Tytön koulukaverien vaatteiden pesuaineen hajusta
Tytön koulukaverien vaatteet haisevat voimakkaasti pesuaineelta. Koko tuulikaappi haisee kyläilyn jälkeen pesuaineelta ulkovaatteiden vuoksi, mutta haju tuntuu myös tytön huoneessa. Perheessämme on hajusteille yliherkkyyttä. Onko ok laittaa tyttöjen vanhemmille viestiä, jossa toivotetaan kaverit tervetulleiksi meille kunhan vaatteet on pesty hajusteitta? Meillä on myös astmalapsi.
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mitään pesuaineallergiaa tms., mutta tuo pesu-ja huuhteluaineiden löyhkä on jotain ihan sanoinkuvaamattoman hirveää. Jotain tosiaan kertoo tuo, miten se lemu jää leijumaan, vaikka ihmiset ovat lähteneet ajat sitten. Tuossa löyhkässä jotkut elävät vapaaehtoisesti ja lapset pakolla. Tuleeko koskaan mieleen, että erilaisten kemikaalien haitat voivat ilmetä vasta vuosien päästä eikä niiden vaikutuksia ole todellakaan helppo yhdistää aiheuttajiinsa?
Tähän keskusteluun on pakko lisätä facen harrasteryhmässä vastaantullut kysymys: Kuinka saada tietyn huuhteluaineen tuoksu leijumaan kotiinsa pysyvästi. Ja tähän sitten ehdotettiin lääkkeeksi kämpän suihkuttelua ko. tuotteella, tuoksukippoja ympäri asunto, lattioiden pesua ko. litkulla jne.
Sanattomaksi vetää kyllä.
Sama. Jo rappuun tullessani, haistan ketkä penskat meillä ovat ja haju jää sitten sohvaan yms haisemaan. Pahempi kuin perheen tai hien haju. On niin luonnoton ja paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mitään pesuaineallergiaa tms., mutta tuo pesu-ja huuhteluaineiden löyhkä on jotain ihan sanoinkuvaamattoman hirveää. Jotain tosiaan kertoo tuo, miten se lemu jää leijumaan, vaikka ihmiset ovat lähteneet ajat sitten. Tuossa löyhkässä jotkut elävät vapaaehtoisesti ja lapset pakolla. Tuleeko koskaan mieleen, että erilaisten kemikaalien haitat voivat ilmetä vasta vuosien päästä eikä niiden vaikutuksia ole todellakaan helppo yhdistää aiheuttajiinsa?
Tähän keskusteluun on pakko lisätä facen harrasteryhmässä vastaantullut kysymys: Kuinka saada tietyn huuhteluaineen tuoksu leijumaan kotiinsa pysyvästi. Ja tähän sitten ehdotettiin lääkkeeksi kämpän suihkuttelua ko. tuotteella, tuoksukippoja ympäri asunto, lattioiden pesua ko. litkulla jne.
Sanattomaksi vetää kyllä.
Mun tuttavapiirissä muuten jokaisella hajustepesuainetta tai sitä limakalvot polttavaa huuhteluainetta käyttävillä (joka jää kuituihin) lapsilla on kaikenlaisia ongelmia keskittymisongelmista käytöshäiriöihin. En tiedä, johtuuko siitä, että vanhemmat ovat älyllisesti ns. heikompaa ainesta (eivät ymmärrä kemikaalien haittoja) vai siitä, että hajustekemikaalit ovat jo vaikuttaneet lasten aivoihin - ovathan he joutuneet viettämään koko elämänsä hajustepöllyssä.
😂
Sinähän se älykkäältä vaikutat!
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, olen kyllä tutustunut allergia ja Astmaliitto toimintaan, koska tuttavissani on myös siihen kuuluvia, olen ollut mukana heidän retkilläänkin joskus.
Ero onkin juuri siinä, että heille se on todellisuutta, mutta kertaakaan eniin ole kuullut heidän vouhkaavan noin kuin toiset täällä.
He nimittäin sopeuttavat oman elämänsä sairautensa mukaan eikä niin, että muut ihmiset sopeuttavat elämänsä heidän mukaansa.
Aika vähän tunnet toimintaa, kun kyseinen liitto kuitenkin ajaa voimakkaasti tuoksuttomuutta, mm. tämän kuun loppuun sijoittuvalla kampanjalla. Heillä nimenomaan on tarkoitus muuttaa yhteiskuntaa allergisille sopivaksi, eikä todellakaan sopeutua hiljaa itsekseen. https://www.allergia.fi/tuoksuton-viikko/
Eikä tämä edes ole ainoa liitto, joka toimii tuoksuttomuuden lisäämiseksi. Lisäksi mm. Kouvola kuntatyönantajana edellyttää tuoksuttomuutta, ja myös oma työnantajani Eksote palvelee tuoksuitta.
Ymmärrän tuoksuttomuuden sellaisessa työssä/työpaikassa, jossa hajusteettomuuteen on todellista tarvetta.
Mutta ihmisen yksityiselämään ja normitöihin en ainakaan vielä katso muilla olla oikeutta puuttua.
Vasta sitten kun laaditaan laki koko Suomen tuoksuttomuudesta.
Siihen vielä, että joku arvosteli, että jotku tahot ostavat pesuaineet Tokmannilta tai Prismasta. No, mistä ihmeen luksuskaupasta sitten kuuluisi ostaa? Että ostos täyttäisi ne korkeat kriteerit.
Kyllä normaali ihminen ostaa pesuaineet juuri sieltä, mistä muitakin perustarvikkeita elämäänsä hankkii, eikä lähde Stockmannille tai johonkin erikoisliikkeeseen sitä varten.
Muualla kuin Helsingissä asuville melko vaikeaa, pienemmillä paikkakunnilla kun niitä ei edes ole. Vai pitäisikö olla fiksu ja älykäs ja lähteä pesuaineostoksille pääkaupunkiseudulle vaikka Lapista. :D
Allergialiitto kyllä on hajuttomuuden asialla, mutta se tekee sen asiallisesti, eikä kuitenkaan puutu muiden ihmisten käytöstapoihin, ellei ole todellista syytä. Saati arvostele tai aliarvio ihmisten elämää, elintasoa/elinpiiriä tai ihmistä itseään.
Vaikka se ihminen sitten ostaisikin sen haisevan pesuaineensa Tokmannilta.
En tiedä mikä on pahempi kuin perheen haju, mutta jos tarkoitettiin perseen hajua, niin voin iloksenne ilmoittaa, että joihinkin korkeatasoisiin pesuainemyymälöihin on lanseerattu hajusteherkille loistava sarja, jonka suosituimmat ja ostetuimmat pesuainetuoksut ovat paska, perse ja hiki, valkosipuli erityiserityisherkille.
Minäkin tunnen pari hajusteyliherkkää ja sähköallergista ihmistä.Päässä niillä viiraa pahasti,mutta ei tajua sitä itse että tarvitsi hoitoa ja lääkityksen.Kokoajan haisee kaikenmaailman hajut ja saadaan luulotautisia kohtauksia.
Mun lapsen (tyttö 7v) parhaan kaverin vanhemmat kertoivat mulle, ettei hän ole tervetullut heille, ennenkuin hän "Ei enää haise niin pahasti hevoselta".
OK... Mun tyttö ja "paras kaverinsa" käyvät samalla tallilla. Käyvät ratsastamassa ja tekevät samat tallihommat.
Mun tyttö tulee kotiin tallikeikan jälkeen. Ja (OMG) jopa kaverinsa kanssa.
Tottakai he haisevat hevoselta. SO?
Aina voi kysyä. Jos lapseni kaveri olisi hajusteherkkäinen niin voisin pestä lapsen vaatteet hajusteettomalla. Omani pesisin edelleen hajustetutulla pesuaineella.
Mun tuttavapiirissä muuten jokaisella hajustepesuainetta tai sitä limakalvot polttavaa huuhteluainetta käyttävillä (joka jää kuituihin) lapsilla on kaikenlaisia ongelmia keskittymisongelmista käytöshäiriöihin. En tiedä, johtuuko siitä, että vanhemmat ovat älyllisesti ns. heikompaa ainesta (eivät ymmärrä kemikaalien haittoja) vai siitä, että hajustekemikaalit ovat jo vaikuttaneet lasten aivoihin - ovathan he joutuneet viettämään koko elämänsä hajustepöllyssä.[/quote]
Joo kyllä pesuaineeesta johtuu selvästi käytöshäiriöt.Kannattaa myös vältttää omo-pyykinpesuainetta,ettei tule lapsesta homoo.
Tiedän sossuperheen missä vaatteet lilluu huuhteluaineissa eli ihan tahmeat ovat ja perheen lapsilla järkyttävän kutisevat ihottumat eli atoopikkoina äiti puhuu lapsista.
En ole ilennyt sanoa että kokeilisi vaikka ihoystävällisiä aineita, sillä tiedän hänen olevan samanlainen kuin moni täälläkin kommentoinut.
Hänellä kun on oikeus käyttää mitä haluaa jne. Eikä olla kuin "asiakassuhteessa" jolloin minun mahdoton pahemmin puuttua, mutta lapset säälittää.
Vierailija kirjoitti:
Miten toimisitte jos saisitte ko. viestin? Ap
Kun lukee näitä kommentteja, niin ymmärrän miksi suomessa noin miljoona ihmistä syö mielialalääkkeitä. Porukka on ihan sekaisin. Saadaan tämmöinen keskustelu aikaiseksi pesuaineista.
On päivän selvää, että rajoitat ja vaikeutat lapsesi sosiaalisia suhteita tuollaisilla viesteillä. Kavereilla on vaihtoehtoja, muita paikkoja kyläillä. Kavereiden vanhemmilla on meneillään arki kiireineen. Sinun hajustepulmasi on heidän ongelmalistallaan nro 1756....
Lavita kirjoitti:
Kun lukee näitä kommentteja, niin ymmärrän miksi suomessa noin miljoona ihmistä syö mielialalääkkeitä. Porukka on ihan sekaisin. Saadaan tämmöinen keskustelu aikaiseksi pesuaineista.
Suomessa mielialalääkkeitä ei syö noin miljoona vaan alle puolet siitä. Onhan sekin kyllä paljon.
Vierailija kirjoitti:
On päivän selvää, että rajoitat ja vaikeutat lapsesi sosiaalisia suhteita tuollaisilla viesteillä. Kavereilla on vaihtoehtoja, muita paikkoja kyläillä. Kavereiden vanhemmilla on meneillään arki kiireineen. Sinun hajustepulmasi on heidän ongelmalistallaan nro 1756....
Mistä tiedät, kenellä niitä kavereita on valita asti ja kenellä on vain se yksi? Miksi kuvittelet, että aloittajan lapsi on se, jolla on vain yksi kaveri?
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös muistaa että hajusteeton ei tarkoita samaa kuin hajuton. Vaikka ei olisi käytetty hajusteita, niin aineet itse tuoksuvat myös. Ei pidä paikkaansa myöskään että homealtistuneet sairastuvat hajusteyliherkkyyteen. Olen sairastanut homepölykeuhkon kaksi kertaa, mutta hajuvedet ja muut tuoksut eivät aiheuta mitään reaktiota.
Hajuvesien hajusteet eivät ole myrkkyjä, joten kyse ei ole myöskään myrkytystilasta. Kosteusvauriohomeet ovat myrkkyjä, niissä on kyse myrkytyksestä. Muut yliherkkyydet ovat elimistön väärä reaktio turvalliseen aineeseen, jossa elimistö luulee allergeeniä myrkylliseksi vaikkei se ole. Siihen auttaa siedätyshoito.
Kyse on siis tavallaan päänsisäisestä ongelmasta. Tätä on tutkittu mm. testillä, jolla voitiin osoittaa että hypnoosilla saatiin ihmisen allergia poistumaan jopa kahdeksi viikoksi. Ihminen pystyi esim. syömään ruokaa jolle normaalist on allerginen saamatta lainkaan allergiaoireita.
Täällä myös homesairas, joka kestää hajusteita ihan hyvin.
Asia on juuri kuten sanot, eli kemikaaliyliherkkyys on elimistön väärää reagointia josta voi oppia pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos vaan jotkut ihmiset haluavat tuoksua?
Olemme erilaisia, jotkut eivät kuulemma pese tukkaansakaan kuin vedellä, minä taas nautin suuresti kun saan pestä tukkani ja itseni hyväntuoksuisella pesuaineella.
Tykkään myös joskus suihkata hajuvettä, se piristää ja tuo iloisen mielen.
Ne nyt vaan on mun elämän pieniä nautintoja, kovin olisi ankeata kun puritaanisesti eläisin ja suhtautuisin kielteisesti kaikkiin pikkuiloihin.
Onneksi ei ole migreeniä ja allergioita, ehkä juuri siksi.Ei ole tullut mieleenikään, että se olisi jollekulle pikkuilo. Useimmin uskon, että sillä hajusteella peitetään likaa, hikeä, veristä sidettä ja virtsankarkailua.
Muuten, haistan kyllä myös sen, kun ette ole aamulla pesseet hampaitanne. Se aamuinen kahvinjuonti vaikuttaa makuaistiinne, mutta ei peitä yön bakteerikasvuston hajua.
Tiedoksenne.
Yliherkkyys hajuille kuuluu oireena tiettyihin mielenterveyden häiriöihin. Jos toisten aamukahvin hajuinen hengityskin häiritsee, niin aletaan olla jo kaukana normaalista.
Monien olisi hyvä käydä tutkituttamassa päänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös muistaa että hajusteeton ei tarkoita samaa kuin hajuton. Vaikka ei olisi käytetty hajusteita, niin aineet itse tuoksuvat myös. Ei pidä paikkaansa myöskään että homealtistuneet sairastuvat hajusteyliherkkyyteen. Olen sairastanut homepölykeuhkon kaksi kertaa, mutta hajuvedet ja muut tuoksut eivät aiheuta mitään reaktiota.
Hajuvesien hajusteet eivät ole myrkkyjä, joten kyse ei ole myöskään myrkytystilasta. Kosteusvauriohomeet ovat myrkkyjä, niissä on kyse myrkytyksestä. Muut yliherkkyydet ovat elimistön väärä reaktio turvalliseen aineeseen, jossa elimistö luulee allergeeniä myrkylliseksi vaikkei se ole. Siihen auttaa siedätyshoito.
Kyse on siis tavallaan päänsisäisestä ongelmasta. Tätä on tutkittu mm. testillä, jolla voitiin osoittaa että hypnoosilla saatiin ihmisen allergia poistumaan jopa kahdeksi viikoksi. Ihminen pystyi esim. syömään ruokaa jolle normaalist on allerginen saamatta lainkaan allergiaoireita.
"Olen sairastanut"
"Tutkittu mm. testillä".
Jep. Näin sitä tehdään ja tulkitaan tiedettä.Jep, olen sairastanut, mitä kohtaa et ymmärtänyt. Jos et satu tietämään, niin lääketiede tekee koko ajan testejä, tuo hypnoositesti tehtiin allergisille kun haluttiin testata saadaanko hypnoosilla allergiaoireet vältettyä, ja saatiin. Mutta sinä et näköjään suostu uskomaan. Eihän se allergisen vika ole että elimistö tulkitsee jonkun harmittoman aineen vaaralliseksi, miksi piti vetää herneet nenään? Mun elimistö vetää virhepäätelmän esim. herkkusienistä, joka on vaaraton, mutta sotkee sen homesienien myrkkyihin ja aiheuttaa allergiaoireet joten niitä en voi syödä, en silti vedä hernettä nenään vaikka aivoni erehtyvätkin.
Olet osittain väärässä. Myös esim. urtikaria luetaan allergiasairauksiin, ja siinä elimistössä on solutason toiminnan poikkeavuus, joka on aivan fysiologinen ilmiö. Sitä ei voida poistaa hypnoosilla eikä muulla aivojen manipuloinnilla. On virheellistä yksinkertaistamista väittää, että kaikki allergiat voidaan parantaa aivojen toimintaa muokkaamalla. Myös anafylaktisia reaktioita aiheuttavat ruoka-aineallergiat ovat fysiologisia reaktioita (yleensä jonkin ruuan proteiineihin), eivät aivojen virhetulkintoja vaarattomiin asioihin.
Sen sijaan olet oikeassa siinä, että monet yliherkkyydet ovat juuri tuollaisia virheellisiä reagointitapoja, jotka ovat opittuja, ja joista voi oppia pois. Monilla ihmisillä hajusteyliherkkyys oikeasti on opittua. Yliherkkyys ja allergia eivät kuitenkaan ole sama asia.
Vituttaa nää allergikot ja muuten vaan jollekin asialle yliherkät. Suomessa näitä riittää. Auta armias, kun menisit Etelä-Eurooppaan selittää tätä hajusteettomuuttasi, ja että voisiko toinen perhe muuttaa pyykinpesuansa sinun nenäsi takia. En jaksa miellyttää persettäsi sen perusteella, että olet keksinyt itsellesi jonkun kivan (sinut muista muka erottavan) jutun. Minä minä minä.
Koitapa nyt sopeutua, niin muiden ei sitten sinun puolestasi tarvitse, jooko.
Mun tuttavapiirissä muuten jokaisella hajustepesuainetta tai sitä limakalvot polttavaa huuhteluainetta käyttävillä (joka jää kuituihin) lapsilla on kaikenlaisia ongelmia keskittymisongelmista käytöshäiriöihin. En tiedä, johtuuko siitä, että vanhemmat ovat älyllisesti ns. heikompaa ainesta (eivät ymmärrä kemikaalien haittoja) vai siitä, että hajustekemikaalit ovat jo vaikuttaneet lasten aivoihin - ovathan he joutuneet viettämään koko elämänsä hajustepöllyssä.