Joka-aamuinen KANANMUNARAIVO! Miksi en osaa keittää hyvin kuoriutuvia munia!?
Joka ikinen aamu alkaa kiukustumisella, kun keittämäni kananmunat eivät kuoriudu!!! Nin raivostuttavaa nypertää sitä nahkeaa sisäpintaa, joka vie mennessään puolet koko kananmunasta. Muutaman millin kokoisina palasina saa nyppiä irti ja sittenkin kuoren palasia jää hampaisiin narskumaan.
Keitän munat näin: Munat vasta kiehuvaan veteen. Keitetään 9min, jonka jälkeen säikäytetään kylmässä vedessä ja jätetään sinne kylmään veteen jäähtymään.
Miten ihmeessä hotellit ja laivat yms isot keittiöt saavat munista niin sulavasti kuoriutuvia ja minä en?
Kommentit (45)
Toisinaan irtoaa ja toisinaan ei.
Minä naputtelen veitsellä kevyesti jo jäähtyneen munan pintaa ja sitten pyöräytän kämmenien välissä, tämän opin lapsuuskodissa ja jopa ADHD-aivoillani saan munan kuorittua ilman itkupotkuraivareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munat on jääkaapissa.
AP
No tässäpä yksi ongelma sitten. Huoneenlämpöiset munat veteen niin kuoretkin irtoaa paremmin. Ei munia kaupoissakaan kylmäkaapissa pidetä.
Mä säilytän munat jääkapissa ja keittäessä laitan suoraan jääkapista kiehuvaan (suola)veteen. Kun ovat kiehuneet, annan pinnan kuivahtaa, laitan munat kylmään veteen ja kuoret irtoavat helposti.
Kokeilepa kerran ostaa luomukananmunia. Meille ei enää muita osteta. Kuoriutuvat kätevästi.
Ei, ei ja ei! Kananmunat kylmään suolattuun veteen, niin että melkein peittyvät. Kattila liedelle ja kun alkaa kiehumaan niin siitä lasket monta minuuttia haluat keittää. Kaadat kuuman veden pois kun kypsiä ja saman tien jäähdytät kylmällä vedellä kunnes ovat sopivan lämpöisiä. Et voi mennä metsään tällä ohjeella.