Kassalla mun edellä oli isä n.4-5 vuotiaan lapsen kanssa ja ruokaostoksista päätellen oli isäviikonloppu tulossa
Ostoksina ei nimittäin ollu mitään muuta kuin:
-2pkt valmislihapullia ja
- 1 iso pussi ranskanperunoita.
Ei mitään muuta.
Kiinnitti vaan huomiota, kun itsellänikin on lapsi ja kyllä mekin samalla tavalla joskus viikonloppuisin syödään, että päästään vähän helpommalla välillä. Mutta......se vaan kiinnitti huomion, että ostoksissa ei ollut yhtään vihannesta tai lehtivihreää, ei missään muodossa.
Itse olisin napannut mukaan myös vaikka jonkun uunivihannesjuurespussin niin olisi saanut samalla vähän terveellisempääkin siihen mukaan. Ja ilman ylimääräistä vaivaa.
Ei siinä mitään, kuten sanoinkin, niin meilläkin välillä viikonloppuisin syödään helpommin. Mun mies tekee myös aina noin, että kun on hänen ruuanlaittovuoro, niin sitten käy hakemassa jonkun perhepizzan pizzeriasta. Mä sitten yritän pilkkoa lautasen reunalle edes vähän kurkkua ja tomaattia ettei ihan pelkäksi hiilarihötöiksi mene.
Onko se miten yleistä, että äidit ajattelevat lasten ruokailussa enemmän sitä kasvisvihannespuolta kuin isät?
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Raato kirjoitti:
Et sinä voi tietää onko isäviikonloppu vai ei. Voi olla perjantai-illan (epäterveellinen) ateria perheenkin kesken. Eikä tuo joka tapauksesessa riittäisi koko viikonlopulle vaikka olisivat kahdestaankin. Etkä sinä voi vetää johtopäätöksiä äideistä ja isistä tuon perusteella.
Terveisin
Isä
Tähän kommentoisin vielä sen verran, että mun mies ainakin kun käy kaupassa niin hän ostaa aina vaan sen hetken tarpeen ostokset. Ei osaa tehdä ostoksia pidemmällä tähtäimellä. Meilläkin mies saattaa käydä kaupassa, ostaa vaan yhden leipäpaketin ja maitopurkin.
Mä taas kun käyn kaupassa mietin, että mitä kaikkea nyt kannattaisi täältä kaupasta ottaa mukaan, ettei heti huomenna tarvitsisi tulla uudestaan kauppaan. Tulee ostettua kerralla isommat kassit. Ap
Sinultako ei koskaan ikinä unohdu mitään, niin että pitäisi erikseen käydä hakemassa jotain?
Lapsuudessani isä teki meillä aina kaikki ruuat. Äitini ei koskaan osallistunut. Nykyään mieheni lapset valittavat, että heidän äitinsä ei tee koskaan ruokaa, vaan joutuvat itse katsomaan, jos jääkaapista jotain löytyy. Ei kannata turhaan kiehua huonoista iseistä, jos ei asian oikeaa laitaa tiedä.
Parasta oli viikonloppuiskän luona käynti penskana, kun sai kaikkee mitä äitin luona ei! Eli ranskalaisia, wingsejä, nachoja, limukkaa, karkkia..<3 :)
Mietin aina näitä kauppakyttääjien aloituksia ihmetellen: miten kukaan voi ajatella, että se kassahihnan sisältö määrittelee päivän / viikonlopun ateriakokonaisuudet? Onko näillä ihmettelijöillä aina kaapit ja pakastin tyhjänä ja kerralla ostetaan kaikki se, mitä lähipäivien aikana syödään?
Meillä on kaapeissa aina hedelmiä ja vihanneksia, pakastimessa pakastevihanneksia. Saatan piipahtaa kaupassa ostamassa yksi tai kaksi juttua, jos olen ne aiemmin unohtanut tai jos saan inspiraation jostain tietystä ruuasta. Eilen kävin kaupassa ja ostin aurajuustoa, kuohukermaa ja kalkkunaa. Muut kastikkeeseen tulevat ainesosat + aterian lisukkeet löytyvät njo kotoa. Onko siellä kassajonossa nyt joku av-mamma miettinyt ja murehtinut päänsä puhki, että tuossa perheessä syödään vain kermaa ja aurajuustoa lihan kanssa, missä vihannekset?
Tai kun viime perjantaina töistä tullessa nappasin kaupasta nakkipaketin, koska halusimme laittaa lauantaina koko perheen voimin brunssia ja muut tarvikkeet olivat jo kotona. Menettikö nyt joku av-mamma yöunensa kun ajatteli, että meidän perheessä syödään pelkkiä nakkeja?
Entä jos se ap:n näkemä mies oli saanut vaimoltaan / kumppaniltaan viestin "Unohdin ostaa ne nakit ja ranskalaiset, kävisitkö hakemassa?" - tai mitä jos mies oli viikonloppuisä ja syö lapsensa kanssa perjantai-illan kunniaksi nakkeja ja ranskalaisia? Entä sitten? Vaikka hänellä olisi jääkaapissa vain valo, niin entä sitten?
435243532453245 kirjoitti:
Kävikö mielessä, että muut ostokset on jo saatettu tehdä aiemmin? Yleisesti ottaen termistä "isäviikonloppu" huokuu aika katkera vaikutelma.
Olet käyttänyt aikaa ja energiaa luodaksesi mielikuvan, jossa ei ole muita vaihtoehtoja kuin se, että isät ovat asiassa X huonompia ja...niin, mitä edes saavutat tällä? Miksi tällaisesta pitää tehdä ongelma? Miksi pitää levittää pahaa mieltä?
Ymmärrätkö mitä kävisi, jos miehet muistuttaisivat foorumeilla ihmisiä siitä miten nainen "äitiajeli" autolla lapsi kyydissä? Tai miten "äitiopiskeltiin" matikkaa ja kokeesta tuli hylätty? Tai miten liikunnassa "äitiurheiltiin" ja ihmeteltiin kun hävittiin? Nämä ovat täysin keksittyjä asioita, eivätkä edes liity äitiyteen, kuten sinun esimerkkisi ei liity myöskään isyyteen, mutta tällaisilla voi aina aiheuttaa pahaa mieltä tahallisesti. Paino sanalla TAHALLISESTI.
Tässä sulle tuore tutkimus siitä, missä nuoret äidit voivat olla huonompia ja riskialttiimpia kuin isät. Nimittäin lasta kuljettavana kuskina. Eipä ollu kaukaa haettu tuo sun "äiti ajeli lapsi kyydissä"- toteamuksesi.
On typerä aloitus ja voi vaan ihmetellä kapea-alaista suhtautumista elämään, kun toisten asiat kiinnostaa. Hienoa, kun itse tiedostat hyvät ravintosuositukset ja elät niitten mukaan. Mieti, että joillekin sopii toisenlainen tyyli kuin sinulle.
Miksi oletetaan, että olisi kyse isäviikonlopusta? Minusta kuulostaa pikemminkin kiireiseltä perheillalta.
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista päätellen monilla osui arkaan paikkaan tämä aloitus.
Voi hyvää päivää! Kun sata ihmistä kommentoi typerää ja yksisilmäistä avausta, se ei kerro mustään muusta kuin siitä, että avaus on typerä ja yksisilmäinen.
Nämä on toisten ostosten kauhistelut ja älyttömien johtopäätösten tekeminen niiden perusteella ovat aina yhtä typeriä. Ap ei voi mistään tietää, mitä kenenkin ruokapöydässä syödään, jollei itse istu siellä pöydässä. Mieleen tulee heti vaikka kuinka monta mahdollista selitystä kyseiseen ostoskoriin, vaikka en edes ole kiinnostunut toisten ihmisten ostoksista. Esim. tämä isä on voinut olla viemässä noita sairastuneelle veljelleen, joka ei itse ole päässyt kauppaan. Tai isä on voinut tehdä aiemmin ruokaostokset vihanneksineen ja nyt haki vain jotain nopeasti valmistettavaa, jonka oli unohtanut aiemmin. Tai ihan mitä tahansa. Jos joku ostaa vain vessapaperia, niin ilmeisesti ap:n johtopäätös on, että ei syödä ruokaa ollenkaan. Meillä esim. haetaan kaikki vihannekset ja hedelmät Lidlistä, koska siellä on alueemme tuoreimmat ja hyvälaatuisimmat vihannekset. Ja sitten lähes kaikki muu ostetaan Prismasta, tietyt Pirkka-tuotteet taas haetaan K-kaupasta. Että tehkää nyt sitten Prisman ostoskärrystämme se kauhistuttava johtopäätös että tuo perhe ei syö mitään hevi-osastolta :DDD Mulle on ihan sama mitä muut ajattelee meidän ostoksistamme, mutta ärsyttää näiden ostoskauhistelualoitusten vähä-älyisyys. Jos te teette viikon ruokaostokset kaikki samalla kertaa yhdestä kaupasta, niin koettakaa silti tajuta että kaikki eivät toimi noin.
Itselle taas tulee mieleen tämä asia: Kuka sanoi että mies oli lapsen isä? Itse olen 30v mies, lastentarhanopettaja ja hoidan silloin tällöin siskoni ja veljeni poikia, 9v ja 10v. Kauppaan kun mennään, mennään yleensä periaatteella: "Noniin pojat, mitäs syödään tänään?" Saavat sitten suht vapaasti päättää mitä syödään kun en kerran joka päivä niille kokkaile, saakoot sitten huijata pöljää setää ihan kunnolla. Viimeksi halusivat jotain epämääräisiä kananugetteja, ranskalaisia sekä pienet karkkipussit. Tietty lautaselle eksyi mystisesti myös kurkkua ja tomaattia vaikka sitä ei tilattu. Ja mitäs sitten tehdään kun ollaan syöty? Otetaan hetken aikaa ruokalepoa jonka jälkeen mennään koirien kanssa ulos vaeltamaan ja ollaan siellä liikkumassa ja riehumassa oma aikansa. Jos kauppakyttääjä katseli ostoksia, varsinkin alusta loppuun, olisin täysin toivoton tapaus. Jos himoliikkuja joka suunnistaa metsässä katseli menoa, olisin paras ikinä koska vielä parinkin tunnin jälkeen oltiin koirien kanssa leikkimässä.
Mutta, koska olen lastentarhanopettaja, voin myös sanoa että ei me miehet aina olla kovinkaan fiksuja lasten kanssa. Tämä todettu monen monta kertaa työn parissa perheitä seuraten. Ei ole tuulesta temmattu idea että miehet jää miettimän että kumpi olisi terveellisempää, mennä mäkkäriin vai mennä pizzalle. Mutta ei kannata kaikkia tuomita, kyllä niitä fiksuja miehiä/isiä löytyy vaikka kuinka paljon.
Vielä voisin lisää että itsekin tekee välillä ihan älyttömiä asioita poikein kanssa. Toinen pojista halusi kerran tuhota oluttölkkejä autotallissa kun korjattiin prätkää. Käsistä löytyi vasaraa, lekaa, ties mitä millä tökkiä, painoja mitä pudottaa päälle, ruuvipenkkiä, rautasahaa sekä loppujen lopuksi kaasukäyttöinen puhalluslamppu. Joko minä, pojan isä taikka pojan vaari kokoajan seuraamassa hommaa ja hanskat sekä silmäsuojat päällä kaikilla. Mutta auta armias jos ulkopuolinen olisi tämän nähnyt. Pojat ovat aina poikia, siitä ei pääse mihinkään.
Meillä mies kävi eilen kaupassa, toi ihan kunnon ruokaa ja niitä kasviksiakin. Tänään mä ajattelin hakea elokuvailtaa varten mässyjä. Mitähän siihen tuumaa kyyläävä av-mamma :) Kauhistelee kun äidin kärryissä on karkkia ja sipsiä. Ei sitä kunnon ruokaa eikä yhtään kasvista. Voi kauheeta! Pitäiskö jonkun nyt ajatella lapsia!
Ehkä edessä olikin äitiviikonloppu, ja isä saattoi syödä mättöä yksinään koko viikonlopun.
kiitos kun jaoit tänne tuon huomiosi. Kyllä Vauva-palstalta löytyy kaikki viisaus...SUOMI NOUSUUN PRKL!
Meillä äitiviikonloppu menossa, ruokin juuri 4v:n ja 1v:n hesen kananugeteilla ja purkkiruualla. Ruokavalio on kokonaisuus jossa yksittäinen ateria ei juuri heilauta suuntaan tai toiseen. Hyvää viikonloppua kaikille!
No hohhoijaa, viimeksi ostin melkein samat eli ranskalaisia ja lihapullia ja lopputuloksena oli lihapullakastike (jossa itsetehdyssä ruskeassa kastikkeessa porkkanaa, selleriä, sipulia, tomaattimurskaa ja mausteena mm. basilikaa, suolaa, mustapippuria). Lisänä ne ranskalaiset ja salaattia + tomaattia + maitoa juomaksi.
Tarinan opetus on se, että aina kaikkea ei tarvitse ostaa kaupasta.