Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestänne asiallista huomauttaa kielioppi- ja yhdyssanavirheistä vai onko tärkeintä, että asia tulee ymmärretyksi?

Vierailija
04.10.2017 |

Toisten mielestä se on jo liiallista pilkunviilausta, koska "kaikki eivät voi olla hyviä kaikessa" ja oleellista on, että asia tulee ymmärretyksi. Toisille puolestaan tulee virheellisistä kirjoitusasuista jotenkin sivistymätön ja junttimainen vaikutelma.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olet tunnesyistä eri mieltä, mutta et keksi mitään järjellistä argumettia oman kantasi puolustamiseen, niin pilkunviilaus on paikallaan. Hieman kokeneemmalle se tosin paljastaa pilkunviilaajankin järjen jo paljastavavan että hän on väärässä, mutta kun ei voi antaa periksi, kun on aina uskonut niin.

Tässä sitten muutama merkki joita varmaan tarvitaan ,,, --- - ... Näitä saa jakainen sijoittaa ylläolevaan tekstiin mielen mukaan. jos näillä ei pärjää, niin joutuu sitten etsimään tarvittavat merkit näppäimistöstä.

Vierailija
22/32 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen työkseni muun muassa erilaisten tekstien kielenhuoltoa, eikä minulle tulisi mieleenkään huomautella muiden ihmisten tekstien kielioppivirheistä, mikäli kyseisiä tekstejä ei ole tarkoitettu julkaistavaksi. On osa kielen ammattilaisen ammattitaitoa osata asettaa kirjoitukset asiayhteyteensä ja ymmärtää, että kielenkäyttötilanteita on monenlaisia. En pidä kielioppivirheitä osoituksena tyhmyydestä, sillä kielioppivirheitä tekevä saattaa hyvinkin osata jotain sellaista, mitä minä en hallitse ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asiayhteydestä. Itse olin varmaan aika pätijän maineessa opiskeluaikoina ryhmätöitä tehdessä. Korjailin toisten kirjotusvirheitä ja, jos taas itselläni ei ollut muokkausoikeutta niin kerroin muille näistä virheistä. Tuskinpa heidän oikeinkirjoitustaidoissaan kuitenkaan oli vikaa mutta ehkä tietynlaista välinpitämättömyyttä olla korjaamatta tekstiä, joka kuitenkin vaikuttaa kaikkien arvosanoihin.

Mutta itselläni eräs kaveri, joka ei todellakaan ole mitenkään kirjallisesti lahjakas eikä ymmärä oikeinkirjotuksen päälle. Silloin kun olemme viestitse tekemisissä niin kestän kyllä tämän. Mielestäni aika tökeröä olisi alkaa kommentoimaan kirjoitusvirheistä. Luultavasti siinä kävisi vain niin että jatkossa pitäisi yhteyttä muihin, joita hänen oikeiskirjotustaitonsa ei häiritse.

Eräällä kaverilla taas taitaa olla elämäntehtävänä huomautella kaikille oikeinkirjotuksesta. Asiasta ei välttämättä muuten tietoa niin sitten pitää oikeinkirjoituksesta huomauttaa.

Vierailija
24/32 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillisen usein se sanajärjestys- tai pronominivirhe muuttaa asian luonteen kokonaan. Esim. tuo otsikko, jossa puhutaan varatun miehen poikien reissusta, on aika moniselitteinen. Samoin palstalta bongattu lause "Luulin kissan kiivenneen pöydälle, mikä lähti ulos." on aika lailla hämäävä puhumattakaan ikuisesta ketä-ongelmasta.

Vierailija
25/32 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kiinnostava ketju, kun sen rinnastaa tuohon toiseen "Peruskoulunsa päättävistä suomalaisnuorista peräti 11 prosenttia kuuluu ryhmään, jolla ei ole riittävää luku- ja kirjoitustaitoa" -ketjuun. Sillä ei siis teidän mielestänne sittenkään ole väliä, osaako kirjoittaa ja lukea?

Melkoista hurskastelua. Yleensä huomauttelijoiden kommenteista paistaa läpi ihan luonteen heikkous, ei niinkään pyrkimys mihinkään yhteiseen hyvään.

Vierailija
26/32 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä kuuluu huomauttaa.

Vierailija
27/32 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on oppivelvollisuus. Peruskoulutasoisesti tulee kirjoittaa, eli perustekstiä virheettömästi. Joku lyöntivirhe voidaan antaa anteeksi. Jos tekee yhdyssanavirheitä tai kielioppivirheitä, on huonotasoisen esikoululaisen tasolla.

Vierailija
28/32 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käsittämätöntä, että palstalla jopa vastataan joihinkin aloituksiin, jotka vilisevät virheitä.

Vierailija
29/32 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse huomannut, että kirjoitustaitoni on heikentynyt somen myötä. En puutu muiden kirjoituksiin, mutta omat epäselvät lauseet ärsyttävät, vaikka niistä saakin sisällöllisesti selvää.

Yleensä kirjoitusvirheistä huomauttavat ovat lähinnä huomionhakuisia. Jos ei jaksa teksti kiinnostaa, niin hyppää julkaisun ohi ja jatka elämääsi. Äkkiä koko julkaisu onkin suun soittamista äidinkielestä ja itse asia jää taka-alalle.

Vierailija
30/32 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielioppi- ja yhdyssanavirheitä tekevien kanssa ei pidä olla missään tekemisissä. Miksi kukaan olisi? Ja samaa pätee palstalla. Ei heidän viesteihinsä pidä vastata, tai jos viitsii, voi huomauttaa virheestä. Niitä on vain niin paljon, ettei kaikista voi huomauttaa.

Törkeää piittaamattomuutta tehdä yhdyssanavirheitä tai kielioppivirheitä. Jotkut eivät edes aloita virkettä isolla kirjaimella. Ei sellaista voi antaa anteeksi.

Vierailija
31/32 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs julkaisu lämmitti erityisen paljon sydäntäni. Sen oli ilmeisesti saneltu, jonka takia julkaisu oli erittäin haasteellinen sisäistää. Ainoastaan yksi kysyi, että mitä tämä tarkoittaa. Kun teksti oli suomennettu, niin aiheesta ei sen enempää puhuttu, vaan julkaisijaa yritettiin auttaa kaikin keinoin. Näin se pitäisikin mennä. Koskaan ei voi tietää, mitä on taustalla, tai miksi joku kirjoittaa huonoa äidinkieltä.

Vierailija
32/32 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äkkiä koko julkaisu onkin suun soittamista äidinkielestä ja itse asia jää taka-alalle.

Tämän porukan lukuisuus alkaa olla jo uhka demokratialle. Besserwisserit näpertelevät sivuraiteilla trivialiteettien parissa, samaan aikaan maailma ympärillä saa palaa poroksi kenenkään siihen puuttumatta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän