Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
1581/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän pänttäämistä, vähemmän laiskottelua. Kunnolla koulut vaan, niin avautuu jatkomahdollisuuksia ja pääsee kunnon ammattiin, eikä mihinkään suhdanneherkälle metallialalle. Opiskelu on vähän kuin sijoittamista, että pitää katsoa pirun tarkkaan ja ottaa selvää, mihin kannattaa lähteä.

Väärin. Vähemmän pänttäämistä ja enemmän pämppäämistä. Suhteilla ne työt saadaan. Ja ottaa vaikka sitä opintolainaa, että on varaa ryypätä ja "verkostoitua". Itselleni ei tätä kukaan suvun ensimmäisenä yliopistolaisena kertonut ja oli kyllä tuskaa saada duunia "hyvän" yliopistotutkinnon (ei siis mikään naistutkimus tai arkeologia) kanssa.

Erittäin harvassa on ne paikat, joissa edes tutkintopapereita kysellään saati että niillä arvosanoilla olisi merkitystä. Sanoisin, että hakemistani 150 työpaikasta (joista 2 saanut) paperit on kysytty ehkä viidessä.

Vierailija
1582/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin yt:t ja varma työttömyys tiedossa, sain koulupaikan ja opintovapaan mutta tämä ei työkkärille kelvannut,  kesti 54vk saada töitä eli istuin vuoden tumput suorana nostaen ansiosidonnaista mutta sitä ei suostuttu maksamaan jos olisin samalla kouluttautunut

piti siis vain istua tumput suorana, työkkäri sanoi että ei se noin  mene, mutta juuri niin se meni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin keväällä työttömäksi tuotannollis- taloudellisista syistä. Olen 35-vuotias nainen, töitä tehnyt 17-vuotiaasta asti ja nyt siis ensimmäistä kertaa työttömänä. Työkokemusta siis löytyy ja hyvinkin monipuolisesti erilaisista asiantuntijatason tehtävistä kaupalliselta alalta. 

Olen hakenut töitä, paljon. Valitettavasti koronan myötä myös hakemusten määrä nousi. Jos normaalisti alallani avointa paikkaa kohtaan tulee noin 60 hakijaa, niin syksyllä luku oli 200-300. Huomasin myös että suuri hakijamäärä vaikutti siihen että välttämättä kaikkia hakemuksia ei käyty läpi. Sain monta hylkäävää vastausta joiss kerrottiin, että en tullut valituksi koska minulla ei ollut kokemusta tietyistä töistä. Jos he olisivat lukeneet hakemukseni niin olisivat huomanneet, että juuri niistä asioista minulta löytyi kokemusta. Noin 200 hakemuksesta olen päässyt haastatteluun noin 10 kertaa.  Ja niistä 10 haastattelusta kolme on ilmoittanut etten tullut valituksi koska olen alikoulutettu. Lopuista ei ole haastatteluiden jälkeen kuulunut mitään. 

Alkaa turhauttamaan. Ja jokainen hylkäävä vastaus alentaa itsetuntoa joka kerta. Mutta ei auta kuin  jatkaa. Kyllä tää tästä joskus helpottaa.

Tämähän on kuin minun kirjoittama. Vielä ei ihan vuotta täynnä työnhakua, mutta ihan turhauttavinta on tuo, että hakemusta ei ole luettu ollenkaan, joka juurikin tulee selville noista paluuviesteistä.....niin jos sellaista edes ikinä tulee!

Vierailija
1584/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romaanit ja somalit ovat vieneet kaikki mun työt.

Vierailija
1585/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin AMKsta muka työntekijäpula alalle. Työpaikkoja on ja niin on hakijoitakin, yli 10 yhtä paikkaa kohden. Vastavalmistuneena ei ole mitään mahkuja saada töitä, kun sinun kanssasi samaa pestiä hakee 9 muuta, jolla jo kertynyt vankkaa kokemusta alalta. T. Tutkintoon pettynyt kolmekymppinen. Mitäs sitten voisi tehdä? Opintotuki kuukaudet on käytetty, eikä varaa ole opiskella lisää..

