Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruskoulunsa päättävistä suomalaisnuorista peräti 11 prosenttia kuuluu ryhmään, jolla ei ole riittävää luku- ja kirjoitustaitoa

Vierailija
03.10.2017 |

11 prosenttia ikäryhmästä on noin 6 000 nuorta. Se on aika paljon ja luku- ja kirjoitustaidoton nuori ei selviydy toisen asteen koulutuksessa.

Milloin tämä tilanne on mennyt näin pahaksi että noin suuri osuus suomalaisista ei opi kunnolla lukemaan vai onko nuo sitten niitä "suomalaisia"?
Helppohan se on syyttää pelejä, mutta tuntuu noilta unohtuvan se että pelejä pelattiin jo 10v sitten hyvin paljonkin ja ei ollut noin paljoa ongelmatapauksia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005392739.html

Kommentit (452)

Vierailija
341/452 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olen juuri tällainen lukutaidoton tai muuten vain tyhmä, kun en ymmärrä, miksi asiayhteyksien tajuamattomuus tai muu yksinkertaisuus olisi lukutaidottomuutta. Jos joku ei ymmärrä esim lukemaansa vitsiä, aukeaako se muka, jos se luetaan hänelle ääneen. No ei aukea. Miten tuo olisi sitten lukutaidon ongelma? 

Periaatteessa olet oikeilla jäljillä jos lukutaitona käsitetään vain ns. tekninen lukutaito eli se, että osaa lukea sanat. On taas ihan eri asia ymmärtää lukemansa käsitteet ja osata nähdä asiat laajemmissa asiayhteyksissä.  Se taas on osaltaan suomen kielen taitoa, yleissivistystä, kriittisen ajattelun kehittyneisyyttä jne. 

Vierailija
342/452 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olen juuri tällainen lukutaidoton tai muuten vain tyhmä, kun en ymmärrä, miksi asiayhteyksien tajuamattomuus tai muu yksinkertaisuus olisi lukutaidottomuutta. Jos joku ei ymmärrä esim lukemaansa vitsiä, aukeaako se muka, jos se luetaan hänelle ääneen. No ei aukea. Miten tuo olisi sitten lukutaidon ongelma? 

Periaatteessa olet oikeilla jäljillä jos lukutaitona käsitetään vain ns. tekninen lukutaito eli se, että osaa lukea sanat. On taas ihan eri asia ymmärtää lukemansa käsitteet ja osata nähdä asiat laajemmissa asiayhteyksissä.  Se taas on osaltaan suomen kielen taitoa, yleissivistystä, kriittisen ajattelun kehittyneisyyttä jne. 

Mekaaninen lukutaito on sitä, että osaa lukea kirjaimet, muodostaa niistä äänteitä ja lauseita. Varsinainen lukutaito on sitä, että ymmärtää lauseiden merkityksen. Laajasti määriteltynä lukutaidon käsite sisältää lukemisen, kirjoittamisen, laskemisen ja sivistyksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/452 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tajuaa viimeistään kolmannella luokalla että kannattaako koulunkäynti ja onko mahdollisuutta hyvään toimeentuloon myöhemmin. Jos ei pärjää niin turha pistää tikkua ristiin. Ei normaalista työstä makseta siten että kannattaisi opiskella.

Se on kaikki tai ei mitään nykyään. Sen siitä saa kun tiettyjä ammatteja arvostetaan vähän enemmän palkan muodossa kuin toisia. Ei se työ tai opiskelu kiinnosta pätkääkään!

Silloin Playstation ja EXboz  tuo onnen!

Rikkaat sitten elättäköön kun pärjäävät vähällä vaivalla. Turha kuvitella että minusta saatte luuseria. Olen voittaja pelimaailmassa!

Vierailija
344/452 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki tulee valmiina, ei mitään tarvitse opetella tai ajatella. Älylaitteet pilaa nuoren aivot.

Vierailija
345/452 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kaikki tulee valmiina, ei mitään tarvitse opetella tai ajatella. Älylaitteet pilaa nuoren aivot.

Koulu ne aivot pilaa. Jakaa lapset niihin jotka pärjää helposti koulussa ja sitten ne joiden pitää tehdä töitä älyttömästi että saavat edes tyydyttäviä numeroita.

Mitä muuten kuvittelet että se innostaa ketään opiskelemaan, kun tietää jo varhain ettei elämä tule olemaan niin helppoa kuin sillä joka pääsee lääkikseen ja työviikot ovat pari tai kolmepäiväisiä ja tili näyttää useita tonneja korkeampaa lukua kuin ylitöissä aamusta iltaan ma-la käyvällä?

Houkuttaako sellainen edes yrittämään kun kortit jaetaan jo varhain hä?

Nuoret ovat viisaita. Ne valitsevat pelikoneet ja älylaitteet. Ne ei petä ja ei tuo pettymyksiä.

Vierailija
346/452 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu ne aivot pilaa. Jakaa lapset niihin jotka pärjää helposti koulussa ja sitten ne joiden pitää tehdä töitä älyttömästi että saavat edes tyydyttäviä numeroita.

Mitä muuten kuvittelet että se innostaa ketään opiskelemaan, kun tietää jo varhain ettei elämä tule olemaan niin helppoa kuin sillä joka pääsee lääkikseen ja työviikot ovat pari tai kolmepäiväisiä ja tili näyttää useita tonneja korkeampaa lukua kuin ylitöissä aamusta iltaan ma-la käyvällä?

Houkuttaako sellainen edes yrittämään kun kortit jaetaan jo varhain hä?

Nuoret ovat viisaita. Ne valitsevat pelikoneet ja älylaitteet. Ne ei petä ja ei tuo pettymyksiä.

Jos mietitään lähihoitajia tai sairaanhoitajia niin lääkärit kyllä selviävät törkeän helpolla ja eivät oikeastaan tee mitään.

Heidän koulutus jonka lahjakkaina helpolla selvittävät tuo sen palkkatason. Tosiaan työpäiviäkään ei tarvitse tehdä koko viikkoa kun rahaa tulee. Voi olla pari päivää viikossa töissä ja tienaa helposti saman verran kuin hoitaja ylitöineen.

Ei mielestäni reilua. Nyt tarvittaisi sosialismin rautaista kouraa siirtämään tuloja niille jotka tekee enemmän ja rankempaa hommaa.

Vierailija
347/452 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hoitajan ja lääkärin työssä hyvin paljon eroa. Koulutuskin on hyvin erilainen. Voihan se hoitaja kouluttautua lääkäriksi. Siitä vaan opiskelemaan parempaa ammattia.

Vierailija
348/452 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme urputusta. Jokaisella on Suomessa mahdollisuus kouluttautua lääkäriksi jos niin päättää. Sen eteen pitää tehdä toki töitä, mutta ei peruskoulu nyt todellakaan ole mikään ylitsepääsemättömän vaikea kenellekään, jos vaan kuuntelee tunneilla ja tekee läksyt. Siitä sitten lukioon, pitkä matikka jne.

Vierailija
349/452 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäen saman verran kuin persujen (ja sinisten yhteenlaskettu) kannatus.

Vierailija
350/452 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tajuaa viimeistään kolmannella luokalla että kannattaako koulunkäynti ja onko mahdollisuutta hyvään toimeentuloon myöhemmin. Jos ei pärjää niin turha pistää tikkua ristiin. Ei normaalista työstä makseta siten että kannattaisi opiskella.

Se on kaikki tai ei mitään nykyään. Sen siitä saa kun tiettyjä ammatteja arvostetaan vähän enemmän palkan muodossa kuin toisia. Ei se työ tai opiskelu kiinnosta pätkääkään!

Rikkaat sitten elättäköön kun pärjäävät vähällä vaivalla. Turha kuvitella että minusta saatte luuseria. Olen voittaja pelimaailmassa!

Jos olisin tehnyt niinkuin väität, olisin tällä hetkellä varmaankin sossun apurahoilla elävä sohvalla makoilija sillä olin ala-asteella huono koulussa, matikka 6-7, enkku ja saksa samoin maximissaan 8. Olin kaikin tavoin keskinkertainen. Mutta yläasteen lopussa ja lukiossa sain kipinän opiskella ja huomasin, että kyllä sitä oppii ja osaa, kun vain viitsii jotain tehdä. Lukion jälkeen valmistuinkin lääkäriksi.

Turha syyttää koulua siitä, että ei saa mitään aikaiseksi, kyllä se vastuu omasta tulevaisuudesta tulee ottaa viimeistään teini-ikäisenä ihan itse. Ala-asteen huono koulumenestys ei ole vielä mitään pilannut niin kauan, kun edes perusasiat on jotenkin ymmärtänyt. Yläasteella ja lukiossa vasta aletaan oppia syvemmin asioita.

Vierailija
351/452 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hölynpölyä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin tehnyt niinkuin väität, olisin tällä hetkellä varmaankin sossun apurahoilla elävä sohvalla makoilija sillä olin ala-asteella huono koulussa, matikka 6-7, enkku ja saksa samoin maximissaan 8. Olin kaikin tavoin keskinkertainen. Mutta yläasteen lopussa ja lukiossa sain kipinän opiskella ja huomasin, että kyllä sitä oppii ja osaa, kun vain viitsii jotain tehdä. Lukion jälkeen valmistuinkin lääkäriksi.

Turha syyttää koulua siitä, että ei saa mitään aikaiseksi, kyllä se vastuu omasta tulevaisuudesta tulee ottaa viimeistään teini-ikäisenä ihan itse. Ala-asteen huono koulumenestys ei ole vielä mitään pilannut niin kauan, kun edes perusasiat on jotenkin ymmärtänyt. Yläasteella ja lukiossa vasta aletaan oppia syvemmin asioita.

Tuon takia koko Suomi on täynnä joutilaita korkeasti koulutettuja ja tarvittaisi enemmän työvoimaa työpaikkoihin josta maksetaan naurettavan vähän. Sitä ei maahanmuuttajatkaan tee.

Suomeen tarvittaisi korkeampia palkkoja. Esimerkiksi minimipalkaksi 20e/h kaikille aloille.. Ei matalampia palkkoja työ ja opiskelu ei muuten kannata.

Jos itsekin olisin tiennyt että minusta tulee työtön niin en olisi opiskellut yhtään mitään.

Työttömiä pitää tukea korkeammilla työttömyystuilla ja kenties perustulo ja vähän äkkiä.

Vierailija
352/452 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelottaa, että mun veljentyttö on yksi näistä. Hänelle ei lueta mitään, ei osaa mitään kirjaimia vaikka on 4, hänellä on kirjoja, mutta ne tarinat on ihan evvk hän vaan selaa ne kirjat supernopeasti ja katsoo kuvat. Kuulemma ikinä ei ole luettu iltasatua, kun ei se tykkää kirjoista. Mä oon koettanut lukea niitä hänelle, mutta joka kerta on alkanut se "käännä sivua! Käännä!" ja veli on todennut, että se nyt vähä on tuommoinen ei sitä kiinnosta. Ei muutenkaan keskity yhteen asiaan kuin noin minuutin. Jotenkin mä epäilen, että tytöllä ei tuu olemaan koulussa helppoa kun mitään ei vaadita, mitään ei opeteta, sanavarastoa ei kasvateta yms. Mä koetin lukea häntä hoitaessani iltasadun, mutta tyttö käski mun olla hiljaa ja laittaa Netflixin päälle. Miten tuokaan tyttö oppii lukemaan kunnolla, kun ei takuulla koulussakaan tule lukemaan yhtään enempää kuin on pakko, koska kirjat on tylsiä. Omilleni olen lukenut aivan vastasyntyneestä asti, koska haluan heidän tottuvan kirjoihin ja lukemisesta tulevan normaalia. Eivät ole sitten niin pulassa, kun jatko-opinnoissa aikanaan pitääkin tarttua kirjaan, kun lukeminen on sujuvaa.

Vierailija
353/452 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme urputusta. Jokaisella on Suomessa mahdollisuus kouluttautua lääkäriksi jos niin päättää. Sen eteen pitää tehdä toki töitä, mutta ei peruskoulu nyt todellakaan ole mikään ylitsepääsemättömän vaikea kenellekään, jos vaan kuuntelee tunneilla ja tekee läksyt. Siitä sitten lukioon, pitkä matikka jne.

