Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan sitä tutkittu, eroaako ekstrovertit enemmän kuin introvertit?

Vierailija
10.10.2017 |

Jotenkin luulisi, että ekstroverteilla on enemmän näitä ”haluan elämältä enemmän”-eroja.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä joku samanlainen ajatus takana kuin se että hyvännäköinen puoliso pettää eli vedetään olettamus ihmisen vakaumuksista ja elämäntavoista ja -toiveita yhden piirteen perusteella?

Vähän niin.

Taustaa kysymyksestä: kaveripiirissä joku kysyi, eroaakohan Niinistö ja Haukia nyt, kun joutuvat pikkulapsiaikaan. Toinen sanoi, että ei, ei introvertit runoilijat eroa. He viihtyvät kotona.

Ap

Mitä jos ne kotona viihtyvät ihmiset alkavat riidellä helpommin kun ovat paljon yhdessä?

Ei ne ala riidellä kun kerta viihtyy yhdessä kotona.  Jos riitelisivät, eivät viihtyisi yhdessä kotona.

Vierailija
42/72 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä introvertti ja mies ekstrovertti.

Olen juuri laittanut 20 vuoden yhteiselämän jälkeen avioeron vireille, kun ekstroverttimieheni ei taaskaan 'vahingossa' tapahtuneen pettämisen jälkeen osannut sanoa pettämisen syyksi muuta kuin että 'mun pää vaan vähän toimii näin kun saan viinaa'. Lisäksi hän kuulemma pitää siitä, kun naiset kehuvat häntä. Netin seksitreffi-ilmoituksilleen ei osannut sanoa mitään selitystä.

Edellinen pettäminen mistä mies jäi kiinni tapahtui 4 vuotta sitten. Mä tyhmä annoin silloin miehen itkemisen jälkeen sille vielä mahdollisuuden, lähinnä lasten vuoksi. Mutta kumma kyllä, tämä viimeisin pettäminen ei tuntunut missään. Kai mun rakkaus kuoli jo edellisellä kerralla.

Nyt olisi vapailla markkinoilla tarjolla kunnon ekstrovertti alfauros, joka kurvaa bemarilla kauniiden naisten helmoihin. Sääli sitä joka tuohon vielä koskee.

Luulisin tosiaan että ekstrovertit pettävät puolisoitaan huomattavasti herkemmin kuin introvertit.  En tiedä onko mitään tutkimusta aiheesta tehty mutta ihme jos asia ei ole näin.

Olen myös melko varma että introvertit ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin ekstrovertit.  Ekstrovertit tuntuvat olevan kokoajan menossa jonnekin ja hösäävät jotain, ei malta välillä rauhoittua ja ajatella.  Jatkuvasti jokin "peli" menossa ja pitkästyy äärimmäisen helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Introverttiys kun on vaan yksi monista temperamenttipiirteistä eikä ole millään tavalla sidottu esim ihmisen seksuaalisuuteen, suhtautumiseensa parisuhteeseen eikä lievennä ikäviä luonteenpiirteitä tai saa sietämään toisen ihmisen ikäviä luonteenpiirteitä.

Vierailija
44/72 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gradun tein jo parikymmentä vuotta sitten.

Onko niin, että introvertti tyytyy arkeen helpommin? Jos kyllästyy, introvertin on helpompi löytää tyydytyksen aiheet sisäisestä elämästään? Introvertti rakastuu harvemmin?

Ja silti mutuilet tuolla tavalla...

Av on av-palsta, ei Tieteen Kuvalehden palsta. Täällä saa mutuilla just niin paljon kuin haluaa.

Vierailija
45/72 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten eron jälkeen? Hyväksyvätkö molemmat eron yhtä helposti/vaikeasti? Kumpi tyyppi jää helpommin roikkumaan, stalkkaamaanva vainoamaan? Vai riippuko vainoajan käytös jostain muusta persoonallisuuden piirteestä?

Vierailija
46/72 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertit varmasti keskittyvät helpommin ainakin yhteen kumppaniin kerralla ja viihtyvät myös omissa oloissaan. Ekstrovertit ovat myös impulssiherkempiä eli ottanevat riskejä introverttejä enemmän. Introvertit taas ovat pitkäjänteisempiä, koska haluavat perehtyä asioihin ajan kanssa ja perusteellisemmin. 

En usko, että erovat herkemmin, mutta ekstroverteillä voi olla  kyllä useampia suhteita kuin introverteillä, koska liikkuvat enemmän ihmisten parissa. Sanoisin myös, että pariutuvat ehkä myös helpommin. Ja ehkä ovat sinkkuinakin eri syistä. 

t. mutu

Vierailija
47/72 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introvertti. En kylläkään ymmärrä, miksi tässä ketjussa niin moni tuntuu ajattelevan, ettei introvertilla ole unelmia, haaveita, haluja mennä elämässä "johonkin". Itse olen introvertti, ja kyllästyn nopeasti. Rakastan matkustelua ja haluan tutustua uusiin ihmisiin. 

