Tytön koulukaverien vaatteiden pesuaineen hajusta
Tytön koulukaverien vaatteet haisevat voimakkaasti pesuaineelta. Koko tuulikaappi haisee kyläilyn jälkeen pesuaineelta ulkovaatteiden vuoksi, mutta haju tuntuu myös tytön huoneessa. Perheessämme on hajusteille yliherkkyyttä. Onko ok laittaa tyttöjen vanhemmille viestiä, jossa toivotetaan kaverit tervetulleiksi meille kunhan vaatteet on pesty hajusteitta? Meillä on myös astmalapsi.
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa että mua ei kukaan lapsen kaveri määräile, piste.
Aivan sama vaikka soittaisit, ihan yhtä ärsyttävää.
Enkä mä anna teinejen kavereiden äideille numeroani, vain yhdellä se on, on luottamukseni arvoinen.Opettelehan taivuttamaan sanat oikein. Sana teini taipuu monikossa 'teinien'.
Huomaa kyllä taas näistä vastauksista minkä tasoiset wt-röökisiiderimuijat täällä kirjoittelee, huh huh. [/
Älä tee mitään päätelmiä. Ok-talossa asutaan järven rannalla ja hyvät tulot.
Alkoholia ei meidän talossa näy koskaan.Puhut nyt kyllä ihan itsestäsi, fiksu ihminen ei nimittele toisia ja luo oman mielen mukaisia kuvitelmia.
Voisi sanoa susta että olet moukka ja törkeä, huh huh.Lapseni ovat sen verran vanhoja että voin sanoa ettei toisten perheisiin soitella. Ei ole fiksua käytöstä.
Ei ole normaalia käytöstä soitella kenenkään perheeseen. Vain moukat toimii niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos vaan jotkut ihmiset haluavat tuoksua?
Olemme erilaisia, jotkut eivät kuulemma pese tukkaansakaan kuin vedellä, minä taas nautin suuresti kun saan pestä tukkani ja itseni hyväntuoksuisella pesuaineella.
Tykkään myös joskus suihkata hajuvettä, se piristää ja tuo iloisen mielen.
Ne nyt vaan on mun elämän pieniä nautintoja, kovin olisi ankeata kun puritaanisesti eläisin ja suhtautuisin kielteisesti kaikkiin pikkuiloihin.
Onneksi ei ole migreeniä ja allergioita, ehkä juuri siksi.Siitä vaan, saat tuoksua! Mutta hyväksy sitten myös hajusteherkkien/allergikkojen oikeus elää tavallaan äläkä loukkaannu, jos joku heistä ei pysty sua kylään kutsumaan. Ihmeellistä yleistystä, että hajusteettomuus on yhtä kuin kielteinen suhtautuminen KAIKKIIN pikkuiloihin ja puritaanista elämistä.
Olen itse 52v. ja ei ole koskaan tullut vastaan ihmistä joka ei voi meillä kyläillä tai en voisi mennä kylään.
Ei siis koske mun elämää mitenkään.
Kyllä mua hämmensi ja nolottikin, kun huomasin erään ihmisen alkavan niiskuttaa ja aivastella ollessaan mun lähellä. Hänkin aina ihmetteli, että mikäs tässä niin aivastuttaa, mutta ei suoraan sanonut. Mulla meni hetki tajutessa, mistä oli kysymys.
Ystävällisesti vaihdoin hiuslakan tuoksuttomaan (vaikka se olikin tosi huonoa) ja jätin aamuttaisen yhden kevyen tuoksun suihkauksen pois.
Että kyllä voi olla yhteydessä, koska eipä tuota itse välttämättä tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme erilaisia, jotkut eivät kuulemma pese tukkaansakaan kuin vedellä, minä taas nautin suuresti kun saan pestä tukkani ja itseni hyväntuoksuisella pesuaineella.
Ne nyt vaan on mun elämän pieniä nautintoja, kovin olisi ankeata kun puritaanisesti eläisin ja suhtautuisin kielteisesti kaikkiin pikkuiloihin.
Onneksi ei ole migreeniä ja allergioita, ehkä juuri siksi.Siitä vaan, saat tuoksua! Mutta hyväksy sitten myös hajusteherkkien/allergikkojen oikeus elää tavallaan äläkä loukkaannu, jos joku heistä ei pysty sua kylään kutsumaan. Ihmeellistä yleistystä, että hajusteettomuus on yhtä kuin kielteinen suhtautuminen KAIKKIIN pikkuiloihin ja puritaanista elämistä.
Olen itse 52v. ja ei ole koskaan tullut vastaan ihmistä joka ei voi meillä kyläillä tai en voisi mennä kylään.
Ei siis koske mun elämää mitenkään.
Minä en koskaan paljasta saavani oireita ja migreeniä kylässä ollessani.
Kärsin hiljaisuudessa kotona eli ei ole takuita etteikö sinunkin vieraissa ole näitä hiljaisia kärsijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten toimisitte jos saisitte ko. viestin? Ap
Minkä takia k y s y m y s saa alanuolia? Kysytään puhtaasti konditionaalissa, miten toimISIt.
Vierailija kirjoitti:
Siihen on vaan keksittävä muita ratkaisuja, ei eläinallergikkokaan voi vaatia eläimiä omistavaa kaveria luopumaan eläimistä. Sitten on leikittävä ulkona tai muualla.
Laitetaan samalle viivalle pesuaineen vaihtaminen hajusteettomaan ja eläimistä luopuminen, se kertoo jotain oleellista tajuamattomuudesta.
Hajustettu pesuaine on jäänne 1980-luvulta, pesuaineiden tuoksut ovat h i r v e i t ä. Joku ei tajua asian pointtia. Kun on käyttänyt hajustamatonta pulveria jonkin aikaa ja tulee kylään ihminen, joka tuo mukanaan omat kukkaistuoksulla pestyt ja toisella kukalla huuhdellut lakanat, huomaa, kuinka koko talo pelmahtaa täyteen halpaa hajuvettä. Se vain saa huonovointiseksi.
Kyllä tämä buumi ohi menee. Tosin hyvin voimakkaasti on päässyt kasvamaan.. Erityisesti naiset tuntuu vähintään jokatoinen olevan erittäinyliherkistynyt koko elämälle.
Sekin on vain mielenkiintoista, että hajusteherkkä oireilee aivan yhtä pahasti kuvitellulle hajulle kuin aidoille. Sanokaapa tälläisen hysteerikön edessä löytäneenne juuri vahvan ihanan parfyymin, jota piti laittaa aamulla useampi suihkaus, kun tuoksuu niin hyvälle. (Ihan siis oikeasti mitään laittamatta)
Ja kohta pillit soi kun herkkis sai kohtauksen kuviteltuaan hajun.
Tai hierokaa käsiinne appelsiinia ja kertokaa sen olevan hajuste, ja taas herkkistä viedään (luonnollisten hajujenhan ei pitäisi vaikuttaa, esim.hiki tai hedelmä)
Itseasiassa itse söin joskus appelsiinia ennenkuin menin tapaamiseen. Siellä oli herkkis joka alkoi samointein niiskuttaa ja piti minulle saarnan hajusteista(hajusteita ei päällä ollut)
Toisinpäin ajatellen esim.sairaalaympäristössä naisvaltaisella alalla on runsaasti näitä herkkiksiä. He suunnilleen kuolevat kun haistavat jotain, samaan aikaan täysin mietittämättäänkin käsittelevät hyvin voimakkaita kemikaaleja mm.puhdistusaineiden muodossa. Jos hajusteherkkyys on niin paha, niin oletettavaa olisi että ne muissa aineissa olevat vastaavat kemikaalit aiheuttaisivat oireita...niistä ei vain osata oireilla kun haju ei ole tunnistettava.
Tälläinen herkkyys on usein todettu olevan päässä. Siihen auttaa terapia.
Juu ja tiedän että ihan sellaista ihkaaitoa allergiaakin on, mutta johan se nyt on selvää että ehkä 1/100 nykyisistä herkkiksistä oikeasti sitä on.
Muualla olen kuullut olevan samanlainen villitys esim.sähköherkkyyden... olettekos herkkikset miettineet koskaan että ehkä se oire ei johdukkaan hajusta vaan vaikka sähkölaitteesta vieressä..
Älkää edes miettikö..sairaalat kaatuu kun kohta huudetaan rivissä että kaikki sähkölaitteet täytyy hävittää ku irmeli saa päänsärkyä...
Mutta ennenpitkää tämäkin villitys laantuu. Ja tilalle tulee uusi.
Ja nyt herkkikset alapeukkua rynkyttämään ja provosoitumaan!!! Saadaan lukea sata tarinaa kuinka on käyty sata kertaa päivystyksessä ja kaikki on kuolemankourissa ja minä olen tunteeton idiootti kun täällä pilkkaan teitä reppanoita!
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan jokaisen oma asia laittaa hajuvettä, se ei kuulu kenellekään.
Vaikka minulla olisi mikä sairaus tahansa se ei oikeuta, että saisin määritellä muiden ihmisten elämää.
Jos olisin pyörätuolissa, niin en voisi määräillä onko kaikissa paikoissa se pyörätuliluiska tai olisiko kaikissa paikoissa otettu se minun liikkumisen huomioon.
Jos olisin näkövammainen, niin minun olisi vain pakko elää sen kanssa, että kaikissa paikoissa asioidessani ei sitä oteta huomioon.
Pakko olisi myös ymmärtää, että muut ihmiset eivät sitä tajua kuinka paljon rajoituksia minulla on, mutta se on vain ymmärrettävä.
En sen sairauden takia voisi alkaa ohjailla ja ohjeistaa muita ihmisiä. Voisin ehkä toivoa, mutta totella sitä toivetta ei ole kenenkään pakko.
Sama on allergiat, herkkyyden ja muut.
Itse asiassa julkisissa paikoissa nämä on huomioitava, luiskat yms.
hyi vittu, käyttääkö jotkut oikeasti hajusteellisia pesuaineita tai siihen lisäksi huuhteluaineita?
212
No haisee ne ainakin paremmalla kuin mainitsemasi vittu, kaikella ystävyydellä .
Voiko tuosta todella tulla yliherkkyyttä? Vai ärsyttääkö tuo tuoksu vain henkisesti?
Suomalaisten perushaju on halpa pesuaine. Te ette itse sitä haista, mutta me muut haistamme.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole migreeniä ja allergioita, ehkä juuri siksi.
Ei ole tullut mieleenikään, että se olisi jollekulle pikkuilo. Useimmin uskon, että sillä hajusteella peitetään likaa, hikeä, veristä sidettä ja virtsankarkailua.
Muuten, haistan kyllä myös sen, kun ette ole aamulla pesseet hampaitanne. Se aamuinen kahvinjuonti vaikuttaa makuaistiinne, mutta ei peitä yön bakteerikasvuston hajua.
Tiedoksenne.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään pienituloisten hommaa käyttää kaikista kalleimpia parfyymeita ja oheistuotteita.
Olisikin laadukas aine öljyineen, mutta on Tokmannilta tai Prismasta ostettu muoviputeli.
Niin, sehän on tieteellisestikin tutkittu, että hajusteita käyttävät ihmiset myös jättävät hampaansa pesemällä.
Ihan sillä kiusalla, että saavat ärsyttää hajusteyliherkkiä, haju kuin haju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös muistaa että hajusteeton ei tarkoita samaa kuin hajuton. Vaikka ei olisi käytetty hajusteita, niin aineet itse tuoksuvat myös. Ei pidä paikkaansa myöskään että homealtistuneet sairastuvat hajusteyliherkkyyteen. Olen sairastanut homepölykeuhkon kaksi kertaa, mutta hajuvedet ja muut tuoksut eivät aiheuta mitään reaktiota.
Hajuvesien hajusteet eivät ole myrkkyjä, joten kyse ei ole myöskään myrkytystilasta. Kosteusvauriohomeet ovat myrkkyjä, niissä on kyse myrkytyksestä. Muut yliherkkyydet ovat elimistön väärä reaktio turvalliseen aineeseen, jossa elimistö luulee allergeeniä myrkylliseksi vaikkei se ole. Siihen auttaa siedätyshoito.
Kyse on siis tavallaan päänsisäisestä ongelmasta. Tätä on tutkittu mm. testillä, jolla voitiin osoittaa että hypnoosilla saatiin ihmisen allergia poistumaan jopa kahdeksi viikoksi. Ihminen pystyi esim. syömään ruokaa jolle normaalist on allerginen saamatta lainkaan allergiaoireita.[/qu
"Saatiin allergia poistumaan jopa kahdeksi viikoksi". Ok. Sulla taitaa allergioiden, yliherkkyyden ja esim. astman lainalaisuudet olla aika lailla hukassa.
Niin nimenomaan saatiin poistumaan oireet, kun aivoille uskoteltiin ettei ole allergiaa, teho kesti pari viikkoa kun taas tuli vanha tietous tilalle että olen allerginen, en voi syödä.... Olen aika hyvin perehtynyt allergioihin ja astmaan. Joku sanoi ettei homeastma poistu hypnoosilla, ei tietenkään, koska (kosteusvaurio)home on oikeasti vahingollinen myrkky. Vähän parempaa sisälukutaitoa tarvittaisiin näköjään ymmärtämään asiat oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös muistaa että hajusteeton ei tarkoita samaa kuin hajuton. Vaikka ei olisi käytetty hajusteita, niin aineet itse tuoksuvat myös. Ei pidä paikkaansa myöskään että homealtistuneet sairastuvat hajusteyliherkkyyteen. Olen sairastanut homepölykeuhkon kaksi kertaa, mutta hajuvedet ja muut tuoksut eivät aiheuta mitään reaktiota.
Hajuvesien hajusteet eivät ole myrkkyjä, joten kyse ei ole myöskään myrkytystilasta. Kosteusvauriohomeet ovat myrkkyjä, niissä on kyse myrkytyksestä. Muut yliherkkyydet ovat elimistön väärä reaktio turvalliseen aineeseen, jossa elimistö luulee allergeeniä myrkylliseksi vaikkei se ole. Siihen auttaa siedätyshoito.
Kyse on siis tavallaan päänsisäisestä ongelmasta. Tätä on tutkittu mm. testillä, jolla voitiin osoittaa että hypnoosilla saatiin ihmisen allergia poistumaan jopa kahdeksi viikoksi. Ihminen pystyi esim. syömään ruokaa jolle normaalist on allerginen saamatta lainkaan allergiaoireita.
"Olen sairastanut"
"Tutkittu mm. testillä".
Jep. Näin sitä tehdään ja tulkitaan tiedettä.
Jep, olen sairastanut, mitä kohtaa et ymmärtänyt. Jos et satu tietämään, niin lääketiede tekee koko ajan testejä, tuo hypnoositesti tehtiin allergisille kun haluttiin testata saadaanko hypnoosilla allergiaoireet vältettyä, ja saatiin. Mutta sinä et näköjään suostu uskomaan. Eihän se allergisen vika ole että elimistö tulkitsee jonkun harmittoman aineen vaaralliseksi, miksi piti vetää herneet nenään? Mun elimistö vetää virhepäätelmän esim. herkkusienistä, joka on vaaraton, mutta sotkee sen homesienien myrkkyihin ja aiheuttaa allergiaoireet joten niitä en voi syödä, en silti vedä hernettä nenään vaikka aivoni erehtyvätkin.
Meillä ei ole mitään pesuaineallergiaa tms., mutta tuo pesu-ja huuhteluaineiden löyhkä on jotain ihan sanoinkuvaamattoman hirveää. Jotain tosiaan kertoo tuo, miten se lemu jää leijumaan, vaikka ihmiset ovat lähteneet ajat sitten. Tuossa löyhkässä jotkut elävät vapaaehtoisesti ja lapset pakolla. Tuleeko koskaan mieleen, että erilaisten kemikaalien haitat voivat ilmetä vasta vuosien päästä eikä niiden vaikutuksia ole todellakaan helppo yhdistää aiheuttajiinsa?
Tähän keskusteluun on pakko lisätä facen harrasteryhmässä vastaantullut kysymys: Kuinka saada tietyn huuhteluaineen tuoksu leijumaan kotiinsa pysyvästi. Ja tähän sitten ehdotettiin lääkkeeksi kämpän suihkuttelua ko. tuotteella, tuoksukippoja ympäri asunto, lattioiden pesua ko. litkulla jne.
Sanattomaksi vetää kyllä.
Se on ihan jokaisen oma asia laittaa hajuvettä, se ei kuulu kenellekään.
Vaikka minulla olisi mikä sairaus tahansa se ei oikeuta, että saisin määritellä muiden ihmisten elämää.
Jos olisin pyörätuolissa, niin en voisi määräillä onko kaikissa paikoissa se pyörätuliluiska tai olisiko kaikissa paikoissa otettu se minun liikkumisen huomioon.
Jos olisin näkövammainen, niin minun olisi vain pakko elää sen kanssa, että kaikissa paikoissa asioidessani ei sitä oteta huomioon.
Pakko olisi myös ymmärtää, että muut ihmiset eivät sitä tajua kuinka paljon rajoituksia minulla on, mutta se on vain ymmärrettävä.
En sen sairauden takia voisi alkaa ohjailla ja ohjeistaa muita ihmisiä. Voisin ehkä toivoa, mutta totella sitä toivetta ei ole kenenkään pakko.
Sama on allergiat, herkkyyden ja muut.