MTV3: Työryhmän lakiehdotus: Vanhemmat velvoitetaan pitämään yllä lapsen suhteita muihin läheisiin kuten isovanhempiin
Voi idiootit teitä!
Aikoinaan kuskasin eron jälkeen lasta tunnollisesti myös eksän vanhemmille, kunnes eksän isä ja veli totesivat aika pian, että olisi parempi, ettei olla tekemisissä. Eksä oli jo aiemmin yrittänyt kiristää minua taloudellisesti kieltäytymällä lapsen tapaamisista. Lopetin lapsen kuskailun ympäri Suomea ja sukuloitiin sitten oman suvun parissa. Sitten ilmaantuivat eksä vanhempineen vuosien jälkeen varoittamatta lapsen kevätjuhlaan. Olin kauhuissani ja lapsi hölmistynyt alkkisperheen uusista tempuista, joiden taustalla olikin vain asianajajan neuvot taisteluun minun omaisuudestani. Olimme olleet liian vähän aikaa yhdessä, että omaisuuttani olisi voitu alkaa jakamaan, ja osan siitäkin ajasta olimme asuneet erillämme.
Ei ne välit katkea eron jälkeen suinkaan aina sen lähivanhemman tahdosta. Itse olin lopulta ainoa joka yritti pitää välejä yllä. Tällaiset pakko-tapaamiset pitäisi lailla kieltää, ja antaa aikuisten ihmisten itse hoitaa asiansa. Jos ei pysty pitämään välejä lähimpiinsä eron jälkeen, ei siinä mitkään tukitoimenpiteet auta, vaan tekevät ikävästä asiasta massiivisen katastrofin. Kukaan äiti/isä ei kiellä lasta tapaamasta sukulaisiaan ellei taustalla ole jotain todella ikävää esim. alkoholismia, väkivaltaa, kostoa, uhkailuja, kiristämistä, lapsen heitteillejättöä ym ym.
Lapsi on joutunut kokemaan hylkäämisen useampaan kertaan isän aina retkahdettua viinaan, eikä nämä pakkotoimet ole todellakaan tehneet hylkäämisiä helpommiksi.
Itse koin että lapsi olisi joutunut menemään tilanteeseen, jota en olisi itse aikuisenakaan kestänyt. En eronnut pikkusyiden takia.
Täysin sairas lakiehdotus, voin kertoa vuosien kokemuksella.
Kommentit (427)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lakiin pitäisi kirjata selvemmin huoltajien velvollisuus vaalia lapselle läheisiä ihmissuhteita ja olla vieraannuttamatta lasta esimerkiksi isovanhemmista, ehdottaa lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevan lain uudistamista kartoittanut työryhmä."
Isovanhemmista vieraannuttaminen on aika outo käsite kun lähtökohtaisesti isovanhemmilla ei edes ole mitään oikeutta olla lapsen elämässä.
Minun lapseni ei tule näkemään vanhempiani muuta kuin omassa valvonnassani, koska he kohtelivat minua väkivalloin. Rikkoisin velvollisuuttani pitää lapseni turvassa jos luottaisin vanhempiini.
Isovanhemmat ja sisarukset on vain esimerkki. Tarkoitetaan lapselle läheisiä ihmisiä.
Onko isovanhwmpi siis aina läheinen ihminen? Kuka määrittelee edes mitä se tarkoittaa?
Ei. Siinä kohdassa ehdotusta puhuttiin vieraannuttamisesta.
Mitä sekin sitten tarkoittaa? Olenko minä vieraannuttanut kun en ole päästänyt äitiäni lasteni elämään?
Saataisiinko ensin joku laki, joka velvoittaisi omat vanhemmat pitämään yhteyttä lapseensa.
Vaikeaa olisi miellyttää kaikkia ja aikatauluja sopia milloin lapsia pitäisi kylään viedä. Itsekkäästi muilla on omat menot kyllä etusijalla ja lasten huoltajan aikataulut tietysti ovat aina sivuseikka. Lasten hankkiminen voi tosiaan merkitä monen vuoden piinaa ja muidenkin kuin lasten ehdoilla elämistä.
Minusta tuo uusi laki olisi oikein hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lakiin pitäisi kirjata selvemmin huoltajien velvollisuus vaalia lapselle läheisiä ihmissuhteita ja olla vieraannuttamatta lasta esimerkiksi isovanhemmista, ehdottaa lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevan lain uudistamista kartoittanut työryhmä."
Isovanhemmista vieraannuttaminen on aika outo käsite kun lähtökohtaisesti isovanhemmilla ei edes ole mitään oikeutta olla lapsen elämässä.
Minun lapseni ei tule näkemään vanhempiani muuta kuin omassa valvonnassani, koska he kohtelivat minua väkivalloin. Rikkoisin velvollisuuttani pitää lapseni turvassa jos luottaisin vanhempiini.
Isovanhemmat ja sisarukset on vain esimerkki. Tarkoitetaan lapselle läheisiä ihmisiä.
Onko isovanhwmpi siis aina läheinen ihminen? Kuka määrittelee edes mitä se tarkoittaa?
Mitä sekin sitten tarkoittaa? Olenko minä vieraannuttanut kun en ole päästänyt äitiäni lasteni elämään?
Kvg jos et oikeasti tiedä. Kannattaa muutenkin lukea uutisia muualtakin kuin klikkiotsikoiden alta.
Mielenkiintoista lukea näitä kommentteja. Minusta tämä paljastaa syvän luulon omasta paremmuudesta ja luulon siitä, että lapsen saa yksinoikeudella kun vaan ero tulee voimaan sanoi laki mitä tahansa. Tässä mistä keskustellaan on tarkoitus tärkeäksi muodostuneiden ihmissuhteiden turvaaminen. Aina vedetään joku etävanhempi joka ei noudata tapaamissopimusta mukaan perusteluksi. Tälläiseen on olemassa jo pykälät ja toimintatavat. Lakiehdotuksessa puututaan sellaisiin tilanteisiin kuten esim. taannoin Tampereella, jossa äiti esti isän tapaamiset sillä perusteella että lapsi oli hankittu luovutetuilla siittiöillä ja isä ei ollut biologinen isä vaikka oli kuitenkin isä kaikilla muilla kriteerein. Hävetkää!
"Lastenhuoltolain lähtökohtana tulee jatkossakin olla lapsen etu, ja lapsen tapaamisoikeutta tiettyihin ihmisiin tulee jatkossakin voida rajoittaa lapsen edun sitä vaatiessa. Kuitenkin niissä tilanteissa, jossa lapsen huoltaja mielivaltaisesti ilman päteviä perusteita estää lapselta mahdollisuuden tavata isovanhempiaan, tulisi lain lapsen etua valvovien viranomaisten niin päättäessä taata lapselle tapaamisoikeus isovanhempiinsa."
Tuossa nyt pätkä siitä kysymyksestä jota eduskunnassa käsitellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kvg jos et oikeasti tiedä. Kannattaa muutenkin lukea uutisia muualtakin kuin klikkiotsikoiden alta.
Mitä trkoittaa kvg?
Voiko minun äitini tällä perusteella luikerrella lasteni elämään?
Ehtiikö 13-vuotias aikuiseksi ennen tätä?
Ei tarvitse panikoida. Käykää ihan itse lukemassa eduskunnan sivuilta mitä ko. ehdotus pitää sisällään.
https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/kirjasto/aineistot/kotim…
Vierailija kirjoitti:
"Lastenhuoltolain lähtökohtana tulee jatkossakin olla lapsen etu, ja lapsen tapaamisoikeutta tiettyihin ihmisiin tulee jatkossakin voida rajoittaa lapsen edun sitä vaatiessa. Kuitenkin niissä tilanteissa, jossa lapsen huoltaja mielivaltaisesti ilman päteviä perusteita estää lapselta mahdollisuuden tavata isovanhempiaan, tulisi lain lapsen etua valvovien viranomaisten niin päättäessä taata lapselle tapaamisoikeus isovanhempiinsa."
Tuossa nyt pätkä siitä kysymyksestä jota eduskunnassa käsitellään.
Eli isovanhempi jota ei tunne voi yhtäkkiä väittää olevansa läheinen? Ja minun pitää esittää pätevät perusteet joilla estää se? Mitä ne voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä trkoittaa kvg?
Voiko minun äitini tällä perusteella luikerrella lasteni elämään?
Ehtiikö 13-vuotias aikuiseksi ennen tätä?
https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/kirjasto/aineistot/kotim…
Joko aletaan rakentamaan euostoliittoa, ihmisten elämää rajoittamalla yhä enemmin, siksihän tämä EU on perustettu että saadaan kaikki kyttäyksen alle ja ihmisistä pelkkää materiaalia rikkaiden rikastuttamiseksi?
Kun kyylätään ensin vähän niin seuraavaksi kyylätään ihan kaikkea.
Niin ne natsitkin teki ja itänaapurissakin ihan samaa.
Hyvä juttu. Muistan kun äiti ei sietänyt isäni äitiä ja teki kaikkensa, ettei isä ja me lapset pidetty yhteyttä mummiin ja vaariin. Äitini oli mustamaalaamisen mestari.
Olin varmaan tokalla tai kolmannella luokalla kun salaa seurasin kauempaa mummolaa. Ja taas kerran kun olin karkureisulla, mummi oli puutarhatöissä, niin menin juttelemaan ja salainen ystävyytemme alkoi.
Jostakin äiti sai lopulta selville, mutta eihän se mitään enää minulle teininä mahtanut, pikkuveli sai jotakin rangaistusta.
Minusta on hyvä, että se kirjoitetaan lakiin. Monet äidit ovat jostakin syystä pahansuopaisia ja katkeria isovanhemmille ja erityisesti isän puoleiselle suvulle.
Toivottavasti rusinat ei lopu pullista kesken ja autossa bensaa riittää. Hyvä tapa olisi ainakin osallistua kuluihin, joita näistä tapaamisista seuraa.
Vierailija kirjoitti:
No kukahan pässinpää tuotakin on ehdotellut. Niin kuin ihmiset ei osaisi itse tuotakaan järjestää. Mitä hemmettiä oikeasti? Ihan idioottimainen keksintö.
No ei ole idioottimainen keksintö. Esim. mulla kaveri meni aikoinaan yhteen naisen kanssa, jolla oli pari lasta. Nuorin oli joku parivuotias ja sen biologinen isä ei ollut mitenkään kuvioissa. Kaverista tuli tuolle lapselle "isä" ja sitä roolia veti aika onnistuneesti yli seitsemän vuotta kunnes nainen päätti baari-illan päätteksi käydä pyörähtämässä vieraissa lakanoissa ja sitten jo vaihtoikin miestä lennossa.
Nyt tuo mun kaveria isänään pitävä lapsi ei sitä isäänsä saa tavata kun äiti ei halua. Siltä lapselta on revitty sen elämän toinen tärkein aikuinen elämästä pois ja sille ei voi kukaan mitään kun ei ole olemassa mitään lakia, minkä perusteella voisi vaatia tapaamisoikeutta tuolle isälle lapsen kanssa. Että ei tässä lakiehdotuksessa ole kyse siitä että pitäisi niitä AIHEELLISESTI elämästä pois pidettyjä ihmisiä päästää lasta tapaamaan niinkuin moni näyttää tuon tulkitsevan vaan siitä että AIHEETTOMASTI ei eroteta lasta hänelle tärkeistä läheisistä ihmisistä.
Velvoittakaa pois vaan kun toinen osapuoli eli ns.lapsenlapsukaisen vanhemmat ei yhteyttä pidä.
Vierailija kirjoitti:
Joko aletaan rakentamaan euostoliittoa, ihmisten elämää rajoittamalla yhä enemmin, siksihän tämä EU on perustettu että saadaan kaikki kyttäyksen alle ja ihmisistä pelkkää materiaalia rikkaiden rikastuttamiseksi?
Kun kyylätään ensin vähän niin seuraavaksi kyylätään ihan kaikkea.
Niin ne natsitkin teki ja itänaapurissakin ihan samaa.
Jep kyllä se että lasta pyritään kuulemaan ja pitämään elämässä ne lapselle tärkeät ihmiset on suoraan verrattavissa natseihin. Törkeää suorastaan.
Ainut elossa oleva vanhempi, isäni, juo holtittomasti ja kusee alleen harva se ilta. Lyö päätään lavuaariin kun kaatuu vessassa ja usein silloinkin kusee alleen kaiken päätteeksi. Jää nukkumaan siihen vessan lattialle. Tällaiselleko ihmiselle mun pitäisi antaa tuleva lapseni hoitoon ja viedä tapaamaan hassua ukkia? Kenen idiootin idea?
Mitä ne pätevät syyt on? Riittääkö se että omassa lapsuudessa on ollut huostaanottouhan alla? Pahoinpidelty, varastettu rahat? Ja ettei ole pitänyt 30 vuoteen yhteyttä?
Vai onko tässä nyt jokin väylä pahan ihmisen päästä piinaamaan vielä uudessakin sukupolvessa?
Ja että lasta pitäisi kuulla enemmän mitä nyt tehdään. Ei tule myöntää lakia että kaikkien pitää olla tekemisissä isovanhempien kanssa vaan kyse on lapsen ihmissuhteista ero tilanteessa.