Ainoa eroa introvertin ja ekstrovertin luonteissa on lopulta se, että introvertti tarvitsee yksinoloa ladatakseen itseensä energiaa, ekstrovertti tarvitsee muita ihmisiä ympärilleen. 

Olen ollut suhteessa introvertin kanssa, joka oli luonteeltaan muuten erittäin muutoksenvastainen, joten se suhde päättyi siihen että halusimme elämältä eri asioita. 

Vierailija
48/72 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on, ekstraversio ei ennusta avioeron todennäköisyyttä suuntaan tai toiseen :)

Esim. Roberts et al. (2008), lehdessä Perspectives on Psychological Science, käyvät läpi aiheeseen liittyviä tuloksia. Neuroottisuus (karkeasti sanottuna ahdistus/stressiherkkyys) lisää avioeron todennäköisyyttä, Ekstraversiolla ei ole ennustevoimaa. Tämä siis persoonallisuustutkimuksen näkökulma, ihmisten kokemus voi toki olla monivivahteisempi.

Ok, kiitos.

Eli big fivea lienee taad tutkittu.

Ap

Jep, Big Fivea. Big Five -teoriassa ekstravertit ovat sosiaalisia, aktiivisia, energisiä, taipuvaisia asettumaan johtajiksi, ja taipuvaisia kokemaan positiivisia tunteita, introvertit sitten taas vetäytyviä, passiivisia, vähemmän herkkiä innostumaan, eivät halua olla johtajia, kokevat vähemmän/vähemmän intensiivisiä positiivisia tunteita. Sosiaalisuus määritellään tyypillisesti taipumuksena hakeutua ihmisten seuraan ja viihtyä ihmisjoukoissa ja "siellä missä tapahtuu".

Tässä pitäisi kuitenkin muistaa, että valtava enemmistö ihmisistä EI ole selkeästi Ekstravertteja eikä Introvertteja, vaan siltä väliltä. Lisäksi äärimmäisetkin ekstravertit ja introvertit käyttäytyvät arkielämässä usein persoonallisuutensa "vastaisesti", koska tilanteet vaikuttavat käyttäytymiseen yleensä enemmän kuin persoonallisuus.

Tälle teorialle on paljon empiiristä tukea, mutta nykyään sitä on alettu kritisoida (ihan perustellusti nähdäkseni). Saattaa olla, että yllä kuvatun kaltaista yleistä dimensiota ei sittenkään ole olemassa.

Vierailija
49/72 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä joku samanlainen ajatus takana kuin se että hyvännäköinen puoliso pettää eli vedetään olettamus ihmisen vakaumuksista ja elämäntavoista ja -toiveita yhden piirteen perusteella?

Vähän niin.

Taustaa kysymyksestä: kaveripiirissä joku kysyi, eroaakohan Niinistö ja Haukia nyt, kun joutuvat pikkulapsiaikaan. Toinen sanoi, että ei, ei introvertit runoilijat eroa. He viihtyvät kotona.

Ap

Runoilija tarvitsee kuitenkin henkisen vapauden ja paljon omaa aikaa.

Arjen rutiinien sietämisessä voi tulla haasteita.

Ja oman tilan puutteen sietämisessä.

Ei runoilijasta saa pullantuoksuista äitiä ihan helpolla. Toki ihanan äidin hänestä saa jos vaan huomioi hänen vapauden tarpeensa.

Tämän takia epäilinkin aina, että Haukio olisi vela. Olen nimittäin itse tuollainen runoilijatyyppi, joka kaipaa paljon henkistä vapautta ja omaa aikaa ja joka ei siedä arjen rutiineja eikä varsinkaan sitä, ettei ole tarpeeksi omaa tilaa (psykologisesti ja fyysisesti).

Sori ohis.

Vierailija
50/72 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä edes tietää onko intro- vai ekstrovertti? Viihdyn kotona, matkustaminen ei kiinnosta, en ole käynyt baareissa/yökerhoissa, olen kaveriton (eikä ystävystyminen kiinnosta) mutta parisuhteessa. En rasitu sosiaalisista tilanteista. Ahdistus on kyllä kova ihmispelon vuoksi, mutta en tarvitse tilanteen jälkeen omassa huoneessa rauhoittumista.

Ehkä olen jokin välimuoto.

Vierailija
51/72 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös olen introvertti joka on eronnut ekstrovertista ja sen jälkeen elellyt introvertin kanssa mukavaa hiljaiseloa 20 vuotta.

Vierailija
52/72 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että ekstroverttitutut tuntevat tosi paljon enemmän ihmisiä kuin minä, introvertti, joten sen perusteella kuvittelisin heille helpommin tulevan sellainen "jospa tuo toinen olisikin kiinnostavampi kumppani kuin nykyiseni" -olo. Miehenikin on intro, ja hyvin menee. Itse en voisi seurustella ekstron kanssa, kokisin sen uuvuttavaksi.

Vierailija
53/72 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstrovertille muiden hyväksyntä on kaikki kaikessa. Sitten huomiota ja hyväksyntää haetaan myös aidan toiselta puolelta.

Vierailija
54/72 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen alkoi kiinnostaa, ettämeneekö introvertit yhtä paljon naimisiin kuin ekstrot?

Joo tämä olisi tosiaan kiinnostava. Itse olen niin introvertti, että avioliitto tai muu vakiparisuhde ei ole koskaan tullut edes kyseeseen.

Introverttinä haluan sitoutua yhteen ihmiseen ja tutustua häneen syvällisesti, mutta ihannetilanne olisi se, että tästä huolimatta molemmilla olisi omat kodit.

Vierailija
55/72 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jonkun tutkimuksen mukaan nimenomaan introverttiys ole pettämiselle altistava tekijä? Introvertti viehättyy ekstroverttiä enemmän siitä, kun saa huomiota, koska se on harvinaisempaa.

Se että introvertti vain viihtyisi neljän seinän sisällä on aika yksinkertaistavaa. Kyse on kai enemmän tavasta olla sosiaalisissa tilanteissa.

Vierailija
56/72 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös jonkun tutkimuksen mukaan nimenomaan introverttiys ole pettämiselle altistava tekijä? Introvertti viehättyy ekstroverttiä enemmän siitä, kun saa huomiota, koska se on harvinaisempaa.

Se että introvertti vain viihtyisi neljän seinän sisällä on aika yksinkertaistavaa. Kyse on kai enemmän tavasta olla sosiaalisissa tilanteissa.

Nimenomaan luulisi, että ekstrovertit pettävät helpommin, koska saavat kiksejä ja virtaa muiden ihmisten huomiosta. Introvertteja taas liiallinen huomio usein ahdistaa. Introvertit tykkäävät erityisesti syvällisemmistä ystävyys- ja rakkaussuhteista. Pinnallinen huomio ja kehuskelu ärsyttää ja tuntuu epäaidolta, joten jonkun iskuyritykset ja huomionosoitukset eivät introverttia saa helposti pettämään sitä omaa kumppania, johon on luotu syvällinen ja luottamuksellinen suhde.

Ehkä jos se henkilö, jolta saa yhtäkkiä ekstrahuomiota iskumielessä on joku introvertin aiemmin tuntema henkilö, johon myös on syvällisemmät välit, niin sitten ekstrahuomio saa aikaan pettämisen halua?

En tiedä, kuulostaa kyllä tosi omituiselta tutkimustulokselta... Onko sulla tähän tutkimukseen lähdettä, vai vaan jokin muistikuva asiasta? Jospa on mennyt ihan väärinpäin tulokset nyt muistissa?

Vierailija
57/72 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Hans Eysenckin mukaan, joka kirjoitti persoonallisuuden vaikutuksesta seksielämään (Sex and Personality, 1976), ekstroverteilla on yleensä enemmän kokemusta seksistä, erilaisista asennoista seksin aikana ja enemmän seksikumppaneita. Ekstroverteilla näyttää siis olevan taipumus etsiä enemmän seksiä useampien kumppanien kanssa kuin introverteilla. Tulos voi Eysenckin mukaan johtua siitä, että ekstrovertit tarvitsevat enemmän erilaisia ja vaihtelevia stimulaatioita voidakseen hyvin kuin introvertit. Koskee siis myös seksielämää kuin muutakin elämää.

Vierailija
58/72 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös genetiikan tutkiminen antaa ymmärtää, että ekstrovertit saattavat pettää helpommin. Ekstroverteilla esiintyy yleisemmin geenimuunnelmaa, jolla on havaittu olevan yhteyksiä pettämiseen ja seksuaalisesti vapaampaan käytökseen.

J.R Garcia etc. (2010): Associations between Dopamine D4 Receptor Gene Variation with Both Infidelity and Sexual Promiscuity

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2994774/

Vierailija
59/72 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän mietin ihmisen lokeroimista puhtaaksi introvertiksi/ekstrovertiksi sitä epäilevämmäksi tulen siitä että onko se edes mahdollista. Päivääkään en oo lukenut psykologiaa mutta sen verran on kilsoja takana, että perustan epäilykseni ihmisluonteen moniulotteisuuteen. Mihin jako perustuu?

Vierailija
60/72 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän mietin ihmisen lokeroimista puhtaaksi introvertiksi/ekstrovertiksi sitä epäilevämmäksi tulen siitä että onko se edes mahdollista. Päivääkään en oo lukenut psykologiaa mutta sen verran on kilsoja takana, että perustan epäilykseni ihmisluonteen moniulotteisuuteen. Mihin jako perustuu?

Luokittelu ei perustu tieteelliseen tietoon. Kaiken olemassaolevan persoonallisuutta koskevan tiedon mukaan on ekstraversio-introversio on dimensio, jolle ihmiset sijoittuvat - valtaosa keskiarvon ympärille eli ovat "siltä väliltä". Itse asiassa lähes kaikki psykologiset ominaisuudet ovat dimensioita, eivät luokkia.

Mutta ei-tieteellisissä yhteyksissä jostain syystä mielellään luokitellaan ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan