Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
Itse menin heti vuokrafirman listoille, tein muutaman vuoden hommia sitä kautta (kahdesti kysyttiin työpaikan puolesta vakkariksi, itselläni oli muita suunnitelmia, joten jatkoin vuokrana).
Kun et sinäkään viitsi kertoa alaasi, niin en minäkään. Totean silti, että olen ollut kaksi vuotta ainakin kymmenen eri vuokratyöfirman listoilla, ja yhtäkään keikkaa en ole niiden kautta saanut. Mitään ei tarjota "tiskin alta", vaikka aktiivisesti kyselisin. Ainoa mitä voin tehdä, on hakea heidän välittämiään töitään sitten kun ne tulevat TE-keskuksen sivuille avoimeen hakuun ja sitten joudun kilpailemaan kahdensadan muun kanssa siitä yhdestä paikasta.
Ei pidä luulla, että vuokratyöfirmoilla on jotenkin maagisesti kaikille töitä, kun sinne vain ilmoittautuu. Jokaisella niistä on varmasti satoja ellei tuhansia työttömiä listoillaan, ja suurimmalle osalle heistä tarjotaan eioota. Vuokrafirmat vain keräävät rekisteriä ihmisistä, jotta voivat mainostaa mahdollisille asiakkailleen (eli työpaikoille), että meillä on näin-ja-näin paljon ammattilaisia, joista voitte valita.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa porvarit kukoistaa! kirjoitti:
Mulla ei kuulemma ole tarpeeksi työkokemusta. Tekisi mieli kysyä rekrytoijalta, milläs se kuvittelee mun saavan työkokemusta, kun ei kerran oteta töihin!
Olisit sanonut vaan.
Eräs yrittäjä sanoi minulle, ettei hän voi vaikuttaa siihen, saanko töitä vai en. Vastasin saman tien, että voithan, jos palkkaat minut. Hän meni hieman hiljaiseksi, mutta totesi vain, että palkkaa ainoastaan nuoria opiskelijoita.
sp;
Hain kerran sijaisuutta sellaisesta työpaikasta, jonka kaltaisesta minulla on yhden kesän työkokemus, sekä 3 vuoden kokemus siitä sivuavasta alasta. Esimies sanoi, että kohdallani on haaste se, kun minulla on niin suppea kokemus sen kaltaisesta työstä, jota olen hakemassa, siksi ei mielellään palkkaisi minua. Kuulin jälkikäteen, että hän oli sitten palkannut juuri koulusta valmistuneita tyttöjä, joilla ei todellakaan ollut mitään alaan liittyvää työkokemusta. Joten jännä, että miksiköhän sit multa vaadittiin työkokemusta, mutta näiltä muilta ei
Mun kaveri on 58-v nainen ja headhuntanttiin just yhteen yritykseen, mutta ei saanut paikkaa, kun yhtäkkiä toimitusjohtaja (n. 40-v nainen) keksi että työpaikka olikin muka aikaisemmin jo luvattu eräälle parikymppiselle mimmille.
Kuulosti todella oudolta, koska kaverini ehti käydä työhaastettelussa tulevan esimiehensä luona ja tämä oli selvästi antanut ymmärtää että paikka on kaverini. Ei siis tiennyt että paikka olisi luvattu etukäteen kellekään toiselle.
Tämmöistä on siis työmarkkinoilla nykyisin. Iäkkäämpien osaamista ja työkokemusta arvostavat ne, jotka joutuisivat heidän kanssaan työskentelemään, mutta sitten joku nuori hotshot pomo ei voi hyväksyä niin "vanhaa" ihmistä firmaan. Valitaan nuori, jolla ei riitä koulutus eikä työkokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri ei edes hae töitä.
Tekosyynä mm. Se, ettei 12 vuotiasta voi jättää yksin.
Siis siksiaikaa kun pääsee koulusta ja tää tulis töistä.
Eli 4 tunniksi.
On mielummin yhteiskunnan elättinä valittamassa, kun kerran on vielä vassukin.
Ei kelpaa mikään apu.
Kun ei viitsi, niin ei viitsi...rahaa saa tyhjästä. Ja asunnon. Ja euron kaljat Lidlistä. Tupakasta puhumattakaan.....
Miten noi elätit sais pois sinne venäjälle? Kun kerran se yhteiskunta on niin ihana, niin voisivat muuttaa sinne sit suoraan.Saisiko kaverisi edes töitä vaikka hakisikin? Kun sadat tuhannet sellaisetkaan ei saa, joilla on koulutusta ja kokemusta ja työhaluja niin mikä aivokirurgi kaverisi on että voi sanoa hänen suorastaan valitsevan työttömyyden?
On ihan peräti tarjottu.
Ei ota vastaan. Ilmaiseksi kun saa valtiolta elatuksen.
Näitä kuule löytyy. Tekosyitä tekosyiden perään...
Eipä ole enää kaveri.
Edelleen työttömänä.
Minä töissä.
Mahtaa kiukuttaa....
Kyllä varmasti kelpaat iän puolesta. Tiedän montakin naista jotka ovat reiluna 50-vuotiaana alkaneet siivoajiksi, ilman koulutustakin.
Luulisi hoitoalankin töitä jostain päin löytyvän, jos kerran tutkintokin on. Mietipäs vielä, onko jossain muussa vika. Asutko kenties jossain pienellä paikkakunnalla, ja olet kysynyt töitä vain sieltä?
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri on 58-v nainen ja headhuntanttiin just yhteen yritykseen, mutta ei saanut paikkaa, kun yhtäkkiä toimitusjohtaja (n. 40-v nainen) keksi että työpaikka olikin muka aikaisemmin jo luvattu eräälle parikymppiselle mimmille.
Kuulosti todella oudolta, koska kaverini ehti käydä työhaastettelussa tulevan esimiehensä luona ja tämä oli selvästi antanut ymmärtää että paikka on kaverini. Ei siis tiennyt että paikka olisi luvattu etukäteen kellekään toiselle.
Tämmöistä on siis työmarkkinoilla nykyisin. Iäkkäämpien osaamista ja työkokemusta arvostavat ne, jotka joutuisivat heidän kanssaan työskentelemään, mutta sitten joku nuori hotshot pomo ei voi hyväksyä niin "vanhaa" ihmistä firmaan. Valitaan nuori, jolla ei riitä koulutus eikä työkokemus.
Eihän tuosta voi tietää mikä se oikea syy on tai mitä siellä ihan aidosti tapahtui. Ei kaikki ikävät oharit johdu iästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on valmis hikoilemaan niin aina saa työtä. akateemiset vaan haluaa hyväpalkkaisen johtohomman missä näpytellään hiirtä ilmastoidussa tilassa.
amikseen menneillä kavereillä on jo oman asunnon lisäksi kesämökki, mutta minähän pidän kiinni periaatteestani vaikka hampaita ja vyötä kiristellen; paska hommiin en alennu kun on puvuntakki jo päällä
No nyt olisi ainutlaatuinen tilaisuus antaa esimerkki työpaikasta, johon tällainen akateeminen työtön voi mennä hikoilemaan ilman hiirtä ja ilmastointia. Sano ala, niin laitan heti hakemukset joka paikkaan 150 km säteellä.
"Jaa, olet jo melkein 30-vuotias" ja rivien välistä paistaa oletus että olen jäämässä äitiyslomalle parin vuoden sisällä.
Mielenterveysongelmia, sekä pitkä työttömyysjakso. Erityisherkkyyttä ja adhd.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmia, sekä pitkä työttömyysjakso. Erityisherkkyyttä ja adhd.
Lisäksi ikää yli 40-vuotta. Työnsaanti vaikeutuu jo 40-vuotiaista lähtien.
Laajentakaa nyt hyvät ihmiset sitä hakusädettä myös ulkomaille, jos se vain on mahdollista. Kaikkialla +45v ei ole este työnantajalle, vaan jopa etu. Kieltäkään ei tarvitse heti osata, vaan opiskella sitä siinä työn ohessa.
Mulla isoveli, silloin 47v meni Irlantiin töihin ihan perusteollisuuden pariin. Suomessa ei kelvannut työmarkkinoille, koska oli jo niin paljon kokemusta ja sitä kautta palkkakin muuta kuin minimipalkka. Itse olen kituuttanut erilaisissa pätkätöissä nyt 11 vuotta, ja mulla on myös verkot vesillä ulkomaille. Olen jo hyväksynyt sen tosiasian, että Suomessa en tule töitä saamaan, koska olen hedelmällisessä iässä oleva nainen.
Älysin just, että mun olemattomasta työttömyystuestakin menee kirkollisvero..
Ikä ja ne ilmaiset harjoittelijat
Ei ole työelämä mua varten, ensinnäkin inhoan kanssakäymistä ihmisten kanssa, enkä voi sietää toisten pillin mukaan tanssimista, ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta mikään raataminen pienellä palkalla, aamuheräämiset, stressi ja oravanpyörä..
Ikä, ikä ja ikä. Siinäpä syyt. Tahtoa olisi vielä tehdä, mutta työnantajilla ei ole halua ottaa töihin. Ja työkkäristä saa pahaa silmää, kun on ihan itse ilman heidän lupaa lähestynyt yrityksiä työnhaussa.
Koska en jaksa hakea töitä. Lisäksi tulen toimeen tuilla ja olen onnellinen näin. :)
Nyt en tiedä itkisinkö vai nauraisinko.
Epilepsiaa sairastavalle alakoululaiselle tytölle haettiin avustajaa muutamaksi iltapäiväksi viikossa. Kotona ja kodin lähellä puuhailua, läksyjen tekemisen vahtimista ja avustamista, välipalan tekoa ja ensiaputaidot olis jees.
Asun melkein vieressä, EA 1 käytynä,, olen ollut opettajana, koulunkäyntiavustajana ja omat kaksi lasta olen kasvattanut aikuisiksi. Olen hyvä kokkailemaan, tekemään käsitöitä ja vielä ihan maastokelpoinenkin :D
Paikka oli yhtäkkiä mennyt, kun kerroin ikäni - +50
Vierailija kirjoitti:
Nyt en tiedä itkisinkö vai nauraisinko.
Epilepsiaa sairastavalle alakoululaiselle tytölle haettiin avustajaa muutamaksi iltapäiväksi viikossa. Kotona ja kodin lähellä puuhailua, läksyjen tekemisen vahtimista ja avustamista, välipalan tekoa ja ensiaputaidot olis jees.
Asun melkein vieressä, EA 1 käytynä,, olen ollut opettajana, koulunkäyntiavustajana ja omat kaksi lasta olen kasvattanut aikuisiksi. Olen hyvä kokkailemaan, tekemään käsitöitä ja vielä ihan maastokelpoinenkin :D
Paikka oli yhtäkkiä mennyt, kun kerroin ikäni - +50
Ehkä (melkein) kaikki vaatimukset täyttävä 18-vuotias löytyi isän iloksi. Kunnes hän pääsee kevään haussa opiskelemaan.
Ikä 56. Ollut 2 vuotta työttömänä. Eiköhän se työhistoria ollut sitten tässä.
Olen 56-vuotias naisihminen, siis ihan älyttömän vanha jo. Jokunen vuosi sitten silloinen työnantaja vähensi porukkaa ja lähtöhän siinä tuli. Sitten aktiivista työnhakua ja niitä te-toimiston koulutuksia jotka eivät johtaneet mihinkään. Työkkärin täti lähetti innoissaan työtarjouksia eli jos et hae niin... Vastasin hänelle aina että kiitos tiedosta olen jo hakenut. Itse aktiivisena työnhakijana hermostuin moiseen pommittamiseen ja päätin että laajennanpa tässä joutessani hakualuetta ihan itse. Eihän työkkärissä tykätä jos itse omatoimisesti hakee. Oliko onnenkantamoinen mutta pian minulla jo oli vakipaikka. Se maksaa minulle pitkät työmatkat mutta ainakin sain itsekunnioitukseni takaisin. Ei sitä ihan raatoja vielä olla 😊