Perheblogit ja lasten yksityisyydensuoja
Musta on ihan järkyttävää, miten nykypäivänä on mahdollista jakaa lapsen koko elämä odotusajasta alkaen nettiin kaikkien nähtäville. Monien perhebloggajien lapsilla ei ole mitään yksityisyyttä, ja he joutuvat käytännössä työskentelemään blogissa ilmaiseksi taataakseen perheelleen elannon. Tämänkaltainen ilmaisen lapsityövoiman käyttö on ensinnäkin lainvastaista ja myös mielestäni eettisesti hyvin kyseenalaista.
Aiheesta olikin aiemmin jo keskustelua yhdessä tiettyyn bloggaajan liittyvässä ketjussa, joka poistettiin jostakin syystä. Ajattelin tehdä aiheelle ihan oman ketjun osoittamatta sormella ketään tiettyä bloggaajan. Mun mielestä tästä aiheesta olisi syytä herätä laajempaakiin yhteiskunnallista keskustelua ja toivon, että jossain vaiheessa tähän lasten "myymiseen" puututaan jotenkin.
Mielipiteitä?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen tulevaisuus on esim. Mungoannan pojalla, josta tiedetään koko nimi, siitospaikka ja jonka pippelikin on jo esitelty kaikelle kansalle "taiteellisissa" kuvissa?
Anteeksi MITÄ ???! En seuraa kyseistä bloggaajaa ollenkaan, näköjään en kovin paljoa menetä mutta... siis MITÄ ???
Julkaisi kuvan itsestään ja paidattomasta miehestään sotketuissa lakanoissa. Mukana kuvassa oli alaston vauva, jonka paikat vilahtelivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni kirjoittaa julkista perheblogia ja itsestäni tuntuu lasten puolesta pahalta, että lasten kasvot, nimet, terveydelliset asiat ja luonteenpiirteet tuodaan netissä julki. Itsekin olen kahden lapsen äiti, mutta en koskaan voisi ed. mainittuja asioita jakaa täysin julkiseen blogiin lasten yksityisyydensuojan vuoksi. Toinen pelko on pedofiilit, jotka klikkailevat blogeihin ottaakseen kuvakaappauksia tietyistä lapsista ja levittelevät niitä omissa verkostoissaan niin muokkaamattomina kuin muokattuinakin.
Et taida olla kovin hyvä ystävä, kun netissä juoruillen "ystävääsi" paheksut.
Itsekö hyväksyt kaiken, minkä omat ystäväsi sanovat ja tekevät? Et kyseenalaista mitään? Varmasti itsekin toimin joskus niin, että joku paheksuu, mutta ei se poissulje ystävyyttä. En vain itse tekisi samoin.
Ystäväsi mielestä aivan varmasti poissulkee se, että arvostelet häntä nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni kirjoittaa julkista perheblogia ja itsestäni tuntuu lasten puolesta pahalta, että lasten kasvot, nimet, terveydelliset asiat ja luonteenpiirteet tuodaan netissä julki. Itsekin olen kahden lapsen äiti, mutta en koskaan voisi ed. mainittuja asioita jakaa täysin julkiseen blogiin lasten yksityisyydensuojan vuoksi. Toinen pelko on pedofiilit, jotka klikkailevat blogeihin ottaakseen kuvakaappauksia tietyistä lapsista ja levittelevät niitä omissa verkostoissaan niin muokkaamattomina kuin muokattuinakin.
Et taida olla kovin hyvä ystävä, kun netissä juoruillen "ystävääsi" paheksut.
Itsekö hyväksyt kaiken, minkä omat ystäväsi sanovat ja tekevät? Et kyseenalaista mitään? Varmasti itsekin toimin joskus niin, että joku paheksuu, mutta ei se poissulje ystävyyttä. En vain itse tekisi samoin.
Ystäväsi mielestä aivan varmasti poissulkee se, että arvostelet häntä nettiin.
Ystävillä ei voi olla eriäviä mielipiteitä? Ok.
Mun lapset on aina sanoneet että et laita heidän kuvia minnekään näytille.
En ole siis ikinä laittanut edes faceen.
Sukulaisille olen lähetellyt kuvia. En tykkäisi myöskään jos oma äiti latailisi mun kuvia jonnekin...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ilman lapsen tunnistettavia kasvokuviakin voi kirjoittaa lapsiperheen asioista (esim. Sara Parikka). Ei mua ainakaan kenenkään tuntemattoman lapsen kasvokuvia edes kiinnosta selata, muutamissa blogeissa vielä samasta tilanteesta laitetaan 20 lähes identtistä kuvaa.
Olen pohtinut miksi tätä on yhtäkkiä alettu harrastaa? Vielä 3-4 vuotta sitten luin eräitä blogeja, mutta eipä edes kiinnostaa enää lukea, kun kirjoitetaan esim. uudesta autosta, niin kuvissa ei ole mitään autoon liittyvää, vain bloggareiden lapset tekohymyilemässä liian isoissa merkkivaatteissa - ja samanlaisia koko blogi täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Saahan itsensä myymisestäkin rahaa, myös lapselle, joten prostituutio ei ole vain huono juttu.
Jos pitäisi valita itsensä myyminen (seksi) vai lasten yksityisyyden myyminen, niin kumman valitsisitte? :D
Päivän kovin kysymys.
Itse en myisi lasteni yksityisyyttä mistään hinnasta, enkä laittaisi lapsia minulle töihin tuollaiseen "työhön".
Sen takia tuli opiskeltua useampi vuosi, jottei tarvitsisi lähteä hämärille poluille kiertoteitä kulkemaan...
Mun mielestä on ihan hyvä kyseenalaistaa tota bloggaus touhua. Ihan ok, että aikuinen ihminen itse kirjottaa itsestään mitä haluaa ja julkaisee kuviaan nettiin kaikkien katseltaviksi. Mutta siinä vaiheessa kun lapset sotketaan kuvioon asia monimutkaistuu. Kuka puolustaa lapsen yksityisyyttä jos ei omat vanhemmat? Lapset kyllä kasva ja tulee aikanaan itse siihen ikään että voivat päättää minkälaista tietoa itsestään netissä jakavat. Mielestäni ei ole oikein, että kaikki kerrotaan ja kuvataan lapselta kysymättä.
Ihan ok tottakai sillointällöin julkaista lapsesta hyvän maun mukaisia kuvia ja kertoa kuulumisia (eikä hysteerisesti maalailla uhkakuvia), mutta se että kerrotaan koko nimestä ja luonteenpiirteistä alkaen kaikki ja kuvataan jokainen leikki-, ruokailu- ja ulkoiluhetki.. ei oo mielestäni oikein.
Onko elämän sisältö ja onnellisuus todella kiinni kalliista tavaroista, matkoista ja palveluista, jotka saatu ilmaiseksi ja sitten ne pitää esitellä julkisuudessa. Miksi usein hintana on, että myös lapset ovat raskaudesta lähtien kuvattuina, että saadaan kaikki hyödyt irti eli lapset laitetaan tienaamaan vauvasta lähtien. Sitten igkuvissa ja blogeissa esitetään kuinka hienoa on kun oikeasti kaikki aika menee tavaroiden ja etuuksien kerjäämiseen.
Pystyn ymmärtämään ammattibloggaajan logiikan. Se on yrittämistä. Kaikki likoon! Omasta perheestä voi tulla brändi, jonka kanssa yhteistyön tekeminen kiinnostaa yrityksiä. Yhteistyöstä saa rahaa.
Lasten yksityisyyden myymisen ohella olen pohtinut, miten sellaista elämää eletään. Kun jokainen "elämys" ja "huippuhetki" ja "arki" on sopivasta hinnasta alistettavissa mainokseksi... Kääntäen ajateltuna se johtaa tilanteeseen, jossa aivan vain itselle ja perheelle elätylle yksityiselle elämälle muodostuu hinta. Siis se hinta, jonka voisi vaihtoehtoisesti hetken bloggaamalla saada. Tuleeko kiusaus myydä koko elämänsä?
Tavallisissa töissä voi aika hyvin rajata osan elämästään vain itselleen, eikä tarvitse murehtia lasten asemaa, koska he eivät osallistu työhön.
Toimeentulon hankinta koko perheen myymisenä julkisuudelle tuntuu hyvin vastenmieliseltä asialta samoinkuin omien ns arvotavaroiden esittely kuvissa hyötymisen vuoksi on kuvottavaa.
Ois ihan mielenkiintoista tietää, että millaiset ihmiset aloitusta on alapeukuttaneet. Varmaan muutama perhebloggaajakin joukossa :DD
Olisi myös hienoa jos näin huolestuneet aikuiset eivät sitten arvostelisi ja suorastaan haukkuisi näitä lapsia jotka vastoin parempaa tietoaan ja omaa tahtoaan ovat näytillä.
Joidenkin tässäkin mainittujen bloggaajien lasten ulkonäköäkin on haukuttu vaikka millä mitalla. Ei siihen varmasti ole lasten vähän isompana mukava törmätä, tai kuulla joltain kaverilta.
Kun kerran niin huolissaan ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi myös hienoa jos näin huolestuneet aikuiset eivät sitten arvostelisi ja suorastaan haukkuisi näitä lapsia jotka vastoin parempaa tietoaan ja omaa tahtoaan ovat näytillä.
Joidenkin tässäkin mainittujen bloggaajien lasten ulkonäköäkin on haukuttu vaikka millä mitalla. Ei siihen varmasti ole lasten vähän isompana mukava törmätä, tai kuulla joltain kaverilta.
Olisihan se hienoa, samoin kuin olisi hienoa että pedofiilit ei r*kkailisi näitten perheblogien lasten kuville mutta molempia tapahtuu joten vanhemman pitää miettiä onko se sen arvoista. Moni sanoo että voihan uimarannallakin joku ottaa lapsesta kuvan ja siksi on ok laittaa niitä nettiin, mutta se salakuvaaminen on kuitenki tod näk aika vaikea tehdä kenenkään huomaamatta, lisäksi tällöin tyypillä ei kuitenkaan ole samasta lapsesta satoja kuvia monien vuosien varrelta ja tietoa tämän nimestä, asuinpaikasta, luonteesta ja harrastuksista..
Ei ymmärrä kirjoitti:
Moni varmaan muistaa miten lapsena nolotti jos kaverit ja sukulaiset selasivat kotona jotain vanhaa perhealbumia. Lapsuuskuvat voivat nolottaa vaikka niissä ei välttämättä mitään oikeasti noloa olisikaan. Nykypäivänä monen lapsen koko lapsuus löytyy kuvattuna nettiin. Pieni lapsi ei vielä asiaa varmaan ymmärrä tai osaa käsitellä, mutta isompana nämä kuvat saattavat sitten nolottaa ja ahdistaa.
En itsekään kestäisi ajatusta että koko elämäni olisi kuvitettuna nettiin kaikkien katseltavaksi. Minusta aitoa ja lapsia kohtaan reilua perhe-elämää ei ole semmoinen, että äiti tai isä käyttää jokaisen perheen yhteisen hetken osittain siihen, että saa onnistuneita kuvia jaettavaksi perheen ulkopuolisille ihmisille.
Ei minua ainakaan nolottanut :) Ehkä kannattaa myös panostaa siihen lapsen itsetunnon kasvatukseen, ettei koko maailma romahda jonkun tavallisen valokuvan näyttämisestä.
Siitä olen samaa mieltä ettei kuitenkaan koko elämää sinne nettiin pidä vuodattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se hienoa, samoin kuin olisi hienoa että pedofiilit ei r*kkailisi näitten perheblogien lasten kuville mutta molempia tapahtuu joten vanhemman pitää miettiä onko se sen arvoista. Moni sanoo että voihan uimarannallakin joku ottaa lapsesta kuvan ja siksi on ok laittaa niitä nettiin, mutta se salakuvaaminen on kuitenki tod näk aika vaikea tehdä kenenkään huomaamatta, lisäksi tällöin tyypillä ei kuitenkaan ole samasta lapsesta satoja kuvia monien vuosien varrelta ja tietoa tämän nimestä, asuinpaikasta, luonteesta ja harrastuksista..
Oletpas naiivi. Valokuvien ottaminen rannalla on nykyään erityisen helppoa ja julkisella paikalla se ei ole edes laitonta. Juuri viime kesänä tälläiseen "setään" uimapaikalla törmännyt.
Lasten käyttäminen jatkuvana työvoimana johon lasketaan myös mallina poseeraaminen kaupallisessa yhteydessä julkaistuissa valokuvissa on itseasiassa laissa kielletty. Jotkut bloggaajat siis todellakin hyvin näkyvästi rikkovat sekä lakia että lasten perusoikeuksia.
Asiat eivät tapahdu hetkessä mutta se, etteivät kyseiset ihmiset ole toistaiseksi joutuneet vastuuseen todellakaan tarkoita sitä etteivätkö he vastuuseen joudu jossain vaiheessa.
Lasten oikeuksista:
Lasta on suojeltava kaikelta laiminlyönneiltä, julmuudelta ja väärinkäytöltä. Häntä ei saa missään muodossa saattaa kaupankäynnin kohteeksi. Lasta ei saa ottaa työhön ennen asianmukaista minimi-ikää, missään tapauksessa häntä ei saa panna työhön eikä sallia hänen ryhtyä työhön, joka saattaisi olla hänen terveydelleen tai koulutukselleen vaaraksi taikka haitata hänen ruumiillista, henkistä tai moraalista kehitystään.
Vierailija kirjoitti:
Lasten käyttäminen jatkuvana työvoimana johon lasketaan myös mallina poseeraaminen kaupallisessa yhteydessä julkaistuissa valokuvissa on itseasiassa laissa kielletty. Jotkut bloggaajat siis todellakin hyvin näkyvästi rikkovat sekä lakia että lasten perusoikeuksia.
Asiat eivät tapahdu hetkessä mutta se, etteivät kyseiset ihmiset ole toistaiseksi joutuneet vastuuseen todellakaan tarkoita sitä etteivätkö he vastuuseen joudu jossain vaiheessa.
Lasten oikeuksista:
Lasta on suojeltava kaikelta laiminlyönneiltä, julmuudelta ja väärinkäytöltä. Häntä ei saa missään muodossa saattaa kaupankäynnin kohteeksi. Lasta ei saa ottaa työhön ennen asianmukaista minimi-ikää, missään tapauksessa häntä ei saa panna työhön eikä sallia hänen ryhtyä työhön, joka saattaisi olla hänen terveydelleen tai koulutukselleen vaaraksi taikka haitata hänen ruumiillista, henkistä tai moraalista kehitystään.
Täytyy vain toivoa, että tämä vastuuseen joutuminen, tai ainakin vastaavanlaisen toiminnan jatkumisen estäminen tapahtuu mahdollisimman pian. Ihan vaan siksi, että mahdollisimman harva lapsi joutuisi tällaista kokemaan.
Minusta on kamalaa ett lasten terveysasioita jaetaan julkisesti esim. Meriannen ja Amalian harvinainen sairaus ym. vastaavat
En kyllä usko, että lapsen käyttäminen esimerkiksi vaatemallina olisi mitenkään laitonta. Katalogit ovat täynnä lapsimalleja.