Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
2101/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole laittanut yhtäkään hakemusta joten tuskin mihinkään silloin pääsee......

Pitäisi ottaa jälleen käyttöön vanha hyvä aktivisti malli, kunhan tuo nyky hallitus saadaan kuopattua.

Mutta mitä se auttaa työnsaantiin? Eihän siinä ole yrityksille mitään kannusteita rekrytoida.

Vierailija
2102/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi nätti rikosrekisteri. Persoonallisuus; ei psyykkisesti sairas, mutta hengenvaarallinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2103/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistin puolivälissä kesää hakemuksen yhteen opettajan virkaan (johon olen muodollisesti pätevä, mikä on ammatillisella alalla harvinaisempaa), mutta ei sieltä ole mitään kuulunut. Varmaan ovat palkanneet jonkun tutun, vaikka olisi epäpätevä. Pitäisi melkein selvittää, miten siinä kävi.

Sitten olen hakenut pariakin koodarin hommaa, ei kuulu niistäkään mitään.

Vierailija
2104/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea ikä omalla kohdalla selkeä hidaste saada työtä tai edes päästä haastatteluun.

Toinen on oman alan paikkojen puute asuinkunnassa. Yhtään ! sopivaa työpaikkatarjousta ei ole työkkäri pystynyt tarjoamaan parin vuoden aikana.

Lisänä sitten kaksi kroonista terveysongelmaa, jotka ei kyllä ainakaan lisää todennäköisyyttä saada työpaikkaa vaikka vielä töihin pystyisin.

Nuorempana kuvittelin että työttömät ovat joko tyhmiä ja kouluttamattomia tai ei edes halua töitä. Nyt olen sitten tässä tilanteessa itse. Työllisyyskurssilla olen tavannut useamman työttömän, joiden arvioin kanssa työllistyvän todella heikosti, jos ollenkaan heidän sairaiksien yms ominaisuuksien perusteella.

Vierailija
2105/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kohta sen takia että työpaikoilla vaaditaan koronapassi:))

Vierailija
2106/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistin puolivälissä kesää hakemuksen yhteen opettajan virkaan (johon olen muodollisesti pätevä, mikä on ammatillisella alalla harvinaisempaa), mutta ei sieltä ole mitään kuulunut. Varmaan ovat palkanneet jonkun tutun, vaikka olisi epäpätevä. Pitäisi melkein selvittää, miten siinä kävi.

Viroista tulee hakijoille aina päätös ja samassa sähköpostissa tieto siitä, mihin voi valittaa, jollei päästös miellytä. Eivät ilmeisesti ole päättäneet vielä.

Vierailija
2107/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole valmis myymään itseäni, omaa persoonaani. Saadakseni työpaikan minun pitäisi laihduttaa, käydä päivittäin suihkussa,laihduttaa 50 kg ja pukeutua puhtaisiin vaatteisiin. Lisäksi pitäisi poistaa lävistyskorut ja tatuoinnit, tukka pitäisi leikata ja pestä ja vihreä väri täytyisi palauttaa takaisin maantienruskeaksi. En saisi tylyttää, haistatella ja kinastella työnantajan kanssa. En saisi laahustaa ympäriinsä tekemättä mitään, enkä käydä kerran puolessa tunnissa röökillä. Pitäisi tehdä niin kuin sanotaan. Ei,minä olen minä ja pysyn työttömänä,maksakoot muut minun kuluni, kun kerran ovat tämän loistavan lekottelun mahdollistaneet. Kas, käynpä hakemassa lisää olusia ja perunalastuja.

Vierailija
2108/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viroista tulee hakijoille aina päätös ja samassa sähköpostissa tieto siitä, mihin voi valittaa, jollei päästös miellytä. Eivät ilmeisesti ole päättäneet vielä.

Mielenkiintoista sikäli, että lukukausi on jo alkanut. 

Mutta eiköhän haastatteluun olisi kutsuttu jo hyvän aikaa sitten?

Olisi vielä toisella paikkakunnalla tuo, että sieltä sitten äkkiä hommaamaan asuntoa, jos sattuisikin onnistamaan. 

Vierailija
2109/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista sikäli, että lukukausi on jo alkanut. 

Mutta eiköhän haastatteluun olisi kutsuttu jo hyvän aikaa sitten?

Olisi vielä toisella paikkakunnalla tuo, että sieltä sitten äkkiä hommaamaan asuntoa, jos sattuisikin onnistamaan. 

Päätös tulee kyllä, mutta ei välttämättä kovin pian. Minulle on käynyt niinkin, että kävin haastattelussa ja soveltuvuuskokeissa (ei ollut peruskoulu eikä lukio, mutta virka kuitenkin) ja jäin odottamaan yhteydenottoa. Kun lopulta soitin ja kysyin, kerrottiin, että se toinen haastateltu oli aloittanut virassa jo viikkoja aiemmin. Ei vain ehditty tiedottaa.

Jos tarkoitus oli aloittaa lukukauden alussa, joku varmasti on jo aloittanut. Eivät vain ole ehtineet kirjoitella turhanpäiväisiä sähköpostiviestejä vielä tai jaksaneet kantaa kirjettä postilaatikkoon.

Vierailija
2110/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole laittanut yhtäkään hakemusta joten tuskin mihinkään silloin pääsee......

Pitäisi ottaa jälleen käyttöön vanha hyvä aktivisti malli, kunhan tuo nyky hallitus saadaan kuopattua.

Mutta mitä se auttaa työnsaantiin? Eihän siinä ole yrityksille mitään kannusteita rekrytoida.

Ideahan on siinä, että kun tuet otetaan pois, niin ihmisen on pakko suostua millaisiin työehtoihin tahansa. (Jos nyt on siis edes työsuhteesta kyse, eikä ilmaistyöstä.)

Loput ikävistä työntekijään liittyvistä maksuista voidaan laittaa muiden maksettavaksi, samalla kun nostetaan toki yritystukia ja jemmataan tuotot veroparatiisiin.

Suomi nousuun!

Vierailija
2111/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiassa kirjoitti:

En ole valmis myymään itseäni, omaa persoonaani. Saadakseni työpaikan minun pitäisi laihduttaa, käydä päivittäin suihkussa,laihduttaa 50 kg ja pukeutua puhtaisiin vaatteisiin. Lisäksi pitäisi poistaa lävistyskorut ja tatuoinnit, tukka pitäisi leikata ja pestä ja vihreä väri täytyisi palauttaa takaisin maantienruskeaksi. En saisi tylyttää, haistatella ja kinastella työnantajan kanssa. En saisi laahustaa ympäriinsä tekemättä mitään, enkä käydä kerran puolessa tunnissa röökillä. Pitäisi tehdä niin kuin sanotaan. Ei,minä olen minä ja pysyn työttömänä,maksakoot muut minun kuluni, kun kerran ovat tämän loistavan lekottelun mahdollistaneet. Kas, käynpä hakemassa lisää olusia ja perunalastuja.

Kokkarinuorten keskuudessa on nähtävästi alettu harrastaa enemmänkin roolipelaamista.

Vierailija
2112/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin ollut vuoden työttömänä pääsin vielä haastatteluihin (härskisti valehtelemalla työttömyyteni syitä), mutta haastatteluissa epäiltiin motivaatiotani ja kykyäni mukautua takaisin hektiseen työelämään, kun olinhan ollut toimettomana niin kauan. Nyt olen ollut työttömänä 5 vuotta, enkä enää pääse edes haastatteluihin. Mikä tahansa työ kelpaisi, koska yhteiskunnan ulkopuolella oleminen sekä vuosien stressi taloudesta on syönyt viimeisetkin itsetunnon rippeet.

Vierailija
2113/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.

Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.

Ei kuule, ei voi olla. Olet käsittänyt väärin. Suomessa on it-osaajista huutava pula. Etkö lue lehtiä? Et voi olla työtön. Tässä tosiaankin on joku väärinkäsitys. Ehkä sä olet vaan luullut että olet työtön eikä kukaan ole huomannut ettet enää käy töissäsi.

Koska, kuten sanottua, Suomessa tarvitaan paaaaaljon lisää it-osaajia... Häh? Ai että oot silti ihan oikeasti työtön... Hmm, tämäpä outoa... Ainahan lehdissä ja jopa TE-toimistoissa paasataan että it-alalle kannattaa hakeutua.

Ai niin joo, johan Nokia yksistään pykäsi varmaan 50 000 uutta työtöntä. Tieto, tuo reisillekustujen projektien ja känniapinatasoisen johtamisen mallikappale puolestaan potkii varmaan useita tuhansia vuodessa ihan vaan että tuntuma säilyisi ja että jäljellejääneitä olisi helpompi hallita pelolla.

Niin. Saatoin erehtyä. Alallahan on kuin onkin koko ajan paheneva suurtyöttömyys. Kuten melkein kaikilla aloilla.

Suomi on rikki.

Samaa minäkin vähän ihmettelin, että 43 v ei saisi IT-alalta töitä? Pk-seudulla ihan varmasti saa. Minulla on useita tuttuja, jotka ovat työllistyneet yli 55 v. vielä. Ovat joutuneet pois edellisistä töistä, kiitos YT:den, mutta aika nopeasti löytäneet sitten töitä. IT-alan töitähän on monelaista, erityisesti testaus vetää kyllä eri-ikäisiä ihmisiä erilaisiin rooleihin. Onkohan tässä tapauksessa haettu vain sitkeästi yhtä tiettyä hommaa IT-alalla, nyt kannattaisi laajentaa sitä minkälaista työtä IT-alalta hakee, jos sitä työkokemusta on. 

Vierailija
2114/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsyrjintä luultavasti on ollut se perimmäinen syy. Kokemuksesta ja osaamisesta se ei ole voinut olla kiinni.

Perustin sitten yrityksen kokemustani ja osaamistani hyödyntäen ja täytyy sanoa ettei palkollisen elämää ole tullut ikävä.

Vierailija
2115/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä

Ei tehdä minimipalkalla

Tietoisuus, ettei työnantajakaan pysty ihan mitä tahansa tekemään

Ei tarvita työntekijöitä, koska jäljelle jääneet tekee viikkotunnit +25% ylimääräistä ts. ei kuitenkaan ylitöitä niin siinä jo 4 kuittaa yhden työpaikan peläten omiensa puolesta

Vierailija
2116/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse edes haastatteluun kun ikää on lähempänä 60, tosin en päässyt enää haastatteluun vaikka olin töissä mutta kun ikää oli jo 50+, firmojen rekrysivut on varmaankin ohjelmoitu suodattamaan tietyn ikäiset ja siitä vanhemmat hakijoista. Tämähän ei ole ikärasismia, vaan liian paljon kokemusta...

Vierailija
2117/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suhteita ( sukulaisia, kavereita) työpaikoilla.

Töissä olen ollut vain koulunharjoittelu ajat.

Suomessa pitäisi lopettaa ilmaistyö.

Vierailija
2118/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin työpaikan saa vain suhteilla.  Pitää olla jonkun pomon serkku tai vastaava.

Vierailija
2119/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäsyrjintä luultavasti on ollut se perimmäinen syy. Kokemuksesta ja osaamisesta se ei ole voinut olla kiinni.

Perustin sitten yrityksen kokemustani ja osaamistani hyödyntäen ja täytyy sanoa ettei palkollisen elämää ole tullut ikävä.

Minä olin ensin viisitoista vuotta palkkatyössä ja sitten kymmenen vuotta yksinyrittäjänä tuottamassa palveluita yrityksille. Työni oli elämäni suola. Sitten alan rakenne muuttui ja sattumalta samojen parin vuoden sisällä koko verkostoni, siis ne seniorit, jotka pystyivät tekemään päätöksiä, jäivät eläkkeelle. Seniorien tilalle palkattiin uutta väkeä, joille talon tunteva, vuosikausia kiitettävästi työskennellyt viisikymppinen palveluntuottaja oli mennyttä maailmaa ja korvattavissa dynaamisilla vuokratyöntekijöillä.

Kokemuksesta ja osaamisesta ei ole kiinni. Tuorein tutkintokin on alle vuoden vanha. Suosittelijoita - niitä eläköityneitä johtajia - on komea rivi. Mutta kun halvalla saa aika hyviä vuokrahemmoja, ei kannata ostaa erittäin hyvää sillä hinnalla, jolla tämä pysyisi leivän syrjässä kiinni.

Vierailija
2120/2374 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maan viljelijät ryöstää työttömien korvaukset!

Tuet valuu aivan väärään osotteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä