Ahdistavassa suhteessa - kumpi meistä on se hullu?
Olen nuori 20-vuotias tyttö. Kaava ei ole yllättävä: rakastuin palavasti poikaan, jonka kanssa kaikki oli aluksi täydellistä. En ollut koskaan tuntenut mitään niin vahvaa. Jossain vaiheessa kaikki kuitenkin muuttui. Hän on kieltänyt kaikki miespuoliset ystäväni. Hän kuitenkin kokee, että hänellä saa olla naispuolisia ystäviä. Hänen mielestään kaikki poikapuoliset ystäväni haluavat minusta jotain muuta kuin ystävyyttä. Hän myös arvostelee ystäviäni jatkuvasti ja perustelee tätä sillä, että ystäväni ovat pinnallisia ja heillä on jotain patoutunutta vihaa poikaystävääni kohtaan, mikä ei pidä paikkansa. On kuulemma loukkaavaa, että haluan olla sellaisten ihmisten lähellä jotka arvostelevat häntä. Minun pitäisi pukeutua miten hän haluaa, ja koti on sisustettu niin kuin hän on halunnut. Hän myös arvostelee koko ajan uravalintaani, joka tekee minusta kuulemma pinnallisen. Katsomme ohjelmia joista hän pitää ja kuuntelemme hänen musiikkiaan. Minun täytyisi olla valmis käymään hänen perheensä tapahtumissa, mutta hän ei minun ja tuntuu että pian vieraannun perheestäni täysin. Hän syyttelee minua jatkuvasti pettämisestä, jota en ole kuitenkaan tehnyt. Kaiken huipentuma minun omaisuuteni hajottaminen ja fyysinen väkivalta. Lukuisia kertoja hän on suutuspäissään heitellyt tavaroitani ulos parvekkeelta. Jos yritän estää häntä, hän tarttuu minua kurkusta, heittää minua tavaroilla. Hän vääntelee ja heittelee minua ja on nostanut minut muutaman kerran seinää vasten. Joskus hän on kantanut minut ulos asunnostamme alusvaatteilla ja jättänyt siihen. Pari kertaa hän on kuristanut minua niin kovaa, että olen varma, että kuolen. Joskus hän on jopa sanonut tappavansa minut. Olen itsekin sortunut fyysisen koskemattomuuden loukkaamiseen, mutta itse olen tehnyt sen puolustaakseni itseäni, en sen takia että haluaisin hyökätä. Olen kerran lyönyt hätä kännissä korkokengällä päähän, josta en ole itse ylpeä. Hänen mielestään minulla on paha alkoholiongelma. Käyn ehkä kaksi kertaa kuussa ulkona joka on mielestäni aivan tavallista. Olen kaksi kertaa ollut liian kännissä, mutta muuten en mielestäni poikkea massasta. Hän on myös vetänyt äitinsä mukaan tähän. Hän vuotaa kaikki meidän väliset asiat omalle äitilleen (omasta näkökulmastaan), eikä äitinsä selkeästi ymmärrä oikeata tilannetta. Hän lähettelee minulle kaiken maailman psyyke-, narsismi- ja tunnelukko-testejä, vaikka koen että minä en todellakaan ole se joka tarvitsee tässä sellaista apua. Hänen äitinsä kuvittelee, että minä liioittelen eikä käsitä millaista väkivaltaa olen joutunut kokemaan. Liioittelun sijaan olen mielestäni jopa vähätellyt kaikkea. Poikaystäväni kääntää kaiken minkä keksii minun syykseni. Ehdottelee että kannattaisiko minun tehdä tälläinen ja tälläinen testi. Myönnän, että olen joskus itsekäs, mutta minä en todellakaan koe olevani narsisti. Joskus poikaystäväni saa manipuloitua minua niin pahasti, että alan uskoa, että syy onkin minussa. Kun haluan erota hän uhkaa tuhoavansa minun maineeni ja erottavansa minut kaikista ystävistäni. Meillä on vuokrasopimus ensi toukokuuhun asti eikä sitä voi purkaa. Nyt tiedän olleeni naiivi ja typerä. Olin vain niin hirveän rakastunut. Jollain tasolla olen edelleen, koska olen vieläkin tässä suhteessa. En koskaan kuvitellut, että minulle voisi käydä näin. Mitä minä voisin tehdä? En koe olevani tarpeeksi vahva lähteäkseni, varsinkin kun hän tekee siitä tarkoituksella niin vaikeaa.
Kommentit (190)
En ole fiksu. Enkä niin väittänytkään. Olen epätoivoinen. Saivartelu johtunee minuun kohdistuneesta 'somekiusaamisesta'. Mielestäni alkuperäinen postaukseni ei ollut mitenkään ketään loukkaava. Asian vakavuuteen nähden suhtaudun epäilijöiden ja haukkujien kommentteihin edelleen asiallisesti. Kaikille muille suuri kiitos vertaistuestanne!
Huono käytös kannattaa jättää huomiotta, niin keskustelupalstoilla kuin ihmissuhteissa. Olet saanut täälläkin paljon arvokkaita neuvoja, mutta tarraudut vain asiattomien huutelijoiden kirjoituksiin. Ymmärrätkö itse, että teet niin?
Tämän kaiken perusteella - ja anteeksi nyt kun tern sinusta olettamuksen - sinulla vaikuttaa olevan erittäin huono itsetunto.
Veikkaan, ettet tule pääsemään eroon sairaasta miesystävästäsi, joten on ihan sama mitä sinulle täällä sanotaan. Sinulla on sellainen usko, että te kaksi olette yhdessä jotain upeaa. Siksi olet valmis menemään vaikka hautaan.
Tällä tarinalla on surullinen loppu.
Ja maanantaina taas kulta nähdään. Onkin jo ikävä. Kiva että vaan kuristat etkä lyö.
Ap ennen kun vedät herneen nenään niin huomaa että ylläoleva on satiiria. Tarkoitus herättää sinut todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Dg: saivarteleva, ylemmyydentuntoinen, läheisriippuvainen, asioihin jumittuva, piikittelevä.
Mun asiallisuus ehkä murtuu tän kommentin jälkeen, mutta vähän odottelinkin, että milloin maallikot alkavat jakaa näitä kuuluisia vauva.fi diagnooseja. :DD
Vierailija kirjoitti:
Huono käytös kannattaa jättää huomiotta, niin keskustelupalstoilla kuin ihmissuhteissa. Olet saanut täälläkin paljon arvokkaita neuvoja, mutta tarraudut vain asiattomien huutelijoiden kirjoituksiin. Ymmärrätkö itse, että teet niin?
Tämän kaiken perusteella - ja anteeksi nyt kun tern sinusta olettamuksen - sinulla vaikuttaa olevan erittäin huono itsetunto.
Veikkaan, ettet tule pääsemään eroon sairaasta miesystävästäsi, joten on ihan sama mitä sinulle täällä sanotaan. Sinulla on sellainen usko, että te kaksi olette yhdessä jotain upeaa. Siksi olet valmis menemään vaikka hautaan.
Anteeksi. Olet aivan oikeassa. Toivon, että käännän tämän lopun hyväksi.
tyttöjabaskeri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi. Olet aivan oikeassa. Toivon, että käännän tämän lopun hyväksi.
Kyllä sinä käännät.
Ensin mies kiusaa, sitten somekiusaamista ja maanantaina yliopiston kansliaan valittamaan opiskelijakiusaamisesta. Aina ja ihan aina syyllinen on joku muu!
tyttöjabaskeri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dg: saivarteleva, ylemmyydentuntoinen, läheisriippuvainen, asioihin jumittuva, piikittelevä.
Mun asiallisuus ehkä murtuu tän kommentin jälkeen, mutta vähän odottelinkin, että milloin maallikot alkavat jakaa näitä kuuluisia vauva.fi diagnooseja. :DD
Meillä muilla on sentään ammatit ja tittelit. Sinä olet vasta opiskelija. Älä aliarvioi kommentoijia.
Sillä ei ole väliä kuristaako vai lyökö mies sinua. Sun mies on todella väkivaltainen, ja puolustat miestäsi. Täällä ollaan neuvottu, miten lähdetään pois, mutta silti haluat jäädä sairaan miehen kanssa. Mitä neuvoa haluat täältä?
Mun ex myös aina sanoi, ettei ole koskaan lyönyt. Se on totta. Sen sijaan hän puristanut mustelmille ranteista ja kasvoista sekä tönäissyt lattialle niin että sormeni vääntyi.
Mutta ei koskaan lyönyt. Ihana mies!
Voimia muutokseen ap <3 tiedän että pystyt siihen
Ap täällä vaan haukkuu muita ja saivartelee. Ota ohjeista vaari.
Äkkiä turvakotiin. Siellä auttavat sinua! Myös vuokra asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Seurusteletkohan exäni kanssa?
Ja kyllä, se on sekopäinen narsisti se. Petti myös minkä kerkesi, eli joka viikonloppu. Yleensä tuo pettämisestä syyttäminen peilautuu, eli kun sinua syytellään, on syypää todennäköisesti itse syyttelijä, joka morkkispäissään osoittelee sinua itsensä sijasta.
Pilasin nuoruudestani kaksi vuotta tuon exän takia. Juokse ja kovaa! Blokkaa numero ja face/some, myös yhteiset kaverit (jos niitä on sen nulikan puolelta) jne. ja muuta kauas, vaikka toiselle puolelle kaupunkia ellei toiselle paikkakunnalle. Tee tämä silloin, kun poikaystäväsi on töissä/kauan poissa. Trust me.
Tee just näin! Mä olin tällaisen (mutta vaan naisen) kanssa naimisissa 15v, kunnes se lopulta heitti mut jo ulos, mulla oli siinä vaiheessa ollu jo asuntopaperit vetämässä.
Nuo ei muutu, tilanne ei parane.
Hei,
Kukaan ei voi auttaa sinua niin kauan kuin jäät suhteeseen, tiedät miksi.
Tilanteet vain pahenevat. Eivät helpota.
Toista et voi muuttaa vain itsesi.
Uskon että allekirjoitat sen että hänen kuolema pudottaisi painolastin sinun harteiltasi.
Miehen haluttomuutta ja mustasukkaisuutta voisi spekuloida, sehän viittaa vain yhteenasiaan.
Tunnen tilanteesi. Surullista mutta totta ettet sinä ole siinä suhteessa voittaja.
Ap tais mennä jo kultsun kaa treffeille. Päättelen siitä että ketään ei ole arvosteltu vähään aikaan.
Ap!! Tule kertomaan miten asia edennyt! Miten vanhempasi ottivat asian?
Nyt lähde heti kaverisi on tosi Sairas hoitoon heti oma turvallisuus on nyt kyseessä ja sinun elämäsi älä enään mieti vaan toimi
Kommentteja suhteesta yli pääsemiseen: AIKA. Aika auttaa. Erossa pysyminen. Jokainen yhteydenpito hidastaa irtipääsemistä. Anna anteeksi, ole itsellesi armollinen. Mutta vasta kun olet hoitanut itsesi turvaan ja katkaissut yhteydet täydellisesti. Ihmiset tekee virheitä, tärkeintä olla jatkamatta niitä kun on ne tunnistanut. Anna itsellesi anteeksi. Panosta ystävyyssuhteisiin. Jatka terapiaa. Ala harrastaa, liikuntaa ja musiikkia ja taidetta.