Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
1541/2374 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa huono asenne työttömillä, ei ihme ettei töitä löydy kun ollaan naama norsulla, katkeria ja kateellisia työtätekeville.

Te seniorit ketkä valitatte ettei töitä löydy eikä kukaan palkkaa niin kyllä se oli itsellä alle 25vuotiaana täysin sama homma, ei millään töitä löytynyt lukuisista hakemuksista huolimatta. Sain satunnaisesti kaikenlaisia pätkätöitä kunnes yhdestä määräaikaisesta sopparista sain vakituisen työpaikan. Mutta siis 3vuotta olin työtön enemmän ja vähemmän.

Ei työttömänä helppoa ole, mutta onneksi itsellä ahkeruus palkittiin.

Kaikissa senkaltaisissa töissä, joita voisin itse pätevyyden puolesta hakea, työskentelevät näyttävät olevan 25-40 v. hoikkia, huoliteltuja, sosiaalisia suvaitsevaisia somettajia. Näen heidän naamastaan, mitä he ajattelevat minusta. Olin tosin itsekin joskus samanlainen ja lohdutukseni on, että todellisuus iskee kovaa 10 v. päästä heillekin. Suomessa naisen asema muiden kuin lähes täsin naisvaltaisten alojen ulkopuolella on todella huono. Pätevyys ei todellakaan ratkaise.

Vierailija
1542/2374 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on asia niin, että kun työttömyysvuosia alkaa olemaan vuosikymmenen edestä niin siinä alkaa olemaan jo ihan yhdentekevää onko ne aikaisemmat työt pitäneet sisällään vaikka koko maailman keksimisen ja toteuttamisen.

Työtön tajuaa, että ei kannata enää hirveästi tsemppailla jos jäljellä olevalla työuralla ei enää ehdi kummoisia etuja ja mukavuuksia saamaan aikaan.

Työnantajakin tajuaa, että työtön tajuaa.

Hyvä vinkki kuitenkin kiitos, mutta se tuskin monenkaan kohdalla asioita muuksi muuttaa.

Tämä.

Itse olen ollut 12 vuotta putkeen työttömänä, jos ei työkkärin kursseja ja yms pakotuksia lasketa mukaan, ja tuon 12v työttömyysputken aikana suoritin myös merkonomin tutkinnon millä ei tee hevon vittua. Terveisin pian 12kk työttömänä merkonomin papereilla. Ei hirveemmin kiinnosta töihin meneminen tai edes etsiminen kun eläkettä on kertynyt huimat 90e, ja ikää on jo 35v. Tai siis merkonomin papereilla saa ainoastaan 5-20h/vko "työsuhteita" mikä aiheuttaa sen että 9e työkokeilukin on kannattavampaa. Että näin ihanassa suomen maassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/2374 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ekasta haastattelusta. :o

Irtisanottu päällikkö.

Vierailija
1544/2374 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on asia niin, että kun työttömyysvuosia alkaa olemaan vuosikymmenen edestä niin siinä alkaa olemaan jo ihan yhdentekevää onko ne aikaisemmat työt pitäneet sisällään vaikka koko maailman keksimisen ja toteuttamisen.

Työtön tajuaa, että ei kannata enää hirveästi tsemppailla jos jäljellä olevalla työuralla ei enää ehdi kummoisia etuja ja mukavuuksia saamaan aikaan.

Hyvä vinkki kuitenkin kiitos, mutta se tuskin monenkaan kohdalla asioita muuksi muuttaa.

Tämä.

Itse olen ollut 12 vuotta putkeen työttömänä, jos ei työkkärin kursseja ja yms pakotuksia lasketa mukaan, ja tuon 12v työttömyysputken aikana suoritin myös merkonomin tutkinnon millä ei tee hevon vittua. Terveisin pian 12kk työttömänä merkonomin papereilla. Ei hirveemmin kiinnosta töihin meneminen tai edes etsiminen kun eläkettä on kertynyt huimat 90e, ja ikää on jo 35v. Tai siis merkonomin papereilla saa ainoastaan 5-20h/vko "työsuhteita" mikä aiheuttaa sen että 9e työkokeilukin on kannattavampaa. Että näin ihanassa suomen maassa.

No tuo 35v ikä ei vielä ole paha. Yritä tsempata, on siinä lähes 30 vuotta työuraa kuitenkin.

Itse about 5-kymppinen, varmaa on ainakin se että enää ei koulutuksiin vuosia pahemmin käytetä, eikä myöskään hyvää ammattiosaamista ehdi hankkimaan siten että sillä voisi vielä kannattavaa työuraakin saada aikaan.

Opintovelkaako tässä vielä pitäisi ottaa mennäkseen opiskelemaan, voi että kun naurattaa :-)

Vierailija
1545/2374 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen 57-v. NAISinssi ja monta perussairautta.

En siis pääse edes haastatteluihin.

Vierailija
1546/2374 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

No tuo 35v ikä ei vielä ole paha. Yritä tsempata, on siinä lähes 30 vuotta työuraa kuitenkin.

Itse about 5-kymppinen, varmaa on ainakin se että enää ei koulutuksiin vuosia pahemmin käytetä, eikä myöskään hyvää ammattiosaamista ehdi hankkimaan siten että sillä voisi vielä kannattavaa työuraakin saada aikaan.

Opintovelkaako tässä vielä pitäisi ottaa mennäkseen opiskelemaan, voi että kun naurattaa :-)

Voi laskea ihan suoraan että esim. uudelle alalle kouluttautuminen ja hyvän ammattiosaamisen hankkiminen voi kestää helposti 5 vuotta tai enemmänkin. Jos 35-vuotiaana aloittaa, on mahdollista vielä 40 vuotiaasta eteenpäin saada työuraa ihan hyvän pätkän aikaiseksi.

5-kymppisellä alkaa mittari olemaan silloin jo iässä 55 vuotta, ja kyllä se jo tekee asiasta epäuskottavan työnantajankin näkökulmasta katsoen, vaikka olisi kuinka hyvin treenaillut uudet ammattiosaamisensa, eläkeikä tulee väkisinkin melko pian eteen.

Eipä olisi nuorempana uskonut että näin tulee käymään, mutta kun on tarpeeksi moni työ päättynyt, kyllä se opettaa suhtautumaan asiaan terveellä epäluottamuksella. Tärkeää on suhtautua kuitenkin omaan elämäänsä positiivisesti, toivottavasti jokainen ikääntyvä varmistaa ainakin sosiaaliturva-asiat jos alkaa näyttämään asiat huonolta.

Vierailija
1547/2374 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmat estää tekemästä asiakaspalvelutyötä, joka on ainoa työ josta minulla on kokemusta. Minulla ei myöskään ole mitään koulutusta, joten hankala saada töitä senkin vuoksi.

Vierailija
1548/2374 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus puuttuu.

Takana kohta vuosi lomautusta, takaisin tuskin tarvitaan.

Yli 50 vuotta ikää ja oman alan johtotehtäviä takana yli 30 vuotta, tunnen alani

läpikotaisin.

Ymmärrän ettei 25-35-vuotias rekrytoija halua itseään vanhempaa, kokeneempaa ja osaavampaa henkilöä palkata.

Aika toivottamalta tuntuu, ikä tuntuu olevan aika iso este, vaikka nythän olisin työntekijä parhaimmillaan; 

reilu 10 vuotta työuraa jäljellä, ei pieniä lapsia, ei aikaa vaativia puolisoehdokkaita.

Vierailija
1549/2374 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallintohommiin lähtö on aina suuri riski. 54 vuotias "johtava suunnittelija" kelpaisi kyllä moneenkin suunnittelutaloon, mutta saman ikäiselle poispotkitulle pomolle ei kyllä ole mitään käyttöä kun vastaavia löytyy oman talon sisältäkin. Nuorien suunnittelijoiden ja konsulttien kannattaa aina muistaa, että varsinaisen veloitettavan työn jättäminen taakse ja siirtyminen hallintoon on iso riski. Osaava asiantuntija voi valita työpaikkansa. Pikkupomo ei.

Tämä on hyvä muistaa, varsinkin jos suorittava työ ei ole poistumassa.

Mutta joskus tilanne on niinkin päin, että se suorittava työ siirtyy kauko-itään, ja kotimaahan jää vain hallinto.

Ei voi aina ennustaa mitä firman johdossa suunnitellaan ja mistä päästä väkeä vähennetään.

Vierailija
1550/2374 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työhistoriaa vuosikausien ahdistuksen seurauksena. Kukaan ei myöskään palkkaa, jos rehellisesti kertoo, miksi CV on tyhjä, enkä halua valehdella.

Vierailija
1551/2374 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa töitä, koska tein vuosia laitoshuoltajan töitä kunnalla sijaisena. Hermot paloivat lopullisesti esimieheen, joka vaati tekemään koko ajan enemmän kuin vakituisten. Minun piti olla valmis tulemaan myös töihin vapaapäivinä, jos muita ei saatu ( vakituisista joustajaa ei löydetty) Mikäli en suostunut alkoi kamala syyllistäminen siitä, että olen huono työntekijä. Työvuorojen muutoksiin piti myös suostua mukisematta eli aamuvuoro saattoi vaihtua iltavuoroon. Nyt olen työtön, mutta onnellinen.

Saman esimiehen alueella asiat ovat menneet lähtöni jälkeen päin mäntyä..

Vierailija
1552/2374 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä kyllä olisi ja niitä saisi, mutta eivät halua maksaa palkkaa. Mitä se on sellainen työ, jota teet työnantajalle ilman mitään korvausta, terveydenhuoltoa tai lepopäiviä/taukoja? Jep, orja.

Vierailija
1553/2374 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isotissinen blondi, eikä minua oteta vakavasti.

Vierailija
1554/2374 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 40 v. Olen yrittänyt jo pari vuotta vaihtaa työpaikkaa koska nykyinen aivan sietämätön.

Seuraavaksi irtisnoudun työstäni, ja loppuelämä kuluu sitten elämäntapatyöttömänä, koska irtisanoutumisem jälkeen en tule mitään saamaan töitä,koska en ole saanut niitä vieläkään ja olen hakenut PALJON!!

Ikuinen työttömyys ja puutekin on parempi kun työstä sairastuminen ja aivan pimeä työyhteisö.

Vierailija
1555/2374 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin heikko itsetunto..

Vierailija
1556/2374 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekytoijan näkökulma:

-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.

-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa

-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.

-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja

-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.

-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti

-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,

Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.

Valitan, mutta tämä kaikki on totta. En siitä itsekään pidä.

Suurelta osin nykyinen työhakunäytelmä ja ongelmat  kuten ikä on näiden rekrytoijien luoma. Ennen pomot rekrytoi alaisensa, ei nää käsienheiluttelua opiskelleet hr-tyypit. HR on yrityksen turhin toiminto. 

Sitäpaitsi iän /työttömyyden perusteella syrjintä on rasismia. Epäilen että kohta alkaa ikääntyneitätyöhakijoita kphdannut syrjintä saada huimiota kuten BLM nyt. Kun teille tulee ei valittu maili niin kysykää aina miksi teitä ei calittu,oliko ongelma ikä tai työttmyys vai mikä. Näin koulutamme rekrytoijia.

Vierailija
1557/2374 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi laskea ihan suoraan että esim. uudelle alalle kouluttautuminen ja hyvän ammattiosaamisen hankkiminen voi kestää helposti 5 vuotta tai enemmänkin. Jos 35-vuotiaana aloittaa, on mahdollista vielä 40 vuotiaasta eteenpäin saada työuraa ihan hyvän pätkän aikaiseksi.

5-kymppisellä alkaa mittari olemaan silloin jo iässä 55 vuotta, ja kyllä se jo tekee asiasta epäuskottavan työnantajankin näkökulmasta katsoen, vaikka olisi kuinka hyvin treenaillut uudet ammattiosaamisensa, eläkeikä tulee väkisinkin melko pian eteen.

Eipä olisi nuorempana uskonut että näin tulee käymään, mutta kun on tarpeeksi moni työ päättynyt, kyllä se opettaa suhtautumaan asiaan terveellä epäluottamuksella. Tärkeää on suhtautua kuitenkin omaan elämäänsä positiivisesti, toivottavasti jokainen ikääntyvä varmistaa ainakin sosiaaliturva-asiat jos alkaa näyttämään asiat huonolta.

Olen merkonomiksi valmistumisen jälkeen hakenut 7 eri työvoimakoulutukseen ja saanut jokaiseen kielteisen päätöksen koska minulla on tuore merkonomin tutkinto pohjalla, työkkärin mielestä on kannattavampaa antaa mun nukkua sohvalla kuin antaa opiskella toinen ammatti. Suomi on maailman typerin maa. Olen kirjoittanut esseen pituisen esitelmän siitä miksi haluan opiskella toisen ammatin ja miksi merkonomin papereilla ei tee v***uakaan, mutta ei se työkkäriä kiinnosta paskan vertaa vaan kielteinen päätös tippuu postilaatikosta, en pääse edes haastatteluun. Mun puolesta työkkäri saa haistaa pitkä v***n, olen työttömänä sitten jos kerran työkkäri niin hartaasti haluaa. En lopeta kumminkaan työhakemusten lähettämistä, en sentään niin idiootti ole.

Vierailija
1558/2374 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän ammatissa hyvä osaaminen tulee 5 vuodessa. Lähempänä 15 vuotta ollaan varmaan useimmissa käsityö- ja tieteellisissä ammateissa. Valitettavan usein työntekijällä ei ole itselläkään käsitystä siitä, mitä tarkoittaa ammattiosaaminen.

Itse aikoinaan it-alalla tietoliikenteen vikadiagnostiikka alkoi sujua vasta 10 - 15 vuoden jälkeen niin, että konsultointipyyntöjä tuli teollisuudesta ja julkiselta sektorilta kun ensin kaupalliset "asiantuntijat" oli käyny yrittämässä. Hyvää ammattiosaaminen on sitten kun töitä ei tarvitse hakea vaan sinua pyydetään töihin.

Vierailija
1559/2374 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän voisi päästää heti saman tien eläkkeelle, kun viiskymppiä tulee mittariin. Lapsikin tietää, ettei viiskymppinen enää mihinkään työllisty.

Turhaan saatana melkein 20 vuotta joutuu olee palloteltavana ja hakee duunia, vaikkei mihinkään tuu enää pääseen. Vielä pitäisi kouluttautuakin, vaikka jo neljäkymppisenkin on enää turha opiskella uutta alaa. Sitten kun oot hakemassa työtä, niin homma torppaa siihen ku on liikaa ikää ja eikä oo alalta minkään näköstä työkokemusta. Juu, ku heti pitäisi olla pitkä työkokemus alalta, jolle oot vasta koulun käynyt.

Ja viikossa pitäisi hakea montaa työpaikkaa, vaikkei oo ees yhtä työpaikkaa, johon voisi päästä töihin - paitsi unessa.

Vierailija
1560/2374 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömän voisi päästää heti saman tien eläkkeelle, kun viiskymppiä tulee mittariin. Lapsikin tietää, ettei viiskymppinen enää mihinkään työllisty.

Turhaan saatana melkein 20 vuotta joutuu olee palloteltavana ja hakee duunia, vaikkei mihinkään tuu enää pääseen. Vielä pitäisi kouluttautuakin, vaikka jo neljäkymppisenkin on enää turha opiskella uutta alaa. Sitten kun oot hakemassa työtä, niin homma torppaa siihen ku on liikaa ikää ja eikä oo alalta minkään näköstä työkokemusta. Juu, ku heti pitäisi olla pitkä työkokemus alalta, jolle oot vasta koulun käynyt.

Ja viikossa pitäisi hakea montaa työpaikkaa, vaikkei oo ees yhtä työpaikkaa, johon voisi päästä töihin - paitsi unessa.

Tämähän se ongelma onkin, jos et nuorena opiskele itsellesi vahvoja papereita ja vielä mieluusti useammalta alalta voit heittää hyvästit työllistymiselle. Jos alat liian vanhana opiskelemaan niin turhaahan se on. Itse sain ekan tutkinnon vasta 34 täytettyäni, tiedän että olen koko elämäni ajan tehnyt virheitä, kunpa voisin aloittaa elämäni alusta, eläisin se ihan eri tavalla ja keskittyisin kouluttautumiseen heti peruskoulusta päästyäni.