Kuvaus luokanopen arjesta
Tällainen päivä tänään. Itkettää, mutta en jaksa itketä.
1. Herään aamulla ja vilkaisen kelloa 6.10. Huomaan samalla ilmoituksen saapuneesta Wilma-viestistä otsikolla "Matin kiusaaminen". Luen viestin ja tulen viestin sisällöstä tosi surulliseksi. Aamu on jo pilalla.
2. Matin äiti on Wilma-viestissä kirjoittanut, että saattaa pojan aamulla kouluun, sillä poikaa pelottaa kulkea yksin. Laitan äidille tekstiviestiä ja pyydän, että tulevat tapaamaan minua ennen 8.15 alkavaa oppituntia. Pidän tapaamisen, kuuntelen itkuista poikaa ja lupaan parhaani mukaan puuttua tilanteeseen.
3. Menen pitämään rinnakkaisluokan liikuntatuntia liikuntasaliin, jonka kaikki tekstiilit ovat poistettu homeen takia. Tekstiilien (verhot yms) puuttumisen johdosta salissa kaikuu valtavasti, joten melutaso on lähes sietämätön. Tuntien jälkeen päässä jyskyttää ja kurkku on kipeä huutamisesta.
4. Siirryn seuraavalle tunnilla ja kuulen jo pihalla omilta oppilailta, kuinka Kaisalla, Julialla ja Ainolla on riitaa, mitä eivät saa selvitettyä. Aino itkee. Sovimme aselevon tuntien ajaksi ja että selvittäisimme riidan ensi välitunnilla.
4. Pidän omalle luokalle oppitunnin ja käsittelen eilistä pieleen mennyttä retkeä. Käytämme koko tunnin tähän, keskustellen ja itsearviointia retken tapahtumista tehden. Tunnelma luokissa on apea, sillä ensi viikon retki on peruttu huonon käytöksen vuoksi. Lähdemme tästä syömään.
5. Ruokalassa muutamat pojat ottavat mittaa toisistaan; kuka jaksaa syödä eniten siskonmakkatakeittoa. Lopputulos on se, että pojat viettävät 50min lounastauon ja haluavat jättää osan ruoasta syömättä samalla kun kaikille lapsille ei jää tarpeaksi ruokaa sen loputtua kesken.
6. Takaisin luokassa yritän käynnistää äidinkielen oppituntia, mutta osa oppilaista on edelleen ruokalassa erityisopettajan kanssa (katso ylhäällä). Lopulta kaikki oppilaat ovat paikalla ja pääsemme hommiin. Sillä välin kun oppilaat tutustuvat Lasten Uutisiin, haluaa erityisopettaja käydä minun kanssa läpi ruokalan tapahtumat. Teemme sen käyttävässä. Kohta eräs oppilas tulee kertomaan, ettei luokassa ole työrauhaa, sillä yksi oppilaista pitää luokassa meteliä. Siirrän meteliä pitävän oppilaan tekemään töitä erityisopettajan kanssa.
7. Välitunti alkaa. Ulkona on satanut kaatamalla vettä koko päivän ja lasten vaatteet ovat litimärkiä edellisen välitunnin takia. Annan heille luvan jäädä luokkaan viettämään välituntia. Ennen kun olen itse lähdössä opettajahuoneeseen vessaan ja hakemaan tulosteita, pitää minun selvittää Kaisan, Julian ja Ainon riita. Onneksi tämä selviää suht kivuttomasti ja lapset sopivat riidan.
* jatkuu seuraavassa viestissä*
Kommentit (511)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa päivässä oli niin rankkaa tai ihmeellistä? Ihan normaalia lasten ja nuorten kanssa työskentelyä, vielä niiden kaikkein helpompien.
T. lastensuojelun sossu, jolla on vastuullaan noin 70 lasta, joissa asiat ovat "hieman solmussa".
Millainen aktiivinen ja tavoitteellinen opetusvelvollisuus työhösi mahtaa liittyä? Sekoitatkohan nyt opettajan, sosiaalityöntekijän, terapeutin ja järjestyspoliisin työtehtävät iloisesti keskenään?
Vierailija kirjoitti:
KesäJorma kirjoitti:
Kaksi lastani samalal ala-asteella..vuodessa 1-2 positiivista merkintää, molemmat vanhempainvartin perusteella, innokkaita ja aktiivisia oppilaita. No molempien luokanvalvojien kanssa kyselty, että miksi jonkun tehtävän tai vihkon unohtaminen kyllä wilmassa raportoidaan, mutta wilman perusteella ei positiivista sanottavaa ole kuin kerran vuodessa. Tulipa siitä sitten joskus rehtorillekin sanottua ja tiedämme muidenkin sanoneen - ei wilma ole vain negatiivisten asioiden välittämiseen.
No nyt tänä syksynä tuli muutos! Koskaan ei ole sen ihmeempää SELITYSTÄ, että mistä positiivinen palaute tuli - lapsilta kysytty, että mistä sait positiivisen..ai miltä tunnilta, kuuluu vastaus..ai se, se oli kaikille..
Siis luokka, jossa enemmän tai vähemmän ( ENEMMÄN-vanhemman lapsen luokka) ongelmalapsia, saa nyt viikoittain "ryhmäposareita"..juuri näin - massapositiivinen palaute, josta lapset eivät edes tiedä syytä, että mistä tuli. Ja tietysti myös niille JaniPettereille, jotka meuhkaavat ja ovat inhottavia vuodesta toiseen.
Siis miksi sinä vanhempana haluaisit positiivista palautetta Wilman tai mnkään muun väylän kautta, jos kuitenkin näet kotona miten lapsi voi, näet koearvosanat, näet todistukset, vanhempainvartissa sanotaan että innokas, aktiivinen oppilas ja Wilmasta näet että vain satunnaisesti ollut aihetta huomauttaa pikkujutuista?
Ymmärtäisin, jos lapsella on ongelmia ja Wilma paukkuu negatiivisesta palautteesta, silloin merkit edistymisestä on varmaan syytä myös raportoida kotiin, koska ehkä tiivis yhteistyö ja seuranta on silloin aiheellista. Mutta miksi siis sinä haluaisit kiitosta Wilmasta?
Aika moni (nyt 7) on alapeukuttanut tätä (vs. 9 yläpeukkua). Ihan tosissani vanhempana kysyn, miksi kaipaatte opettajalta niitä kiitoksia tai miksi pidätte selvänä että tottahan Wilman kuuluu olla myös positiivisten viestien väylä?
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan edes kuvittelee lasten motivoituvan opiskeluun, kun opettajat kiusaavat ja nimittelevät lapsia mielisairaaksi.
Onhan tuosta kerrottu paljon julkisuudessa, kuinka huono ilmapiiri on opettajanhuoneessa ja opettajat kiusaavat toisiaan ja oppilaitaan. Jopa seksuaalista hyväksikäyttöä on ollut.
Ei ihme jos kouluissa ei saada kiusaamista loppumaan, vaikka muualla on nollatoleranssi.
Missä kohtaa tekstiä kerrottiin, että lapsia kiusataan ja nimitellään? Tekstin mukaan kyse oli aikuisten keskinäisestä sanailusta ja tavasta purkaa pahoja tilanteita _aikuisten kesken_.
Meillä ainakin on erittäin hyvä työilmapiiri ja ja juuri siksi kollegoiden kanssa voi päivitellä välillä hyvin sekopäistä meininkiä. Sekopäinen ei ole lainkaan vähättelyä, nykyään kouluihin on integroitu paljon sellaisia oppilaita, joiden oikea paikka olisi erityiskoulussa tai sairaalakoulussa. Ja kuten tuolla ylempänä mainittiin, kouluissa tapahatuu sellaisia asioita, joita eivät ulkopuoliset uskoisi. Vai ovatko seuraavat esimerkit mielestänne normaalia arkipäivää: oppilas ulostaa vessan lattialle ja sotkee ulosteella vessan seinät oppitunnin aikana? Oppilas leikkelee saksilla luokkakaverin repun ja tavarat riidan päätteeksi? Oppilas makaa selällään ja huutaa suoraa huutoa, sylkee ja kiroilee, koska opettaja kehoitti häntä ottamaan pipon päästään sisällä? Oppilas tunkee vessanpyttyyn kaksi pakettia talouspaperia, suihkuttaa käsisuihkulla vessan märäksi? Pahimpia tapauksia en viitsi edes kirjoittaa tunnistamisen takia.
Jos nyt jonkun mielestä nuo ovat normaalia käytöstä ja niiden selvittelyn jälkeen opettaja ei saa huikaista työkaverille "jestas mikä hullujen huone", niin enpä halua tietää, millaista teidän arkenne on töissä.
Tolasta se on kun nykyihmisillä ei ole mitään karismaa. He eivät ole koskaan edes nähneet mitä on karisma eikä heillä ole siitä mitäön käsitystä. Jos sulla olis karismaa sulla ei olis oppilaiden kansaa mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tässä esimerkki yhdestä kuormasta:
- istun kahden kuukauden aikana 34 tunnin palaveria vanhempien kanssa. SIIS 34! Täysin tajutonta. Eikä tuo ole edes päätyöni vaan olen enemmän konsultin roolissa niissä mukana. Nämä on näitä tuen asiakirjapalavereja, joissa jokaisessa täytyy erkan olla mukana. Usein palaverit on klo 15-16 tai 16-17 ja sinä päivänä voisin muuten päästä vaikka klo 13, niin jään odottamaan koululle palaverin alkua. Että voin sanoa rehellisesti, että minä olen koululla helpostikin pelkästään sen 40 tuntia/vko ja päälle vielä kotona tehtävä työ. Ass, sanon minä.
Mitä palavereita nämä ovat? Itse olen istunut peruskoulun ala- ja yläasteella 20 min "vanhempainvartin" verran opettajan kanssa kerran lukuvuodessa. Näihinkään ei läheskään kaikki vanhemmat varaa aikaa.
Vanhempainvartit ovat vanhempaa velvoittavia, eivät vapaaehtoisia jutustelutuokioita. Käsittääkseni ko. velvollisuudesta lintsaamisesta saa lastensuojelun peräänsä. Joissain kouluissa vanhempainvartteja/arviointikeskusteluja on sekä jouluna että keväällä. Jos lapsella on kouluongelmia, niin sitten on palaveerattava useammin ja useamman tahon kanssa.
Ei tosiaan ole pakollisia. Jos vanhemmat haluaa, voidaan tuo "vartti" jättää väliin. Ei se mikään lastensuojeluasia ole automaattisesti. Sitten jos on huolta lapsesta, eikä vanhempia kiinnosta, voi tehdä lasun. Mutta ei tosiaan mene sossuasiaksi, jos lapsella kaikki on ok, mutta vanhempia ei nappaa keskustelut. Joku järki sentään päässä koulussakin.
t. erityisopettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa päivässä oli niin rankkaa tai ihmeellistä? Ihan normaalia lasten ja nuorten kanssa työskentelyä, vielä niiden kaikkein helpompien.
T. lastensuojelun sossu, jolla on vastuullaan noin 70 lasta, joissa asiat ovat "hieman solmussa".
Millainen aktiivinen ja tavoitteellinen opetusvelvollisuus työhösi mahtaa liittyä? Sekoitatkohan nyt opettajan, sosiaalityöntekijän, terapeutin ja järjestyspoliisin työtehtävät iloisesti keskenään?
Jos joku väittää, että sosiaalityöntekijän työ ei ole tavoitteellista ja aktiivista, niin ei tiedä siitä työstä kyllä yhtään mitään.
Sama toistuu joka vuosi: keväällä opet iloitsee palstalla ammatinvalintaansa ja syksyllä alkaa valitus työn raskaudesta. En ole tavannut vastaavaa muissa ammattikunnissa. Melkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- istun kahden kuukauden aikana 34 tunnin palaveria vanhempien kanssa. SIIS 34! Täysin tajutonta. Eikä tuo ole edes päätyöni vaan olen enemmän konsultin roolissa niissä mukana. Nämä on näitä tuen asiakirjapalavereja, joissa jokaisessa täytyy erkan olla mukana. Usein palaverit on klo 15-16 tai 16-17 ja sinä päivänä voisin muuten päästä vaikka klo 13, niin jään odottamaan koululle palaverin alkua. Että voin sanoa rehellisesti, että minä olen koululla helpostikin pelkästään sen 40 tuntia/vko ja päälle vielä kotona tehtävä työ. Ass, sanon minä.
Mitä palavereita nämä ovat? Itse olen istunut peruskoulun ala- ja yläasteella 20 min "vanhempainvartin" verran opettajan kanssa kerran lukuvuodessa. Näihinkään ei läheskään kaikki vanhemmat varaa aikaa.
Vanhempainvartit ovat vanhempaa velvoittavia, eivät vapaaehtoisia jutustelutuokioita. Käsittääkseni ko. velvollisuudesta lintsaamisesta saa lastensuojelun peräänsä. Joissain kouluissa vanhempainvartteja/arviointikeskusteluja on sekä jouluna että keväällä. Jos lapsella on kouluongelmia, niin sitten on palaveerattava useammin ja useamman tahon kanssa.
Ei laissa ole kohtaa, joka pakottaa huoltajan kouluun mistään syystä. Lasua ei voi laittaa perään siksi ettei vanhempi tule vanhempainvarttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa oppilaista voi hyvin, koulu sujuu. Todellista tarvetta tapaamiseen ei ole. Kaikki hyvin voi viestittää puhelimitse tai Wilmalla.
Luin tämän ketjun ja muistui mieleen että kesätöissä b-mielisairaalassa 70-luvulla oli aika helppoa. Otan osaa opettajat ja ammattikasvattajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan edes kuvittelee lasten motivoituvan opiskeluun, kun opettajat kiusaavat ja nimittelevät lapsia mielisairaaksi.
Onhan tuosta kerrottu paljon julkisuudessa, kuinka huono ilmapiiri on opettajanhuoneessa ja opettajat kiusaavat toisiaan ja oppilaitaan. Jopa seksuaalista hyväksikäyttöä on ollut.
Ei ihme jos kouluissa ei saada kiusaamista loppumaan, vaikka muualla on nollatoleranssi.
Missä kohtaa tekstiä kerrottiin, että lapsia kiusataan ja nimitellään? Tekstin mukaan kyse oli aikuisten keskinäisestä sanailusta ja tavasta purkaa pahoja tilanteita _aikuisten kesken_.
Meillä ainakin on erittäin hyvä työilmapiiri ja ja juuri siksi kollegoiden kanssa voi päivitellä välillä hyvin sekopäistä meininkiä. Sekopäinen ei ole lainkaan vähättelyä, nykyään kouluihin on integroitu paljon sellaisia oppilaita, joiden oikea paikka olisi erityiskoulussa tai sairaalakoulussa. Ja kuten tuolla ylempänä mainittiin, kouluissa tapahatuu sellaisia asioita, joita eivät ulkopuoliset uskoisi. Vai ovatko seuraavat esimerkit mielestänne normaalia arkipäivää: oppilas ulostaa vessan lattialle ja sotkee ulosteella vessan seinät oppitunnin aikana? Oppilas leikkelee saksilla luokkakaverin repun ja tavarat riidan päätteeksi? Oppilas makaa selällään ja huutaa suoraa huutoa, sylkee ja kiroilee, koska opettaja kehoitti häntä ottamaan pipon päästään sisällä? Oppilas tunkee vessanpyttyyn kaksi pakettia talouspaperia, suihkuttaa käsisuihkulla vessan märäksi? Pahimpia tapauksia en viitsi edes kirjoittaa tunnistamisen takia.
Jos nyt jonkun mielestä nuo ovat normaalia käytöstä ja niiden selvittelyn jälkeen opettaja ei saa huikaista työkaverille "jestas mikä hullujen huone", niin enpä halua tietää, millaista teidän arkenne on töissä.
Olette vähintään puoliksi niiden kasvatusvastuussa. 6-8 tuntia joka päivä kuudestatoista lapsen valveillaolotunnista.
Eli hullujen huone lienee opettajien huone?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Kyllä meillä on ainakin vanhempien lasten kohdalla opettaja ilmoittanut että jos ei ole tarvetta keskustelulle niin vartin voi jättää väliinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Kyllä meillä on ainakin vanhempien lasten kohdalla opettaja ilmoittanut että jos ei ole tarvetta keskustelulle niin vartin voi jättää väliinkin.
Ilmoitu tehty sossuille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitu tehty sossuille
Aha. No, sossut voi käydä yliopistolla kyselemässä näiden jo täysi-ikäisten lasten perään. Kyllä menikin elämä persiilleen kun jätettiin se yksi vanhempainvartti väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hopseja, hojkseja, muita oppilashuollon juttuja. Pelkästään hojkseja olen ollut tekemässä 14 oppilaalle syyskuun alusta. Nämä siis opetustuntien päälle. Ei se ole mikään vitsi, kun vanhempia kutsutaan koululle sorvaamaan papereita kuntoon. Se on aina se tunti ja tietysti siihen valmistautuminen ja palaverin jälkeen mahdolliset papereiden viimeistelyt.
Vierailija kirjoitti:
Sama toistuu joka vuosi: keväällä opet iloitsee palstalla ammatinvalintaansa ja syksyllä alkaa valitus työn raskaudesta. En ole tavannut vastaavaa muissa ammattikunnissa. Melkoista.
Hoitajat ovat vielä pahempia marisijoita. Etenkin sairaanhoitajat, jotka huomaavat, ettei korkeakouluopinnoilla pitkälle pötkitä.
Opettele tiivistämään. OIisin voinut auttaa, jos opit tiivistämään.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette vähintään puoliksi niiden kasvatusvastuussa. 6-8 tuntia joka päivä kuudestatoista lapsen valveillaolotunnista.
Eli hullujen huone lienee opettajien huone?
Kasvatusvastuu on vanhempien homma, joka aloitetaan jo lapsen ollessa pieni. Koululla taasen on opetusvastuu, jonka toteutusta haitta kasvattamatta jääneet lapset, jotka eivät kykene olemaan hiljaa ja kuuntelemaan sekä noudattamaan ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hopseja, hojkseja, muita oppilashuollon juttuja. Pelkästään hojkseja olen ollut tekemässä 14 oppilaalle syyskuun alusta. Nämä siis opetustuntien päälle. Ei se ole mikään vitsi, kun vanhempia kutsutaan koululle sorvaamaan papereita kuntoon. Se on aina se tunti ja tietysti siihen valmistautuminen ja palaverin jälkeen mahdolliset papereiden viimeistelyt.
Todellako 14 hojks oppilasta on luokallasi? Taidat nyt liioitella tai sitten kynnys hojks:n tekemiseen on todella matala. Eriyttää voi muutenkin.
Työsarkaa kouluissa riittäisi ja opettajia on vaikka kuinka työttöminä, mutta raha edellä mennään. Oppilaat ja opettajat voivat huonosti vanhempien arvostellessa koulua. Poliitikot hieroo kämmeniään, kun näennäistä säästöä syntyy. Hyvä Suomi!