Nimenomaan. Työnhaussa vastavalmistunut jää armotta työkokemusta omaavien jalkoihin. Mistähän sitä työkokemusta voi saada, jos ei mihinkään pääse töihin just siksi, kun on vain tuore todistus eikä työkokemusta alalta päivääkään? Ei mistään.

Minä ratkaisin asian perustamalla firman ja leikkimällä työntekijää. Toki tein asiakastöitä, mutta eipä tuolla rikastunut (asiakasvolyymi oli melko pieni). Kunhan puuhastelin oman alan töitä. Kokopäivätöissä käyvä mies nahdollisti mulle tämän.

On se hienon näköistä kirjoittaa CV:he "Tekninen asiantuntija, TeknoHeli Oy" vaikkapa :D Menee oikeita palkkatöitä hakiessa täydestä kuin häkä. Ei ne aina jaksa googletella näitä. Toki sitä osaamista haetusta työtehtävästä täytyy olla, mutta omaa firmaa leikkimällä niitä työkokemusvuosia voi tehdä keinotekoisesti tarvittavan määrän.

En ikinä kirjoita työhakemukseen ikääni ja pidän painoindeksini 20 tienoilla. Ikävää ja todella törkeää, mutta ulkonäkö ratkaisee todella paljon työnhaussa. Se on valitettavaa ja niin ei saisi olla. Menen tämän pelisäännön mukaan kuitenkin, jotta saisin töitä.

Fake it till you make it.

Vierailija
1586/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava yh-äiti. Tässä syy :(

Vierailija
1587/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tai halua, koska olen fiksu. Tyhmien ihmisten joukkoon en mene, enkä typerien esimiesten, eivät osaa uudistua, eivätkä ajatella aivoillaan, töissä käyvät vain näkemässä työkaveria, se motivoi. Samanlaiset hakuilmoitukset pyörivät , jossa työntekijää haetaa, niitä ei edes osata muuttaa , sama ritirimpsu sanahelinää. Se sama ritirimpsu ei aina päde siihen tehtävään, mutta se on varmaan tietokoneella se teksti valmiina.

Vierailija
1588/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lähteä ulkomaille töihin.

Vierailija
1589/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatteko te työkkäriltä työtarjouksia? En ole mun 12v työttömyyden aikana saanut yhtään työtarjousta, enkä koulutus tarjouksia, ainoastaan kursseille pakotuksia on tullut. Merkonomina ollut nyt pian 12kk ja 0 työtarjousta. Mappi ööhön kuuliville ei varmaankaan lähetetä työtarjouksia.

Vierailija
1590/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatteko te työkkäriltä työtarjouksia? En ole mun 12v työttömyyden aikana saanut yhtään työtarjousta, enkä koulutus tarjouksia, ainoastaan kursseille pakotuksia on tullut. Merkonomina ollut nyt pian 12kk ja 0 työtarjousta. Mappi ööhön kuuliville ei varmaankaan lähetetä työtarjouksia.

Olen ollut vuonna 2003 valmistuttuani välillä työttömänä ja välillä töissä tai opiskelemassa. Nyt vuoden sisällä on tullut muutama työtarjous, ennen ei koskaan.

Vierailija
1591/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajana en voi mennä vuorotyöhön kun pikkukoululaista ei voi jättää illoiksi yksin. Päivätyötä en ole löytänyt.

Vierailija
1592/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä 50 ja yli pääsevät kierrätyskeskuksiin ja muihin vastaaviin ja palkkakin huimat n1300e kk brutto.

Vierailija
1593/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomi on rasistinen maa. Mulla sukunimi ulkoomaalainen ja puhun suomea paremmin kuin osa kantasuomalaisista. Kelpaan vain kassalle tai siivoojaksi.

Vierailija
1594/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tylsä, huonot sosiaaliset taidot, en osaa aina kirjoittaa hyviä hakemuksia tai puhua hyvin työhaastattelussa.

Kesätöitä en saanut koskaan ja en päässyt oman alan harjoittelupaikkoihin mihin muut oli päässeet. Mutta olen tehnyt nyt myöhemmin yksinkertaisia tehdastöitä ja tästä olisi tarkoitus myögemmin edetä joko samassa firmassa astetta edemmäs tai joskus tulevaisuudessa opiskella. Se voisi tosin olla haastavaa taloudellisesti ja muutenkin iso päätös nyt vakiintuneessa parisuhteessa.

Vierailija
1595/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei uskalla palkata yli 58-vuotiasta monissa työpaikoissa ja eri tehtävissä marinoitunutta aikuista henkilöä. Siinä alkaa jo alla pitkää kokemusta ja mielipiteitä, ei olekaan mikään lammas joka vaan määkii lauman mukana....

Vierailija
1596/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotan ja odotan, mutta kun kukaan ei tuu hakemaan mua täältä kotoa töihin! Mut haettiin kerran aikaisemmin, ja tein muutaman vuoden ihan hyvin niitä töitä, mutta sitten työt loppu. Eikö kukaan kaipaa ahkeraa työntekijää?

Vierailija
1597/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomi on rasistinen maa. Mulla sukunimi ulkoomaalainen ja puhun suomea paremmin kuin osa kantasuomalaisista. Kelpaan vain kassalle tai siivoojaksi.

Ole onnellinen silti, mä en pääse edes kassaksi vaikka olen suomalainen merkonomin papereilla, en edes haastatteluun pääse.

Vierailija
1598/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole onnellinen silti, mä en pääse edes kassaksi vaikka olen suomalainen merkonomin papereilla, en edes haastatteluun pääse.

Merkonomi itsekin. Lisäksi koko peruskoulu, lukio käyty Suomessa ja avointa amk:ta käyty jonkin verran myöskin.

Ei oteta haastatteluun ja jos otetaan, niin joku muu saa paikan. Tehnyt kassatyötä vuokrafirman kautta, sillä yritykset eivät palkka.

-se jonka viestin lainasit.

Vierailija
1599/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en osaa tehdä mitään, kaikkein vähiten mainostaa itseäni. En ole iloinen, sosiaalinen, kaikenosaava, loputon tekijä. Olen masentunut, ahdistunut, introvertti, sosiaalisesti taidoton, laiska ja osaamaton pska. Vaikka yrittäisi esittää kaikkensa, kyllä se tyhmyys vaan huokuu korttelien päähän.

Vierailija
1600/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömän voisi päästää heti saman tien eläkkeelle, kun viiskymppiä tulee mittariin. Lapsikin tietää, ettei viiskymppinen enää mihinkään työllisty.

Turhaan saatana melkein 20 vuotta joutuu olee palloteltavana ja hakee duunia, vaikkei mihinkään tuu enää pääseen. Vielä pitäisi kouluttautuakin, vaikka jo neljäkymppisenkin on enää turha opiskella uutta alaa. Sitten kun oot hakemassa työtä, niin homma torppaa siihen ku on liikaa ikää ja eikä oo alalta minkään näköstä työkokemusta. Juu, ku heti pitäisi olla pitkä työkokemus alalta, jolle oot vasta koulun käynyt.

Ja viikossa pitäisi hakea montaa työpaikkaa, vaikkei oo ees yhtä työpaikkaa, johon voisi päästä töihin - paitsi unessa.

Itse ole työllistynyt hyvin 57 vuotiaana. On kaksi korkeakoulututkintoa ja hyvä työhistoria. En usko, että sen paremmin 20 v kuin 60 v työllistyy ilman koulutusta.