Onkohan sitä tutkittu, eroaako ekstrovertit enemmän kuin introvertit?

Vierailija

Jotenkin luulisi, että ekstroverteilla on enemmän näitä ”haluan elämältä enemmän”-eroja.

Sivut

Kommentit (72)

Vierailija

Gradun tein jo parikymmentä vuotta sitten.

Onko niin, että introvertti tyytyy arkeen helpommin? Jos kyllästyy, introvertin on helpompi löytää tyydytyksen aiheet sisäisestä elämästään? Introvertti rakastuu harvemmin?

Vierailija

Tosi useat tuntemani eronneet parit ovat sellaisia, joissa toinen on ekstrovertti ja toinen introvertti ja erotessaan menee kumpaankin lokeroon yksi tilastomerkintä. 

Vierailija

Eroja on monenlaisia, mutta täytyy sanoa, että ne parit eivät ole eronneet, joissa molemmat puolisot ovat introverttejä. Erot ovat tapahtuneet niissä parisuhteissa, joissa vähintään toinen on ekstrovertti. Eron toimeenpanijaa en aina tiedä.

Vierailija

Onko tässä joku samanlainen ajatus takana kuin se että hyvännäköinen puoliso pettää eli vedetään olettamus ihmisen vakaumuksista ja elämäntavoista ja -toiveita yhden piirteen perusteella?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko tässä joku samanlainen ajatus takana kuin se että hyvännäköinen puoliso pettää eli vedetään olettamus ihmisen vakaumuksista ja elämäntavoista ja -toiveita yhden piirteen perusteella?

Vähän niin.

Taustaa kysymyksestä: kaveripiirissä joku kysyi, eroaakohan Niinistö ja Haukia nyt, kun joutuvat pikkulapsiaikaan. Toinen sanoi, että ei, ei introvertit runoilijat eroa. He viihtyvät kotona.

Ap

Vierailija

Kyllä on, ekstraversio ei ennusta avioeron todennäköisyyttä suuntaan tai toiseen :)

Esim. Roberts et al. (2008), lehdessä Perspectives on Psychological Science, käyvät läpi aiheeseen liittyviä tuloksia. Neuroottisuus (karkeasti sanottuna ahdistus/stressiherkkyys) lisää avioeron todennäköisyyttä, Ekstraversiolla ei ole ennustevoimaa. Tämä siis persoonallisuustutkimuksen näkökulma, ihmisten kokemus voi toki olla monivivahteisempi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, ekstraversio ei ennusta avioeron todennäköisyyttä suuntaan tai toiseen :)

Esim. Roberts et al. (2008), lehdessä Perspectives on Psychological Science, käyvät läpi aiheeseen liittyviä tuloksia. Neuroottisuus (karkeasti sanottuna ahdistus/stressiherkkyys) lisää avioeron todennäköisyyttä, Ekstraversiolla ei ole ennustevoimaa. Tämä siis persoonallisuustutkimuksen näkökulma, ihmisten kokemus voi toki olla monivivahteisempi.

*2007, sorry.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vähän niin.

Taustaa kysymyksestä: kaveripiirissä joku kysyi, eroaakohan Niinistö ja Haukia nyt, kun joutuvat pikkulapsiaikaan. Toinen sanoi, että ei, ei introvertit runoilijat eroa. He viihtyvät kotona.

Ap

Mitä jos ne kotona viihtyvät ihmiset alkavat riidellä helpommin kun ovat paljon yhdessä?

Vierailija

Minä introvertti ja mies ekstrovertti.

Olen juuri laittanut 20 vuoden yhteiselämän jälkeen avioeron vireille, kun ekstroverttimieheni ei taaskaan 'vahingossa' tapahtuneen pettämisen jälkeen osannut sanoa pettämisen syyksi muuta kuin että 'mun pää vaan vähän toimii näin kun saan viinaa'. Lisäksi hän kuulemma pitää siitä, kun naiset kehuvat häntä. Netin seksitreffi-ilmoituksilleen ei osannut sanoa mitään selitystä.

Edellinen pettäminen mistä mies jäi kiinni tapahtui 4 vuotta sitten. Mä tyhmä annoin silloin miehen itkemisen jälkeen sille vielä mahdollisuuden, lähinnä lasten vuoksi. Mutta kumma kyllä, tämä viimeisin pettäminen ei tuntunut missään. Kai mun rakkaus kuoli jo edellisellä kerralla.

Nyt olisi vapailla markkinoilla tarjolla kunnon ekstrovertti alfauros, joka kurvaa bemarilla kauniiden naisten helmoihin. Sääli sitä joka tuohon vielä koskee.

Vierailija

ap, sun kaveri yleistää ja tekee vääriä olettamuksia. jos itekin meen samalle l8njalle niin just 8ntrovertithan ne rakastaa ja ekstrot ei tunne yhtä vahvasti ;) tämmönen 6leistys toki olisi tyhmää!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Semmoinen alkoi kiinnostaa, ettämeneekö introvertit yhtä paljon naimisiin kuin ekstrot?

Joo tämä olisi tosiaan kiinnostava. Itse olen niin introvertti, että avioliitto tai muu vakiparisuhde ei ole koskaan tullut edes kyseeseen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat