Uusperheen joululahjat
Kysytäänpäs nyt tälläistäkin kun tänään sain tiukan puhelun miniältä. Pojan vaimolla ensimmäisestä liitosta 2 lasta 12 ja 10 v ja poikani kanssa lapset 7 ja 3v Niin ostatteko mummut ja vaarit kaikille samanarvoset lahjat vai niille omille paremmat. Olen ostanut omille lapsenlapsille noin 100€ arvoset joulu ja synttärilahjat ja miniän lapsille noin 20€ arvoset lahjat. Tänään sain tosiaan puhelun jossa miniä sanoi että kaikille on oltava saman arvoset lahjat tai ei oteta lahjoja ollenkaan vastaan. Lapset saavat myös isän puolen isovanhemmilta lahjat. Kuinka teillä toimitaan?
Kommentit (772)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa joulu- ja synttärilahjarahat säästöön omalle tilille ja kun lapsi täyttää 18v. niin antaa ne lapsenlapselle. Siihen miniällä ei ole mitään sanomista, koska nuori päättää niistä itse. Ja voihan olla, että uusperhettä ei siinä vaiheessa ole edes olemassa.
Aika kivat verot siinä mätkähtää, jos yhtään isommista summista puhutaan.
Jos lapsen omalle tilille säästetään muutamia satasia vuodessa, niin ei kai siitä veroa tarvi maksaa?
Ei tietenkään mutta tuossa oli kyse siitä, että säästää omalle tilille ja antaa ne rahat nuorelle, kun tämä on 18. Siinä voi, ainakin joa raha on sijoitettu järkevästi, olla jo kyse isoistakin summista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen tätä kyllä jotenkin hämmentyneenä. Olen itse kohtuullisen hyvätuloinen, samoin vanhempani. Uusperhettä ei ole.
Lähinnä mietin, oikeastiko isovanhemmat ihan systemaattisesti ostelevat mopoja ja poneja tuosta noin lapsenlapsille? Kyllä meillä jos jotain kallista nuoret tarvitsevat, niiden rahoittamisesta keskustellaan tarkasti sen nuoren itsensä kanssa. Pystyykö itse tekemään jotain kotiaskareita tms "tienatakseen" haluamansa jutun. Isovanhemmilta voidasn pyytää vaikka juuri joululahjaksi rahaa haaveen saavuttamiseksi jne. Ei meillä rikas mummo mene vaan ostamaan mopoa tai ponia, koska teini haluaa, vaan teinin itsensä tulee oppia rahan arvoa ja se, että haluamiaan asioita pitää jaksaa tavoitella.
Jos joku mummo vaan menisi kauppaan ja hakisi teinille mopon, palauttaisimme sen välittömästi.
Meillä mummo saa ostaa mopon, koska lapsille ei tehdä mitään kuvitelmaa siitä, että kotitöistä maksetaan palkkaa tai että puuhastelusta saa rahaa. Rahaa saa tällä hetkellä sijoittamalla viisaasti, sitä siis opetellaan sen sijaan että leikittäisiin, että tiskikonetta täyttämällä voi ansaita elantonsa.
Ja kuvittelet että meillä puhutaan tiskikoneen täytöstä? Ei tosiaan, vaan teini voi saada hommaksi vaikka auton siivoamisen tai jonkun muun isomman jutun, mikä helpottaa vanhempien elämää, ja sillä tienata.
Oikeastiko opetat lapselle, että auton siivoaminen on palkkatyötä? Silläkö teini voisi tienata muuallakin kuin kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa korostuu, että ne joilla on rahaa (puhuvat asuntojen ja ponien yms hankinnasta) ovat kovin mustasukkaisia rahoistaan ja vainoharhaisia lapsensa kumppanin suhteen. Vaikka heillä juuri se kohtuullinen panostaminen ei edes tuntuisi missään.
Sitten taas köyhissä perheissä otetaan ne ns lainalapsetkin huomioon, myös taloudellisesti.
Surullista.
Ei se mene noin. Niukkuutta on helppo jakaa tasan. Rikkaat saattavat antaa euromääräisestikin enemmän kuin köyhät, jotka jakavat kaiken tasan, mutta on ihan luonnollista ettei bonuslapsille anneta tuhansien eurojen juttuja - ei köyhässä eikä rikkaassa perheessä.
No se nyt on aika luonnollista, että rikkaassa perheessä saatetaan antaa euroissa enemmän. Mutta sanotaan nyt näin, että jos ostaa biolapsille tuhansien eurojen asioita, ei ole kohtuullista ostaa toisille kymppien juttuja (läppäri vs pyjama). Eli jos on mistä antaa, voi kyllä suurisydäminen ihminen miettiä sitä perheen hyvinvointia, se koituu niiden omienkin lastenlasten iloksi kyllä.
Enkä edelleenkään sano, että pitäisi ne läppärit kaikille hankkia, mutta esimerkiksi voi antaa satasen lahjakortin vaikka vaatekauppaan tai luvata rahoittaa satasella uutta puhelinta tms.
Vastaavasti oletan, että ne bonuslapset saavat todistukseen keskiarvoksi vähintään 9. Jos eivät saa, ei tule mitään lahjoja. Näin on helppoa olla tasapuolinen, koska lahja ei ole lahja vaan palkinto koulumenestyksestä. Satasen lahjakorttia on turha odottaa, jos ei koulunkäynti maistu.
Mitäs jos bonuslapsi onkin parempi koulussa kuin oma? Reilu aikuinen muuttaa säännöt, jotta voi suosia omaansa?
LÄhtökohtana on se, että biologista lapsenlasta palkitaan siitä, missä hän on hyvä ja uusiolapsi huono, oli se sitten harrastus tai koulunkäynti. Meillä se on koulumenestys.
Oksettava ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa joulu- ja synttärilahjarahat säästöön omalle tilille ja kun lapsi täyttää 18v. niin antaa ne lapsenlapselle. Siihen miniällä ei ole mitään sanomista, koska nuori päättää niistä itse. Ja voihan olla, että uusperhettä ei siinä vaiheessa ole edes olemassa.
Aika kivat verot siinä mätkähtää, jos yhtään isommista summista puhutaan.
Lapsen tilille voi verovapaasti laittaa 3.999€/3 vuoden aikana.
Ja tiliin voi laittaa ehdon, että tilin käyttöoikeus siirtyy lapselle kun täyttää 18v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen tätä kyllä jotenkin hämmentyneenä. Olen itse kohtuullisen hyvätuloinen, samoin vanhempani. Uusperhettä ei ole.
Lähinnä mietin, oikeastiko isovanhemmat ihan systemaattisesti ostelevat mopoja ja poneja tuosta noin lapsenlapsille? Kyllä meillä jos jotain kallista nuoret tarvitsevat, niiden rahoittamisesta keskustellaan tarkasti sen nuoren itsensä kanssa. Pystyykö itse tekemään jotain kotiaskareita tms "tienatakseen" haluamansa jutun. Isovanhemmilta voidasn pyytää vaikka juuri joululahjaksi rahaa haaveen saavuttamiseksi jne. Ei meillä rikas mummo mene vaan ostamaan mopoa tai ponia, koska teini haluaa, vaan teinin itsensä tulee oppia rahan arvoa ja se, että haluamiaan asioita pitää jaksaa tavoitella.
Jos joku mummo vaan menisi kauppaan ja hakisi teinille mopon, palauttaisimme sen välittömästi.
Meillä mummo saa ostaa mopon, koska lapsille ei tehdä mitään kuvitelmaa siitä, että kotitöistä maksetaan palkkaa tai että puuhastelusta saa rahaa. Rahaa saa tällä hetkellä sijoittamalla viisaasti, sitä siis opetellaan sen sijaan että leikittäisiin, että tiskikonetta täyttämällä voi ansaita elantonsa.
Ja kuvittelet että meillä puhutaan tiskikoneen täytöstä? Ei tosiaan, vaan teini voi saada hommaksi vaikka auton siivoamisen tai jonkun muun isomman jutun, mikä helpottaa vanhempien elämää, ja sillä tienata.
Oikeastiko opetat lapselle, että auton siivoaminen on palkkatyötä? Silläkö teini voisi tienata muuallakin kuin kotona?
Takerrut epäolennaiseen. Opetan, että erilaisilla töillä voi tienata ja raha ei tipahtele taivaasta. Kyllä meidän teinit tekevät naapureillekin lumitöitä, lastenhoitoa ja pihahommia. Ei näillä uraa varmasti luoda, mutta tervettä asennetta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kuitenkin elättää itsensä juurikin siivoustöillä. Kotisiivous on yksi niistä ammateista, joka ei ihan heti katoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolla on rikas mummo, mutta miksei olisi ihan hyvä linja opettaa lapselle, että terve ihminen voi käyttää käsiään ja aikaansa tekemällä jotain konkreettista, joka helpottaa muiden ihmisten elämää tai ilahduttaa heitä, ja sillä tavalla saa itsekin vähän valuuttaa jonka voi sitten käyttää omiin huvituksiin?
Kenties oppii siinä sivussa kiinnittämään huomiota vaikka nyt siihen auton siisteyteen ja oppii tehokkaaksi siivoojaksi? Eikö se ole ihan hyödyllinen taito? Onhan sijoittaminenkin todella tärkeä taito, mutta mielestäni se kehittyviä aivoja ajatellen kalpenee sille, että on tehnyt itse omalla työllään ympäristöönsä jonkin näkyvän järjestystä lisäävän muutoksen. Eli ei ole avuton fyysisessä, reaaliaikaisessa maailmassa.
Kaikkein parasta varmaan olisi jos sen teinin saisi tekemään niitä asioita ja kiinnittämään huomiota ympäristöönsä ihan itsekseen, mutta miksei siinä voi käyttää myös sitä porkkanaa?
Pidä pääsi ap, meillä kanssa miniä yritti samaa mutta se on täysin meidän asia kuka saa ja mitä. Ollaan vuokrattu Italiasta kesähuvilaa jo 5 vuotta aina heinäkuuksi. Pojalla on yksi kouluikäinen tyttö ja miniällä kaksi kouluikäistä poikaa. Tyttö on tullut nyt kolmena kesänä meidän mukaan kuukaudeksi Italiaan ja miniä tänä keväänä rupes määräilemään että meidän pitää ottaa myös hänen pojat mukaan. En ikinä ottais ja sen myös sanoin. Yhden lapsen kanssa meno on rentoa ja kivaa se ei ole enää lomaa jos lapsia olisi kolme mukana. Onneksi poikani oli meidän puolella. Samoin lahjat miksi ihmeessä ostaisin vieraille lapsille saman, mummuna haluan hemmotella omaa lastenlastani.
En ymmärrä ap. miniän järjen juoksua, enkä myöskään muutamia kommentteja. Ja mikä ihmeen oikeudenmukaisuus ja tasavertaisuus uusperheessä.
Lapsella on kahdet isovanhemmat - äidin ja isän puoleiset. Ja lapsi saa kaksi pakettia.
Jos ap. ostaisi vielä miniän entisestä liitosta syntyneille lapselle joululahjan, niin silloin ap. miniän lapset saavat kolme pakettia eli ap:ltä, miniän vanhemmilta, sekä miniän ex-miehen vanhemmilta.
Missä tässä on nyt tasavertaisuus, kun ap. lastenlapset saavat 2 pakettia ja miniän entisestä liitosta syntyneet 3 pakettia.
Ja tästä jotkut mammat käyvät kuumana ja huutavat ap. olemaan oikeudenmukainen.
Meillä on uusperhe. Mulla on kolme lasta , miehellä yksi. Lisäksi kaksi yhteistä. Miehen lapsi asuu äidillään, mutta on meillä todella usein. Mun exä maksaa lapsistaan elatusmaksut ja ostaa heistä jokaiselle jotain pientä joululahjaksi ja synttärilahjaksi. Hän ei osta lahjoja miehen ja mun yhteisille lapsille eikä miehen lapselle. Exän vanhemmat ovat pienituloisia ja he ostavat yleensä yhteisen lahjan kaikille kolmelle lapsenlapselleen. Mä olen hoitovapaalla, mies tienaa kuukaudessa noin 2200€ nettona, miehen vanhemmat ovat kuolleet ja mun vanhempani pienituloisia. Omat vanhempani ostavat jotain pientä kaikille muille paitsi ei miehen lapselle. Heillä on yhteensä 16 lastenlasta eikä ole varaa ostaa edes omilleen kallista eikä kenellekään mitään ylimääräistä. Miehen exä taas on hyvätuloinen ja samoin exän vanhemmat ja sisarukset. Mies ei ole koskaan maksanut edes eltusmaksuja, koska lastensa äiti on katsonut, ettei tarvitse. Tästä olen hyvin kiitollinen, koska me tarvitaan jokainen euro omalle perheelle. Miehen lapsi on pienestä pitäen matkustellut vanhempiensa ja isovanhempiensa kanssa ulkomailla, on saanut aina kalliita lahjoja sekä omalta äidiltään, isovanhemmiltaan että äitinsä sisaruksilta ja kummeiltaan. Tämä tyttö on saman ikäinen mun esikoistyttäreni kanssa ja tyttöjen välinen elintasoero on huikea. En näe mitään järkeä siitä, että vaatisin "tasapuolisuuden nimissä" omia pienituloisia vanhempiani ostamaan vielä tällekin tytölle lahjoja. Tytölle, jolla on muutenkin kaikkea ja paljon enemmän kuin me pystytään ikinä tarjoamaan mun lapsille ja yhteisille lapsillemme. Mun ja miehen tehtävä on ollut opettaa lapset olemaan kadehtimatta tätä tyttöä, hänen ulkomaanmatkojaan, harrastuksiaan ja tavaroitaan. Joskus se on vaikeaa, kun esiteini haluaisi samoja asioita kuin miehen samanikäinen tyttö. Me ei kuitenkaan voida mitään sille, että miehen tyttö elää aivan erilaisessa perheessä ja maailmassa kuin muut lapsemme.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ap. miniän järjen juoksua, enkä myöskään muutamia kommentteja. Ja mikä ihmeen oikeudenmukaisuus ja tasavertaisuus uusperheessä.
Lapsella on kahdet isovanhemmat - äidin ja isän puoleiset. Ja lapsi saa kaksi pakettia.
Jos ap. ostaisi vielä miniän entisestä liitosta syntyneille lapselle joululahjan, niin silloin ap. miniän lapset saavat kolme pakettia eli ap:ltä, miniän vanhemmilta, sekä miniän ex-miehen vanhemmilta.
Missä tässä on nyt tasavertaisuus, kun ap. lastenlapset saavat 2 pakettia ja miniän entisestä liitosta syntyneet 3 pakettia.
Ja tästä jotkut mammat käyvät kuumana ja huutavat ap. olemaan oikeudenmukainen.
Ja tässä tapauksessa miniä on sössinyt välit eks-anoppiinsa, eikä halua lasten tavata isovanhempia, vaan miniä kuvittelee korvaavansa lapsensa isovanhemmat ap.llä eli uusisovanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on uusperhe. Mulla on kolme lasta , miehellä yksi. Lisäksi kaksi yhteistä. Miehen lapsi asuu äidillään, mutta on meillä todella usein. Mun exä maksaa lapsistaan elatusmaksut ja ostaa heistä jokaiselle jotain pientä joululahjaksi ja synttärilahjaksi. Hän ei osta lahjoja miehen ja mun yhteisille lapsille eikä miehen lapselle. Exän vanhemmat ovat pienituloisia ja he ostavat yleensä yhteisen lahjan kaikille kolmelle lapsenlapselleen. Mä olen hoitovapaalla, mies tienaa kuukaudessa noin 2200€ nettona, miehen vanhemmat ovat kuolleet ja mun vanhempani pienituloisia. Omat vanhempani ostavat jotain pientä kaikille muille paitsi ei miehen lapselle. Heillä on yhteensä 16 lastenlasta eikä ole varaa ostaa edes omilleen kallista eikä kenellekään mitään ylimääräistä. Miehen exä taas on hyvätuloinen ja samoin exän vanhemmat ja sisarukset. Mies ei ole koskaan maksanut edes eltusmaksuja, koska lastensa äiti on katsonut, ettei tarvitse. Tästä olen hyvin kiitollinen, koska me tarvitaan jokainen euro omalle perheelle. Miehen lapsi on pienestä pitäen matkustellut vanhempiensa ja isovanhempiensa kanssa ulkomailla, on saanut aina kalliita lahjoja sekä omalta äidiltään, isovanhemmiltaan että äitinsä sisaruksilta ja kummeiltaan. Tämä tyttö on saman ikäinen mun esikoistyttäreni kanssa ja tyttöjen välinen elintasoero on huikea. En näe mitään järkeä siitä, että vaatisin "tasapuolisuuden nimissä" omia pienituloisia vanhempiani ostamaan vielä tällekin tytölle lahjoja. Tytölle, jolla on muutenkin kaikkea ja paljon enemmän kuin me pystytään ikinä tarjoamaan mun lapsille ja yhteisille lapsillemme. Mun ja miehen tehtävä on ollut opettaa lapset olemaan kadehtimatta tätä tyttöä, hänen ulkomaanmatkojaan, harrastuksiaan ja tavaroitaan. Joskus se on vaikeaa, kun esiteini haluaisi samoja asioita kuin miehen samanikäinen tyttö. Me ei kuitenkaan voida mitään sille, että miehen tyttö elää aivan erilaisessa perheessä ja maailmassa kuin muut lapsemme.
Elin sun vanhemmat saa olla epätasapuolisia vain siksi, että sun mielestä niin on OK? Etkö lainkaan mieti, miltä tuntuu tuosta tytöstä, kun hän ei ole isovanhemmille minkään arvoinen, viis siitä, että nämä eivät edes ole biologisia isovanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolla on rikas mummo, mutta miksei olisi ihan hyvä linja opettaa lapselle, että terve ihminen voi käyttää käsiään ja aikaansa tekemällä jotain konkreettista, joka helpottaa muiden ihmisten elämää tai ilahduttaa heitä, ja sillä tavalla saa itsekin vähän valuuttaa jonka voi sitten käyttää omiin huvituksiin?
Kenties oppii siinä sivussa kiinnittämään huomiota vaikka nyt siihen auton siisteyteen ja oppii tehokkaaksi siivoojaksi? Eikö se ole ihan hyödyllinen taito? Onhan sijoittaminenkin todella tärkeä taito, mutta mielestäni se kehittyviä aivoja ajatellen kalpenee sille, että on tehnyt itse omalla työllään ympäristöönsä jonkin näkyvän järjestystä lisäävän muutoksen. Eli ei ole avuton fyysisessä, reaaliaikaisessa maailmassa.
Kaikkein parasta varmaan olisi jos sen teinin saisi tekemään niitä asioita ja kiinnittämään huomiota ympäristöönsä ihan itsekseen, mutta miksei siinä voi käyttää myös sitä porkkanaa?
Minusta on paljon terveempää opettaa, että jokainen huolehtii itsestään ja siivoaa omat sotkunsa! Koti ei ole äidin tai isän työmaa, se on perheen yhteinen, joten jokainen tekee oman osansa eikä saa siitä palkkaa. Sen sijaan sijoittamista täytyy opiskella, se ei ole itsestäänselvyys. Eikä se tarkoita, etteikö sijoittaja osaisi vaikka ommella omia vaatteitaan, mutta nuorille ei pidä opettaa, että tavallisen elämän elämisestä saa maksun.
Älä osta ollenkaan lahjoja kenellekään! Tälläistä vääntämistä se sitten on kun joulusta tehdään niin teollinen. Koko joulu pyörii vaan lahjojen ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on paljon terveempää opettaa, että jokainen huolehtii itsestään ja siivoaa omat sotkunsa! Koti ei ole äidin tai isän työmaa, se on perheen yhteinen, joten jokainen tekee oman osansa eikä saa siitä palkkaa. Sen sijaan sijoittamista täytyy opiskella, se ei ole itsestäänselvyys. Eikä se tarkoita, etteikö sijoittaja osaisi vaikka ommella omia vaatteitaan, mutta nuorille ei pidä opettaa, että tavallisen elämän elämisestä saa maksun.
Omituinen näkökulma. Kyllä meillä teinejä palkitaan, jos tekevät jonkun selkeästi aikuisten homman. Esimerkiksi tyttäreni kävi juuri läpi pikkusiskonsa vaatekaapit. Lajitteli pienet pois, huonot roskiin, kirppispinoon myyntikuntoiset jne. Ja se oli minulle tosi iso apu, mielelläni siitä hänelle maksoin.
Normaalit kotityöt, pyykinpesu, oma huone, tiskari, koiran ulkoilutus jne taas kuuluvat itsestäänselvästi kaikille ikätason mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elin sun vanhemmat saa olla epätasapuolisia vain siksi, että sun mielestä niin on OK? Etkö lainkaan mieti, miltä tuntuu tuosta tytöstä, kun hän ei ole isovanhemmille minkään arvoinen, viis siitä, että nämä eivät edes ole biologisia isovanhempia.
Eihän MUN vanhemmat ole tytön isovanhempia!!! Me ei olla koskaan edes väitetty tytölle, että he olisivat. Ei hän pidä mun vanhempiani omina isovanhempinaan. Eihän tytön äidin vanhemmatkaan ole mun lasteni tai edes mun ja miehen yhteisten lasten isovanhempia. Eikä mun exäni vanhemmat ole tän tytön eikä miehen ja mun yhteisten lasten isovanhempia. Tyttö on OMILLE isovanhemmilleen todella tärkeä ja saa heiltä paljon enemmän kaikkea kuin kaikki meidän muut lapset yhteensä. Musta olisi kohtuutonta vaatia omilta vanhemmiltani, että he ostaisivat entistäkin pienemmät ja halvemmat lahjat kaikille kuudelletoista lapsenlapselleen, jotta voisivat ostaa vielä samanarvoisen lahjan myös tälle tytölle, jolla on jo kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa kirjoitti:
Ostakoot isovanhemmat vaikka kymmenen pakettia. Miniä/vävy voi avata paketit ennen aattoa, katsoa minkä arvoisia ovat ja kompensoida määrän ja laadun ostamalla lisää omilleen, jolloin kaikki saavat yhtä monta pakettia ja samanarvoisia.
Joulumieli ja - rauha turvattu ja isovanhempien perheenrikkomisyritykset torjuttu.
Helppoa.Itse katson aina, että lapsi saa paketit suoraan minulta ja siihen ei pääse kukaan väliin härkkimään. Eikä tällä "miniällä" muutenkaan olisi varaa ostaa lapsilleen samaa määrää lahjoja samalla hinnalla. -yhtä lapsenlasta hemmotteleva
No sinä et todellisuudessa rakasta lapsia vaan pelkästään itseäsi. Muuten ottaisit kaikki lapset huomioon etkä yrittäisi väkisin tuupata lahjoja vain yhdelle ja ohittaa perheen sääntöjä. Olet kamala.
Anna yksi yhteinen lahja kaikille perheen lapsille. T. Salomon
Olette te hassuja. Koko jutun ydin on mielestäni siinä, että aikuinen ei saa tahallaan olla epäreilu. Riippumatta omista mieltymyksistä.
Kannattaa käydä ihan kunnollinen ja rauhallinen keskustelu pojan ja miniän kanssa. Kuunnella heidän kasvatuslinjojaan ja kunnioittaa. Kertoa omat huolensa. Niin yleensä voi oppia itsekin jotain.
Eli en sano, että apn lahjat olisivat väärin. Vääryys on siinä, että aikuiset eivät voi yhdessä rauhassa pohtia, mikä olisi kohtuullista ja riittävän tasapuolista. Oletus siitä, että koska on ostanut "jotain", on ollut reilu, ei ole oikein myöskään. Ylipäätään asioiden olettaminen on aina ihan hölmöä. Puolin ja toisin siis.
LÄhtökohtana on se, että biologista lapsenlasta palkitaan siitä, missä hän on hyvä ja uusiolapsi huono, oli se sitten harrastus tai koulunkäynti. Meillä se on koulumenestys.