Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
No Coboolia osaa koodata melkein kuka tahansa kunhan jonkun toisen kielen osaa. Itekin käytin viimeksi 1982. Nyt ei enää tarvii.
Nykyään ei voi enää soittaa kun tiedoksi on annettu vain sähköpostiosoite :(
Liian vanha, ja vaikka en olis liian vanha, mua reilusti nuoremmilla on parempi koulutus.
Miksi minä olen työtön? TYÖTTÖMÄN ELÄMÄÄ, JAKSO 1
Vierailija kirjoitti:
Työkyky ei riitä. Vaikea terveysrajoite, joka vaikuttaa jokaiseen työhön, ei niin että voisi löytää jonkin työn missä rajoite ei vaikuttaisi. Tällä hetkellä käytännössä pystyn kuuden tunnin työpäivään, ja silloinkin tarvitsen poikkeavan paljon taukoja pystyäkseni suorittamaan terveydenhoidollisia, tosin nopeita, toimenpiteitä päivän aikana.
Edes osatyökykyisyyttä ei kuitenkaan myönnetä minulle. Myönnettäisiin kuulemma kyllä, jos terveysongelmani olisi osa jotakin isoa sairautta. Melkein harmittaa, kun ei tällaista laaja-alaista sairautta ole taustalla.
Käytännössä on hyvin vaikeaa saada osa-aikaisia töitä/lyhennettyä työpäivää. Tämä on ongelma työmarkkinoilla. Liian vähän mahdollisuuksia työllistyä osatyökykyisille ja työkyvyltään rajoitteisille. Aina otetaan mieluummin se 100% työkykyinen töihin. Työkokeilut ja harvat palkkatukimahdollisuudet eivät ole tilanteeseen mikään merkittävä pelastus.
Vaikka sairaus ei vaikuttaisi työkykyyn mitenkään, voi se olla pelote työnantajalle rekrytilanteessa.
Varsinkin työkyvyttömyyseläke voi tulla työnantajalle kalliiksi.
Samoin heti koeajan jäljeen alkava saikuttelu.
Olen työtön koska työnhaussa en saa palautetta miksi minua ei valittu. Jos en saa palautetta, en tiedä mitä pitäisi korjata seuraavaan hakukertaan.
No miksi en saa palautetta ? Työnantaja ei voi kertoa syytä (== korkea ikä). No miksi työnantaja ei voi kertoa syytä ? Ikäsyrjintä työnhaussa on kielletty.
Minusta työnhaussa pitää saada kertoa avoimesti kohderyhmä joille haettu työpaikka on tarkoitettu. Minulla on sellainen käsitys että päättäjät eivät reagoi riittävästi siihen mitä yritysjohtajat sanovat (jos säädätte tällaisen lain, se tarkoittaa tätä..).
En oikeastaan ole työtön, koska opiskelen ulkomailla suorittamaani tutkintoa uudestaan Suomessa, jotta saan siihen ammattiin laillisen pätevyyden. Tutkinto on siis yli 10v vanha eikä kelpaa. Mutta opiskelun oheen olen hakenut töitä, enkä ole päässyt yhteenkään haastatteluun. Enimmäkseen olen hakenut osa-aikaisia etätöitä, mutta myös muita. Ainoat mitä en ollenkaan ole hakenut ovat kaupan kassa, puhelinmyyjä, siivooja, postinjakaja ja fyysistä kuntoa vaativat työt. Palkkatoiveeksi olen laittanut 11-14€/h (pk-seutu). Luulen, että syy miksi en saa haastatteluja on ikä. Olen 45v. Minulla on 15v erinomaisesti onnistunutta työkokemusta alla, viiden ällän yo, kk-tutkinnot kahdeltakin alalta ja olen kahdessa kielessä täysin fluentti. Jokaisessa työpaikassa olen ollut erittäin arvostettu ja uuttera.
Yksi perussyy joka selittää suurimman osan suomen työttömyydestä: Työpaikkoja ei ole riittävästi.
Ei, ne ei lisäänny potkimalla työttömiä persuuksille tai viemällä työedut nolliin kaikilta koska perusongelma on muualla. Firmoja ei synny juurikaan. Kenenkään ei tarkalleenottaen kannata nähdä vaivaa firman pyörittämisestä kun rahansa saa helpomminkin sijoittamalla abstraktiin rahapeliin nimeltä pörssi. Lisäksi omaisuutta on aika turha kerätä koska valtiovalta pyrkii saamaan sen itselleen tavalla ja toisella. Perintökin saattaa olla (veroista johtuen) perillisille suunnaton päänsärky eikä jotain jota kannattaa vaalia. Jne. Yhteiskunta on vuosikymmenien mittaan rakennettu monin tavoin suurtyöttömyyttä ylläpitämään ja tietyt puolueet on aivopesseet kannattajiaan suorastaan vastustamaan sitä että pitäisi pyrkiä parempaan kuin sosiaaliturvan varassa elämiseen. Niinpä rikastumista, yrittäistä ja muuta vastaavaa suorastaan solvataan ihan kuin se veisi joltain elämäntapasossupummilta jotain että joku toinen yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Oma ongelma on se etten pysty tekemään minulle koulutuksen/työkokemuksen puitteissa sopivia töitä kuin muutaman tunnin per päivä, niin kuin nyt teenkin, siis osa-aikaista, n.10h/vko, kun ei pysty enempään. Muutkin työt toki kelpaisi, mutta niihin eivät ota minua, koska ei ole koulutusta, joten aina on joku muu hakija parempi vaihtoehto.
Haluaisin opiskella uutta(uusia) aloja, mutta ei ole voimavaroja, sillä hoidan yksin sairaan ja vammaisen teini-ikäisen lapseni asioita ja hän on todella vaikea persoona vammansa vuoksi. Kelaa ei kiinnosta tehdä kuntoutuskartoitusta, tai mikä nyt onkaan jolla selviäisi oikea työkunto, eikä lääkärit löydä diagnoosia kivuille ympäri kroppaa, jo 2v kohta ollut tässä limbossa ettei saa öisin nukuttua kivuilta, mutta päivä pitää jaksaa supertehokkaana. Töitä minullekin siis olisi, mutta en kykene niitä tekemään. Väliinputoaja; ei tarpeeksi terve, ei tarpeeksi sairas.
Tässä juuri nähdään se, miten myös lapsen vammaisuus vaikuttaa hänen vanhempaansa. Omien ongelmien lisäksi, myös se vammainen lapsi tai nuori, joskus aikuinenkin lapsi, on huolehdittavana koko ajan. Se syö runsaasti voimavaroja, itseään ei voi missään asiassa laittaa etusijalle, että arki sujuisi. Ja se arki menee juuri tämän vammaisen ehdoilla.
Tällaiset perheet tarvitsisivat paljon enemmän yhteiskunnan tukea. Miten tuostakaan tilanteesta lähdet tehokkaana opiskelu- tai työmarkkinoille, varsinkin jos on vielä omiakin terveysongelmia.
Minullakin on oma kokemus vammaisen lapsen hoidosta ja omista työllistymisvaikruksista, joten ihan asiaa kokemattoman suulla en tässä puhu.
Mulla ainakin oli niin, että oman alan paikkoja oli hurjan vähän auki ja niihin oli kova tunku sitten, kun sellainen paikka vihdoin oli tarjolla. Reilun vuoden työttömyyden jälkeen onneksi kuitenkin työllistyin (siis omalle alalleni) ja nyt olen vakiduunissa. Mutta kaikki sympatiat työttömille. On se rankkaa aikaa epävarmuutensa vuoksi ja lisäksi kauheat sheimaukset ja syyllisyydet päälle. Koskaan ei voi tietää, milloin itse on siinä asemassa, että etsii töitä.
Suomalainen työelämä ei muutu, ennen kuin puututaan seuraaviin, edelleen vallalla oleviin hallitseviin ajatuksiin:
- työnantaja on pyhä ja kaiken arvostelun ulkopuolella
- työnantaja on aina reilu eikä harrasta syrjintää tai hyväksikäyttöä missään olosuhteissa
- työpaikan mahdolliset ongelmat johtuvat aina työntekijöistä yksilötasolla, ei koskaan organisaatiosta tai johtamispolitiikasta
- tämän vuoksi työttömyys on yksilön oma vika, josta yksilöä tulee säännöllisesti rangaista
Tätä työttömyyden häpeää ja oman vian tunnetta vahvistetaan myös terveyspalveluiden kautta: jos kahdella ihmisillä todetaan samaan aikaan täsmälleen sama ja samantasoinen sairaus, mutta toinen henkilö on työsuhteessa ja toinen työtön, saa työsuhteessa oleva pitkäkestoisempaa apua kuin työtön. Lähtökohta-ajatuksena on se, että työsuhteessa olevaan kannattaa panostaa ja työttömään ei. Tilastot kertovat karusti esimerkiksi sen, että kuntoutustuen eli määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen saa moninkertaisesti helpommin jos on työsuhteessa kuin työtön, vaikka diagnoosi ja oireisto olisi molemmilla täsmälleen sama.
Työtöntä ei siis syrjitä ja katsota alempiarvoiseksi ihmiseksi ainoastaan työnantajien puolelta vaan myös yhteiskunta tekee osansa pitääkseen työttömät tiukasti siellä heille varatussa häpeäpoterossa.
Viesti on tiivistettynä tämä: työtön, olet laiska työnvieroksuja ja työttömyys on oma vikasi. Terveyspalveluitakin käytät ainoastaan vältelläksesi töiden tekoa ja haet sairaslomaa lusmuamiseen. Menepä nyt lusmu reippaasti töihin niin sen jälkeen voidaan katsoa uudestaan oletko oikeasti avun tarpeessa vai et.
Kaikenkaikkiaan on helpompi syyllistää työttömiä yksilöinä kun todeta, että yhteiskuntamme on monilta osin rikki.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön koska työnhaussa en saa palautetta miksi minua ei valittu. Jos en saa palautetta, en tiedä mitä pitäisi korjata seuraavaan hakukertaan.
No miksi en saa palautetta ? Työnantaja ei voi kertoa syytä (== korkea ikä). No miksi työnantaja ei voi kertoa syytä ? Ikäsyrjintä työnhaussa on kielletty.
Minusta työnhaussa pitää saada kertoa avoimesti kohderyhmä joille haettu työpaikka on tarkoitettu. Minulla on sellainen käsitys että päättäjät eivät reagoi riittävästi siihen mitä yritysjohtajat sanovat (jos säädätte tällaisen lain, se tarkoittaa tätä..).
Kohderyhmähän kerrotaan rivien välistä esim. listaamalla ensin lukuisia vaatimuksia (jotka mahdollista täyttää parhaiten kun vankka työkokemus) mutta sitten kerrotaan että:
"Voit olla esim. korkeakoulu-opintojesi loppuvaiheessa oleva opuskelija..." Näin teki mm. YTK-kassa. Kela on muuten kohtuu ikärasistinen pulju myös. Onhan näitä.
Ikä ja kahden lapsen omaishoitajuus ei oo kauheen suuria valtteja työmarkkinoilla.
koskaan ei ole liian vanha työntekoon!
Vierailija kirjoitti:
koskaan ei ole liian vanha työntekoon!
Valitettavasti työnantajat on tästä usein erimieltä.
työeläkeläinen kirjoitti:
Yksi perussyy joka selittää suurimman osan suomen työttömyydestä:
Työttömät ovat liian laiskoja ja yhteiskunta kuitenkin elättää.
Ulkomailta pitää tuoda näitä värillisiä ja muita, jotka suostuvat tekemään työtä. Aktiivimallin poisto oli suuri virhe. Mallia olisi pitänyt vain kehittää.
Mielenkiintoinen kaneetti. Onko tämän ajatuksen takana se, että jos työtön ei ahkerasta työnhaustaan huolimatta työllisty edes sinne Mäkin kassalle tai siivoushommiin, on syynä työttömän laiskuus? Pitääkö tällöin työttömän ns. lopettaa laiskottelu ja alkaa vaikkapa tuosta vain yrittäjäksi, jos kukaan ei palkkaa iän tai terveydellisen riskin vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohderyhmähän kerrotaan rivien välistä esim. listaamalla ensin lukuisia vaatimuksia (jotka mahdollista täyttää parhaiten kun vankka työkokemus) mutta sitten kerrotaan että:
"Voit olla esim. korkeakoulu-opintojesi loppuvaiheessa oleva opuskelija..." Näin teki mm. YTK-kassa. Kela on muuten kohtuu ikärasistinen pulju myös. Onhan näitä.
Olin itse kummastunut, kun en päässyt Kelalle edes haastatteluun. Tuntuu, että kaikki nuoret ja opiskelevat pääsevät, joten saatat olla oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys: Miltä irtisanominen tuntuu?
Kiitos sinulle joka jaoit tämän videon.
Täällä oli ennen esimerkkejä, mutta ei ainakaan mulle nyt näkynyt..?
https://yle.fi/uutiset/3-10517412
Yksi noista ei osannut kirjoittaa edes nimeään oikein. :) Lopuistakin ehkä yksi oli sellainen, että oma mielenkiintoni olisi herännyt.