Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
1621/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä aineenopettajia on Suomessa työttömänä useita tuhansia. Työpaikkoja ei ole tarjolla. Porukkaa koulutettu alalle aivan liikaa. Ketuttaa vietävästi, olen nimittäin loistava ope. Mutta ei se auta, tyhjästä on paha nyhjästä.

Tähän piti vastata: eikö opettajan koulutusta voisi hyödyntää missä tahansa koulutus- ja valmennuspalveluissa? Näitä on Suomi pullollaan (erilaisia esimiesvalmennuksia, ohjelmisto- ja IT-koulutuksia, uracoachingia, valmennuskursseja, organisaatiotransformaatioihin liittyviä muutoskoulutuksia, projektinhallintakoulutuksia, eLearning-kurssien tuottamista, tietoauojakoulutuksia jne. jne.)

Opettajan koulutuksella voi myös työllistyä esim. Arabiemiraatteihin tai muihin maihin joihin on peruskouluopetuspalveluiden myyntiä Suomesta.

Opettajan koulutuksella voi työllistyä myös oppikirjojen julkaisutoimintaan.

Vierailija
1622/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä on 54. Nainen. On suoraan sanottu, että olen liian vanha. En kelpaa mihinkään, edes siivoamaan en kelpaa. Olen kouluttautunut lähihoitajaksi, mutta en kelpaa edes vanhuksia hoitamaan. Ei ole suhteita. 0-sopimuksia en yksineläjänä, asuntovelallisena, voi ottaa.

Missäpäin asut? Ainakin pääkaupunkiseudulla on ihan jäätävä pula lähäreistä, ja sijaisia ei saa, edes avoimia paikkoja ei saa täytettyä.

En yhtään ihmettele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen liian vanha. En kelpaa enää mihinkään hommiin.

Sama homma + 0-10€/h palkka ei ole mun juttu, tyhjää saa pyytämättäkin.

Vierailija
1624/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikeastaan voi tietää, miksi, koska jos joskus harvoin tulee vastaus johonkin monista työhakemuksista, siinä ei lue muuta kuin että valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun ja ehkä vielä kuinka monta sataa muuta hakijaa oli. 

Entä minkälaisia vastauksia olet saanut lähettämiisi avoimiin hakemuksiin? Niissä ei ole muita hakijoita kuin sinä.

Vierailija
1625/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tahro töihin. Nyt jää vaikka koko päivä aikaa harjoitella kitaransoittoa, tehdä usean päivän metsäretkiä, valvoa aamuun asti, oppia uusia mielenkiintoisia asioita ja kehittää itseään. Päiväunetkin voi ottaa milloin huvittaa ja miten pitkät huvittaa. Kyllä työttömänä on mahtavaa.

Vierailija
1626/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimiehenä ja henkilöstöä palkkaavana henkilönä pieni neuvo teille ketkä mielummin olette kotona kuin teette "paskahommaa".

Minä, kuten niin monet muutkin, palkkaamme teidän ohitsenne ehkä huonommin kouluttautuneen tai kokemattoman teidän koulutuksenne ohi. Miksi? Työmoraalin ja ahkeruuden takia.

Olen palkannut lukuisia siivoojia ja kaupan työntekijöitä hyviin hommiin. Ahkeruus palkitaan ja matka huipulle käy ruohonjuuritason kautta.

Jos koulutusta työssä todellakin tarvitaan, vaikkapa ohjelmoijana tai koneinsinöörinä, on aivan saletti, ettei siivoojia tai kaupan työntekijöitä palkata.

Eli jos nyt työttömänä ohjelmoijana menen siivoamaan (tai siis pääsen; ei niihinkään töihin noin vain mennä), niin mieluummin et sitten enää koodaushommiin palkkaa? Kyllä minä siitä siivoamisesta huolimatta ehtisin vapaa-ajallani ylläpitää ja päivittää ohjelmointitaitojani.

Valitettavasti se menee noin. Vaikka täällä tuo yksi palkaa siivoustyöstä työpaikan johtohahmoja, niin todellisuudessa ei kannata laittaa cv:hen. Sen jälkeen olet lopullisesti pufonnut.

Siivoustyöstä ei tietenkään palkata suoraan toimitusjohtajaa, vaan ensin tiimiesimieheksi/työnjohtajaksi, sitten aluejohtajaksi, sitten yksikönjohtajaksi jne.

Kokenut puhtaanapitopalveluiden esimies voi myös itse perustaa yrityksen, jolloin pääsee toimariksi halutessaan.

Vierailija
1627/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolohikäärme kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerronpa kokemuksia työttömyydestä hieman toisesta näkökulmasta. Olen aineenopettaja, jonka tehtävänä on opettaa eräässä oppiaineessa mm. työttömyyden "eri lajeja". Ylipäätään keskustella työllistymisestä, työttömyydestä, työmarkkinoista, jne.

Joka ainoa kerran kun tämä aihe eli työttömyys - avioero- ja edunvalvonta-aiheen ohella - tulee tunneilla esille muodossa jos toisessa, niin osa oppilaista jäykistyy, vaikenee, kyyristyy, kutistuu, istuu katse alas laskettuna, odottaen tunnin loppumista. Henkeään pidätellen.

Samaan aikaa osa oppilaista - etenkin sosio-ekonomisesti hyvintoimeentulevat pojat - laukovat murrosikäisen (eli malliopittuna isältä ja äidiltä kotoa) varmuudella, että "työttömät ovat laiskoja luusereita".

"Miksi ne yritä enemmän?", "miksi ne eivät muuta muualle?".

Työttömistä aniharva puhuu muodossa "he". Vaan aina on kyse "niistä".

Itken mielessäni niiden oppilaiden, jotka lähes kivettyneenä istuvat, puolesta. Yritän kaikin keinoin vain teknisesti käydä läpi työmarkkinakysymyksiä. Silti sieluun koskee.

Tiedän itse, mitä on olla työtön. Tiedän itse, mitä on olla murrosikäisen teinin äiti. Teinin, joka joutuu koulussa visusti välttelemään aihetta työttömyys (etenkin kun äiskä on ope). Teini, joka joutuu häpeämään minua, koska olen ollut työtön.

Kerran eräässä tilanteessa viisivuotias seurakunnan päiväkerholainen purskahti itkuun, kun kerhotäti oli kysellyt ringissä vanhempien ammateista. Keskustelun aiheena lienee ollut ammatit? Lapsi itki, kun joutui sanomaan että "äiti on työtön".

Että terveisiä hallitukselle!

Mitenkä se on hallituksen vika että ihmiset eivät ole opiskelleet oikeita aloja, eivät ole pitäneet yllä osaamistaan täydennyskoulutuksilla, eivät perusta yrityksiä itseään työllistääkseen?

Odottavat vain passiivisina että työ tuodaan tarjottimella eteen.

Kaikki suomalaiset voisivat olla (vaikkapa) johtajia: jokainen voisi olla johtajana jossakin ulkomaisessa yrityksessä, jos vaan olisi halunnut nähdä hiukan vaivaa uransa eteen.

Missä koulutuksessa kerrotaan 19-vuotiaille suoraan että meiltä valmistut työttömäksi ja miten tuon ikäinen edes osaa selvittää asian? Moni työtön on kouluttautunut uudelleen.

Älä nyt viitsi, yritys pystyyn vaikka tyhjän päälle ilman liikeideaa? Laadukas, oikeasti hyödyllinen täydennyskoulutus maksaa. Juuri eilen katsoin täsmäkoulutuksia kolmelta alalta, hinnat 600 - useita tuhansia muutamasta päivästä. Nämä on räätälöity töissä oleville, kuten moni muukin. Kävisin jos oikeasti takaisi töitä, muuten ei ole rahaa. Työkkärin pihaleikkikursseja en tarvitse.

Kuulostat todella ylimieliseltä tai sitten olet provoaja.

Vierailija
1628/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan saisin, niin käy (aina), mutta en osaa oikein olla/kysyä ajoissa.

Nyt 'perähörkkölä' suojaa = täältä on noin monenmonta km työpaikkoihin.