Kaikella kunnioituksella mutta tuo ei kyllä pidä paikkansa. Jokaisella on kyllä mahdollisuus pyrkiä opiskelemaan lääkäriksi, mutta kilpailu on niin kovaa, että monille sisäänpääsy on käytännössä mahdotonta. Ihmisillä on edelleen joku harhaluulo, että kaikki ovat samalla älykkyysosamäärällä ja luonteenpiirteillä varustettuja ja ainut mikä ratkaisee on se miten paljon jaksaa tehdä töitä asioiden eteen. Kyllä minä tunnen todella ahkeria mutta tyhmiä ihmisiä jolloin lopputulos on parhaimmillaankin keskiverto. Enkä kyllä itsekään minnekään lääkikseen pääsisi, ei sillä...

Vierailija
354/452 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua pelottaa, että mun veljentyttö on yksi näistä. Hänelle ei lueta mitään, ei osaa mitään kirjaimia vaikka on 4, hänellä on kirjoja, mutta ne tarinat on ihan evvk hän vaan selaa ne kirjat supernopeasti ja katsoo kuvat. Kuulemma ikinä ei ole luettu iltasatua, kun ei se tykkää kirjoista. Mä oon koettanut lukea niitä hänelle, mutta joka kerta on alkanut se "käännä sivua! Käännä!" ja veli on todennut, että se nyt vähä on tuommoinen ei sitä kiinnosta. Ei muutenkaan keskity yhteen asiaan kuin noin minuutin. Jotenkin mä epäilen, että tytöllä ei tuu olemaan koulussa helppoa kun mitään ei vaadita, mitään ei opeteta, sanavarastoa ei kasvateta yms. Mä koetin lukea häntä hoitaessani iltasadun, mutta tyttö käski mun olla hiljaa ja laittaa Netflixin päälle. Miten tuokaan tyttö oppii lukemaan kunnolla, kun ei takuulla koulussakaan tule lukemaan yhtään enempää kuin on pakko, koska kirjat on tylsiä. Omilleni olen lukenut aivan vastasyntyneestä asti, koska haluan heidän tottuvan kirjoihin ja lukemisesta tulevan normaalia. Eivät ole sitten niin pulassa, kun jatko-opinnoissa aikanaan pitääkin tarttua kirjaan, kun lukeminen on sujuvaa.

Kuulostaa siltä, että vanhemmat ovat tehneet lapselle todellisen karhunpalveluksen. Jos noin pieni totutetaan älylaitteisiin, Netflixiin ja siihen että kaiken pitää tapahtua heti, niin ongelmia on luvassa aivan varmasti. :/

Vierailija
355/452 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostelkaa lapsille kirjoja pelejen sijasta.

*pelien

Milloin koulussa on viimeksi opetettu kirjoittamista (kynällä), lukemista (ääneen, itsekseen), opeteltu runoja ulkoa, kielioppia?

Selviääkö kaikesta nykyään lääppimällä ruutua ja googlaamalla säkkituolissa lötköttäen?

Vierailija
356/452 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että vanhemmat ovat tehneet lapselle todellisen karhunpalveluksen. Jos noin pieni totutetaan älylaitteisiin, Netflixiin ja siihen että kaiken pitää tapahtua heti, niin ongelmia on luvassa aivan varmasti. :/

25-30 vuoden päästä nämä pyörittää tätä maata. Yhdessä mummujen kanssa..

Meillä on kasvamassa kastematojen sukupolvi.

Hyvää yötä, Suomi.

Vierailija
357/452 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano tuo lievästi kehitysvammaiselle miehelleni jolla teki todella kovaa päästä ammattikoulusta läpi. Kävi pitkän 6 vuotta amista ja suoriutui, mutta ei olisi selvinnyt ilman erityisopetusta ja erityisluokkaa.

Hän olisi innoissaan jos pääsisi yrittämällä lääkikseen.

Nyt työskentelee kaupungille 9e tuntipalkalla.

