Alba, 1, ei saa ruokaa päiväkodissa – edes lääkärintodistus ei kääntänyt kunnan päätä
Alba (1v) on todella varhaiskypsä, kun on jo tuossa iässä alkanut vegaaniksi. Pelkkä kasvisruoka ei käy.
"Keravalainen Alba Prato, 1 v 4 kk, ei saa päiväkodissa kaupungin kokkaamaa ruokaa.
Syy on se, että Alba on vegaani – ei lääketieteellisistä vaan eettisistä syistä.
Kerava ei kokkaa päiväkotilapsille vegaaniruokaa, vaan tavallista kasvisruokaa, jossa käytetään maitotuotteita ja kananmunaa. Vegaanit taas eivät niitä syö kuten eivät mitään muitakaan eläinperäisiä tuotteita.
Alban äiti Riina Ruus-Prato oudoksuu Keravan linjausta. Alballa on veganismistaan lääkärintodistus.
– Alba ehti jo saada päiväkodissa kolme viikkoa vegaaniruokaa, kunnes kävi ilmi, että veganismia ei ole merkitty lääkärintodistukseen allergian vuoksi, vaan eettisistä syistä, Ruus-Prato kertoo.
Nyt Alban perhettä on ohjeistettu tuomaan lapselleen päivähoitoon omat eväät: lounaan ja välipalan.
– Tämä ei tunnu reilulta. Kaikki muut lapset saavat päiväkodissa ruokaa, Ruus-Prato sanoo."
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/562617-alba-1-ei-saa-ruokaa-pa…
Kommentit (375)
Voihan ihmiset, jotka päättää noudattaa erikoisruokavaliota ja vaativat koko muulta maailmalta sen jälkeen erikoiskohtelua.
Mua ärsytti jo, kun kyselin erikoisruokavaliota lapsen synttäreille ja yksi äideistä ilmoitti, että on gluteenittomalla ilman terveydellistä syytä. En kehtaisi omaa laihistani varten vaatia esim. tietyllä tavalla valmistettua kakkua pöytään, mutta sehän on vain mun mielipiteeni. Täysin eri asia, jos kyseessä olisi oikeasti keliaakikko, jolle tuo ruokavalio ei ole vain valinta huvin vuoksi.
Mä olen sitä mieltä, että jos ei ole terveydellistä perustetta, niin sitten syö tai on syömättä (tai tuo omat eväät, kuten tässä oli ehdotettu). Ei yhteiskunnan pidä maksaa mitään eettisiä perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alban perhe on edelläkävijä. Tulee vielä sekin päivä et ainoo vaihtoehto on vegaani ruoka. Get used to it.
Ai meinaat, että tulevaisuudessa Suomessa eletään kaukomaista raahatulla soijalla, chialla yms. turhanpäiväisellä pöperöllä? Kunnoitan fennovegaaneja, mutta kaikki muu on ympäristöntuhoamista. Esim. soija vie ihan älyttömiä määriä viljelypinta-alaa ja tuhoaa sademetsiä.
Hahah toi soijajuttu. Tiedoksi vaan että lihansyöjät kuluttaa soijaa paaaaaljon enemmän kun vegaanit :D mitähän ne possut syö?
Kysyisit ennemminkin, mitä niille possuille syötetään. Ei siat luonnostaan mitään soijaa syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alban perhe on edelläkävijä. Tulee vielä sekin päivä et ainoo vaihtoehto on vegaani ruoka. Get used to it.
Ai meinaat, että tulevaisuudessa Suomessa eletään kaukomaista raahatulla soijalla, chialla yms. turhanpäiväisellä pöperöllä? Kunnoitan fennovegaaneja, mutta kaikki muu on ympäristöntuhoamista. Esim. soija vie ihan älyttömiä määriä viljelypinta-alaa ja tuhoaa sademetsiä.
Hahah toi soijajuttu. Tiedoksi vaan että lihansyöjät kuluttaa soijaa paaaaaljon enemmän kun vegaanit :D mitähän ne possut syö?
Väitätkö oikeasti että lihatuotano kuluttaa vähemmän luontoa ku vegaanit? :D
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ainakaan ole mitään vegaaniruokaa vastaan, vaan tuota perheen asennetta. Jos yhteiskunta joskus päättää tarjota vegaaniruokaa kaikille, niin fine, mutta yhden perheen huvitusten vuoksi pitäisi yhteiskunnan maksaa ruoasta enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tollanen 1v lapsen veganismi on törkeää lapsen terveyden laiminlyöntiä.
Siihen on kuule olemassa nykyään Suomessakin ihan viralliset ravitsemussuositukset. Siis thl:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tollanen 1v lapsen veganismi on törkeää lapsen terveyden laiminlyöntiä.
Siihen on kuule olemassa nykyään Suomessakin ihan viralliset ravitsemussuositukset. Siis thl:n.
Olkoot suositukset, mutta kyllä lapselle pitäisi taata monipuolinen ruokavalio ja lapsen ollessa tarpeeksi vanha voi hän itse päättää syökö eläinperäisiä ruokia vai ei. Oma äitini on kasvissyöjä, mutta teki meille lapsille liharuokia ja lapsena maistatti ruokia joita itse inhosi.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minun elinaikanani ei ruokafasistit pääse valtaan. Ja aion syödä lihaa niin paljon kuin mieli tekee. Sinä maksat elintasosairaudet. Ketuttaako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaa puhunukaa mistään kaukomaista. Ihan vaan kotimaisilla kasviksilla viljalla ym. Ja vaikka joku osuus tulis ulkomailta on se silti paljon kestävämpää luonnolle ja ihmisille ku mitä se nyt on tehotuotetutuilla eläimillä.
Vierailija kirjoitti:
Miks vegaanilapset ja vegaanit on keskimäärin terveempiä?
Ohis, mutta miten vegaani voi imettää lastaan, toimimatta ideologiaan vastaan koska rintamaitohan on eläinperäinen tuote (koska ihminenkin on eläin)?
Facepalm. 1vee vegaani :D Ei kaupungin kuulu kustantaa tuollaista. Voi tulla vielä erilaisia puutoksia, ei mikään vauva elä pelkällä kasvisruoalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks vegaanilapset ja vegaanit on keskimäärin terveempiä?
Onko sitä tutkittu?
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun uskonnolliset syyt kelpaa mutta eettiset ei..
En usko, että vegaaniruokaa saisi uskonnollisistakaan syistä. Ja sitten taas toisaalta Alba varmaan saisi halutessaan (Albahan sen päättää) halal-ruokaa, vaikka ei olekaan muslimiksi rekisteröity, jos halalia ko. päiväkodissa tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta miten vegaani voi imettää lastaan, toimimatta ideologiaan vastaan koska rintamaitohan on eläinperäinen tuote (koska ihminenkin on eläin)?
Äidin tissimaito on tarkoitettu vauvalle. Lehmän tissimaito vasikalle. Äiti voi imettää vauvaansa. Se on luonnollista. Toisin kuin vauva imemässä lehmän utaretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo sekopäät näänny hengiltä ravinnon puutteeseen.
Kyllä näistä kommenteista näkee, miten köyhä-älyistä porukkaa tällä palstalla on kommentoimassa. Veganismi on ennenkaikkea arvovalinta, eettisistä ja ekologisista syistä. Lisäksi , oikein koottu vegaaniruokavalio on todella terveellinen ,myös lapsille, ja vähentää riskiä sairastua useisiin länsimaisiin sairauksiin.
Vegaanit yleensä saavat ruuastaan jopa enemmän ravintoaineita kuin sekasyöjät ja kärsivät harvemmin esim.anemiasta .
Ihmisen mukavuudenhalu, länsimainen aivopesu lihan ja maidon käyttöön lapsesta asti, liha -ja maitoteollisuuden mainonta ja lobbaus, itsekkyys ja laiskuus ovat syynä siihen , että länsimaissa vegaaniruokavalio tyrmätään heti ja uskotaan kaikkia höpöhöpö -tutkimuksia, jotka ovat liha -ja maitoteollisuuden rahoittamia.
Maitokaan kun ei vahvista luita, vaan itseasiassa maito itsessään poistaa luista kalsiumia, ja sen takia maitoteollisuus aikoinaan on lähtenyt maitoa markkinoimaan "kalsiumin lähteenä".
Osteoporoosia on eniten maissa joissa juodaan maitoa ja syöpätaudit , autoimmuunitaudit ja sydän-ja verisuonitaudit lisääntyvät sitä mukaa, mitä enemmän eläinproteiinia ihminen syö.
Suuressa osassa maailmaa maitoa kun ei käytetä lainkaan,ja siellä osteoporoosia esiintyy vähemmän, kuten myös esim.hormonaalisia syöpiä (eturauhas-munasarja -ja rintasyöpä )
Lihan- ja maidontuotanto on suurin syy ilmastonmuutokseen, suoraan ja välillisesti ja esim.Amazonin sademetsien hakkaamiseen.
Lisäksi, miksi haluaisin tukea teollisuuden alaa, joka kiduttaa ja tappaa miljoonia eläimiä ja pitää niitä koko elämänsä järkyttävissä oloissa?
esim. hk keitti sikoja elävänä ,ihan vaan esimerkkinä.
Vegaanit ottavat d-vitamiinin(niinkuin sekasyöjätkin) ja b12-vitamiinin purkista, muuta ei tarvita, kunhan ruokavalio on oikein koottu, syödään riittävästi ja on otettu selvää ,mitä ruokavalion täytyy pääosin sisältää.
"Sipsi-kalja -valmisruoka"vegaanit ovat sitten asia erikseen.
Apinat saavat b12-vitamiinin yleensä hyönteisistä ja ihminen alkuaikoina on saanut sen juomalla puro/joki vettä.
Ota selvää veganismista ennekuin tulet heittämään säälittäviä kommentteja.
T.9 -vuotta vegaanina ollut ja ilman puutoksia
Ärsyttää tuo jatkuva käsi ojossa oleminen. Aina ollaan haluamassa milloin mitäkin. Arvoisa vegaaniperhe maksakoon itse lapsensa erikoisruoat.
Huomaa taas lihansyöjien järjenjuoksun. Vegaanius ja grilliruoka ym verrattavissa. Jösses.
T. Ei vegaani
Vierailija kirjoitti:
Talo elää tavoillaan, vieras käypi ajallaan.
Ja miksi tämä edelläkävijä tapahtuu Suomessa ja veronmaksajien piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa soijaa ei juurikaan käytetä eläinten rehuna, vaan nurmikasveja. Luulin, että tämä kuuluu ihan yleissivistykseen, mutta nähtävästi saa näin vanhanakin välillä huomata olevansa väärässä.