Kokeillaanko - mitä laitetaan likoon, että pääsen ainakin haastatteluun vaikkapa arkistointitehtäviin😁

Vierailija
1629/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kukaan ei pidä minusta. Tämän vuoksi minua ei palkata.

Vierailija
1630/2374 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea, riittävän palkkatulon tuova työ on ehtyvä luonnonvara. -Virka ja rahavalta on haalinut ulkomaisia ryöväämään tätä luonnonvaraa.  Meille tulee kansallinen häviö sen takia.  Suomen olemassaolo lakkaa todellisena itsenäisenä ja vapaana maana. Maamme loppu tulee yllättävän pian.  -Halpuutus on osa riistoohjelmaa.  Byrokraatit kuppaavat myös kuolevaa kansanosaamme.  Byrokraattien ikivirkaisuuden takia näiden taakka ja vahinko jouduttavat loppuamme eivätkä byrokraatit kohtaa halpuutustakaan. Maatamme kansallisena valtiona ei pelasta enään mikään. .

Vierailija
1631/2374 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko aika töitä ei ole tarjolla ja osa aikaisia ei voi byrokratian vuoksi tehdä.Olen monesti yrittänyt tehdä keikka töitä,mutta koska olen talouden ainoa aikuinen ja näin ollen myös ainoa rahan saaja en voi ottaa riskiä, että lapset ei saa puoleentoista kuukauteen ruokaa koska palkkalaskelma viipyy ja näin ollen päivärahatkaan eivät tule ajallaan.

Tämä systeemi on aivan perseestä ja 300€ tienaaminen ilman vaikutuksia päivärahaan aivan valetta.Vaikka tekisi yhden päivän töitä josta ei millään voi yli 300€ tienata päivärahat ovat katkolla siihen asti ,että palkkalaskelma tulee.

Tämä on aivan älytöntä. En enää ihmettele, jos joku kertoo tekevänsä keikkatöitä pimeästi. Monilke se on ainoa keino vaikuttaa omaan elintasoon.

Vierailija
1632/2374 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän opettavainen tarina. Kauan sitten alkoi näyttää siltä että työt loppuu. Yhden työkaverin kanssa oltiin huolissaan. Aloin käymään työajan jälkeen erilaisia kursseja ja opettelemaan ominpäin toisen alan taitoja. Kaveri ei. 

Meni pari kuukautta ja työt loppui kaverin kanssa samaan aikaan.  Päivä oli muistaaksen perjantai. Kävin ilmoittautumassa työttömäksi ja viikonloppuna aloin hioa CV:tä. Vertailin ja kyselin eri tutuilta miltä CV näyttää. Oli paljon virheitä vaikka pidin sillä hetkellä CV:tä viittä vaille täydellisenä. Maanantaina aloitin 8-16 työpaikkojen etsimisen ja hakemusten lähettämisen. 

Soitin tälle samaan aikaan työttämäksi jääneelle kaverille. Hän naureskeli että nyt on kaksi vuotta ansiosidonnaista eli on kissanpäivät. Oli käynyt lenkillä ja dokasi illalla huolettomasti. Jatkoin ma-pe noin virka-ajan työpaikkojen etsimistä laajasti ja ennakkoluulottomasti. Parin viikon jälkeen lähetettyjä hakemuksia oli yli 50. Pääsin pariin haastatteluun sellasiin työpaikkoihin jota en haluaisi oikeasti mutta halusin tehdä jotain jännitykselle, mikä tulee haastatteluissa. 

Kävin tämän kaverin luona grillaamassa. Elämä loisti hänellä ja tyttöystävän kanssakin oli mukavasti aikaa. Pääsin taas uudelleen haastetteluihin ja kuukauden kohdalla yli 100 hakemuksen jälkeen sain samanaikaisesti kolme työtarjousta, josta otin parhaimman.  Uudessa paikassa opettelin vielä pari ensimmäistä kuukautta asioita, jotta tulisi hyvä ensivaikutelma.

Kelataan pari vuotta eteenpäin. Olin tiimiesimies hyvällä palkalla ja käynyt ulkomaillakin työmatkoilla. Kavein ansiosidoinnainen loppui. Kävin haastattelussa ja asia kaatui siihen, että mitä olet tehnyt kaksi viimeistä vuotta. (oikea vastaus: ollut vaan). Ei osannut sanoa mitään. Sama asia seuraavassa haastattelussa.

Kaveri oli lähes vuosikymmenen työttömänä ja lopulta sai töitä puhelinmyyjänä. En tiedä tarkkaan kuinka monessa kymmenessä vai sadassa työhaastattelussa hän oli käynyt ja aina rekrytointi kaatui siihen että miksi olet ollut tekemättä mitään viimeiset 5, 7 tai 9 vuotta. 

Jos vain TE-keskus sen sallii, kannattaa ansiosidonnaisen aikana opiskella jotain. Kunhan ei vain tule sitten päätöstä, että opinnit ovat täysipäiväisiä, jolloin menettää työttömän statuksen.

Vierailija
1633/2374 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolohikäärme kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimiehenä ja henkilöstöä palkkaavana henkilönä pieni neuvo teille ketkä mielummin olette kotona kuin teette "paskahommaa".

Minä, kuten niin monet muutkin, palkkaamme teidän ohitsenne ehkä huonommin kouluttautuneen tai kokemattoman teidän koulutuksenne ohi. Miksi? Työmoraalin ja ahkeruuden takia.

Olen palkannut lukuisia siivoojia ja kaupan työntekijöitä hyviin hommiin. Ahkeruus palkitaan ja matka huipulle käy ruohonjuuritason kautta.

Jos koulutusta työssä todellakin tarvitaan, vaikkapa ohjelmoijana tai koneinsinöörinä, on aivan saletti, ettei siivoojia tai kaupan työntekijöitä palkata.

Eli jos nyt työttömänä ohjelmoijana menen siivoamaan (tai siis pääsen; ei niihinkään töihin noin vain mennä), niin mieluummin et sitten enää koodaushommiin palkkaa? Kyllä minä siitä siivoamisesta huolimatta ehtisin vapaa-ajallani ylläpitää ja päivittää ohjelmointitaitojani.

Valitettavasti se menee noin. Vaikka täällä tuo yksi palkaa siivoustyöstä työpaikan johtohahmoja, niin todellisuudessa ei kannata laittaa cv:hen. Sen jälkeen olet lopullisesti pufonnut.

Siivoustyöstä ei tietenkään palkata suoraan toimitusjohtajaa, vaan ensin tiimiesimieheksi/työnjohtajaksi, sitten aluejohtajaksi, sitten yksikönjohtajaksi jne.

Kokenut puhtaanapitopalveluiden esimies voi myös itse perustaa yrityksen, jolloin pääsee toimariksi halutessaan.

Ehkä ohjelmoijan kannattaisi sitten perustaa oman alan yritys, ei pyrkiä ylenemään siivousalalla.

Vierailija
1634/2374 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 53v lähihoitaja sain viime vuonna vakituisen työn. Toki tein samalla työnantajalla sijaisuuksia 6 vuotta, mutta yhteen lähihoitajan toimeen oli kuitenkin 53 pätevää ja nuorempaa hakijaa.

Vierailija
1635/2374 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ei ole vielä hyväksynyt prostituutiota viralliseksi ammatiksi. Teen sitten sitä hommaa satunnaisesti ja saan siitä lisäansioita tukien päälle. 

Vierailija
1636/2374 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista autoa, eikä minulla ole autoa-työn hoitamiseen tarvitaan autoa, mutta työnantajalla(kaupunki)ei ole antaa, tai ei halua antaa, autoa työkäyttöön. Ilman autoa työtä ei voi tehdä. Työvälineitä useita, osa isokokoisia, välimatkat pitkiä

Vierailija
1637/2374 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työttömän 5 v irtisanomisten jälkeen. Olen 52 v, nyt olen laittanut hakemuksiin  syntymävuodeksi -78 ,  niin johanon on alkanut kutsuja haastatteluihin tulemaan. Maanataina menne kirjoittamaan työsopparin,

Ikäsyrjintä kannattaa jokaisen hakijan ottaa puheeksi, se on aiva samankaltaisa syrjintäää kuin rodun,uskonnon  tai sukuouolen perusteella.

