Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytön koulukaverien vaatteiden pesuaineen hajusta

Vierailija
05.10.2017 |

Tytön koulukaverien vaatteet haisevat voimakkaasti pesuaineelta. Koko tuulikaappi haisee kyläilyn jälkeen pesuaineelta ulkovaatteiden vuoksi, mutta haju tuntuu myös tytön huoneessa. Perheessämme on hajusteille yliherkkyyttä. Onko ok laittaa tyttöjen vanhemmille viestiä, jossa toivotetaan kaverit tervetulleiksi meille kunhan vaatteet on pesty hajusteitta? Meillä on myös astmalapsi.

Kommentit (249)

Vierailija
181/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää myös muistaa että hajusteeton ei tarkoita samaa kuin hajuton. Vaikka ei olisi käytetty hajusteita, niin aineet itse tuoksuvat myös. Ei pidä paikkaansa myöskään että homealtistuneet sairastuvat hajusteyliherkkyyteen. Olen sairastanut homepölykeuhkon kaksi kertaa, mutta hajuvedet ja muut tuoksut eivät aiheuta mitään reaktiota.

Hajuvesien hajusteet eivät ole myrkkyjä, joten kyse ei ole myöskään myrkytystilasta. Kosteusvauriohomeet ovat myrkkyjä, niissä on kyse myrkytyksestä. Muut yliherkkyydet ovat elimistön väärä reaktio turvalliseen aineeseen, jossa elimistö luulee allergeeniä myrkylliseksi vaikkei se ole. Siihen auttaa siedätyshoito.

Kyse on siis tavallaan päänsisäisestä ongelmasta. Tätä on tutkittu mm. testillä, jolla voitiin osoittaa että hypnoosilla saatiin ihmisen allergia poistumaan jopa kahdeksi viikoksi. Ihminen pystyi esim. syömään ruokaa jolle normaalist on allerginen saamatta lainkaan allergiaoireita.[/qu

"Saatiin allergia poistumaan jopa kahdeksi viikoksi". Ok. Sulla taitaa allergioiden, yliherkkyyden ja esim. astman lainalaisuudet olla aika lailla hukassa.

Vierailija
182/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos vaan jotkut ihmiset haluavat tuoksua?

Olemme erilaisia, jotkut eivät kuulemma pese tukkaansakaan kuin vedellä, minä taas nautin suuresti kun saan pestä tukkani ja itseni hyväntuoksuisella pesuaineella.

Tykkään myös joskus suihkata hajuvettä, se piristää ja tuo iloisen mielen.

Ne nyt vaan on mun elämän pieniä nautintoja, kovin olisi ankeata kun puritaanisesti eläisin ja suhtautuisin kielteisesti kaikkiin pikkuiloihin.

Onneksi ei ole migreeniä ja allergioita, ehkä juuri siksi.

Siitä vaan, saat tuoksua! Mutta hyväksy sitten myös hajusteherkkien/allergikkojen oikeus elää tavallaan äläkä loukkaannu, jos joku heistä ei pysty sua kylään kutsumaan. Ihmeellistä yleistystä, että hajusteettomuus on yhtä kuin kielteinen suhtautuminen KAIKKIIN pikkuiloihin ja puritaanista elämistä.

Juuri näin! Tässä ketjussa on lukuisia esimerkkejä siitä, miten vaikeaa muiden huomioiminen on joillekin ihmisille. Ja juu, kyllä on mullakin vaikka ja mitä iloja elämässä, vaikka välttelen hajusteita parhaani mukaan - samalla vältän astmakohtaukset :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää myös muistaa että hajusteeton ei tarkoita samaa kuin hajuton. Vaikka ei olisi käytetty hajusteita, niin aineet itse tuoksuvat myös. Ei pidä paikkaansa myöskään että homealtistuneet sairastuvat hajusteyliherkkyyteen. Olen sairastanut homepölykeuhkon kaksi kertaa, mutta hajuvedet ja muut tuoksut eivät aiheuta mitään reaktiota.

Hajuvesien hajusteet eivät ole myrkkyjä, joten kyse ei ole myöskään myrkytystilasta. Kosteusvauriohomeet ovat myrkkyjä, niissä on kyse myrkytyksestä. Muut yliherkkyydet ovat elimistön väärä reaktio turvalliseen aineeseen, jossa elimistö luulee allergeeniä myrkylliseksi vaikkei se ole. Siihen auttaa siedätyshoito.

Kyse on siis tavallaan päänsisäisestä ongelmasta. Tätä on tutkittu mm. testillä, jolla voitiin osoittaa että hypnoosilla saatiin ihmisen allergia poistumaan jopa kahdeksi viikoksi. Ihminen pystyi esim. syömään ruokaa jolle normaalist on allerginen saamatta lainkaan allergiaoireita.

"Olen sairastanut"

"Tutkittu mm. testillä".

Jep. Näin sitä tehdään ja tulkitaan tiedettä.

Vierailija
184/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin taannoin torista kasan vaatteita. Oikein kivoja. Mies haki ne. Valitettavasti ne haisee pöyristyttävästi huuhteluaineelle/pesuaineelle. En tosiaan ole herkkis ja itsekin laitan hiukan huuhteluainetta välillä, mutta nämä löyhkää niin paljon, että yksi vaate kaapissa saa koko kaapin haisemaan. Olen pessyt ne jo kahdesti ja vieläkin puskee se haju läpi. Outoa. Luulisi lähtevän edes pesussa.

Mutta muuten sanoisin ap:lle, että minä en jaksaisi alkaa säätämään oman lapseni vierailuja toisten luona, jos meillä ei mitään hirveää hajusteiden käyttöä ole muutenkaan. Saisi sitten leikkiä ulkona tai meillä.

Jos perheessäsi on niin allergisia/herkkiä, miksi ostat käytettyjä vaatteita?

Et voi tietää missä kyseiset vaatteet on säilytettty, miten ja mistä ovat edes peräisin.

Vierailija
185/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole yhtään ihme, että lapset ovat herkkiä ja astmaisia kun pumpulissa kasvatetaan. Antakaa niiden lapsien vetää sitä paskaa suuhunsa, niin kehittyy kunnon vastustuskyky. 

Vierailija
186/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama päivä sitten ihan tavallisessa ruokakaupassa purjehti rouva, jolla oli ilmeisesti suuremman luokan kyky "nautiskella elämästä". Sama rouva sattui vielä kassajonossa taakseni. Mitä lie " pääni sisällä" tapahtunut, mutta autolle palattuani oli pakko ottaa avaavaa, ja lämmöllä mietiskellä tätä nautiskelevaa rouvaa ja erityisesti hänen ympärillään leijuvaa löyhkäpilveä.

Eikä ollut eka kerta. Eikä viimeinen. Siitä saa varmuuden tätä ketjua lukiessa. Toisten huomioiminen on taitolaji ja vaati kykyä asettua toisen asemaan.

Vierailija
187/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään joka toisella ihmisellä on "hajuyliherkkyys". Todellisuudessa heitä ihan vain normaalisti häiritsee joku mahdollisesti oikeastikin voimakas haju ja he tekevät siitä suuremman ongelman kuin se todellisuudessa on. 

Sama on kyllä itsellänikin. En pidä tupanhajusta ja teen siitä itselleni turhankin suuren ongelman. Tottakai se oikeastikin häiritsee, mutta nyt kun ihmisten piittaamattomuus tupakoinnilla häirinnän suhteen on alkanut ärsyttämään, niin se häiritsee minua vielä paljon enemmän kuin aiemmin, koska mukana on myös tunteita, eikä pelkästään se haju.

Tietenkin muut pitää pyrkiä ottamaan huomioon, mutta ei heidän pidä antaa liiaksi häiritä omaa elämäänsä. Tupakoinnin suhteen mielestäni linjan tulisi olla tiukempi, koska siitä on hankala löytää hyötyjä. Nykyään on myös sähkötupakka, joka ei häiritse ohikulkijoita ja joka tuoksuu jopa miellyttävältä. Hajuvedet tuoksuvat myös pääasiassa hyvältä, enkä näe niiden käyttämistä pahana asiana, kunhan muistaa kohtuuden. Kannattaa kuitenkin huomata, että voimakkaat hajusteet tuoksuvat voimakkaasti aluksi, mutta niiden vaikutus lievenee ja se todellinen haju tulee ilmi vasta myöhemmin. Jotkut käyttävät myös samaa hajua pitkään, jolloin heille voi tulla pieni sokeus sen oman käytön suhteen ja laittavat liikaa. Pitää myös huomioida, että paljon hajuvesiä käyttäneillä on harjaantuneempi nenä tuoksujen suhteen ja siten he nauttivat sellaisista hajuista, jotka hajusteita käyttämättömästä haisee myrkyltä. Tästä syystähän teinitytöillä on yleensä todella makeita ja yksinkertaisia tuoksuja, mutta vuosien saatossa hajuaisti harjaantuu ja nuo alkavat tuoksumaan todella halvoilta. Sama juttu myös esimerkiksi viinien ja viskien kanssa. 

Vierailija
188/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä ole yhtään ihme, että lapset ovat herkkiä ja astmaisia kun pumpulissa kasvatetaan. Antakaa niiden lapsien vetää sitä paskaa suuhunsa, niin kehittyy kunnon vastustuskyky. 

Well well. Tuo on osin totta. Itse olen muksuna ryöminyt vaikka ja missä, ollut paljon maaseudulla, ja kotona oli ihan normaali siisteystaso. Silti moninaiset allergiat on ollu päällä parivuotiaasta asti, ja aikuisiällä puhkesi astma. Muuten mulla on kyllä ihan hyvä vastustuskyky, ja esim. flunssaa sairastan muutaman vuoden välein. Että eipä sekoitella puuroja ja vellejä. Eikä syyllistetä.

Vierailija
189/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pakko, niin laita tai kysy, että voisitteko tarjota lapselle vaihtovaatteet teillä vierailun ajaksi? Tuulikaapin voi tuulettaa.

Meillä on ongelmana hometalossa asuva lapsivieras.  Kovin usein ei häntä kutsuta, mutta jos, niin nostan lapsen päällyvaatteet parvekkeelle siksi aikaa kun on meillä ja saavat leikkiä lattialla, kovalla keittiön tuolilla syödä välipalaa, mutta eivät loikoilla sängyssä, sohvalla jne.

Teillä ongelmana on sun homehtuneet aivot.

Vierailija
190/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo hei suihkitaan lapsille joka päivä hajuvettä, niin ei tule allergioita. Hajusteelluset vaatteet lapsilla on ihan verrattavissa siihen. Hajuveden tosin saa pestyä pois, mutta pyykkihajujen keskellä eletään 24/7, mikäli liinavaatteetkin pestään hajustetuilla.

Vierailija
191/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen on vaan keksittävä muita ratkaisuja, ei eläinallergikkokaan voi vaatia eläimiä omistavaa kaveria luopumaan eläimistä. Sitten on leikittävä ulkona tai muualla. 

En rinnastaisi eläimiä pyykinpesuaineeseen. Tietenkään ei ole helppoa eikä ehkä sopivaakaan puuttua toisten pesuaineisiin mutta harvemmalle ne aineet kuitenkaan niin rakkaita ja perheenjäsenenomaisia ovat kuin lemmikit.

Vierailija
192/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako astmaattinen lapsesi todella oireita noista? Astmaatikot nimittäin eivät mitenkään automaattisesti ole hajusteyliherkkiä. Itsekin olen astmaatikko, ja rakastan hajuvesiä, ja käytän kyllä hajustettua pesuainetta ja huuhteluainetta.

Eli eipä nyt sotketa kahta asiaa, jotka eivät mitenkään välttämättä ole yhteydessä toisiinsa. Yleensä riittää, että päällysvaateet pannan vaikkapa tosiaan parvekkeelle vierailun ajaksi ja lapsen huone tuuletetaan kunnolla.

En alkaisi kenenkään pesuaineisiin puuttumaan.

Vierailija
193/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bakteerit ja mikrobit kasvattavat vastustuskykyä. Hajusteet eivät. Oletko koskaan kuullut kenenkään asiantuntijan sanovat että (runsas) hajusteiden käyttö ehkäisee astman kehittymistä?

Rakastan kyllä -kohtuullisessa määrin- hyviä hajuvesiä mutta hajustettuja pesuaineita inhoan.

Vierailija
194/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bakteerit ja mikrobit kasvattavat vastustuskykyä. Hajusteet eivät. Oletko koskaan kuullut kenenkään asiantuntijan sanovat että (runsas) hajusteiden käyttö ehkäisee astman kehittymistä?

Rakastan kyllä -kohtuullisessa määrin- hyviä hajuvesiä mutta hajustettuja pesuaineita inhoan.

Olet oikeassa, hajusteet eivät lisää vastustuskykyä.

Mutta hajusteyliherkkyydeksi moni nimittää jo tuollaista makuasiaa, siis sitä, ettei TYKKÄÄ hajusteista. Ne eivät ole sama asia. Hajusteyliherkkyys on aivan allergiatesteillä todettavissa oleva asia, ja suhteellisen harvinainen, koskee vain paria prosenttia ihmisistä.

Pelkän "en tykkään" takia on jo huomattavasti monimutkaisempaa mennä vaatimaan muilta elintapojen muutosta. Siksi ilmeisesti osa sanoo sairastavansa hajusteyliherkkyyttä, että saisi vaatimuksilleen legitimiteettiä.

Ei sillä, hajusteyliherkkiä on toki, mutta teeskentelijät vievät vähän uskottavuutta. Esimerkiksi itse tunnen yhden työkaverin, joka töissä älämölöi muiden hajuista. Kotonaan käytää kumminkin sujuvasti erilaisia voimakastuoksuisia siivousaineita.

Vierailija
195/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa, hajusteet eivät lisää vastustuskykyä.

Mutta hajusteyliherkkyydeksi moni nimittää jo tuollaista makuasiaa, siis sitä, ettei TYKKÄÄ hajusteista. Ne eivät ole sama asia. Hajusteyliherkkyys on aivan allergiatesteillä todettavissa oleva asia, ja suhteellisen harvinainen, koskee vain paria prosenttia ihmisistä.

Pelkän "en tykkään" takia on jo huomattavasti monimutkaisempaa mennä vaatimaan muilta elintapojen muutosta. Siksi ilmeisesti osa sanoo sairastavansa hajusteyliherkkyyttä, että saisi vaatimuksilleen legitimiteettiä.

Ei sillä, hajusteyliherkkiä on toki, mutta teeskentelijät vievät vähän uskottavuutta. Esimerkiksi itse tunnen yhden työkaverin, joka töissä älämölöi muiden hajuista. Kotonaan käytää kumminkin sujuvasti erilaisia voimakastuoksuisia siivousaineita.

EI OLE. Allergia on eri asia mitä hajusteyliherkkyys. Hajusteet ovat vieneet minut monta kertaa päivystykseen, kun tulee niin paha astmakohtaus, jota omat lääkkeet eivät saa loppumaan. En saa hajusteista näppyköitä, ihottumaa tai ripulia.

Hajusteet on moninainen joukko, joten jos sietää yhtä, niin se ei tarkoita sitä, että sietäisi kaikkia muitakin.

Vierailija
196/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttavapiirissä muutama herkkis.

Voi sitä haistelua ja nuuskuttelun määrää, siitä tehdään suuri numero ja tarkoitus on, että kai te nyt huomaatte, että minä olen näin erikoinen.

Noilla erilaisilla herkkyyksillä ja sun muilla määrätynlainen ihminen saa ainakin sen hetken aikaa huomiota ja tuntee itsensä erityiseksi, monessa tapauksessa sen ihmisen ongelma on jossain ihan muussa.

On olemassa ihan oikeasti herkkiä, mutta en usko ollenkaan, että niitä on niin paljon kuin esimerkiksi täällä ketjussa ilmenee.

Vierailija
197/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttavapiirissä muutama herkkis.

Voi sitä haistelua ja nuuskuttelun määrää, siitä tehdään suuri numero ja tarkoitus on, että kai te nyt huomaatte, että minä olen näin erikoinen.

Noilla erilaisilla herkkyyksillä ja sun muilla määrätynlainen ihminen saa ainakin sen hetken aikaa huomiota ja tuntee itsensä erityiseksi, monessa tapauksessa sen ihmisen ongelma on jossain ihan muussa.

On olemassa ihan oikeasti herkkiä, mutta en usko ollenkaan, että niitä on niin paljon kuin esimerkiksi täällä ketjussa ilmenee.

Ettei se kuitenkin mene niin, että yksi yrittää niiskuttaa mahdollisimman hiljaa ja joku toinen tekee siitä numeron kovaan ääneen? Käy tutustumassa vaikka Allergia ja Astmaliiton tai Hengitysliiton nettisivuihin, niin ei tarvitse mutuilla.

Vierailija
198/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, olen kyllä tutustunut allergia ja Astmaliitto toimintaan, koska tuttavissani on myös siihen kuuluvia, olen ollut mukana heidän retkilläänkin joskus.

Ero onkin juuri siinä, että heille se on todellisuutta, mutta kertaakaan eniin ole kuullut heidän vouhkaavan noin kuin toiset täällä.

He nimittäin sopeuttavat oman elämänsä sairautensa mukaan eikä niin, että muut ihmiset sopeuttavat elämänsä heidän mukaansa.

En ole myöskään kuullut koskaan heiltä arvostelua, että köyhät haisee ja he ovat niitä oikeanlaista ihmisiä, joiden hajuttomuuden mukaan mennään ja he valitsevat tuttavansa ja lastensa leikkikaverit sen mukaan.

Juuri siitä kielenkäytössä täällä huomaa kuka on oikeasti herkkä ja kuka vain leikkii olevansa.

Se myös pätee moniin muihinkin sairauksiin.

Vierailija
199/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä lusmu, joka väittää työparin haisevan voimakkaasti. Valetta ja tekosyy ja jäi töistä pois perjantaina. Oli kuultu kertovan muista menoista. Oon ollu samassa seurassa tämän voimakkaasti tuoksuvaksi väitetyn henkilön kanssa, eikä mitään oireita ole mulle tullut. Oon tuoksuherkkä, altistunut homeelle. Ikäviä ihmisiä nämä jotka syyttävät muita ja lusmuilevat. On ollu huonossa seurassa ja oppinut valehtelemaan. Tulee jäämään valheestaan kiinni se on varma. Harrastaa ratsastusta ja hyörii koirien kanssa.

Vierailija
200/249 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on porukkaa!

Kaikenlaisia uskomuksia allergioista, astmasta ja niiden paranemisesta esimerkiksi jollain hypnoosilla. Oma homeastmani ei mistään altistuksesta muuksi muutu tai muuttuu pahenemalla.

Jotkut pitävät esim. ruoka-aineallergioita pelkkänä nirsoiluna. Kyllähän sinä nyt voit tätä kakkua maistaa, ei siinä ole pähkinöitä niin paljon...

Hajusteyliherkän on syytä pitää suunsa supussa tai häntä pidetään nipottavana neurootikkona.

Itselleni hajusteet eivät ole vain epämiellyttäviä, vaan ne aikaansaavat pahanolon ja päänsäryn. Kovin voimmakkaat hajusteet ovat laukaisseet astmakohtauksen.

Hajusteiden kanssa on lisäksi sama homma kuin esimerkiksi siitepöyjen kanssa. Jos keuhkot ovat kunnossa ja astman hoitotasapaino hyvä, niin niitä sietää paremmin.

En käsitä, miksi esimerkiksi työhön lähtiessä pitää hölvätä itseensä jotain voimakasta parfyymiä, joka soveltuu parhaiten yökerhoon.

Kokonaan toinen juttu on sitten se, miten menetellä lapsen kaverin kanssa. Vaikea tilanne.