Kuka kannattaa pakkoruotsia? Kerro perustelusi
Aina löytyy pakkoruotsin kannattajia mutta harvoin he pääsevät kertomaan perustelunsa asiaan.
Kommentit (106)
Itse kannatan pakkoruotsia!
Ruotsilla pärjää kaikissa Pohjoismaissa ja on edelleen Suomen toinen virallinen kieli.
En osaa hyvin ruotsia ja se harmittaa. Tarvisin ruotsia töissä ja harrastuksessa ja aina pitää hoitaa asiat englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin on RKP eduskunnassa niin on ruotsin kieltä osattava. Vähintään kolme lausetta.
Tuo ei perustele mitään.
RKP ei ole hallituksessa. Miksi kolme lausetta riittää mutta siihen käytetään kokonainen koulu-ura?
Eniten meissä lienee niitä joita peruskoulun lukujärjestys ei kiinnosta ja koko pakkoruotsikeskustelu tuntuu järjettömältä. Opin lapsuudessani koulussa monia asioita, joista toisista on ollut hyötyä ja toisista ei. Ruotisn kieltä olen tarvinnut jonkin verran.
Kannatan pakollista ruotsin-kielen opiskelua, mutta Ruotsiin, en Suomeen. Ruotsissa se on käytännön elämässä arabian-kielen ohella paljon käytetty kieli, siksi sitä on siellä hyvä osata.
Järjettömin peruste pakkoruotsin säilyttämisen puolesta on ollut se että " No onhan koulussa pakko matikka ja pakkobiologia yms. Miksei siis pakkoruotsia?" :D
Saan 3000 vaaliavustusta Svenska kultursamfundetilta jos olen ruotsin kielen suhteen kiltti ja muutenkin tunnen kuuluvani kulttuuripiireihin.
- Tyhmä demarikansanedustaja (nainen).
Vierailija kirjoitti:
Ruotsilla pärjää kaikissa Pohjoismaissa ja on edelleen Suomen toinen virallinen kieli.
En osaa hyvin ruotsia ja se harmittaa. Tarvisin ruotsia töissä ja harrastuksessa ja aina pitää hoitaa asiat englanniksi.
Meneppäs muumiruotsillasi Tanskaan. Et ymmärrä mitään. Etkä pärjää muuten edes Ruotsissakaan.
Pakkoruotsi, se sana pakkohan on joskus joku vaan keksinyt ja sitä sitten toistetaan niin kauan että kaikki uskoo. Yhtä tärkeä ja hyvä asia, että opetetaan ruotsia, kuin englantiakin. Tiedän ilmankin pärjää ja ruuotsia puhutaan suomessa toisena kielenä ja ruotsissa. Englantia ympäri palloa. Muita kieliä voi lisäksi valita. Mielipiteitäni vain ovat, ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti.😊
Perusteluita voi löytyä, mutta ne eivät kestä lähempää tarkastelua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ruotsilla pärjää kaikissa Pohjoismaissa.
"Tyve" on eräs numero tanskan kielellä. Kerro miksi ymmärtäisit sen ruotsin avulla oikein? Numerot ovat kaikilla germaanisilla kielillä saman tapaisia mutta silti niin erilaisia että virheen mahdollisuus on suuri. Eikä numeroita kannata ruveta arvailemaan muuten voi tulla suuria tappiota busineksessa.
Ruotsin kieli on edelleen vain kansalliskieli eikä virallinen kieli. Sekään ei perustele että sitä pitää opiskella pakolla.
Kaikista sinun huonoista perusteluista on huonoin se että SINÄ tarvitset ruotsia etkä sitä osaa mutta haluat muiden sitä opiskelevan pakolla.
Vierailija kirjoitti:
Jos kannatat pakkoruotsia, niin miksi et antanut niitä perusteluja?
Eihän "virallinen kieli" tarkoita, että sitä olisi pakko opiskella. Ruotsi oli Suomessa virallinen kieli kauan ennen pakkoruotsia. Virallisia kieliä on maailma täynnä ilman pakko-opiskeluja. Etelä-Afrikassakin on 11 virallista kieltä.
Ruotsilla ei edes pärjää Pohjoismaissa, kun ei oikein pärjää edes itse Ruotsissakaan, joten mikä ihmeen perustelu tuo harhaluulo silloin on?
Sun harmituksesi ei ole mikään perustelu. Pitäisikö Suomeen saada pakko-venäjä, koska Pihtiputaalla asuvaa Svetlanaa harmittaa?
Swahiliakin joku tarvitsee töissään ja harrastuksissaan, eli pitäisikö se saada myös pakolliseksi?
Mikset siis antanut niitä perusteluja, joita tässä ketjussa pyydettiin? Pelkkiä älyttömyyksiä latelit.
Marita kirjoitti:
Yhtä tärkeä ja hyvä asia, että opetetaan ruotsia, kuin englantiakin.
Niin, että mikä tekee ruotsin opiskelusta tärkeän ja hyvän asian? Tässä ketjussa kaivattiin perusteluja, eikä typeriä väitteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa hyvin ruotsia ja se harmittaa. Tarvisin ruotsia töissä ja harrastuksessa ja aina pitää hoitaa asiat englanniksi.Meneppäs muumiruotsillasi Tanskaan. Et ymmärrä mitään. Etkä pärjää muuten edes Ruotsissakaan.
Koulun pakkosuomenruotsilla ei pärjää edes Tukholmassa tai Malmössä koska se ei ole portti edes ruotsin kieleen.
Ruotsini on ruostunut, kun en pakkoruotsiin suostunut ,yhyy yhyy nyyh...
Vierailija kirjoitti:
Jokainen norjalainen joutuu valitsemaan koulussa äidinkielekseen toisen norjan kielistä jota sitten sitä hänelle opetetaan äidinkielenä. Toista norjan kieltä hänelle opetetaan vieraana kielenä.
Norjassa on kaksi virallista kieltä joita oman maan kansalaiset opiskelevat äidinkielen rinnalla.
Sinusta on ok että suomenkielisten pitää yrittää pärjätä Norjassa ruotsin kielellä vaikka siellä paikallisetkin joutuvat oikein opiskelemaan sitä toista norjan kielen muotoa. Miten suomenkielinen voi pärjätä vieraalla kielellä maassa jossa on kaksi kieltä joita ei edes voi opiskella Suomessa.
Suomenkielisten pitää siis antaa äidinkielenetu norjalaiselle ja yrittää selvitä ruotsin kielellä Norjassa jossa paikallisetkin opiskelevat molempia norjan kieliä.
Täytyy sanoa että norjalaiset ovat sössineet oman kielipolitiikkansa melkein yhtä hyvin kuin suomalaiset.
Pakkoruotsi pois ja vapaaehtoinen kirjanorja tai uusnorja tilalle jos niin halua
Vierailija kirjoitti:
Ruotsilla pärjää kaikissa Pohjoismaissa.
Hyvin on propaganda uponnut 👌
Edes ruotsalaiset ei oikeen pärjää ruotsillaan Tanskassa, saati sitten suomalainen pakkoruotsitettu. Kouluruotsilla ei pärjää edes Etelä-Ruotsissa, Skånen murretta on todella vaikea ymmärtää. Olen asunut useamman vuoden Ruotsissa ja silti saa Skånen kanssa olla tarkkana. Tanskaa en ymmärrä yhtään, norjasta saa kiinni sen ajatuksen. Toki norjan varmaan oppisi nopsaan jos sinne muuttaisi.
En kannata pakollista ruotsia, vaikka minulle henkilökohtaisesti siitä oli hyötyä. Jostain ranskasta tai saksasta olis ollu paljon enemmän. Tän ruotsin olis kyllä oppinut vaikka aikuisena.
RKP:n kansanedustaja. Koska hän haluaa, että häntä palvellaan omalla kielellään. Ettei suomenkieliset saa ruotsinkielisiin nähden etua koulutuksessa, kun ruotsinkielisten on vähän pakko osata suomea. Suomenkielisethän saattaisivat opiskella jotain hyödyllistä kieltä samaan aikaan kun ruotsinkieliset joutuvat opiskelemaan suomea.
Marita kirjoitti:
Pakkoruotsi, se sana pakkohan on joskus joku vaan keksinyt ja sitä sitten toistetaan niin kauan että kaikki uskoo. Yhtä tärkeä ja hyvä asia, että opetetaan ruotsia, kuin englantiakin. Tiedän ilmankin pärjää ja ruuotsia puhutaan suomessa toisena kielenä ja ruotsissa. Englantia ympäri palloa. Muita kieliä voi lisäksi valita. Mielipiteitäni vain ovat, ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti.😊
Ruotsia ei puhuta Suomessa toisena kielenä. Toisena kielenä Suomessa puhutaan englantia. Töissä, perheissä ja somessa ym.
Niin kauan kuin on RKP eduskunnassa niin on ruotsin kieltä osattava. Vähintään kolme lausetta.