Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja koeaika töissä

Vierailija
14.03.2026 |

Mitä tekisit jos saisit tietää olevasi raskaana ja olet töissä koeajalla? 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, paljonko koeaikaa jäljellä. En puhuisi raskaudesta työnantajalle mitään, jos raskaus ei näy päällepäin ennen koeajan päättymistä. 

Vierailija
2/12 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin vaan että olisit odottanut edes sen koeajan päättymistä ennen kun hankkiudut raskaaksi ja jättäisit pois töistä. En pidä ketään palkkalistoilla joka ei tee töitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisin pitää piilossa viimeiseen asti. 

Vaikka minulla on nykyään vakihomma, en siltikään ole kertonut raskauksista vasta kuin on "ihan pakko", eli näkyy todella selvästi päälle päin ja alkaa olla pakko kertoa lain mukaan (2 kk ennen äitiysvapaille jäämistä), niin nuivasti on yleensä uutiseen suhtauduttu. 

Vierailija
4/12 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet niinkuin laki sanoo eli ilmoitat työnantajalle 2kk ennen äitiysvapaalle jäämistä, että jäät äitiysvapaalle. 

Vierailija
5/12 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin raskaudesta, jos ensimmäinen kolmannes olisi ohi. Jos sen vuoksi syrjottäisiin niin firmaan en edes haluaisi. 

Vierailija
6/12 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin vaan että olisit odottanut edes sen koeajan päättymistä ennen kun hankkiudut raskaaksi ja jättäisit pois töistä. En pidä ketään palkkalistoilla joka ei tee töitä

Ja saisit työnantajana syytteen syrjinnästä ja pahimmassa tapauksessa 2 vuoden palkan maksettavaksi, jos olisit purkanut työsuhteen tietoisena raskaudesta.

Vierailija
7/12 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja saisit työnantajana syytteen syrjinnästä ja pahimmassa tapauksessa 2 vuoden palkan maksettavaksi, jos olisit purkanut työsuhteen tietoisena raskaudesta.

Koe ajalla pystyy irtisanomaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Ei ole minun vika että itse et osaa käyttää ehkäisyä. En minä harrasta hyväntekeväisyyttä enkä todellakaan suostu naisten hyvökikäyrettäväkai. Töissä tehdään töitä ja jos et töitä tee niin se on lopputilin paikka. Et sinäkään suostu töitä tekemään jos et saa palkkaa siittä

Vierailija
8/12 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju sen todistaa miksi koskaan ei kannata palkata nuorempia naisia ainakaan vakituiseen työsuhteeseen. Te naiset olette syynä siihen miksi laki muuttuu että määräaikaiset työsuhteet tulee pitenemään  ja lisääntymään

Vierailija
9/12 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otanpa selvää mitä se koeaika tarkoittaa

Vierailija
10/12 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koe ajalla pystyy irtisanomaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Ei ole minun vika että itse et osaa käyttää ehkäisyä. En minä harrasta hyväntekeväisyyttä enkä todellakaan suostu naisten hyvökikäyrettäväkai. Töissä tehdään töitä ja jos et töitä tee niin se on lopputilin paikka. Et sinäkään suostu töitä tekemään jos et saa palkkaa siittä

Tuotannolliset ja taloudelliset syyt eivät liity mitenkään koeaikaan.

https://www.minilex.fi/a/koeaika-ja-ep%C3%A4asiallinen-purkuperuste

Vierailija
11/12 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otanpa selvää mitä se koeaika tarkoittaa

Otapa itse:

Hyväksyttäviä syitä koeaikapurkuun (työnantaja):
Ammattitaidon puute: Työntekijä ei suoriudu työtehtävistään odotusten mukaisesti.
Sopeutumattomuus: Työntekijä ei sovellu työyhteisöön tai ei noudata ohjeita.
Luvattomat poissaolot tai myöhästelyt.
Epäasiallinen käytös.

Epäasiallisia syitä (laittomia):
Sairastuminen tai raskaus: Sairausloma ei itsessään ole peruste, ellei se suoraan vaikuta kykyyn suoriutua työstä.
Taloudelliset tai tuotannolliset syyt: Yrityksen taloustilanne ei ole peruste, vaan työntekijän oma suoriutuminen.
Syrjivät perusteet: Ikä, sukupuoli, uskonto, poliittinen toiminta jne.

Vierailija
12/12 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko työnantaja kiertää raskaussyrjinnän jotenkin? Jos tuotannollisista syistä ei saa sanoa irti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi