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko missään esimerkkejä HYVIN KIRJOITETUISTA työhakemuksista?

Vierailija
1860/2374 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko missään esimerkkejä HYVIN KIRJOITETUISTA työhakemuksista?

Itse kaipaisin esimerkkiä edes kohtalaisesta työhakemuksesta jossa työnhakijana on henkilö jolla ei ole mitään erityistä osaamista/ammattitaitoa, cv on tyhjä tai lähes tyhjä ja ikää kuitenkin vähintään yli 30 vuotta ja aukkoja ei selitä lapset tms. Kaikki netin esimerkkihakemukset on tarkoitettu tavallisemman elämän/työhistorian omaaville hakijoille kuin minä.

Cv:n osaan kirjoittaa, niiden parin rivin kirjoittamiseen ei ihmeitä vaadita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä