Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En laihdu Go fat go-dieetillä!!!!!

Vierailija
09.10.2017 |

Pudotettavaa on paljon.
Lähtöpaino 164cm ja 98kg.
Ekalla viikolla lähti 1.5kg joka oli hyvin mutta enemmänkin tietty olis voinut lähteä kun painoa on noinkin paljon.
Keskiviikkona tulee kaksi viikkoa täyteen ja tänään kävin uteliaisuuttani vaa'alla ja paino näytti +100g. Tosi turhauttavaa.
Lääkitys on kilpirauhasen vajaatoimintaan mutta vajis on lievä. Verikokeissa en ole käynyt nyt mutta pitäis varmaan käydä kun lähetekin on..
Motivaatio on todellakin kohdillaan ja dieettiä on ollut helppo noudattaa.
Mietinkin että jos ei keskiviikkona ole tapahtunut mitään niin vedenkö vielä yhden viikon tällä ja vasta sitten teen muutoksia. Esim korvaan yhden aterian nutrilett pussilla esim.

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että kun on dieetistä maksanut, haluaa sitä puolustella henkeen ja vereen. Ihan vaan ajatuksena, jos nämä ihmedieetit toimisivat yhtä hyvin kuin niitä mainostetaan, miksi niitä vielä tarvitaan? :)

En mä tästä mitään oo maksanut. Ihan netistä löytyy ruokavalio.

Miten te muut hoikat sitten syötte? Perunaa ja kastiketta pari kertaa päivässä ja päälle leivät lisukkeilla ja sokerijugurttia päälle?

Ap

No miksi sitten puolustelet dieettiä näin helkkaristi? :D 

Vierailija
22/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sulla tosiaan on sitä kilppariongelmaa, ota se maidoton versio tuosta, jos ja kun haluat kokeilla juuri tuota gfg:tä. Tuossa tulee tosi paljon maitoproteiinia ja kun sinulla jo se kilpirauhanen prakailee, voi elimistössäsi jo nyt olla liikaa sulamatonta maitoproteiinia, mikä on aiheuttanut vasta-aineiden nousun, mikä on aiheuttanut elimistön hyökkäämisen kilpirauhasta vastaan.

Toinen juttu on jodin saannin varmistaminen + seleeni, rauta ja d-vitamiini. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis jo aiemmin todennut ettei nuo dieetit toimi. Miksi sitten painonvartijoiden jälkeen kilot tuli takaisin? Niinpä. Kannattaisiko nyt ihan oikeasti vaikka hakeutua ravintoterapeutille ja räätälöidä kunnon ruokavalio ilman niksejä?

Kymmenen vuotta olin normaalipainossa laihtumisen jälkeen.

Parisuhteen myötä lihoin kun tuli syötyä pitsaa ja karkkia ja raskaudessa tuli reilu 20 kiloa kun söin liikaa.

Täällä on sori vaan kyllä tänään aika veemäistä porukkaa. Ottaako maanantai näin lujille 😉

Veikkaan että se ravintoterapeutti antaa saman rungon kun jutassa plus että syö hieman enemmän ja hedelmiä ja pähkinöitä. Niitäkin syön kun paino on tasaantunut.

Ap

Vierailija
24/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sulla tosiaan on sitä kilppariongelmaa, ota se maidoton versio tuosta, jos ja kun haluat kokeilla juuri tuota gfg:tä. Tuossa tulee tosi paljon maitoproteiinia ja kun sinulla jo se kilpirauhanen prakailee, voi elimistössäsi jo nyt olla liikaa sulamatonta maitoproteiinia, mikä on aiheuttanut vasta-aineiden nousun, mikä on aiheuttanut elimistön hyökkäämisen kilpirauhasta vastaan.

Kiitos asiallisesta vastauksesta ja neuvosta.

Tälläistä kaipaisinkin 😊

En ole kuullutkaan mahdottomasta versiosta? Miten muuten jatkossa? Kannattaako kilppariongelmaisen sitten jatkossakin välttää maitotuotteita? Niistä tykkään ihan hirveästi ja en tiedä kuinka pystyn niistä luopumaan 😟

Olen jo nyt muuttanut ruokavaliotani paljon kun herkut jääneet pois. En tiedä olenko vielä valmis uuteen muutokseen. Olen nyt välillä korvannut sen rahkan jollain proteiinivanukkaalla mutta maitoa niissäkin taitaa olla.

Mutta kiitos vielä neuvosta 😊 Tutustun aiheeseen.

Ap

Vierailija
25/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis jo aiemmin todennut ettei nuo dieetit toimi. Miksi sitten painonvartijoiden jälkeen kilot tuli takaisin? Niinpä. Kannattaisiko nyt ihan oikeasti vaikka hakeutua ravintoterapeutille ja räätälöidä kunnon ruokavalio ilman niksejä?

Parisuhteen myötä lihoin kun tuli syötyä pitsaa ja karkkia ja raskaudessa tuli reilu 20 kiloa kun söin liikaa.

Täällä on sori vaan kyllä tänään aika veemäistä porukkaa. Ottaako maanantai näin lujille 😉

Veikkaan että se ravintoterapeutti antaa saman rungon kun jutassa plus että syö hieman enemmän ja hedelmiä ja pähkinöitä. Niitäkin syön kun paino on tasaantunut.

Ap

Ei, vaan itse tiedän tuon polun hyvin. 

Se on se ja sama kauanko pysyy normaalipainossa jos siihen elämäntapamuutokseen ei ole asennoitunut. Siitä nuo dieetit ovat huonoja. 

Minusta sinulla itselläsi on asenteessa korjattavaa, jos viestit tuntuu erityisen veemäiseltä. Neuvoa tässä moni on yrittänyt antaa. 

Vierailija
26/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että kun on dieetistä maksanut, haluaa sitä puolustella henkeen ja vereen. Ihan vaan ajatuksena, jos nämä ihmedieetit toimisivat yhtä hyvin kuin niitä mainostetaan, miksi niitä vielä tarvitaan? :)

Miten te muut hoikat sitten syötte? Perunaa ja kastiketta pari kertaa päivässä ja päälle leivät lisukkeilla ja sokerijugurttia päälle?

Ap

No olisko vaikka siks kun haluan tällä olla?

Vastaatko itse kysymykseeni? Miten itse syöt että pysyt hoikkana?

Ap

Vierailija
27/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En syö vaaleita viljoja tai lisättyjä sokereita. Täysviljaa, marjoja, hedelmiä, rasvaa, lihaa, kanaa, kalaa, sieniä, kermaa, täysrasvaista jogurttia jne. Ei mitään kevyt tuotteita ja enimmäkseen lähiruokaa. 

Vierailija
28/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No ole ihan vapaasti. Huomaat sitten myöhemmin. :) 

Vastasin edelleseen viestiin mitä syön.

Vierailija
29/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä mikä ap:n ruokavaliossa on vialla? Miten niin ei voi kukaan loppuikää elää? Minä en melkein 15 vuoteen ole syönyt tuon enempää, ja riisiä, pastaa ja perunaa en ollenkaan. En myöskään lihaa enkä kalaa. 

Painoin ruokavaliota korjatessani (noin 15 vuotta sitten) 63 kg, jonka tunsin olevan aivan liikaa koska olen 167 cm pitkä. Laihduin aika nopeaan, ja kävin totta puhuen jo alipainon puolella. Korjasin pari asiaa, ja nyt olen pysynyt vuosia normaalipainossa 54 kg.

En näe nälkää, en joudu kieltäytymään mistään koska en ole koskaan ollut makean perään ja rasvaiset jutut tökkii todella. Kävelen joka päivä koiran kanssa, kävelen kauppaan (1,8 km). Kävelen aina ku voin. Muuten en treenaa. Sallin itselleni myös herkkuja, mutta kun ne ei vaan maita! Ainakaan ne mitä muut pitää herkkuina. 

Syön reilusti alle 2000 kcal päivässä. Se riittää minulle ja voin ja jaksan hyvin. Niin ja en ole enää mikään nuori "plikka", ihan vaihdevuodetkin läpikäyty! Ja kaksi raskautta joista ei jäänyt ylipainoa.

Vierailija
30/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En syö vaaleita viljoja tai lisättyjä sokereita. Täysviljaa, marjoja, hedelmiä, rasvaa, lihaa, kanaa, kalaa, sieniä, kermaa, täysrasvaista jogurttia jne. Ei mitään kevyt tuotteita ja enimmäkseen lähiruokaa. 

Niin ja juurekset ja kasvikset tietenkin. Poislukien peruna.

Vierailija
31/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei, vaan itse tiedän tuon polun hyvin. 

Se on se ja sama kauanko pysyy normaalipainossa jos siihen elämäntapamuutokseen ei ole asennoitunut. Siitä nuo dieetit ovat huonoja. 

Minusta sinulla itselläsi on asenteessa korjattavaa, jos viestit tuntuu erityisen veemäiseltä. Neuvoa tässä moni on yrittänyt antaa. 

Pari on joo antanut neuvoja. Kerro sinäkin sitten miten kannattaa syödä että onnistuu?

Eli millä korvaan aamupuuron ja rahkan?

Lisäänkö lounaalla ja pävällisellä kastiketta annokseeni?

Ap

Vierailija
32/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Johan sait vastauksen hoikan syömisistä.

Vierailija
33/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta ja neuvosta.

Tälläistä kaipaisinkin 😊

En ole kuullutkaan mahdottomasta versiosta? Miten muuten jatkossa? Kannattaako kilppariongelmaisen sitten jatkossakin välttää maitotuotteita? Niistä tykkään ihan hirveästi ja en tiedä kuinka pystyn niistä luopumaan 😟

Olen jo nyt muuttanut ruokavaliotani paljon kun herkut jääneet pois. En tiedä olenko vielä valmis uuteen muutokseen. Olen nyt välillä korvannut sen rahkan jollain proteiinivanukkaalla mutta maitoa niissäkin taitaa olla.

Mutta kiitos vielä neuvosta 😊 Tutustun aiheeseen.

Ap

Siitä kehitettiin myös maidotonkin versio, tosin en ole itse nähnyt mitä se pitää sisällään.

Siinä yhdessä jaksossahan oli kilpirauhassairas, joka ei laihtunut ollenkaan samoin kuin muut. 

Olen joutunut jättämään maitotuotteet kokonaan pois joitain vuosia sitten. Olo parani niin paljon, että olen pystynyt hyvin olemaan ilman, vaikka olin maitofani. Kokeile. Monelle kilpirauhassairaalle suositellaan maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota, koska näiden vasta-aineet muistuttavat kilpirauhasen soluja niin, että elimistö hyökkää myös kilpirauhasen kimppuun näitä sulattaessaan. 

Vierailija
34/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo gofatgo ei sitten ole tarkoitettu miksikään loppuelämän ruokavalioksi, se on aivan liian yksipuolinen ja aiheuttaa pitkällä aikavälillä puutostiloja. Näin on Jutta Gustafsberg itsekin sanonut, että dieetti on tarkoitettu 6 viikon startiksi laihdutukseen. Yksi kaverini jatkoi tällä mallilla useita kuukausia ja nyt hänellä on kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
35/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Lue vastaus nro 20

Vierailija
36/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun otsikko on "en laihdu go fat go-dieetillä" Tuliko yllätyksenä että sitten voi tulla muita ehdotuksia?

Vierailija
37/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa noista 1,5 kilosta joka alussa lähti oli nestettä. Nyt nestettä on kertynyt takaisin eli siksi paino näyttää nousseen. Nesteen määrä kehossa vaihtelee päivästä toiseen, sitä lähtee tai kertyy. Sen takia on vaikea tietää paljonko rasvaa on lähtenyt.

Ylipainoisella on taipumus kerryttää kroppaan kertyy paljon nesteitä yleensä. Se tarkoittaa, että sunkin painosta joka vaa'alla näkyy osa on nestettä, joten ei kannata hyppiä puntarilla joka päivä, koska monen pää ei kestä sitä kun yrittää vahtia onko painoa lähtenyt ja nesteen takia voi näkyäkin lisäkiloja.

Ja kaksi viikkoa vasta uutta ruokavaliota! Tuo on vaan liian lyhyt ajanjakso, ei tuossa vielä näy paljonko rasvaa on lähtenyt. Laihduttaminen ei ole 100 metrin pikasprintti vaan maratonjuoksu. Älä odota tuloksia nopeasti vaan pidä järkevä punnitusväli, vaikka kerran kuussa.

Jos on aineenvaihduntaan vaikuttava sairaus, se vielä hidastaa laihtumista. Aseta pitkän tähtäimen tavoitteet, ei viikkotavoitteet. Keho ei ole kone joka toimii tietyn ohjelman mukaan. Joku laihtuu samalla ruokavaliolla ja liikunnalla 5 kiloa kuussa, joku toinen 500 grammaa, koska geenit ja aineenvaihdunta yms. ovat erilaiset. Kaikille ei sovi sama ruokavaliokaan. Jos 6 kuukaudessa ei tapahdu mitään, sitten Go Fat Go:n ruokavalio ei sovi sulle. Sun pitää silloin lähteä laihduttamisen sijaan korjaamaan ruokavaliota.

Tee jotain nesteen poistamiseksi, esim. käy hydrobikissä tai vesijuoksemassa (muista pitää teho kunnollisena, ei mitään lillumista). Neste nimittäin sitoo rasvaa kroppaan, joten kannattaa pitää nestekierto toimivana, se edistää terveyttä ja sitä laihtumistakin.

Vierailija
38/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nämä yksinkertaisesti pitkässä juoksussa toimi. Kun ylipainoa on reilusti, ainoa tapa joka oikeasti toimii on elämäntapamuutos, ei mitkään kitudieetit tai dieetit ylipäätään.

No sitähän tässä yritetään.

Tutustu dieettiin niin huomaat että tuolla tavalla voi syödä loppuelämän pientä hienosäätöä tekemällä.

Aamupuuro raejuustolla ja mehukeitto lasista.

Lounaalla 200g kasviksia ja 100g lihaa/kalaa/kanaa. Toimii jatkossakin. Ehkä lihan määrää voi hieman nostaa.

Välipalalla rahkaa ja marjoja. Toimii. Jatkossa nuo voi välillä korvata muulla, esim leipä ja hedelmä tms.

Päivällinen sama kuin lounas mutta lisänä riisiä/pastaa/perunaa. Mitä vikaa?

Iltapalalla taas se rahka ja marjat. Voi jatkossakin syödä tai korvata piirillä tai leivällä.

4 viikon välein tankkauspäivä jolloin saa syödä mitä huvittaa. Ei ole pahitteeksi jatkossakaan herkutella neljän viikon välein versus kerta viikkoon.

Tietty jos on jotain juhlia niin toki voi joustaa.

Ap

Miten olet lihonut noin ylipainoiseksi, jos muka pystyt helposti lopun elämää yhtäkkiä noudattamaan noin kuivaa ja yksitoikkoista ruokavaliota?

Helpostihan tuossa käy niin, että jaksaa hetken noudattaa, jonka jälkeen vanhoihin tapoihin lipsuminen alkaa, koska tuo ei ole itselle sopiva ja luontainen ruokavalio. Noin joustamattoman ruokavalion lipsuminen alkaa siitä, kun tulee juhlia tai ulkona syömistä tai poikkeuspäiviä, jolloin tekeekin mieli nassuttaa jotain muutakin kuin kanaa ja riisiä. Sitten niitä päiviä alkaa tulla enemmänkin, koska se on paljon mukavampaa. Ja jos ylipainoinen ihminen on syönyt aiemmin herkkuja jopa päivittäin, on itselle valehtelua väittää, että yhtäkkiä pystyisi lopun elämää syömään niitä vain kerran kuussa.

Argh! Vastaan vielä tähän..

Olen lihonut kun sain liikaa energiaa. Söin esim suklaalevyn päivässä ja söin iltaisin liikaa kun ateriaväli venyi. Nyt kun ateriaväli on tasainen niin ei ole tehnyt mieli makeaa. Lisäksi motivaatio on kova. Viikonloppuna oli juhlat eikä oikeasti tehnyt tiukkaa kieltäytyä herkuista ja olin itsestäni ylpeä.

Kuten kirjoitin aiemmin niin herkkupäivä neljän viikon välein plus juhlat ym. Normaali elämä sitten tavoitepainossa. En voi painonpudotusvaiheesssa ajatella että joka viikonloppu herkkuja. Olin siis kymmenen vuotta normaalipainoinen ja herkuttelin hedelmillä viikonloppuna. Ei tullut mieleenkään syödä suklaalevyä. Parisuhde ja raskaus lihotti ja nyt haluan palata vanhaan ja terveelliseen elämään jossa voin hyvin.

Enkä vedä kanaa ja riisiä pelkästään.

Mulla on hyvä mielikuvitus ja tänään teen jauhelihakeiton kasviksista ja naudan jauhelihasta. Viikonloppuna söin kanan rintaa maustettuna ja thaiwokkia. Tein myös hampparin real leivistä ja väliin jauhelihapihvi ja tomaattia, kurkkua, salaattia.

Kiirepäivinä voin lounaaksi syödä kypsiä kananfileitä ja vaikka kirsikkatomaatteja mutta pääasia ettei jätä ateriaa välistä joka kostautuu nälkänä.

Ap

Vierailija
39/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nämä yksinkertaisesti pitkässä juoksussa toimi. Kun ylipainoa on reilusti, ainoa tapa joka oikeasti toimii on elämäntapamuutos, ei mitkään kitudieetit tai dieetit ylipäätään.

No sitähän tässä yritetään.

Tutustu dieettiin niin huomaat että tuolla tavalla voi syödä loppuelämän pientä hienosäätöä tekemällä.

Aamupuuro raejuustolla ja mehukeitto lasista.

Lounaalla 200g kasviksia ja 100g lihaa/kalaa/kanaa. Toimii jatkossakin. Ehkä lihan määrää voi hieman nostaa.

Välipalalla rahkaa ja marjoja. Toimii. Jatkossa nuo voi välillä korvata muulla, esim leipä ja hedelmä tms.

Päivällinen sama kuin lounas mutta lisänä riisiä/pastaa/perunaa. Mitä vikaa?

Iltapalalla taas se rahka ja marjat. Voi jatkossakin syödä tai korvata piirillä tai leivällä.

4 viikon välein tankkauspäivä jolloin saa syödä mitä huvittaa. Ei ole pahitteeksi jatkossakaan herkutella neljän viikon välein versus kerta viikkoon.

Tietty jos on jotain juhlia niin toki voi joustaa.

Ap

Miten olet lihonut noin ylipainoiseksi, jos muka pystyt helposti lopun elämää yhtäkkiä noudattamaan noin kuivaa ja yksitoikkoista ruokavaliota?

Helpostihan tuossa käy niin, että jaksaa hetken noudattaa, jonka jälkeen vanhoihin tapoihin lipsuminen alkaa, koska tuo ei ole itselle sopiva ja luontainen ruokavalio. Noin joustamattoman ruokavalion lipsuminen alkaa siitä, kun tulee juhlia tai ulkona syömistä tai poikkeuspäiviä, jolloin tekeekin mieli nassuttaa jotain muutakin kuin kanaa ja riisiä. Sitten niitä päiviä alkaa tulla enemmänkin, koska se on paljon mukavampaa. Ja jos ylipainoinen ihminen on syönyt aiemmin herkkuja jopa päivittäin, on itselle valehtelua väittää, että yhtäkkiä pystyisi lopun elämää syömään niitä vain kerran kuussa.

Argh! Vastaan vielä tähän..

Olen lihonut kun sain liikaa energiaa. Söin esim suklaalevyn päivässä ja söin iltaisin liikaa kun ateriaväli venyi. Nyt kun ateriaväli on tasainen niin ei ole tehnyt mieli makeaa. Lisäksi motivaatio on kova. Viikonloppuna oli juhlat eikä oikeasti tehnyt tiukkaa kieltäytyä herkuista ja olin itsestäni ylpeä.

Kuten kirjoitin aiemmin niin herkkupäivä neljän viikon välein plus juhlat ym. Normaali elämä sitten tavoitepainossa. En voi painonpudotusvaiheesssa ajatella että joka viikonloppu herkkuja. Olin siis kymmenen vuotta normaalipainoinen ja herkuttelin hedelmillä viikonloppuna. Ei tullut mieleenkään syödä suklaalevyä. Parisuhde ja raskaus lihotti ja nyt haluan palata vanhaan ja terveelliseen elämään jossa voin hyvin.

Enkä vedä kanaa ja riisiä pelkästään.

Mulla on hyvä mielikuvitus ja tänään teen jauhelihakeiton kasviksista ja naudan jauhelihasta. Viikonloppuna söin kanan rintaa maustettuna ja thaiwokkia. Tein myös hampparin real leivistä ja väliin jauhelihapihvi ja tomaattia, kurkkua, salaattia.

Kiirepäivinä voin lounaaksi syödä kypsiä kananfileitä ja vaikka kirsikkatomaatteja mutta pääasia ettei jätä ateriaa välistä joka kostautuu nälkänä.

Ap

Sulla ennenkin oli se motivaatio varmasti korkea, mutta sitten tapahtui parisuhde, raskaus ja muita koottuja selityksiä. Siksi en usko että tämäkään ruokavalio on sinulle oikea, varsinkaan kun tätä ei edes Jutan ohjeiden mukaan tulisi noudattaa tälläisenään 6 viikkoa pidempään.  Vaikka torppaat ravintoterapeutin heti, niin mikset edes kokeilisi? 

Vierailija
40/108 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta ravintoterapeuteissa on se ongelma, että ei oikein tiedä, millaista settiä sieltä tulee ja onko se mistään kotoisin tai itselle sopivaa (kokemusta kahdesta sekä kolmannesta, joka ei ollut ravintoterapeutti, mutta antoi myös ravitsemuksellisia neuvoja).