Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheblogit ja lasten yksityisyydensuoja

Vierailija
02.10.2017 |

Musta on ihan järkyttävää, miten nykypäivänä on mahdollista jakaa lapsen koko elämä odotusajasta alkaen nettiin kaikkien nähtäville. Monien perhebloggajien lapsilla ei ole mitään yksityisyyttä, ja he joutuvat käytännössä työskentelemään blogissa ilmaiseksi taataakseen perheelleen elannon. Tämänkaltainen ilmaisen lapsityövoiman käyttö on ensinnäkin lainvastaista ja myös mielestäni eettisesti hyvin kyseenalaista.

Aiheesta olikin aiemmin jo keskustelua yhdessä tiettyyn bloggaajan liittyvässä ketjussa, joka poistettiin jostakin syystä. Ajattelin tehdä aiheelle ihan oman ketjun osoittamatta sormella ketään tiettyä bloggaajan. Mun mielestä tästä aiheesta olisi syytä herätä laajempaakiin yhteiskunnallista keskustelua ja toivon, että jossain vaiheessa tähän lasten "myymiseen" puututaan jotenkin.

Mielipiteitä?

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua perheblogeissa arveluttaa nimenomaan se, että tietoa jaetaan niin yksityiskohtaisesti, ja tiedot ovat näppärästi samassa paikassa yhdistettävissä kokonaiskuvaksi. Yksittäisiä paloja lapsen elämästä tuskin voisi käyttää lasta vastaan, mutta tuollainen koko tarinan kertominen tuntuu epäreilulta.

Jaan saman huolen. Mielestäni kuvat saavat joskus liiankin ison painoarvon ja unohdetaan, että kuvien lisäksi jaetaan lapsen koko tarina - tai siis vanhemman hahmottama tarina lapsen elämästä. Käydään läpi lapsen luonne ja sairaudet, tämän tunteet ja lempiasiat. Aikuisena lukijana en ole kiinnostunut niinkään lapsesta yksilönä vaan vanhemmuudesta ja sen tuomista haasteista ja ajatuksista. Kaikista mieluiten luen pohdiskeleviä tekstejä jostain ajankohtaisesta aiheesta tai kasvatukseen liittyvistä kysymyksistä. Itsekin pian äitinä haluan saada vertaistukea ja vinkkejä. Mielestäni perhebloggaajat, jotka keskittyvät vain lapsiin itsensä sijasta menevät siitä, mistä aita on matalin. On varmasti helpompi pukea lapset söpöihin haalareihin ja viedä ulos kuvattavaksi ja höpötellä niitä näitä siitä, mitä perhe on eilen tehnyt kuin oikeasti pohtia sitä, millaisia tunteitä äitiyteen liittyy tai sanoa jotain oikeasti oivaltavaa lapsiperhearjesta.

Blogeista puuttuu mielestäni tämä keskustelu täysin. Tämä ihmetyttää, koska lastensuojelujärjestöt ovat ottaneet niin selkeän kannan aiheeseen (yksityisyydensuoja koskee myös lapsia). Silti bloggaajat tuntuvat kiertävän aiheen kuittaamalla, että tietävät mitä tekevät. Toki uskon, että jokainen tuntee oman lapsensa, mutta näin perusteellinen yksityisyydensuojan rikkominen edellyttää enemmän perusteluja. En sinänsä näe suuria uhkakuvia (bloggaajien lapset luultavasti ovat ihan sinut asian kanssa ja kun joskus blogi poistetaan, niin ei kukaan jaksa sitä alkaa kaivelemaan), mutta kyse onkin periaatteesta: kenellä on oikeus luoda lapsen nettijalanjälki?

Vierailija
22/99 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se että kuvataan nukkuvaa tai sairasta lasta ja näytetään se kaiklle.. Minusta se on julmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se että kuvataan nukkuvaa tai sairasta lasta ja näytetään se kaiklle.. Minusta se on julmaa.

Miksi nukkuvan kuvaaminen? 🙂 Itse ainakin olen nukkuvasta vauvasta laittanut, isommasta en. Ei tullut mieleen että olisi julmaa.

Vierailija
24/99 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä kaikkien, että haluaisiko itse, tai olisiko ihan sama jos oma äiti raportoisi kaikki sinun asiasi nettiin:

"Meidän neidillä oli tänään töissä vähän ongelmia kun se ei päässyt mukaan sille tärkeään projektiin, mutta juteltiin puhelimessa ja mä lupasin leipoa kääretortun kun nähdään viikonloppuna, niin se piristyi sit. Sirpuli on niin ankara itselleen aina! Jo pienenä itkeä tuhersi jos sai alle ysin kokeista. Onneksi miehensä on sentään lopettanut vieraissa juoksemisen! Anopilla saatto olla osuutta asiaan hehe (ei siis mun luona juossut hehe, mut otin ja juttelin kerran ihan kunnolla ja käytin vähä kiristystä uhkailua ja lahjontaa..) Tässä kuva meidän Sirpulista mökkireissulta, nukkumassa yläkerrassa mun vanhassa Marimekko- pyjamassa. Niin söpö! Tässä se ottaa arskaa, ei oo bikinien yläosaa ku ollaan niin suojassa ettei naapurit nää. Vähän on vielä raskauskiloja mut kyl se treenaa!

Jos ei ole sinulle ok niin miksi pidät lastasi itseäsi vähemmän arvokkaana ihmisenä, jolla ei ole oikeutta yksityisyyteen?

Vierailija
25/99 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä kaikkien, että haluaisiko itse, tai olisiko ihan sama jos oma äiti raportoisi kaikki sinun asiasi nettiin:

"Meidän neidillä oli tänään töissä vähän ongelmia kun se ei päässyt mukaan sille tärkeään projektiin, mutta juteltiin puhelimessa ja mä lupasin leipoa kääretortun kun nähdään viikonloppuna, niin se piristyi sit. Sirpuli on niin ankara itselleen aina! Jo pienenä itkeä tuhersi jos sai alle ysin kokeista. Onneksi miehensä on sentään lopettanut vieraissa juoksemisen! Anopilla saatto olla osuutta asiaan hehe (ei siis mun luona juossut hehe, mut otin ja juttelin kerran ihan kunnolla ja käytin vähä kiristystä uhkailua ja lahjontaa..) Tässä kuva meidän Sirpulista mökkireissulta, nukkumassa yläkerrassa mun vanhassa Marimekko- pyjamassa. Niin söpö! Tässä se ottaa arskaa, ei oo bikinien yläosaa ku ollaan niin suojassa ettei naapurit nää. Vähän on vielä raskauskiloja mut kyl se treenaa!

Jos ei ole sinulle ok niin miksi pidät lastasi itseäsi vähemmän arvokkaana ihmisenä, jolla ei ole oikeutta yksityisyyteen?

Niin totta joka sana!

Vierailija
26/99 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja tärkeä aihe. Siinä edellisessä ketjussa oli useita osuvia pointteja. Esimerkiksi se, että varmaan moni bloggaajakin olisi yhtä mieltä siitä, että kaverin kuvaa ei saa netissä julkaista ilman kaverin lupaa. Miksi sitten sen oman lapsen saa? 

Osa bloggaajista on myös perustellut lasten osallistumista blogiyhteistöihin ja mainostamiseen sillä, että lapsetkin hyötyvät kun saavat itselleen leluja, vaatteita ja pääsevät osallistumaan kivoihin tapahtumiin jne. Mielestäni on kuitenkin outo ajatus, että lapsen tulisi ansaita mitään noista tekemällä työtä, vaan vanhemman velvollisuus on tarjota nämä asiat lapselle automaattisesti. 

Vierailija
27/99 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on kuitenkin outo ajatus, että lapsen tulisi ansaita mitään noista tekemällä työtä, vaan vanhemman velvollisuus on tarjota nämä asiat lapselle automaattisesti. 

Tämä. Bloggaajien lapset tekevät työtä, josta vanhemmat saavat rahallisen hyödyn. Lapsi ei ymmärrä, että hän on "myynyt" itsensä niiden lelujen ja vaatteiden eteen.

Vierailija
28/99 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen tulevaisuus on esim. Mungoannan pojalla, josta tiedetään koko nimi, siitospaikka ja jonka pippelikin on jo esitelty kaikelle kansalle "taiteellisissa" kuvissa?

Anteeksi MITÄ ???! En seuraa kyseistä bloggaajaa ollenkaan, näköjään en kovin paljoa menetä mutta... siis MITÄ ???

Vierailija
29/99 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hankala aihe. Ammattibloggaajan pääomaahan on hänen elämänsä, ja sen elämän tuotteistaminen mainospostausten alustaksi. Ilman lasten läsnäoloa perhebloggaajan pääoma ei olisi kovin arvokas.

Vierailija
30/99 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni varmaan muistaa miten lapsena nolotti jos kaverit ja sukulaiset selasivat kotona jotain vanhaa perhealbumia. Lapsuuskuvat voivat nolottaa vaikka niissä ei välttämättä mitään oikeasti noloa olisikaan. Nykypäivänä monen lapsen koko lapsuus löytyy kuvattuna nettiin. Pieni lapsi ei vielä asiaa varmaan ymmärrä tai osaa käsitellä, mutta isompana nämä kuvat saattavat sitten nolottaa ja ahdistaa.

En itsekään kestäisi ajatusta että koko elämäni olisi kuvitettuna nettiin kaikkien katseltavaksi. Minusta aitoa ja lapsia kohtaan reilua perhe-elämää ei ole semmoinen, että äiti tai isä käyttää jokaisen perheen yhteisen hetken osittain siihen, että saa onnistuneita kuvia jaettavaksi perheen ulkopuolisille ihmisille.

Vierailija
31/99 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen suosituissa blogeissa on aika hyvällä maulla otettuja kuvia lapsista, toki näissäkin poikkeuksia. Kuvat eivät siis sinänsä huoleta näiden kohdalla, enemmän olen kauhuissani niistä mitä ihmiset jakavat Facebookin keskusteluryhmissä ja Instagrameissa (omilla nimillään, jolloin lapsenkin nimi helposti selvitettävissä). Siellä on usein esim. paidattomia kuvia missä kysellään ihottumista yms. 

Kuten joku sanoikin, näissä blogeissa se kokonaisuus on huolestuttavin ja ehkä jopa kaikkein pahin se tekstiosuus. Moni ammattibloggaaja kirjoittaa nykyään omalla koko nimellään (etunimi+sukunimi), jonka kautta lapsen nimi on selvitettävissä halutessaan. Kiusaaja tai hyväksikäyttäjä löytää keinonsa, jos näin haluaa.  Vaikka lapsesta näkyisi aina vain takaraivo tai rajaus loppuisi silmiin, pystyy jo niillä tiedoilla esim. hyväksikäyttäjä tunnistamaan lapsen, kun nimi on selvitettävissä ja teksteistä saa loput tiedot kehityksestä, mieltymyksistä jne. Sinänsä siis lapsen nimettömyys tai silmien kuvaamattomuus ei välttämättä mielestäni pelasta tilannetta kokonaan, vaikka tekeekin tilanteen hieman haastavammaksi. 

Uskon, että rahakkaimmat äitibloggaajat ovat nämä Suomen Blogimedian mammablogistit, jotka avaavat perheidensä elämää paljonkin myös sen äidiltä äidille vertaistuen rinnalla. Tällä palstalla ruoditaan lähinnä muutamaa nuorempaa bloggaajaa, vaikka lapsilla rahastetaan paljon enemmän näissä kypsemmaän polven blogeissa, joita löytyy alustoilta kuin myös itsenäisten yrittäjien toimesta. Tosin en tiedä kiinnostaako vanhempaa lukijakuntaa sitten niin paljon aihe, ainakin enemmän pohdintaa ja moitetta herättää nämä blogit joissa nuorempi lukijakunta. 

Vierailija
32/99 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos myy elämänsä ja lapsensa rahasta niin eihän sille kukaan mitään voi, kun ei ole toistaiseksi laissa kielletty. Rahan takiahan tuota tehdään kun ilman kuvia ja kertomuksia lapsista ei blogia luettaisi ainakaan yhtä paljon jolloin rahaakin saisi vähemmän.

Vierailija
33/99 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sand wich bloggaaja tajuaa lukea sos lapsikylän fb sivun

Vierailija
34/99 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ilman lapsen tunnistettavia kasvokuviakin voi kirjoittaa lapsiperheen asioista (esim. Sara Parikka). Ei mua ainakaan kenenkään tuntemattoman lapsen kasvokuvia edes kiinnosta selata, muutamissa blogeissa vielä samasta tilanteesta laitetaan 20 lähes identtistä kuvaa.

Vierailija
35/99 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi lukea jotain blogia?

Kuolettavan tylsää puuhaa jonkun ventovieraan elämän seuraaminen.

Vierailija
36/99 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni kirjoittaa julkista perheblogia ja itsestäni tuntuu lasten puolesta pahalta, että lasten kasvot, nimet, terveydelliset asiat ja luonteenpiirteet tuodaan netissä julki. Itsekin olen kahden lapsen äiti, mutta en koskaan voisi ed. mainittuja asioita jakaa täysin julkiseen blogiin lasten yksityisyydensuojan vuoksi. Toinen pelko on pedofiilit, jotka klikkailevat blogeihin ottaakseen kuvakaappauksia tietyistä lapsista ja levittelevät niitä omissa verkostoissaan niin muokkaamattomina kuin muokattuinakin.

Vierailija
37/99 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sand wich bloggaaja tajuaa lukea sos lapsikylän fb sivun

Niinpä. Toisaalta vaikka tajuaisikin, niin eiköhän siltikin keksi jonkun oikeutuksen/perustelun sille, miksi hänen toimintansa muka onkin oikein.

Vierailija
38/99 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni kirjoittaa julkista perheblogia ja itsestäni tuntuu lasten puolesta pahalta, että lasten kasvot, nimet, terveydelliset asiat ja luonteenpiirteet tuodaan netissä julki. Itsekin olen kahden lapsen äiti, mutta en koskaan voisi ed. mainittuja asioita jakaa täysin julkiseen blogiin lasten yksityisyydensuojan vuoksi. Toinen pelko on pedofiilit, jotka klikkailevat blogeihin ottaakseen kuvakaappauksia tietyistä lapsista ja levittelevät niitä omissa verkostoissaan niin muokkaamattomina kuin muokattuinakin.

Et taida olla kovin hyvä ystävä, kun netissä juoruillen "ystävääsi" paheksut.

Vierailija
39/99 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaa lapsistani oikeastaan mitään. FB:hen joskus kauan sitten pari kuvaa, kun olivat pieniä, sielläkin mulla vain kourallinen frendejä.

Vi***taa silti tämä, että uhkakuvia nähdään ihan kaikessa. Ja aina kun päästään jeesustelemaan ja moralisoimaan, niin sehän tehdään. Ei monissakaan blogeissa ole kuitenkaan mitään oikeasti henkilökohtaista. Silti erittäin moni kokee asiakseen moralisoida bloggareita. Toisaalta esim. Brother x-mas tyyppiset toimijat tosiaan tuovat esille perheistä erittäin arkaluontoisia asioita kuvien ja nimien kera. Nämä nähdään silti hyväksyttävinä, kun ihmisten hätä tuodaan auttamisen puitteissa julkiseksi. Samoin kaikki elämä lapselle konsertit, joissa lapsen koko terveyshistoria näytetään prime time aikaan tv:ssä n. miljoonalle suomalaiselle. Auttaminen varmasti toisaalta olisi mahdollista myös tuomatta lasten henk. koht. tietoja esille nettiin ja telkkariin... Minä en siis tässäkään toiminnassa näe suuria uhkakuvia, mutta te jotka niitä näette vähän siellä sun täällä, niin kyllähän noissa tuodaan paljon arempaa tietoa esille kuin perus perhe-blogeissa. Sinänsä tosi hyvää hyväntekeväisyyttä, mutta toisaalta, mikseivät ihmiset auta ilman, että pitää julkistaa mediassa lapsen henkilökohtaiset terveystiedot? Kyse on aika jenkkilä-tyyppisestä meiningistä, jossa sos. turva ulkoistetaan tällaisiin kampanjoihin ja avun tarvitsijalla ei tavallaan ole yksityisyyttä. 

Jos blogeista jotain rahaa tulee näille tyypeille, niin voi se olla lapsille aika hyväkin asia, perheen toimeentulo paranee ja äidillä/isällä enemmän aikaa lapselle ja vähemmän talousmurheita. Samoin, ne tarjoavat vertaistukea samassa elämäntilanteessa oleville ja kenties jotain vinkkejä arkeen sekä vähentävät varmaan monien yksinäisyyden kokemusta, kun vanhemmuuden voi edes netissä jakaa jonkun kanssa. En näe näitä pelkästään mörköinä, vaan paljon myös hyvää sisältöä jossain blogeissa. Itsensä ja lapsensa siinä toki sitten altistaa arvostelulle yms., ja se pitäisi tietysti ymmärtää kun leikkiin lähtee.  

Vierailija
40/99 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan itsensä myymisestäkin rahaa, myös lapselle, joten prostituutio ei ole vain huono juttu.