Kassalla mun edellä oli isä n.4-5 vuotiaan lapsen kanssa ja ruokaostoksista päätellen oli isäviikonloppu tulossa
Ostoksina ei nimittäin ollu mitään muuta kuin:
-2pkt valmislihapullia ja
- 1 iso pussi ranskanperunoita.
Ei mitään muuta.
Kiinnitti vaan huomiota, kun itsellänikin on lapsi ja kyllä mekin samalla tavalla joskus viikonloppuisin syödään, että päästään vähän helpommalla välillä. Mutta......se vaan kiinnitti huomion, että ostoksissa ei ollut yhtään vihannesta tai lehtivihreää, ei missään muodossa.
Itse olisin napannut mukaan myös vaikka jonkun uunivihannesjuurespussin niin olisi saanut samalla vähän terveellisempääkin siihen mukaan. Ja ilman ylimääräistä vaivaa.
Ei siinä mitään, kuten sanoinkin, niin meilläkin välillä viikonloppuisin syödään helpommin. Mun mies tekee myös aina noin, että kun on hänen ruuanlaittovuoro, niin sitten käy hakemassa jonkun perhepizzan pizzeriasta. Mä sitten yritän pilkkoa lautasen reunalle edes vähän kurkkua ja tomaattia ettei ihan pelkäksi hiilarihötöiksi mene.
Onko se miten yleistä, että äidit ajattelevat lasten ruokailussa enemmän sitä kasvisvihannespuolta kuin isät?
Kommentit (155)
Ostin juuri pullon etikkaa ja pussin pastaa. Aika harvinaisen kurja ja ravinneköyhä viikonloppu tulossa siis, ei edes vihanneksia. Vai olisko kuitenkin niin, että kaupassa voi käydä vaikka kotoakin löytyy ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noista ostoksista voi päätellä mitään muuta kuin, että joku syö ranskiksia ja lihapullia.
No: isä ja pieni lapsi, ei äitiä mailla halmeilla, viikonloppu tulossa, ei vihanneksia. Esimerkiksi.
Siis isäkö ei voi käydä lapsen kanssa kaupassa ellei ole eronnut? Mistä tiedät, ettei se äiti ollut vaikka kotona esim. vauvan kanssa tai töissä? Mihin perustat tämän, että lapsen vanhemmat on eronneet?
Lehtivihreää voi olla edellisinä päivinä ostettuna. Joskus tulee vaan ekstempore mieleen tuommoiset ja kipasen vaan ne hakemassa.
Eipä tullut mieleenkään, että pitäisi joka kerta lautasmallin mukaan tehdä ostokset, että kyylät on tyytyväisiä.
Tänään ostin 8 kaljaa, 4 siideriä, 2 litraa maitoa. Kävin vielä lapsen kanssa kaupassa ja hän osti omalla rahallaan itselleen ripset ja karkkia. On siinä joku taas ihmetellyt tämän juopon viikonloppua, kun lapsi ei saa ruokaa ollenkaan. Silti syödään kohta kirjolohikiusausta, salaattia, parsakaalta ja raejuustoa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi mukana ja ostin vaan vissyn. Mitäs nyt ap ajattelet?
Kossu tietty alkosta... Eikö lapselle mitään...?
Vierailija kirjoitti:
olen ysittänyt jo pitkään saada lapset syömään vihanneksia tarjoamalla niitä joka aterialla. Teen salaatteja, uunikasviksia, pilkon valmiiksi kasviksi että voisi laittaa leivälle.
Lapset jättävät syömättä. Niinkun ovat jättäneet jo vuosia. Tein muutama viikko sitten päätöksen että en viitsi enää vaivautua, syököön sitten vain mössöjä-. Rahanhukkaa ostaa ja tehdä kasviksia ja sitten heittää niitä biojätteeseen kulhokaupalla.
Ei meilläkään syödä vihanneksia. Olen ainut joka syö, tytär joskus niin en jaksa enää vaivautua.
Meillä mies ostaanvihannekset, juurekset ja hedelmät. En vaan ole tottunut niitä koskaan syömään. Lapsena syötiin perunoita ja sipulisoosia kotona.
Mutta pojasta on polvi parantunut! Pojan perheessä syödään terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi mukana ja ostin vaan vissyn. Mitäs nyt ap ajattelet?
Kossu tietty alkosta... Eikö lapselle mitään...?
Se vissy tuli krapulaan
Kävin lastenlasten 2v ja 4v kanssa ostoksilla viime perjantaina. He asuu maaseudulla ja ohjelmanumero sinänsä oli, että kauppaan lähdetään kävellen ja se on nurkan takana.
Ostettiin kaksi pillimehua saunajuomisiksi. En huomannut katsoa oliko takanani joku miettimässä, että viikonloppuäiti siinä pitää lapsia nälässä.
Mäkin saatan joskus ostaa kaupasta vaikka pelkästään pizzaa tai vastaavaa enkä yhtään vihanneksia. Silloin olen tehnyt varsinaiset ostokset joskus aiemmin ja vihanneksia on edelleen kaapissa.
Meillä mies hoitaa ruokaostokset, koska ehtii käydä kaupassa ruuhkattomaan aikaan. Minä käyn vain satunnaisesti. Tänään korissa oli kaksi pehmolelua ja karkkia.
Mitä päätelmiä teet siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostoksina ei nimittäin ollu mitään muuta kuin:
-2pkt valmislihapullia ja
- 1 iso pussi ranskanperunoita.Ei mitään muuta.
Kiinnitti vaan huomiota, kun itsellänikin on lapsi ja kyllä mekin samalla tavalla joskus viikonloppuisin syödään, että päästään vähän helpommalla välillä. Mutta......se vaan kiinnitti huomion, että ostoksissa ei ollut yhtään vihannesta tai lehtivihreää, ei missään muodossa.
Itse olisin napannut mukaan myös vaikka jonkun uunivihannesjuurespussin niin olisi saanut samalla vähän terveellisempääkin siihen mukaan. Ja ilman ylimääräistä vaivaa.
Ei siinä mitään, kuten sanoinkin, niin meilläkin välillä viikonloppuisin syödään helpommin. Mun mies tekee myös aina noin, että kun on hänen ruuanlaittovuoro, niin sitten käy hakemassa jonkun perhepizzan pizzeriasta. Mä sitten yritän pilkkoa lautasen reunalle edes vähän kurkkua ja tomaattia ettei ihan pelkäksi hiilarihötöiksi mene.
Onko se miten yleistä, että äidit ajattelevat lasten ruokailussa enemmän sitä kasvisvihannespuolta kuin isät?
Mä en jaksa ymmärtää näitä ihmisiä, jotka kyylää toisten ostoksia. No okei, eihän siinä kassalla silmät kiinni voi olla, että väkisinkin joskus huomaa mitä toinen ostaa, mutta olenko mä sitten jotenkin outo, kun mua ei oikeesti kiinnosta... Vaikka näkisinkin mitä se toinen heittelee siihen hihnalle, niin mä en katso niitä niin ajatuksella, että osaisin referoida niistä jollekin palstalle. Mulle on aivan yks pskan hailee, mitä joku viikonloppuisä lapsilleen syöttää, tai mitä muut ihmiset napaansa tunkee.
Olen kyllä joskus huomannut, että näitä kyyliä tosiaan on, se ei ole urbaanilegendaa. Itse kun olen läski, niin varmaan moni katsoo mun ostokseni, että "onkohan läskillä taas herkkupäivä tulossa". Viikko sitten viikonloppuostoksilla huomasin viimeksi tällaisen kyylän, joka tuijotti mua ja mun ostoksia. Sitä varmaan kauhistutti, kun pakkasin kasseihin ukon ja mun herkut, ukon kaljat, kasviksia, lihaa, raejuustoa, ym. Kyylä käänsi äkkiä katseensa pois kun satuin nostamaan pääni ja katsomaan häneen päin. Näin oikein miten sen aivot raksutti että syökö läskitkin salaattia...
Minä kyllä katson usein, mutta lähinnä sillä silmällä että mitähän niistä aineksista kokataan. Olen kyllä muutenkin utelias ruuan suhteen, kokeilen uusia reseptejä ja aineita. Mutta ei tulisi mieleenkään, että siinä kassahihnalla on kaikki mitä perheessä lähipäivinä syödään.
Ostin tänään kaupasta savulohikolmioleivän, suklaalla päällystetyn rahkapatukan, banaanin ja pienen pussin saksanpähkinöitä. Aivan varmasti ap olisi osannut näistä ostoksista päätellä, että olen lähdössä hakemaan teiniä 140km päästä ja vien hänelle syötävää, koska hän on yo-kokeen jälkeen nälkäinen ja meillä ei ole aikaa pysähtyä matkalla syömään, koska on kiire saada ajettua vene Helsinkiin ennen auringonlaskua.
Kyllä minä saatan käydä kaupasta hakemassa vain 1-2 juttua. Kotona voi olla jo jääkaappi täynnä muuta tarpeellista.
Kun tekee ruokaa joka päivä, ei joka lajia tarvitse ostaa kerralla. Tällä kertaa oli lihapullat loppu. t. yh-isä
Niinhän se valitettavasti on vielä nykyäänkin. Isät ovat määkimässä vanhemman täysiä oikeuksia itselleen mutta velvollisuudet kuten lapsen ruokkiminen asiallisesti ovat useimmilta täysin hukassa. Siksi en kannatakaan ns. tasa-arvovanhemmuutta. Ihmisten kanssa työskennellessä näkee liikaa totuutta siitä, miten isät kohtelevat lapsiaan silloin, kun vaimo ei ole vahtimassa.
Kommenteista päätellen monilla osui arkaan paikkaan tämä aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noista ostoksista voi päätellä mitään muuta kuin, että joku syö ranskiksia ja lihapullia.
No: isä ja pieni lapsi, ei äitiä mailla halmeilla, viikonloppu tulossa, ei vihanneksia. Esimerkiksi.
Meillä mies ja lapsi käyvät välillä myös kahdestaan kaupassa 😂
Ostavat joko koko kärryllisen ruokaa useammaksi päiväksi tai sitten jotain täydennystä, kun unohtui edellisellä kerralla ostaa.
Ei äitiä nyt ihan joka paikkaan 24/7 tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se valitettavasti on vielä nykyäänkin. Isät ovat määkimässä vanhemman täysiä oikeuksia itselleen mutta velvollisuudet kuten lapsen ruokkiminen asiallisesti ovat useimmilta täysin hukassa. Siksi en kannatakaan ns. tasa-arvovanhemmuutta. Ihmisten kanssa työskennellessä näkee liikaa totuutta siitä, miten isät kohtelevat lapsiaan silloin, kun vaimo ei ole vahtimassa.
Kommenteista päätellen monilla osui arkaan paikkaan tämä aloitus.
Äitejäkin on ihan joka lähtöön. Valitettavasti.
Voi kamala. Mun mies osti äsken kaupasta limsaa, patonkia ja jotain karkkia. Sehän tarkoittaa, että meillä ei sitten viikonloppuna syödä mitään muuta. Eiku..