Eihän sillä elä ja enemmän miehestä olisi apua kotona. Tukien myötä saisi lähes saman tilille. Ikävä sanoa tämä ja hän varmasti loukkaantuisi kun on niin ylpeä työläinen.

Miksi meillä on niin alhaisia palkkoja?

Lääkäreillä on kyllä liian suuri palkka Suomessa.

T: Sairaanhoitaja äitiyslomalla

Vierailija
358/452 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hölynpölyä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia koko Suomi on täynnä joutilaita korkeasti koulutettuja ja tarvittaisi enemmän työvoimaa työpaikkoihin josta maksetaan naurettavan vähän. Sitä ei maahanmuuttajatkaan tee.

Suomeen tarvittaisi korkeampia palkkoja. Esimerkiksi minimipalkaksi 20e/h kaikille aloille.. Ei matalampia palkkoja työ ja opiskelu ei muuten kannata.

Jos itsekin olisin tiennyt että minusta tulee työtön niin en olisi opiskellut yhtään mitään.

Työttömiä pitää tukea korkeammilla työttömyystuilla ja kenties perustulo ja vähän äkkiä.

Kannattaa myös kaikella kunnioituksella miettiä mitä lähtee opiskelemaan. Jos tietää jo etukäteen tai vähintään opinnot aloitettuaan, että todennäköisyys työllistyä valmistumisen jälkeen on hyvin pieni, niin onko mitään järkeä opiskella sellaista alaa? On myös aloja, joilla työllistyminen on paljon todennäköisempää, joten kannattaa lähtökohtaisesti jo miettiä, että hakeutuu sellaiselle alalle, toki huomioiden oma kiinnostus.

Ennen kuin valmistuin lääkäriksi opiskelin ylipistossa kahta alaa, joista toinen ei kiinnostanut ja toisesta olisin lähes 100% varmuudella valmistunut suoraan kortistoon. Työskenneltyäni opintojen välissä matalapalkkaisena myyjänä täysillä työtunneilla totesin, että voisin myös vain suoraan mennä kauppaan töihin ilman mitään koulutusta ja tienata saman tai jonkin verran enemmän kuin, jos valmistuisin kortistoon. Siksi päätinkin hakeutua alalle, josta todennäköisemmin pystyy elannon itselleen varmistamaan.  Tätä ajattelutapaa pitäisi mielestäni opettaa myös lukioissa jatkokoulutukseen hakeutuvillekin: vaikka unelmiesi ala olisi miten mielenkiintoista, mutta jos sen työllistymisluvut ovat umpisurkeita, hakeudu suosiolla toiselle alalle.

Vierailija
359/452 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni lapsi hukkuu leluihin ja peleihin ja saa jatkuvasti lisää tavaraa, tavaraa, tavaraa. Kuitenkin se tärkein eli vanhempien lämpö, läsnäolo, opastus ja kasvatus jäävät puuttumaan. Ei arvosteta henkisiä asioita kuten tietoa, älyä ja ymmärrystä. Ei viedä museoon, näyttelyyn eikä ravintolaan koska kaiken pitää olla helppoa höttöä. Sivistyksen arvostus on romahtanut.

Lasten kanssa on kynnys lähteä mihinkään kun kuulemma häiritsevät joka puolella. Ravintolassa leikkuvät, museossa juoksevat, kirkossa puhuvat, lentokkneessa itkevät.Vaikea kasvattaa kun ei saa näkyä ja kuulua yhteiskunnasasa mitenkään.

Vierailija
360/452 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostelkaa lapsille kirjoja pelejen sijasta.

*pelien

Milloin koulussa on viimeksi opetettu kirjoittamista (kynällä), lukemista (ääneen, itsekseen), opeteltu runoja ulkoa, kielioppia?

Selviääkö kaikesta nykyään lääppimällä ruutua ja googlaamalla säkkituolissa lötköttäen?

Eilen viimeksi lapseni on kirjoittanut kynällä vihkoon ja lukenut ääneen koulussa. Tämän päivän kuulumisia en ole vielä kuullut, todennäköisesti tänäänkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi