minulla on kamalia pakkoajatuksia rakkaiden kissojeni satuttamisesta:(
olen alkanut pelkäämään kauheasti että unissani laitan kissan mikroon tai uuniin ja kun herään,löydän raadon. tai että menen psykoosiin ja äänet käskevätminun tekevän näin.onko enäännormaalia,eikai ajatukset voi johtaa tekoihinja miten pääsen tästä yli?
Kommentit (3)
Ei ajatukset tarkoita mitään. Hyvin monella on pakkoajatuksia joskus, joillakin pahemmin ja joillakin niin, että on joskus juolahtanut päähän vaikka ajaa suojatietä ylittävän ihmisen yli. Sellaiset ihmiset, keille se on ollut joku kertaluontoinen juttu, tuskin muistavat koko asiaa koska osaavat kuitata sen "vain hassuna ajatuksena". Mutta joillekin niitä tulee enemmän, mm. stressi ja ahdistuneisuus altistaa pakkoajatuksille. Netistä löytyy tietoa aiheesta, ja sitten voit toki mennä juttelemaan jollekin asiantuntijalle. Tärkeintä on, että tajuat ettei ajatuksesi tarkoita mitään, etkä tule toimimaan niiden mukaan. Pakkoajatukset on usein pahimpia pelkojasi, eli juuri siksi, että välität kissoistasi paljon, pakkoajatukset kohdistuvat niihin. Pelkäät, että niille tapahtuu jotain. Yhtälailla pakkoajatus voisi olla vaikka sellainen, että joku ulkopuolinen tulee vahingoittamaan kissojasi. Tässä tapauksessa sun pakkoajatuksessa tekijänä oot vaan sinä itse, jolloin se toki tuntuu vielä hullummalta.
Myös kirjoja tästä aiheesta on, esimerkiksi sellainen kuin Irti murehtimisesta. Suosittelen, jos alkaa ahdistaa liikaa :)
Hei, pakkoajatuksia ei tarvitse hävetä etkä ole epänormaali. Monet ns. "normaalit" ihmiset kokevat tämän ilmiön ajoittain, kompulisiiviset ajatukset voivat usein liittyä seksuaaliseen taikka väkivaltaiseen tekoon. Tämä liittyy aivojen normaaliin toimintaan jotenkin, anteeksi etten nyt löydä mitään järkevää lähdettä tai tarkentavaa selitystä tälle. OCD:stä asiaa (englanniksi): https://www.calmclinic.com/anxiety/signs/obsessive-thoughts
Tiedän tunteen. Minulla on ollut teinistä asti pakkoajatuksia siitä, että teen jotain kamalaa saksilla.
Onko sulla hoitokontaktia?