Joka-aamuinen KANANMUNARAIVO! Miksi en osaa keittää hyvin kuoriutuvia munia!?
Joka ikinen aamu alkaa kiukustumisella, kun keittämäni kananmunat eivät kuoriudu!!! Nin raivostuttavaa nypertää sitä nahkeaa sisäpintaa, joka vie mennessään puolet koko kananmunasta. Muutaman millin kokoisina palasina saa nyppiä irti ja sittenkin kuoren palasia jää hampaisiin narskumaan.
Keitän munat näin: Munat vasta kiehuvaan veteen. Keitetään 9min, jonka jälkeen säikäytetään kylmässä vedessä ja jätetään sinne kylmään veteen jäähtymään.
Miten ihmeessä hotellit ja laivat yms isot keittiöt saavat munista niin sulavasti kuoriutuvia ja minä en?
Kommentit (45)
Säilytätkö munat jääkaapissa vai huoneenlämmössä?
Muistaakseni mitä tuoreempi muna, sen hankalammin kuori irtoaa. Mä saan ihan ok tuloksia kun kaadan keittoveden pois ja jätän vielä kuumaan kattilaan kuumat kananmunat ja annan hetken haihtua ja sitten kippaan jääkylmään veteen hetkeksi.
Mutta I feel your pain. Ihan suht hyvin saa munan aamulla valmistettua mikrossakin kannellisessa astiassa jos alkaa liikaa ottamaan päähän.
Keittämisen jälkeen, kaada vesi pois ja pidä munia pari minuuttia "kuivina" ja vasta tämän jälkeen huuhtele ne juoksevan kylmän veden alla... minulla ainakin toimii
Hotellissa munat "keitetään" joko painekeittokaapissa tai monitoimiuunissa höyrytoiminnolla.
Kotona suosittelen että laitat munat kylmään veteen. Kun haluamasi kypsyysaste on saavutettu niin kaada vesi pois ja annan munien pinnan kuivahtaa ja vasta sitten kylmään veteen. Kuorien pitäisi irrota helposti.
Itse annan kylmän veden valua munien päälle niin kauan, että munat todella tuntuu viileälle, vaikka viisi minuuttiakin. Muuten munat vaan lämmittävät sen veden eivätkä jäähdy tarpeeksi nopeaan.
Samaa olen ihmetellyt. Kaikissa ohjeissa kehotetaan tekemään juuri noin ja noin olen aina tehnytkin. Silti aina sama ongelma.
Lisään vielä ettei hotellissa munia jäähdytellä vedellä, suoraan vain esille.
Vierailija kirjoitti:
Munat on jääkaapissa.
AP
No tässäpä yksi ongelma sitten. Huoneenlämpöiset munat veteen niin kuoretkin irtoaa paremmin. Ei munia kaupoissakaan kylmäkaapissa pidetä.
Itse jätän munat kylmävesihanan alle joksikin aikaa, koska kuumassa kattilassa veden lämpötila nousee äkkiä. Kuorin munat sitten sen sikiökalvon avulla niin ei jää kuorta.
Lähteekö kuori siis paremmin jos munan keittää mikrossa?
Hotelleissahan ne kuoret aina vasta onkin tiukassa, joten hotellissa yleensä halkaisen munan kuorineen ja syön lusikalla.
Kotona lämmitän veden kiehuvaksi, laitan munat veteen ja keitän 11 minuuttia, jos haluan kovan munan. sitten vesi pois ja kylmää vettä päälle, joskus jäitä veteen, jos haluan jäähdyttää nopeasti.
Aina irtoaa kuori huvin. Sen olen kuullut että tuoreissa munissa kuori on tiukemmassa. Ostamani munat ovat yleensä s-kaupan "kotimaista" ja säilytän munia työtasolla keittiössä. Voisiko tuo jääkaappisäilitys pitää nee tuoreempina ja siksi kuori tiukemmassa.
Yksi keino se että tökkää munan kuoreen pikku reijän veitsen kärjellä, ennen keittämistä, silloin vesi pääsee kuoren alle ja kuori irtoaa helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Itse jätän munat kylmävesihanan alle joksikin aikaa, koska kuumassa kattilassa veden lämpötila nousee äkkiä. Kuorin munat sitten sen sikiökalvon avulla niin ei jää kuorta.
Kauheeta veden tuhlausta, et taida maksaa vettä suoraan kulutuksen mukaan.
Riittää että hetken päästä laskee hanasta vähän lisää kylmää vettä, jolloin pintaan kertynyt kuuma vesi valuu kattilasta päältä pois.
Jos tarvitaan kuorittuja, keitettyjä munia, niin ylläolevien säikäyttämisten ym. jälkeen naputtelen kuoren palasiksi ja kuorin munan kylmässä vedessä. Joko siinä kattilassa veden alla tai sitten hanasta noruvan veden alla. Munan ei tarvitse olla koko ajan upoksissa, mutta tarkoitus on saada vettä kuoren alla olevan kalvon (l. "nahan") alle. Yleensä toimii hyvin, mutta joskus nahka vain on niin tiukassa ettei tästäkään ole apua.
Jos haluaa tarjota munat kuorineen, jotta käyttäjät kuorivat ne itse pöydässä, ei auta kuin pitää sormet ristissä. Kuori joko irtoaa siististi mutta aika usein ei.
Vierailija kirjoitti:
Lähteekö kuori siis paremmin jos munan keittää mikrossa?
Se räjähtää, jos sen laittaa kuorineen mikroon. Kannattaa kokeilla kerran elämässä.
Ravistele kuori rikki pienessä kannellisessa lasitölkissä puolillaan kylmää vettä.
Jos haluat kuoria keitetyn munan, niin keitä se ensin ja kun laitat munan kylmään veteen riko sen kuori, ensin kopautttamalla rikki ja siten painenelenslla sieltä täältä rikki, niin vesi liukastaa kuorenalaisen kalvon ja se irtoaa helposti.
Keittämisen jälkeen anna munien kuivua n. minuutin ajan, säikäytä ne kylmällä vedellä sitten vasta!!