Ihminen joka käyttää ehkäisyä on tosi itsekäs.
Eihän siinä muuta kuin se että saa elää helppoa elämää ilman pieniä lapsia.
Kommentit (38)
Tiedän ihmisiä jotka eivät ole käyttäneet ehkäisyä ja perheet voivat olla pieniä. Esim. äitini kotona lapsia oli kolme.
Ja olen kyllä sitä mieltä, että vaikka lapsia olisi useita, voimia annetaan just sen mukaan kuin niitä tarvii. Sitä en mene kieltämään etteikö olisi vaikeitakin aikoja. Mutta ainakin meillä on aina selvitty niistä!
Miksei muut sitten selviäisi? Moni ei halua edes ajatella yrittävnsä. Nykyään ura ja raha on niin tärkeää. Ihmiset panikoi, ettei lapsi/lapset saa kaikkea mitä ne haluaa, esim. harrastaa mitä ne tahtoo, vaikka useita lajeja tai kalliita vaatteita tai muuta sälää. Se ajattelumalli monille annetaankin kotona että missään ei voi jäädä toiseksi tai huonommaksi kuin kaveri. Raha ei tuo onnea, mutta välttämätöntä se on. Vaikka mun kotona on ollu useita lapsia, me ollaan oltu hyvin puettuja ja ollaan harrastettu kalliitakin lajeja, asuttu isossa omakotitalossa ja ajettu ihan hyvällä autolla. Itsellänikin on jo useampi lapsi eikä asiat ole huonosti. Kaikkea on riittävästi ja enemmänkin mitä olisi tarve.
Ja mikä ilo sisaruksilla on toisistaan. He ovat keskenään hyviä kavereita kun on pienet ikäerot.
Mutta joku puhui vastuuntunnottomuudesta, niin on kyllä aika uskaliasta mennä sanomaan, että ne jotka ei käytä ehkäisyä, ovat vastuuntunnottomia. Ei pidä yleistää.. Sellaisiakin voi kuitenkin olla.
Ja mitä tulee maailman ylikansoittumiseen, sitä vaaraa pohjoismaissa ei ole, toisin päin kylläkin, että lapsia syntyy liian vähän.
Siis kyllähän se nimenomaan itsekästä on jos ajattelee että mistä lähtökohdista lapsia lähtee " tekemään" (kammottava sanahirviö tuo lastenteko). Eli raha, ura, maine muitten silmissä, oma mukavuus jne....
mutta itsekkyys on minutkin pakottanut niitä väsäämään.
Jos eläisin ennen vanhaan, eikä ehkäisyä olisi, niin en siis antaisi miehelleni. Eikö se vasta itsekästä olisikin? Mies-parka.
kiinnostaa vaan tietää.
itse en en halua siksi, että jos on paljon pieniä, lapsia ei ehdi huomioida yksilöllisesti ja itse rupsahtaa ja väsyy imetysten ja raskauksien mylläkässä.
Tämä maapallo tukehtuu ihmispaljouteen!!
Pitäisi ajatella enemmän globaalisti eikä aina vain tuijottaa omaan napaan.
No, isälläni ja äidilläni ja isovanhemmillani on kaikilla 12-22 sisarusta. Tosin kaikki ei yhdeltä äidiltä, ne äidit kun siinä touhussa tuppaa uuvahtamaan ja kuolemaan pois. Mutta voihan sitä sitten ottaa aina uuden ihmisen tilalle. Me naiset, kun olemme tällaisia synnytyskoneita. Minä en ole löytänyt Raamatusta selllaista kohtaa, jossa ehkäisy kielletään. Sellaisia kohtia kyllä olen löytänyt, joissa puhutaan ihmisen oman järjen käytöstä ja viisaudesta. Isoäitini, joka on perheensä ehkä 15. lapsi, kertoo usein lapsuudestaan, joka oli puutetta ja kovaa työtä täynnä. Äitinsä syliä, hymyä eikä mitään joutavaa jorinointia muista. Sanoi vaan, että äidillä oli aina hirveästi hommaa, jotta sai valtavan lapsilauman pidettyä ruuassa ja vaatteissa ja kaikki käytännön asiat hoidettua. Työtä oli niin paljon, että elettiin paljolti vain siinä hetkessä, eikä lapsille joutanut paljon elämän aväitä antamaan. Isoäitini nauttii silminnähden omista eläkepäivistään, kun elämä ei ole enää niin rankkaa.
Vierailija:
olla kuparikierukan käyttäjä, joka tappaa jo muodostuneen alkion.
Toi ei ole vielä edes jakaantunut...
sillä kuparikierukka estää nimenomaan hedelmöitymisen! Päivittäkääpäs tietonne, arvon naiset.
Raamatusta. Jumala sanoi " antakaa lasten tulla tyköni" " lasten on taivasten valtakunta" jne. tämän asian ymmärrän niin, että kun Jumala on luonut myös Raamatun mukaan IHMISEN SIKIÄMISESTÄ ASTI, tarkoittaa sitä, että Jumalan luomistyöhön ei ihmisen tarvitse käpälöitään laittaa.. eri asia on jokin sairaus.. jossa sairauden hoitona voidaan käyttää ehkäisyä jne mutta se on jo ihan eri asia, ja toivon ettei siitä enää tässä ketjussa jauhettais, koska siitä ollaan täällä ja elämänkatsomus-palstalla jo niiin paljon jauhettu. Se ei siitä muuksi muutu. Ja Jumalaan luottamus, että Hän ohjaa tietämme, on yksi toinen kallis asia.. tottakai ihmisen voimat loppuvat, jos hän koittaa yksin pärjätä omilla voimillaan niin silloin kun lapsia olisi vaikka sen 20 tai ei yhtään!
ja sinulle joka sanoit, että jotkut häpeilee kertoa sisarustensa lukumäärän, niin sehän on täysin inhimillistä!!! mieti miltä susta tuntuisi kun sen lukumäärän sanottua kaikki ihmiset katsovat säälivästi, joku tirskahtaa suurin piirtein että " siinä äiti ei oo ehtiny paljo jalkojansa pitää kiinni toisissaan" !! siis sen ottaa henkilökohtaisesti vaikka kuinka omassa uskossaan oliskin! tottakai sitä häpeilee jollakin tasolla, samalla tavoin kuin sinä voisit hävetä esim vaatteitasi, jos joku katsoo että ompas sulla rumat housut ja pilkkaisi sinua siitä tai halveksisi..
SAMALLA TAVOIN kuin ne jotka käyttää ehkäisyä, voisi tilanne olla toinen, että ei lapsen tarvitsisi hävetä sanoa omien sisaruskatraansa lukumäärää!
sehän johtuu vain ja ainoastaan tuosta, suvaitsemattomuudesta jonka vanhemmat jo opettavat lapsilleen kodeissaan ja pilkasta sekä halveksunnasta..
jos minä koen tekeväni oikein etten käytä ehkäisyä, miksi sinun tai teidän pitää mennä spekuloimaan asiaa, ihan niinkuin teitä oikeasti mietityttää tuo asia, että mikä on oikein ja väärin..?
niin..mikähän se on.. nykypäivänä ei mitäään pidetä oikeana eikä sen kummemmin vääränäkään.. " ihmiset tekevät vain yksilöllisiä valintojaan" uh,..just tätä. Tietäähän se, mihin tämä meno johtaa
Hormonikierukka ehkäisee koko hdelmöittymisen.
Kupari vaikeuttaa huomattavasti siittiöiden liikkumis- ja hedelmöityskykyä --> hedelmöitys estyy.
minä olen ylpee siittä että lapsillani on sisaruksia, ja itsellänikin niitä on ollut.
kyllä säälittää ne jotka ovat ainokaisia ja vanhemmat passaavat pilalle. tai vaikka kolmekin lasta mutta 3-4-5 vuoden väleillä.
onhan se mukavaa luoda uraa ja kasvattaa ne pari muksua päiväkodin tädeillä.
sisarusparvi ei vähän hävettäis sanoa sellaiselle, jotka eivät esim ajattele samallatavoin ehkäisy-asiasta esim.
varsinkin ala-ylä-aste iässä lapset herkästi häpeilevät monia muitakin asioita.. mut.. sehän on inhimillistä.
Kun elämästä ei muuten löydy tarpeeksi sisältöä, niin sitten tehdään lapsia tuomaan sitä sisältöä ja onnea.
Kuka muka on tehnyt lapsia täysin epäitsekkäistä syistä? Ja mitkähän ne syyt mahtavat olla? Maan täyttäminen? Eiköhän tämä planeetta ole aika ylikuormitettu jo muutenkin.