Nyt jutellaan 1970-luvusta!
Täällä on liikaa eilen syntyneitä, nyt me neljä-viisikymppiset saamme jutella siitä mitä 70-luvulla oli ihanaa ja kauheaa.
Kommentit (1865)
Vierailija kirjoitti:
- naisilla oli oikeasti vielä essut käytössä. Kotona saattoi nainen laittaa essun päälle mm. ruokaa laittaessaan, samoin pikkutytöillä oli essuja. Pojilla tai miehillä ei tietenkään
- Tarroja liimattiin ja ommeltiin rinkkoihin ja reppuihin myös autojen lisäksi, näytettiin missä on käyty
- koulussa syötiin perunamuusia, mätäpottuja (mustat sisukset) laihalla jauhelihakastikkeella, makaronimössöä, siskonmakkarakeittoa, kesäkeittoa, läskisoosia ja jänteistä lihaa perunalla, "salaatti" oli porkkanaraastetta puolukoilla ja appelsiinipalasilla ja kurpitsalla. Leipä oli näkkäriä ja jokainen sai ison voinapin/margariininapin (en muista kumpaa oli) sen päälle. Lisäksi maitoa. Vettä ei juonut kukaan. Ruoka oli hiilarimättöä
- venäläiset laulut olivat suosittuja tyyliin Miska soutaa joella, rannalle jäi Katjuska, ai ai ..jotain.. missä on nyt .. joku. Inhosin näitä. Samoin Viktor Klimenko ja karjalais-erkkiliikanen olivat suosittuja, kaikki venäläistyyliset karvaiset miehet ja karjalaisuus (yäk)
Miska soutaa joella - muistan tämän!:)
Sitten oli laulu, jossa laulettiin "Haija, haija, haijaa haijaa" ja pyörittiin käsikynkkää ringissä. Sekin oli joku venäläinen laulu. Tätäkin laulettiin koulussa.
Muistan, että meille tuli kommunistiopettaja (vanhempani kertoivat asian minulle, vanhempani olivat siis oikeistolaisia) ja esitimme kevätjuhlassa jonkun neuvostoliittolaislaulun, ja vanhempani olivat pöyristyneitä :D
Kävin partiossa ja jotkut luokkakaverini kuuluivat pioneereihin. Kysyin vanhemmiltani, voisinko käydä pioneereissakin - vastaus oli jyrkkä ei, hehän ovat kommareita kaikki! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli yhtäkkiä selvä muistikuva mummosta, joka laittoi huulten väliin sokeripalan ja joi tämän jälkeen kahvia tassilta. Siis kaatoi kahvin lautaselle ja ryysti siitä. Onko kukaan muu nähnyt moista muinaisilmiötä :D
Ainakin Keski-Suomessa ryystettiin kahvia tassilta sokeripala suussa.
Samoin Etelä-Pohjanmaalla.
Muistatteko "Kivikasvot", taisi olla katsotuin ohjelma 70-luvulla.. Siinä niiden musiikkinumerot ja sitten "Ohukainen ja Paksukainen", joita esittivät Georg Dolivo ja Fredi. Sitten tuli vielä 1979 "Parempi myöhään", jossa oli Ritva Valkama ja Pentti Siimes, yksi parhaita viihdeohjelmia ikinä!
Ja "Onnen päivät" (Happy Days), taisi alkaa 1977 Suomessa pyörimään, oli Fonzie, Ritchie, Potsie, Ralph Malph ja Joanie..
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla oli vapautta leikkiä ja olla ulkona. Jos vanhemmiltani olisi kysytty, että tiedättekö missä lapsenne on, he olisivat vastanneet että tietenkin tiedetään. Ulkona. :)
Hienosti sanottu. :)
Vapaus ja vastuu omista tekemisistä oli muuten sisäistetty jo nuorena. :)
50-luku "tuli takaisin" n. 1978-81. Elvis kuoli 1977, ja telkkarissa näytettiin hänen elokuviaan. Kuunneltiin siis 50-luvun musiikkia ja uusia bändejä : Stray Cats, Matchbox, Crazy Cavan, Teddy and the Tigers.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- naisilla oli oikeasti vielä essut käytössä. Kotona saattoi nainen laittaa essun päälle mm. ruokaa laittaessaan, samoin pikkutytöillä oli essuja. Pojilla tai miehillä ei tietenkään
- Tarroja liimattiin ja ommeltiin rinkkoihin ja reppuihin myös autojen lisäksi, näytettiin missä on käyty
- koulussa syötiin perunamuusia, mätäpottuja (mustat sisukset) laihalla jauhelihakastikkeella, makaronimössöä, siskonmakkarakeittoa, kesäkeittoa, läskisoosia ja jänteistä lihaa perunalla, "salaatti" oli porkkanaraastetta puolukoilla ja appelsiinipalasilla ja kurpitsalla. Leipä oli näkkäriä ja jokainen sai ison voinapin/margariininapin (en muista kumpaa oli) sen päälle. Lisäksi maitoa. Vettä ei juonut kukaan. Ruoka oli hiilarimättöä
- venäläiset laulut olivat suosittuja tyyliin Miska soutaa joella, rannalle jäi Katjuska, ai ai ..jotain.. missä on nyt .. joku. Inhosin näitä. Samoin Viktor Klimenko ja karjalais-erkkiliikanen olivat suosittuja, kaikki venäläistyyliset karvaiset miehet ja karjalaisuus (yäk)
Sitten oli laulu, jossa laulettiin "Haija, haija, haijaa haijaa" ja pyörittiin käsikynkkää ringissä. Sekin oli joku venäläinen laulu. Tätäkin laulettiin koulussa.Muistan, että meille tuli kommunistiopettaja (vanhempani kertoivat asian minulle, vanhempani olivat siis oikeistolaisia) ja esitimme kevätjuhlassa jonkun neuvostoliittolaislaulun, ja vanhempani olivat pöyristyneitä :D
Kävin partiossa ja jotkut luokkakaverini kuuluivat pioneereihin. Kysyin vanhemmiltani, voisinko käydä pioneereissakin - vastaus oli jyrkkä ei, hehän ovat kommareita kaikki! :D
Miska soutaa joella
rannalle jäi Katjusa
ai ai Katinka
missä Miska, Petruska
Oliko tuo Miskan soutaminen eufemismi jollekin muulle soutamiselle, sitä ei lapsena ajatellut. Nyttemmin on tulleet maailman Miskat tutuiksi ja sitähän ne tekevät, soutavat aivan muualla kuin pitäisi.
Haija haija oli Kulkukauppias:
Raskasta laukkua kantaen
kulkukauppias vain taivaltaa
tie on pitkä ja kuoppainen
mutta aina kauppaa tehdä saa
haija haija..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten oli laulu, jossa laulettiin "Haija, haija, haijaa haijaa" ja pyörittiin käsikynkkää ringissä. Sekin oli joku venäläinen laulu. Tätäkin laulettiin koulussa.Muistan, että meille tuli kommunistiopettaja (vanhempani kertoivat asian minulle, vanhempani olivat siis oikeistolaisia) ja esitimme kevätjuhlassa jonkun neuvostoliittolaislaulun, ja vanhempani olivat pöyristyneitä :D
Miska soutaa joella
rannalle jäi Katjusa
ai ai Katinka
missä Miska, Petruska
Oliko tuo Miskan soutaminen eufemismi jollekin muulle soutamiselle, sitä ei lapsena ajatellut. Nyttemmin on tulleet maailman Miskat tutuiksi ja sitähän ne tekevät, soutavat aivan muualla kuin pitäisi.
Haija haija oli Kulkukauppias:
Raskasta laukkua kantaen
kulkukauppias vain taivaltaa
tie on pitkä ja kuoppainen
mutta aina kauppaa tehdä saa
haija haija..
En ymmärrä ollenkaan tuota Miska-hoilotusta. Näitä mietin jo lapsena: onko Miska mies? Koska minusta se on kissan nimi. No rannalle jäi Katjuska, oletettavasti nainen. Mikä hitto toi Katinka sitten on? Onko Katjuska Katinkan lempinimi? Ok, Miska on ehkä pelimiehiä ja dumppasi Katinkan, mutta vaihtoiko hän Katinkan siis toiseen mieheen eli Petruskaan? Koska Petruska on mielestäni miehen nimi. Vai onko se Miskan lempinimi? En ymmärrä ollenkaan, onko sanat kirjoitettu votkapäissään?
Ja joo, olin myös partiossa. Kommunistit olivat pioneereissa. Pikkupaikkakunnilla saattoi olla 2 seuraa samalle lajille, puoluekannan mukaan :D
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ollenkaan tuota Miska-hoilotusta. Näitä mietin jo lapsena: onko Miska mies? Koska minusta se on kissan nimi. No rannalle jäi Katjuska, oletettavasti nainen. Mikä hitto toi Katinka sitten on? Onko Katjuska Katinkan lempinimi? Ok, Miska on ehkä pelimiehiä ja dumppasi Katinkan, mutta vaihtoiko hän Katinkan siis toiseen mieheen eli Petruskaan? Koska Petruska on mielestäni miehen nimi. Vai onko se Miskan lempinimi? En ymmärrä ollenkaan, onko sanat kirjoitettu votkapäissään?
Miska on suomennos Mischa nimestä, joka puolestaan on hellittelymuoto nimestä Mikhail. Katjusa/Katinkan oikea nimi puolestaan on Ekaterina. Petruska on myös mies. Aikuinen herkästi tulkitsee laulun kolmiodraamaksi, jossa Katja lopulta jää kokonaan yksin. Ehkä kyseessä kuitenkin on vaan lapsen rallatus Miska-karhusta ja Petruska-nukkesta ilman sen syvällisempää merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miska on suomennos Mischa nimestä, joka puolestaan on hellittelymuoto nimestä Mikhail. Katjusa/Katinkan oikea nimi puolestaan on Ekaterina. Petruska on myös mies. Aikuinen herkästi tulkitsee laulun kolmiodraamaksi, jossa Katja lopulta jää kokonaan yksin. Ehkä kyseessä kuitenkin on vaan lapsen rallatus Miska-karhusta ja Petruska-nukkesta ilman sen syvällisempää merkitystä.
Aah, kiitos!!! Nyt, vuonna 2017, minä ymmärrän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta alussa joku mainitsi, että ilmeisesti jo 70-luvulla puhuttiin, että Länsi-Saksa on happosateiden takia huonossa kunnossa, metsät ovat kuolleet jne. Itse synnyin 70-l. ja meille opetettiin tuo asia 80-luvulla. Parikymmentä vuotta myöhemmin alettiin matkailla ja on autolla kuljettu paljon myös Saksassa. Missä ihmeessä ne kuolleet alueet olivat? Siis minun silmiini näyttää, että siellä on ihan terveitä puita. Olisiko se kaikki tuho voitu hoitaa noin lyhyessä ajassa pois silmistä?
Toki Saksassa oli metsätuhojakin ja aika surutta sitä luontoa saastutettiin. Mutta suuri osa oppikirjojen ja TV-ohjelmien selostuksista Länsi-Saksan saastuneisuudesta meni kapitalistista länttä kritisoineiden toimittajien piikkiin. Itä-Saksan tai Neuvostoliiton tuhoista ei puhuttu sanaakaan. Vihreällä liikkeelläkin on vankka vasemmisto- ja taistolaistausta. Tämän huomioonottaen ymmärtää mistä oli kyse.
Itse olin lomareissulla Saksassa ensimmäistä kertaa 1988 enkä nähnyt mitään kuolleita metsiä. Sen sijaan Munchenin seutu oli niin vehreää vaikka alueella asuu miljoonia ihmisiä.
Toimittajien ammattikunta on perinteisesti vasemmistoon kallellaan ja "ympäristöväki" muodostui näistä 1970-luvun vasemmiston hajaannuksen jälkeen sijaansa etsivistä toimijoista. Länsi nähtiin kaikessa pahana ja turmeltuneena. Ruotsissakin oli vasemmisto voimissaan mutta ilmapiiri ei ollut suomalaiseen tapaan ahdistava. Tampereen yliopisto on punainen ja sieltähän näitä sormella osoittelijoita putkahtelee. Nykyään Suomi on siirtynyt porvareiden hallintaan ja vihreys näkyy enemmän tekoina kuin poliittisena värinjulistuksena.
Tää on niin kiva ketju, että toivoisin sen pysyvän ja jatkuvan. Älkää siis sekoittako tänne politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin kiva ketju, että toivoisin sen pysyvän ja jatkuvan. Älkää siis sekoittako tänne politiikkaa.
Joo, nykyajan politiikan voi jättää pois. 70-luvulla se politiikka oli kyllä oikein marinoituna joka asiassa. Ruokakaupan valintakin oli poliittinen päätös. Muistaakseni K-kauppa oli oikealla?
Täystuho muistoissamme kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienvieret myrkytettiin vesakkomyrkyillä, DDT:tä vaan penkoille, niin jopa vesakot kukistui.
Ei päässyt silloin Taigapunkit pöristelemään joka pihanurmikolle.
DDT:t takaisin!
Täystuho-nimistä hyönteismyrkkyä oli meilläkin ikkunalla sellaisessa palje-rasiassa. Sitä välillä pöllyttelin ikkunaan minäkin, kärpäsiä kun maalla riitti. Äiti otti kärpäsiä kiinni ja rusensi ne kuoliaaksi sormillaan. Minäkin opin sen kiinniottamisen, mutta laskin ne aina pihalle. Tuskin olin sentään NIIN eläinrakas, mutta en halunnut sitä kärpäsmönjää käsiini. Äiti joskus kutsui kärpäsiä lintusiksi :) Sillä oli outo huumorintaju.
Vanhempi työtoveri otti aina käsiin hyönteisiä, teki huonoa, kun hän muutenkin puhui aina kaikista inhottavista asioista, silti oli fiksu omasta mielestään. Joitakin töitä alettiin tehdä istuen, siitäkin hän näki vaivaa : niin tytöt heti haluavat päästä istumaan, raskasta tuo korostaminen kuinka hyvä tuuri teillä kävi kun tänne pääsitte, isännöinti ei loppunut edes eläkkeellä.
Videoita 70-luvulta:
Koronan Jengi:
Poliisin matkassa 1976:
Väiskin lihatiski mainos:
Vierailija kirjoitti:
Videoita 70-luvulta:
Koronan Jengi:
Poliisin matkassa 1976:
Väiskin lihatiski mainos:
Näistä metsätiejutuista tuli mieleen, joku terve järki, tarkoitan että useimmat heistä olivat kilttejä, melkein ujoja, eivät mitään huligaaneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta alussa joku mainitsi, että ilmeisesti jo 70-luvulla puhuttiin, että Länsi-Saksa on happosateiden takia huonossa kunnossa, metsät ovat kuolleet jne. Itse synnyin 70-l. ja meille opetettiin tuo asia 80-luvulla. Parikymmentä vuotta myöhemmin alettiin matkailla ja on autolla kuljettu paljon myös Saksassa. Missä ihmeessä ne kuolleet alueet olivat? Siis minun silmiini näyttää, että siellä on ihan terveitä puita. Olisiko se kaikki tuho voitu hoitaa noin lyhyessä ajassa pois silmistä?
Toki Saksassa oli metsätuhojakin ja aika surutta sitä luontoa saastutettiin. Mutta suuri osa oppikirjojen ja TV-ohjelmien selostuksista Länsi-Saksan saastuneisuudesta meni kapitalistista länttä kritisoineiden toimittajien piikkiin. Itä-Saksan tai Neuvostoliiton tuhoista ei puhuttu sanaakaan. Vihreällä liikkeelläkin on vankka vasemmisto- ja taistolaistausta. Tämän huomioonottaen ymmärtää mistä oli kyse.
Itse olin lomareissulla Saksassa ensimmäistä kertaa 1988 enkä nähnyt mitään kuolleita metsiä. Sen sijaan Munchenin seutu oli niin vehreää vaikka alueella asuu miljoonia ihmisiä.
Ehkä sitten näin. Ollaan tosiaan kuljettu ympäri Saksaa ja esim. siellä Schwarzwaldissa oli minusta komeat, isot metsät. Siis eihän sellainen voi syntyä kutakuinkin uusiksi parissa kymmenessä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, nykyajan politiikan voi jättää pois. 70-luvulla se politiikka oli kyllä oikein marinoituna joka asiassa. Ruokakaupan valintakin oli poliittinen päätös. Muistaakseni K-kauppa oli oikealla?
Heh. Duunarikodissani (vahvat sukujuuret maalla) käytiin aina S-ryhmän kaupassa. Anoppini, joka oli ammatiltaan opettaja eli "ylempää kastia" on aina suosinut K-kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lapsena puoli metriä korkea Miska-karhu. Sillä oli vyö olympiarenkaitten mukaisissa väreissä ja vyönsoljen kohdalla oli olympiarenkaat. Omistin myös maatuskan. Isoisä opetti sanomaan ruki vei. Vielä 80-luvulla tv:stä tuli venäjän kieliopetusta. Ohjelman päähenkilö oli viiksekäs Heikki Kinnunen.
Kyllä, minäkin kävin maatalosta hakemassa maitoa. Meillä juotiin niin paljon, että joka päivä sen olisko ollut kaksi litraa vai kolme - kävin hakemassa. Ooteltiin kun emäntä tuli lypsyltä ja juteltiin mummojen kanssa.
Juon joskus kahvia sokeripalan läpi, en tosin tassilta eli lautaselta vaan mukista.
Kotini ja perheeni oli varmaan kylän köyhimmästä päästä. Kaverini isä oli kapiainen, eli ylempänä hierarkiassa kuin minun vanhempani, raksaduunarit. Heillä olikin matala omatkotitalo ja kaverillani pikkuinen koppero omana huoneenaan. Hänellä oli kolme villiä veljeä ja muistan, miten lapset eivät saaneet mennä ollenkaan olohuoneeseen ennenkuin olivat käyneet pesulla. Sauna oli paljon hienompi kuin meillä ja tietenkin vesijohto. Heillä myös vanhemmat polttivat sisällä, tosin en muista polttivatko siellä olohuoneessakin.
Ne, jotka eivät joko halunneet edes pyrkiä tai eivät päässeet - oli oikein pääsykokeet - oppikouluun (jotkut pyrkivät useamman kerran tai sitten miettivät kai muuten, että menivät vasta yläluokilta (5-6), kun normaalisti pyrittiin 4. luokalta, jos muistan oikein) muut siis vähän niinkuin "rupusakki" meni sitten kansalaiskouluun kansakoulun 6. luokan jälkeen. Itse en halunnut, vaikka sekä kansakoulun että kansalaiskoulun opettaja patisti minua ja kaveriani. Vanhemmat antoivat tehdä kuten halusin; varmaan miettivät sitäkin, että pääsee nopeammin kakara töihin eikä tarvi elättää kauaa kotona.
Hajurako oli selvä; haukuimme oppikoululaisia oppimuniksi. Mistä lienee tuokin sana kotoisin? Minun kohdallani ollaan tosin vielä 60-luvun lopussa tässä. Mutta peruskoulu tuli ainakin minun kotiseudulleni aika myöhään. Siskonikaan ei tainnut käydä sitä, hän syntyi v. 1962. Hassua, juuri oli entinen kansalaiskoulun opettaja MP uutisissa. Jutti koski identiteettivarkauksia. Ihan skarppi mies vielä . Ei ollut siis juuri minun openi,taisi opettaa jotain poikien puutöitä tai maatalouslinjalaisia. Kansalaiskoulussa oli eri linjoja: minun valittavinani olivat kotitalouslinja - EI, käsityölinja - EIII ja sitten se oikea eli liikelinja. Siitä monet sitten menivät kauppakouluun. Sillä linjalla oli poikiakin, noilla muilla ei. Ainakaan meidän koulussa siihen aikaan. Pojille oli myös maatalouslinja ja taisi olla puutyölinja se toinen. Maatalojen pojille valinta oli helppo.
Tuo energiakriisi on minulta jäänyt jotenkin huomaamatta. Mutta sähkölakko ei, asuin silloin jo avoliitossa ja poissa kotoa. Luin netistä juuri, että ne sähköt saattoivat katketa ihan koska vaan. Oli sellainen muistikuva, että ne katkesi samoihin aikoihin aina. Ei siitäkään mitään kriisiä syntynyt, paitsi idiootin exän takia, joka ääliökännissä syytti minua, siis siitä kun ei ollut sähköjä...Kun kuuluin myös ammattiliittoon, tosin ihan toiseen kuin lakkoilevat. En ole ikinä päässyt tai joutunut lakkoilemaan. Kiltit tytöt jne. jne.