Lehdissä on vuosien ajan ollut juttuja tapauksista joissa nainen, ei-hetero, muslimi tai mustaihoinen tuo esille että häntä syrjitään työhaussa. Jopa oikeudessa on ollut tapauksia. Nyt kaikki viiskymppise ja yli vaan otatte samat keinot käyttöön.

Vierailija
1638/2374 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tahro töihin. Nyt jää vaikka koko päivä aikaa harjoitella kitaransoittoa, tehdä usean päivän metsäretkiä, valvoa aamuun asti, oppia uusia mielenkiintoisia asioita ja kehittää itseään. Päiväunetkin voi ottaa milloin huvittaa ja miten pitkät huvittaa. Kyllä työttömänä on mahtavaa.

Työttömällä pitää olla halvat/ilmaset harrastukset. Itekin oon työtön, vieläpä piiiitkäaikaistyötön, niin tiedän. Ei tule kyseeseenkään aloittaa jotain harrastusta, mihin tarvitaan tuhansien eurojen vehkeet. Hullun lailla töitä paiskivana olisi varaa harrastella kaiken näköistä, mutta mistäs silloin sen ajan harrastuksille ottaa, jos tekee pitkää päivää? Siinä alkaa olee myös jaksamisen kanssa haasteita. Pitkän päivän jälkeen haluaa käydä suihkussa, syödä hyvin ja levätä. Ei siinä oikein mihinkään lenkille enää repee.

Tälleen työttömänä ei ole rahaa tehdä juuri mitään, paitsi ilmaisia nypellyksiä, ja silloin kun kävin töissä, ei ollut kunnolla harrastuksille aikaa ja jaksamista.

Vierailija
1639/2374 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantajat vihaavat yli 40 - vuotiaita? 

Vanhoille tulee kaikenlaista kremppaa ja ovat koko ajan väsyneitä ja kireitä, nuori on innokas ja energinen pakkaus.

Vierailija
1640/2374 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän pänttäämistä, vähemmän laiskottelua. Kunnolla koulut vaan, niin avautuu jatkomahdollisuuksia ja pääsee kunnon ammattiin, eikä mihinkään suhdanneherkälle metallialalle. Opiskelu on vähän kuin sijoittamista, että pitää katsoa pirun tarkkaan ja ottaa selvää, mihin kannattaa lähteä.

Väärin. Vähemmän pänttäämistä ja enemmän pämppäämistä. Suhteilla ne työt saadaan. Ja ottaa vaikka sitä opintolainaa, että on varaa ryypätä ja "verkostoitua". Itselleni ei tätä kukaan suvun ensimmäisenä yliopistolaisena kertonut ja oli kyllä tuskaa saada duunia "hyvän" yliopistotutkinnon (ei siis mikään naistutkimus tai arkeologia) kanssa.

Erittäin harvassa on ne paikat, joissa edes tutkintopapereita kysellään saati että niillä arvosanoilla olisi merkitystä. Sanoisin, että hakemistani 150 työpaikasta (joista 2 saanut) paperit on kysytty ehkä viidessä.

"Vähemmän pänttäämistä ja enemmän pämppäämistä" Tosi hyvä neuvo semmoselle, jolla jää siitä pämppäämisestä ryyppyvaihde pysyvästi silmään. Itekin nuorena innostuin ottamaan vähän kaljaa ja sitten sitä otettiin. Koulunkäynti alkoi kärsiä kummasti ja ongelmia tuli. Taisit olla sinäkin nuoruudessasi kova bileteini, kun tuollaista neuvoa jakelet.

Juu ja suhteilla ne työpaikat saadaan. Entäs sitten, kun ei ole niitä suhteita?

Se, että itsellä on elämä on mennyt sitä tiettyä polkua pitkin, ei tarkoita sitä, että se menisi sitä samaa polkua pitkin myös kaikilla muillakin. On toki polkuja, joita pitkin pitäisi kaikkien elämä mennä, mutta kun niin ei valitettavasti ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi