Haha suomenruotsalainen asiakas ei suostunut puhumaan suomea :D
USKOMATONTA!! En alkanut puhua ruotsia vaan puhuin suomea, jota hän ymmärsi mainiosti. Mentiin koko asiakastilanne läpi siten, että hän puhui ruotsia ja minä suomea. Miksi?! Ja oltiin VANTAALLA!
Kommentit (414)
Itsekin suomenruotsalaisena ihmetyttää (ja hävettää)tyypit, jotka puhuvat väkisin ruotsia myyjälle, joka ei selkeästi osaa. Luulen kyseessä olevan kiusanteko, jolla koitetaan pönkittää omaa huonoa fiilistä, esittämällä parempaa ihmistä sen varjolla että "minulla on oikeus puhua äidinkieltäni". On joo, mutta kaikilla ei ole velvollisuutta vastata juuri Sinun äidinkielelläsi!
Ahvenanmaa on oikeasti niin ruotsinkielinen alue, etteivät he oikeasti osaa suomea. Tunnen ahvenanmaalaisia ja he ovat kyllä töysin ruotsalaisia, paitsi paperilla suomen kansalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaa on oikeasti niin ruotsinkielinen alue, etteivät he oikeasti osaa suomea. Tunnen ahvenanmaalaisia ja he ovat kyllä töysin ruotsalaisia, paitsi paperilla suomen kansalaisia.
He ovat luopuneet pakkosuomesta vaikka ovat osa Suomea ja mantereella on pakkoruotsi.
Siksi maamme on kokonaisuudessaan ruotsinkielinen mutta vain osaksi suomenkielinen.
Suomenruotsalaiset ovat ilmeisesti hiukan vähä-älyinen porukka. 200 vuodessa he eivät ole oppineet suomea.
Ruotsinsuomalaiset sen sijaan ovat oppineet ruotsin 1-20 vuodessa lähes täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ammattitaitoinen asiakaspalvelija käyttää sitä kieltä jota asiakas haluaa, jos suinkin vain osaa. Asiakas on aina oikeassa.
Siinä mielessä olet oikeassa että asiakashan se rahaa tuo taloon palkanmaksua varten.
Vierailija kirjoitti:
Minä suomenruotsalaisena kyllä sitä ruotsia pyrin asiakaspalvelutilanteissa käyttämään, vaikka suomenkieltä hyvin osaankin. Olen kuitenkin ruotsinkielinen, joten miksen sitä ruotsia sitten käyttäisi siinä tilanteessa kun sitä muutenkin käytän arjessa jatkuvasti? Minulle on yhdentekevää onko asiakaspalvelija innokas käyttämään samaa kieltä kanssani, kertoo kyllä paljon soveltuvuudesta alalle jos ei toista kotimaista kieltä hallitse :-)
Kun sillä aspalla ei oo mitään velvollisuutta palvella sua ruotsiksi siinä Alepan kassalla. Laki ja asetus takaavat ruotsinkielisille tietyt viranomaispalvelut heidän äidinkielellään, mutta kaupan kassalla tai ravintolassa tähän ei ole mitään velvoitetta.
Ihan oikein
Itse olen töissä isännöitsijätoimistossa. Jos joku puhuu ruotsia, vastaan suomeksi. Yleensä vastapuolikin vaihtaa suomeksi. Emme ole viranomaistaho, jonka on pakko palvella ruotsiksi. Jos asiakkaan asia jää toimittamatta siksi ettei hän halua puhua suomea, se ei ole minun ongelmani. Ja valitettavasti hän ei voi mennä asioimaan muuallekaan :-)
Englanniksi kyllä palvelen. Ja alan palvella myös ruotsiksi sinä päivänä kun pakkoruotsi poistuu. Sitä odotellessa.
AP on seurausta siitä kun serkukset lisääntyy keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Olet ap aikamoinen moukka. Asiakaspalvelussa pyritään palvelemaan asiakasta, ei käymään mitään yhden naisen pakkoruotsikampanjaa. Jos olisit alaiseni, siirtäisin sinut varaston puolelle pois firman mainetta pilaamasta.
Minulla tuli aikoinaan vanhempi rouva taksin kyytiin sisäsuomen umpisuomalaisessa kaupungissa. Hän tuli autoon ja kertoi sujuvalla suomen kielellä osoitteen ja jonkun aikaa suomeksi juteltuamme hän kysyi, osaanko ruotsia, johon vastasin, että en osaa, enkä siis oikeastikaan osaa sillä kuulun siihen sukupolveen, jolla ei vielä ollut pakkoruotsia, enkä siis ole sitä sekuntiakaan opiskellut.
Rouva kertoi napakasti mielipiteensä, että hänen mielestään hänen kuului saada palvelua omalla äidinkielellään missäpäin Suomea tahansa, johon vastasin, että tuollainen vaatimus yksityisessä palvelussa umpisuomalaisella paikkakunnalla kuulostaa aika kohtuuttomalla, johon rouva vastasi, että ei ole kohtuuton vaatimus. Nainen kertoi asuvansa pienellä saaristopaikkakunnalla Suomenlahdella, joka oli ruotsinkielinen. Kysyin häneltä, että mahtaisinko minä saada palvelua omalla äidinkielelläni, hänen kotipaikkakunnallaan, johon hän halveksivasti naurahtaen vastasi, että et todellakaan saisi. Kumpi meistä oli mielestäsi moukka?
Vierailija kirjoitti:
AP on seurausta siitä kun serkukset lisääntyy keskenään.
Aika epälooginen kommentti juuri tässä asiayhteydessä, kun nimenomaan se sinun fanittamasi kielivähemmistö on tunnettu kyseisestä touhusta.
Itse en osaa ruotsia joten en myöskään voisi ruotsiksi palvella tai ruotsinkielisiä vastauksia ymmärtää, mutta jos kieltä osaisin niin tietenkin sitä puhuisin. Vähän omituinen periaate olla niin fennomaani, ettei osaamisesta huolimatta voi ruotsia käyttää.
Kerran olen joutunut asiakaspalvelutilanteeseen, jossa ei suomella pärjännyt, mutta silloin hoidimme hommat englanniksi. Ja kerran olin asiakkaana huoltoasemalla Närpiössä ja silloin ei puhuttu muuta kuin "tack", joka onnistuu minultakin.
Vierailija kirjoitti:
Eipäs ole. Ahvenanmaalla on suhteessa saman verran suomenkielisiä kuin niin kovin ruotsinkieliseksi mielletyssä Helsingissä on ruotsinkielisiä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_ruotsin-_ja_kaksikielisis…
Linkin kartan vaalea alue on puhtaasti suomenkielistä aluetta, mutta siltipä vaan kaikki joutuvat pänttäämään pakkoruotsia jokaisella kouluasteella ala-asteelta yliopistoon saakka.
Eikös ap:n kuvailemassa tapauksessa voi kohteliaasti ilmoittaa, että oma ruotsinkielen taito on heikkoa eikä mielellään puhu sitä vaikka ymmärtäisikin. Myös suomenruotsalaiset ovat inhimillisiä ja ymmärtänevät tämän.
Vierailija kirjoitti:
Minä suomenruotsalaisena kyllä sitä ruotsia pyrin asiakaspalvelutilanteissa käyttämään, vaikka suomenkieltä hyvin osaankin. Olen kuitenkin ruotsinkielinen, joten miksen sitä ruotsia sitten käyttäisi siinä tilanteessa kun sitä muutenkin käytän arjessa jatkuvasti? Minulle on yhdentekevää onko asiakaspalvelija innokas käyttämään samaa kieltä kanssani, kertoo kyllä paljon soveltuvuudesta alalle jos ei toista kotimaista kieltä hallitse :-)
Itse olen asunut suomessa 15 vuotta. Puhun sujuvasti suomea, egnlantia, saksaa, ranskaa (äidinkieli), italiaa ja espanjaa. Osaan myös hieman kiinaa. Kyllä se tuntuu kohtuuuttomalta, jos tähän vielä pitäisi ruotsi opiskella vain asiakaspalvelua varte.
Joka päivä töissä tulee vastaan suomeruotsalaisia, jotka vaativat palvelua ruotsiksi. Jos en sitä anna (kun en osaa ruotsia) niin tulee melkoisesti vihaa asiasta. Mielestäni noista muista kielistä on paljon enemmän hyötyä kuin siitä ruotsista. Mielestäni on ihmisen kiusaamista vaatia palvelua ruotsiksi vaikka hyvin osaa suomeakin.
Onneksi omistaja ymmärtää asian ja sanoo, että ruotsiksi ei ole pakko palvella, jos sitä ei osaa. Pystyn kuitenkin muilla kielillä palvelemaan melkein kielitaidottomia turisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen asunut suomessa 15 vuotta. Puhun sujuvasti suomea, egnlantia, saksaa, ranskaa (äidinkieli), italiaa ja espanjaa. Osaan myös hieman kiinaa. Kyllä se tuntuu kohtuuuttomalta, jos tähän vielä pitäisi ruotsi opiskella vain asiakaspalvelua varte.
Joka päivä töissä tulee vastaan suomeruotsalaisia, jotka vaativat palvelua ruotsiksi. Jos en sitä anna (kun en osaa ruotsia) niin tulee melkoisesti vihaa asiasta. Mielestäni noista muista kielistä on paljon enemmän hyötyä kuin siitä ruotsista. Mielestäni on ihmisen kiusaamista vaatia palvelua ruotsiksi vaikka hyvin osaa suomeakin.
Onneksi omistaja ymmärtää asian ja sanoo, että ruotsiksi ei ole pakko palvella, jos sitä ei osaa. Pystyn kuitenkin muilla kielillä palvelemaan melkein kielitaidottomia turisteja.
Unohtui vielä mainita että omistaja on suomeruotsalainen. Onneksi on myös fiksuja suomeruotsalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin suomenruotsalaisena ihmetyttää (ja hävettää)tyypit, jotka puhuvat väkisin ruotsia myyjälle, joka ei selkeästi osaa. Luulen kyseessä olevan kiusanteko, jolla koitetaan pönkittää omaa huonoa fiilistä, esittämällä parempaa ihmistä sen varjolla että "minulla on oikeus puhua äidinkieltäni". On joo, mutta kaikilla ei ole velvollisuutta vastata juuri Sinun äidinkielelläsi!
Itse olin muutama kesä sitten tarjoilijana ja lähes jokainen suomenruotsalainen teki kiusaa tästä, etten osannut ruotsia. Eivät suostuneet puhumaan mulle sanaakaan suomea ja kun hain ruotsinkielisen tarjoilijan palvelemaan heitä (asui monta vuotta tukholmassa), niin hänelle kyllä puhuttiin suomea.
T. Insinööriopiskelija
Tuohan on sitä aidointa kaksikielisyyttä, molemmat asioivat omalla kielellään ymmärtäen toisiaan.
Koska ruotsin puhujia on 5%, ihmiset voivat myös panostaa kielissä ruotsiin sen 5% ja hallita 5% ruotsin sanavarastosta. Ruotsia voisi siis verrata johonkin ensiapukorttiin; hätätilanne harvoin tulee ja silloin on hyvä osata jotain, mutta ensiapukortin suorittaneen ei tarvitse opiskella lääkäriksi vain sen takia, että joku saattaa saada sairaskohtauksen hänen läsnäollessaan. Ja ei tarvitse käydä ruotsin aineopintoja yliopistossa sen takia, että joku heittäytyy suomea osaamattomaksi, vaikka on asunut koko ikänsä Suomessa.
Yliopistojen sivuilla luki ainakin ennen, että ruotsin aineopinnoista pitää selvitä vähintään taidoilla B2.2 eli toisin sanoen edes ruotsia yliopistossa tutkintotavoitteisesti opiskelevan ei tarvitse noinkaan myöhäisessä vaiheessa osata ruotsia samalla tavalla kuin syntyperäisen ruotsalaisen, vaan ainoastaan aika hyvin.
Väittäisin että puolet lukion abeista osaa englantia paremmin kuin suomenkieliset ruotsin opettajat ruotsia, koska ruotsin osaaminen vaatii jatkuvaa tekohengitystä ellei ole kiinnostunut ahmimaan ruotsinkielistä mediaa säännöllisesti.
On siis ihan kohtuutonta kuvitella, että keskivertoihminen pystyisi reagoimaan nopeatempoiseen murteelliseen puheeseen tekohengitetyllä kielellä. Kyllä tuossa pitäisi korostaa sitä, että se ruotsin kieli on toisille harrastus, joka on periytynyt vanhemmilta eikä mikään elinehto ja jos se on elämäntapa, niin sitä ei saa pakottaa muiden päälle. Joillekin intohimona on esim.nyrkkeily, mutta ei voi silti mennä hakkaamaan asiakaspalvelijaa nokkaan, vaikka vanhemmat olisivat nyrkkeilijäsukua ja jossain tuppukylässä suurin osa olisi nyrkkeilijöitä.
Ap aloittaa näitä samoja ketjuja muutaman päivässä. Hän myös vastailee omiin aloituksiinsa innokkaammin kuin kukaan muu, esiintyy ketjussa eri rooleissa ja yrittää tuottaa eri roolihahmoille sopivaksi arvioimaansa tekstiä. Parasta näissä ketjuissa ovat kuitenkin ”esimerkit elävästä elämästä”, joihin ap itse kommentoi sitten tuohtuneena useassa eri roolihahmossa. Samat esimerkit ja kommentit toistuvat ketjusta toiseen hieman muunneltuina, mutta helposti tunnistettavina. Niiden tyyli ja tarkoitus on sama kuin lahkolaisten kokouksissaan käyttämillä ritualistisilla pelastustarinoilla, toiston kautta saavutettava uskottavuus levitettävälle sanomalle. :D
Itse en myöskään koskaan palvele ruotsiksi suomalaisia. Suomenruotsalaiset osaavat hyvin suomea ja silloin asioidaan suomeksi, Suomessahan nyt ollaan. En tiedä mikä siinä on niin vaikea käsittää. Naurettavaa, että jotain pientä minivähemmistöä pitäisi palvella heidän kielellään, vaikka osaavat suomea täydellisesti. Ei täällä venäläisetkään vaadi palvelua omalla kielellään eikä kukaan muukaan. Pakkoruotsi on vanha jäänne ja käytännössä Suomi ei ole kaksikielinen, vain näiden suomenruotsalaisten junttien kuvitelmissa ehkä.