Mitä röyhkeää teiltä on kysytty?
Eli mitä tahdittomia ja röyhkeitä henk.kohtaisia asioita teiltä on kysytty? Ja miten olette niihin vastanneet? Saitteko kysyjälle luun kurkkuun?
Kertokaahan kokemuksianne ja jakakaa mahdollisesti vinkkejä niin saadaan nuo röyhkeilijät aisoihin!
Itselläni tuli mieleen tällainen:
Minulta sukulais täti, joka ei ole koskaan kauhean läheinen mulle ollut, tuli miehensä kanssa pitkästä aikaa isälleni kylään ja itse olin juuri parhaillani vierailulla isälläni. Kahvipöydässä sitten täti kyseli, että, koskas minun ja miehenikin luona kuuluu pikku jalkojen tepsutusta. Että olisikos meilläkin pian jo se aika kypsä, kun niin kauankin ollaan jo yhtä köyttä vedetty.
Vastasin, että oi kyllä, hyvä, kun kysyit meinasin jo unohtaa mainita, että ollaan suunniteltu koiran hankintaa vakavasti. Luultavasti tyttö koiraa. Onko nimi ehdotuksia?
Täti meni vaikeaksi ja jätti asian siihen. Ei muuten kysellyt enää. Viesti taisi mennä perille.
Kommentit (1173)
"Miks oot noin pitkä?" Tämän olen kuullut varmaankin 120 eri ihmiseltä, useimmiten tosin lapsena/teininä. Aikuisena ehkä 5 kertaa. Onko typerämpää kysymystä olemassa? Harmi, kun en ole mitään osuvaa vastannut takasin vaan lapsena lähinnä mutissut "no en mä nyt tiiä". Teininä muistan kyllä vastanneeni takaisin "miks ite oot noin lyhyt". Tästä lähtien pitää kyllä kehitellä jotakin kysyjän ulkonäköön liittyvää myös, vaikka "En tiedä, mutta miksi sinun otsasi on noin korkea?"
Miksi en mene nenäleikkaukseen?
Miksi en poista luomia kasvoistani?
Olenko läheisriippuvainen?
Mikä vika minussa on (koska miesystäväni on minua vanhempi)?
Oletko ihan suomalainen?
Minultakin on vieras ihminen juhlissa kysynyt onko kaikilla lapsillani sama isä.
Olin kyllä vähän hämilläni.
Monesti kysytty seksikumppanien määrää tai että olenko neitsyt. Kerran kysyttiin jopa "taidat olla neitsyt kun oot noin ruma?" Tuo kyllä jo loukkasi. Mielestäni kenenkään seksikumppanien määrä ei kuulu kenellekään muulle, korkeintaan jos on parisuhteessa niin toiselle kannattaa kertoa mutta ei sitä tarvitse kellekään muulle jakaa.
Neitsyyskysymykseen vastaan, etten ole, seksikumppanien määrää taas en kerro kuin hyville ystävilleni kysyttäessä, ja silloinkin valehtelen.
Olen siis oikeasti neitsyt, mutta häpeän sitä niin paljon ettei kukaan tiedä asiasta. Vanhemmistani ja sisaruksistani en tiedä yhtään, mitä asiasta ajattelevat. Emme puhu sisarusten kanssa seksiasioista. He saattavat kyllä luulla etten ole, vaikkeivat minun naissäädöistäni taida oikeastaan tietää yhtään mitään. Samapa tuo. Valehtelen aina kysyttäessä, etten ole neitsyt. Olen 24-vuotias mies.
Ja kyllä, aihe on arka minulle.
Äitini hautajaisissa eräs sukulaistäti kommentoi: no et sinäkään ole onnistunut löytämään miestä itsellesi. Tapaamme kerran 10 vuodessa joten hän ei minun miesasioistani tiennyt mitään. Sehän se hautajaisten pääteema ilmeisesti onkin. Hymähdin ja käänsin selkäni. Jossain toisessa tilaisuudessa olisin kyllä jonkun nasevan vastauksen heittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri sanoi ettei mikään ole ihanampaa kuin keinuttaa omaa lasta sylissä. Hänellä on 3 aikuista lasta. Minä taas olen lapseton. :(
Tuohan oli työkaveiltasi toteamus, miten sinua muka loukattiin?
Sama jos mun työtoveri sanoisi, ettei mikään ole ihanampaa kuin kehräävä kissa vieressä aamuisin, niin pitääkö mun loukkaantua koska minulla ei ole kissaa?
Kyllä nykyään pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
"Miks oot noin pitkä?" Tämän olen kuullut varmaankin 120 eri ihmiseltä, useimmiten tosin lapsena/teininä. Aikuisena ehkä 5 kertaa. Onko typerämpää kysymystä olemassa? Harmi, kun en ole mitään osuvaa vastannut takasin vaan lapsena lähinnä mutissut "no en mä nyt tiiä". Teininä muistan kyllä vastanneeni takaisin "miks ite oot noin lyhyt". Tästä lähtien pitää kyllä kehitellä jotakin kysyjän ulkonäköön liittyvää myös, vaikka "En tiedä, mutta miksi sinun otsasi on noin korkea?"
Koska olen niin älykäs.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Multa kysytää usein samaa ja vastaan aina toisen kahdesta vaihtoehdosta:
A) Olen ollut kautapuuroaikaan kotona
B) Käkin biolanin mustassa mullassa ja kastelen itseni kolmasti viikossa
Juttu loppuu joka kerta osapuolten nauruun. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs saman kerrostalon asukas tuli kysymään olenko töissä vai elänkö yhteiskunnan tuella. Perusteli kysymystään sillä, kun minulla on kaihtimet kiinni päivisin. Teen siis lähinnä yövuoroja vanhainkodissa, siksi kaihtimet kiinni, kun herään yleensä noin 11-12 aikaan, ja joskus myöhemminkin jos en ole saanut nukuttua ennen yövuoroa. Yövuoro loppuu klo 7. En vaivautunut edes vastaamaan vaan sanoin, ettei asia kuulu hänelle. Otti niin päähän tuollainen kyylä.
Tuohon olisi ollut hyvä kuitata että "sinä ainakin elät yhteiskunan tuilla, koska on päivät aikaa kytätä muiden kaihtimien asentoja".
Minulle röyhkein lausahdus tullut tädiltäni, kun valmistuin opinnoista, niin hän kysyi että "ei varmaan tarvi haaveilla että saisi koulutusta vastaavaa työtä". Tutkinto oli luultavasti hienompi kuin minä minua piti.
Tai sitten tarkoitti, että olet opiskellut itsellesi ammatin, jolla on huono työllisyystilanne.
"Haiseeks sun perse paskalta?"
Sulla on niin pienet silmät, näkeekö noilla edes mitään?
Vierailija kirjoitti:
Ap miksi olet törkeän huono käytöksinen? Etkö ole saanut kasvatusta vai tynnyrissäkö olet elämäsi viettänyt?
Tädin oli jo aikakin saada vähän tapakasvatusta.
Hyvin monilla - ehkä ap:llä myös - on takanaan vuosien lapsettomuushoidot ja keskenmenosarjat. Onpa kiva kun udellaan pikkujalkojen tepsutuksesta. Tunnen esim. ihmisen, jolla on ollut seitsemän (7!) keskenmenoa, toisen, jolle endometrioosi aiheutti vaihdevuodet 25-vuotiaana sekä muita vastaavia turhaan vauvasta haaveilleita.
Uteliaat "tädit" eivät todellakaan ansaitse mitään erityistä kunnioitusta typeryytensä takia.
Rengas puhkesi keskellä kaupunkia ja ryhdyin vaihtamaan jalkakäytävän reunassa vararengasta paikoilleen, niin eikös siihen saapastellut paikallinen Turo, joka tietysti kysyi, että "onko rengas puhki".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käly kysyi arvostelevasti hääjuhlissamme:
Mites sä nyt noin hienona olet?!?
Minä:Mitä ...?
Käly:Ainiin,onhan sun HÄÄT!
Miten joku voi olla noin törkeä?No tuo saattoi olla ihan vaan vitsikin.
Vähän samaa sarjaa kuin loman jälkeen yksi työkaveri tulee kättelemään ja esittelemään itsensä. On loman jälkeen muka unohtanut kaiken ja tulee muka kuin uutena työntekijänä työpaikalle.
Tai sitten olet mennyt kälysi juhliin loukkaavasti alipukeutuneena ja nyt kälysi tarkoituksella kuittaili.
Röyhkeintä mitä minulta, naiselta, on kysytty: Paljo maksaa? Kysyjämiehellä oli odottavan rasvainen ilme muka odottavista lihan iloista, joita tarjoaisin rahasta.
Vastaukseni oli yllättävä mutta toivottavasti opettava: Turvauduin ns.tarpeelliseen väkivaltaan.
Sen jälkeen sain rauhassa juoda kahvini loppuun baarissa.
"Ooksä jotenkin vammanen kun kävelet noin?" kysyi taannoin eräs kollega yllättäen. En, en tietääkseni.
Mikset meni töihin kun tuntemani sydänsairaskin on töissä.
Tätä röyhkeää kysymystä ei osoitettu minulle vaan entiselle poikaystävälleni. Erosimme minun aloitteestani ja eksäni otti tämän hyvin raskaasti, mukavaa ja helppoa se ei ollut minullekaan.
Parin kuukauden päästä tungetteleva ja muiden yksityisasioita rakastava tätini tuli sukulaisjuhlissa iloissaan kertomaan miten oli törmännyt eksääni kaupassa ja udellut häneltä onko jo uutta tyttökaveria minun jälkeeni löytynyt. Ei kuulemma ollut ja minun olisi pitänyt kyetä keskustelemaan ja analysoimaan eksäni parisuhdetilannetta suhteemme ulkopuolisen ihmisen kanssa. Huh huh mitä ajattelemattomuutta ja röyhkeyttä.
Nuo vanhempien sukupolvien ihmiset saattavat kysellä juuri noita no koskas menette kihloihin/naimisiin, koskas tulee perheenlisäystä yms. Onhan tuollainen utelu hitusen ärsyttävää mutta heidän aikaansa ei olla eletty niin individualistisessa kulttuurissa kuin nykyään vaan on oletettu ihmisten elävän suht samankaltaista elämää ja yhteisöllisyyden nimissä vielä jakavan asioitaan sukulaisille. Osa tuntuu pitävän tuollaisia kysymyksiä jotenkin universaalisti törkeinä, mutta mielestäni sellainen leimaaminen kertoo vain kyvyttömyydestä ajatella boksin ulkopuolelta.
Oikeastaan aivan sama kuin ulkomaalainen saattaa pitää suomalaista epäkohteliaana hiljaisena jurottajana ja suomalaisen mielestä taas toinen on epäkohtelias tunkeutuessaan liian lähelle omaa reviiriä. Näin siis jos kumpikaan ei ymmärrä (tai halua ymmärtää) toisen taustaa.
Normit ja tabut vaihtelevat kulttuurien mukaan ja ajan saatossa. Ihminen on aina tietyissä asioissa aikansa ja paikkansa uhri.
Jos näillä kyselijöillä on itsellään lapsia, heiltähän voisi kysyä paukauttaa samaa...