Miten aiotte jaksaa töissä eläkeikään asti?
Minun tavoite eläkeikä on 68v. Mietin vaan, että miten ihmeessä jaksan sinne asti. Olen nyt sairaslomalla iskiaksen takia ja ikää on alle 40v. Jos eläkeikää nostetaan vielä, niin Hallelujaa. Ihmisen elinikä voi nousta, mutta kroppa ei välttämättä pysy tahdissa mukana.
Kommentit (57)
Ei se eläkkeelläolo ole kaikille ihmisille mikään paratiisi, vaan alkuvaiheen mukavanolon tunteen jälkeen alkaa tylsistyminen ja turhautuminen joutenoloon, mitä monen eläkeläisen elämä todellisuudessa on.
Minävaanhei kirjoitti:
Minä olen 45 ja kolme lapsista aikuisia ja kotona kanssani vielä teini. Miestä ei jaloissa ole pyörimässä,koska ahdistuisin. Minulla on tosi kiva työ tällä hetkellä. Koen että voisin jaksaa tälläisessä työssä pitkään.
Tiedätkö mikä kellonaika ja päivämäärä on klo 13:38 | 3.10.2017?
Ei sillä oikeastaan ole väliä, uskon että työttömyys koittaa ennen eläkepäiviä.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan tiedä. En usko että jaksan vaan romahdan jossain vaiheessa täysin masennuksen vuoksi ja jään sen vuoksi eläkkeelle. N28
Jos pääset. Muille kuin vanhuuseläkkeelle ei niin vain päästä tai jäädä. Kuntouttavaan. Hyvä tietysti ettei aktiivimallit katkaise työttömyystukea.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että minulla on sijoituksia ja pääomaa sen verran kerättynä, kun olen 50 vuotta, jotta voin jäädä pois töistä.
Niitä pitääkin olla aika reilusti jos jää 18 vuoden eläkekertymä puuttumaan : ) Itse olin muutaman vuoden työttömänä ja jo se teki ison loven eläkkeeseeni.
Olen 59-vuotias ja vuosia ollut työtön. Jos nyt vielä onnistuisin saamaan töitä, niin olen niin hyvin lepäillyt että varmasti jaksaisin töissä vielä kymmenen vuotta kevyesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei se eläkkeelläolo ole kaikille ihmisille mikään paratiisi, vaan alkuvaiheen mukavanolon tunteen jälkeen alkaa tylsistyminen ja turhautuminen joutenoloon, mitä monen eläkeläisen elämä todellisuudessa on.
Se on itsestä kiinni. Nyt eläkkeellä ollessani tuntuu, ettei aika millään riitä kaikkeen tekemiseen.
Ei se eläkkeellä olo mitään herkkua ole varsinkin jos jäät minimi eläkkeelle. Kituutat kädestä suuhun loppu elämäsi. Eriasia jos eläkkeesi on iso että voit elää ja matkustella jne. Suurinosa kituuttaa kuitenkin sillä minimillä eikä rahaa riitä edes lääkkeisiin. Sitäkö sitten innolla odotat? Itse viihdyn töissä hyvin vaikka voisin sijoitusten takia jo jäädä " eläkkeelle" (50+).
Vierailija kirjoitti:
Osakesalkku alkaa näyttämään sen verran hyvältä, että vuoden parin päästä voi lopettaa oravanpyörässä juoksemisen. Ikää 36 vuotta.
Aika epävarmaa. Osakkeet voivat romahtaa milloin vaan. Jos realisoit ne inflaatio syö rahat. Eläke on paras tapa turvata tulevaisuus mutta sen pitää olla riittävän iso. 36-vuotiaana sitä tuskin on monta sataa kertynyt.
Enhän mä jaksakaan, sen tietää jo. Olen 40v. Työtahti meillä on usein aika tolkuton. Ei ehdi juomaan ja syömisen pitää olla tyyliin, ettei sitä tarvii kuoria, pilkkoa, pureskella, lämmittää jne. Eli hotkaiset kurkusta alas ja taas menoks.
Fyysinen työ. Hyvä jos 55v asti jaksaa, mut sehän ei mua haittaa, sitä tuo johto haluaa. Rääkätä työllä, että tulisi säästöjä. Olen jo asennoitunut, että olen loppu työelämäni saikulla tai sairaseläkkeellä.
Olen melko hyvässä fyysisessä ja psyykkinen kuntokin on hyvä, mutta työni on monella tapaa niin raskasta, että epäilenn, että en jaksa tuota työtahtia eläkkeelle asti.
21 v. Tulen luultavasti tappamaan itseni paljon ennen eläkettä. Mulla on jo nyt joka paikka kipeenä, en mitenkään näe itseäni edes nelikymppisenä vielä täällä. Mielenterveyskin on mitä on. En käsitä, miten ihmiset jaksavat odottaa tuonne eläkkeelle asti, varsinkaan sen odottamista, kun hyvä osa meistä saattaa olla jo kupsahtanut ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä vapaaehtoistyötä ja harrastaa yms
Vierailija kirjoitti:
En usko että parin vuosikymmenen päästä maksellaan enää eläkkeitä. Mistä ne rahat tulisivat? Täytyy koittaa sinnitellä töissä niin pitkään kuin pystyy ja elää sitten vaatimattomammin sillä palkalla jonka raihnaisena pystyy tienaamaan. Kai se sitten päätyy sydäriin töiden ääressä, ellei minulla ole silloin lapsia, joilla on varaa ja halua huolehtia minusta.
Viime vuonna eläkevakuutusyhtiöiden sijoitustuotot olivat suuremmat kuin maksetut eläkkeet.
Rehellisesti ei kamalasti jaksa usko riittää eläkeikään pääsystä, varsinkaan jos se vielä nousee ;D
Vierailija kirjoitti:
En usko että parin vuosikymmenen päästä maksellaan enää eläkkeitä. Mistä ne rahat tulisivat? Täytyy koittaa sinnitellä töissä niin pitkään kuin pystyy ja elää sitten vaatimattomammin sillä palkalla jonka raihnaisena pystyy tienaamaan. Kai se sitten päätyy sydäriin töiden ääressä, ellei minulla ole silloin lapsia, joilla on varaa ja halua huolehtia minusta.
Taas tätä. Perustele minne eläkerahastojen rahat muka katoaisivat, jopa niin nopeasti kuin parissa vuosikymmenessä. Rahastot ovat kasvaneet ja kasvavat koko ajan, vaikka suuret eläkkeellä olevat ikäluokat eivät enää ole läheskään suurimmat ikäluokat maassamme. Jatkossa eläkeläisten määrä siis laskee lievästi ja rahastot vain kasvavat. Lopettavatko työssäkäyvät eläkemaksujen maksamisen, vai miksi rahastot tyhjenevät?
Ei jaksaminen yht'äkkiä lopu. Asenteesta se vain on kiinni. Työssä käydään niin pitkään kuin on käytävä.
Minä jäin eläkkeellä 67-vuotiaana ja olisin jaksanut ja ollutkin vielä vuoden, eli niin pitkään kuin eläkettä karttuu työtulosta, mutta työpaikka meni konkurssiin. Vuodeksi en olisi saanut mistään uutta työpaikkaa enkä edes hakenut.
En odota eläkeikään vaan hyppään kyydistä 60-vuotiaana. Olen yrittänyt sijoittaa ja säästää, ja luulen että se on mahdollista toteuttaa. Kaikki asunnot (3) lihoiksi niin rahalla saa asunnon Suomesta, Espanjasta ja rahaa jää elämiseen 8 vuodeksi kunnes eläke alkaa juoksemaan. Lisäksi on myös muita sijoituksia varalla. Aina pilkataan meitä asuntojen omistajia mutta tässä näkee mitä se mahdollistaa pitemmällä tähtäimellä. Vuokraaminen on lyhytnäköistä toimintaa.
En jaksanutkaan. Työnantaja kyllästyi ja potki työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka minulla olisi ollut vielä kykyä osa-aikahommiin.