A-Teeman läski-ilta!
Kommentit (718)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavaa naista haukutaan 3 kertaa päivässä läskiksi.
Lihava mies on sitä mieltä ettei hänelle koskaan huomauteltu lihavuudesta.
Tasa-arvoinen Suomi?
Oon sitä mieltä että miehiltä menee helpommin ohi tollanen tai se saatetaan kuitata huumorilla. Naiset on lapsesta asti opetettu miettimään ulkonäköään.
Paskapuhetta.olen ollut aiemmin laiha, nyttemmin ylipainoinen.
Äitini ja isoäitini kommentteja:
- syöt aivan liikaa, tuota vauhtia olet kohta 100kg.
- olit ennen nätti ja hoikka
- etkö käy lenkillä
-sinulla on liikaa ruokaa kotona
Ei kukaan mies halua noin lihavaa tyttöystävää
- esim synttäreillä ensimmäisenä kommenttina oletpa lihonut
Revi näistä huumoria. Ehkä mies jopa ohittaisi moiset?
Lihavia demonisoidaan. Aha. Läski on rumaa ja epäterveellistä. Ei sitä muuta mikään hoikentava peili miksikään. Syökää vähemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt sitä, että lihavia pitäisi yhteiskunnassamme silittää myötäkarvaan, mutta laihoille ja alipainoisille voi puhua vartalostaan ja painostaan suoraan. Miksi ihmeessä?
Mistä tämä kaksinaismoraali oikein johtuu?
Sairas kuvio.Tämä. Olen monta kertaa seissyt vieressä, kun ylipainoinen naisihminen on julistanut miten naisella pitää olla kurveja ja miten lautaa saa k-raudasta, muiden myhäillessä kannustavasti. Millaisenhan vastaanoton minä, hoikahko ihminen, olisin saanut jos olisin samassa seurassa tokaissut että miten liiat kurvit kuuluvat autoradoille ja miten on miehistäkn kiva kun kädet ylettävät halaamaan.
Kiitos tästä kokemuksesta. Samanlaisia on minullakin.
Ja huvittavinta on, että ne laihuuden ääneen kammoksuvat ovat useimmiten itse tosi lihavia ja yliapainoisia.
"Eihän susta näy enää kuin korvat puun takaa", "oletpa laihtunut surkean näköiseksi", "kyllä naisessa pitää olla muotoja ja jotakin mitä puristaa", "sustahan saa tikkuja", "ihme kun et kaadu tuulen mukana", "sä oot pelkkää luuta ja nahkaa"...Samat kommentit aina uudelleen ja uudelleen. Vuodesta toiseen. Minkä minä sille voin, että kärsin imeytymishäiriöistä? He eivät selvästikään samoista ongelmista kärsi.
Ja sitten nämä lihavat uhriutuvat julkisuudessa ja aloittavat vaakakapinoita sun muita läskiyden normalisointiin tarkoitettuja kampanjoita. Loukkaavaa.Vaakakapinat sun muut eivät ole mitään "läskiyden normalisointikampanjoita", vaan ajavat kehorauhaa - tästä siis hyödyt myös sinä, että saisit olla ja elää rauhassa ilman, että ihmiset kokevat oikeudekseen arvostella ulkonäköäsi ja painoasi.
Mahtavaa - siis vaakakapinaan voi liittyä esim. anorektikot tai luonnostaan laihat ja littanat? Miksi heitä ei sitten näy ohjelmissa mukana?
Kyllä voi. Vaakakapina ajaa kehorauhaa kaikille kehon kokoon katsomatta. Keskusteluohjelmiin osallistujista en ota kantaa, kun aiheesta ei kovin monta keskustelua ole, ja Vaakakapina itsessään on vielä aika tuore liike. Jos haluat myös muiden kuin ylipainoisten näkemyksiä aiheeseen, voit varmasti lähettää Ylelle palautetta.
Tuo Vaakakapina on minullekin jäänyt vähän epäselväksi. "Minä ainakin vedän ylipainoisena bikinit päälle!" No vedä, jos ne mielestäsi itsellesi sopivat. Ketään ei varmaan ihan hirveästi kiinnosta asia suuntaan tai toiseen. Onko se enemmänkin itsensä motivointia kuin muille paasaamista? Miten moni nyt oikeasti menee rannalla sanomaan jollekulle, ettei sulla saa olla bikineitä päällä, kun oot läski? Vai harmittaako vain se, että mainoksissa bikinit pääsääntöisesti eivät ole lihavien päällä?
Välillä Vaakakapinassa on myös ihan normaalipainoisia tohottamassa jotain ylipainosävyisiä kommentteja itsestään.
Onhan muuten Vaakakapinassa vähän lihavuuden normalisoimistakin mukana. Mottohan kuuluu siten, että "lopeta laihdutus, aloita elämä!".
Olen ja olen aina ollut normaalipainoinen ja musta vaakakapinan pointti on hyvä. Tiedän itsekin ihmisiä, jotka ovat laihduttaneet 20 vuotta ilman kummosia lopullisia tuloksia. Että c'mon, lopeta se laihduttaminen ja ala elää. Koko elämä menee hukkaan jos pyörii vaan sen painon ja laihduttamisen ympärillä eikä se laihdutus vaan onnistu. Koko ajan yrittää ja epäonnistuu. Tosi masentava elämä ja pitää ottaa huomioon että me kaikki saatetaan kuolla vaikka huomenna. Hukattua aikaa.
Ehkä sit joskus myöhemmin, kun on ensin lopettanut ton epäonnistumiseen tuomitun jojoilun ja löytänyt elämästä sen ilon niin laihtuminenkin saattaa tulla kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun mittani olivat noin 73kg/175cm ja kolesteroli lievästi kohollaan. Terveydenhoitaja kehotti laihduttamaan.
Ihan oikein! Tuossa tilanteessa jossa kolesteroli on jo kohoamassa, kannattaa vielä toimia ennen kuin on liian myöhäistä!
Ehkä painosi oli silminnähden kerääntynyt esim. vatsaasi? Ja laihduttamallahan tätä ylimääräistä, terveydelle vaarallista keskivartalorasvaa olisi juuri saanut vähennettyä?
Kyllä se terveydenhoitaja katsoo muutakin kuin pelkkiä mittoja. Katsoo esim vartalon koostumusta ja rasvan kertymistä. Monella ulkoisesti laihannäköisellä voi olla jo lievästi askiittisen näköinen vatsa johtuen omenavartalosta.
No en ole omenavartaloinen. Hyvän kolesterolin osuus oli ideaalinen. Ajan takaa sitä että laihdutus nähdään kaikkeen ratkaisuna. Jopa ns.normaalikokoisella.
Ehkä olet vain sokea omalle kehollesi? Koet itse kuitenkin olevasi normaalipainoinen, vaikka kyllä tuo painosi hieman yläkäyrillä on. Ja mehän ei tosiaan tiedetä sun kehosi koostumuksesta mitään.
Laihdutus tosiaan ON moneen vaivaan toimiva ratkaisu. Tätä moni ei tunnu myöntävän. Laihdutus tuo apua unihäiriöihin, nivelkipuihin, hengitysvaikeuksiin, toistuviin tulehduksiin, allergioihin, alentaa kolesterolia, parantaa hedelmällisyyttä, auttaa diabeteksessä, tasaa sokeritasapainoa, alentaa verenpainetta, lisää vastustuskykyä, vähentää hikoamista...lista on lähes loputon.
Mutta anyway, se ei silti poista kai aiemmin kertomaasi faktaa, että sunkin kolesteroli oli koholla? Ammattimaistahan se hoitavalta taholta on mainita laihdutus yhtenä ratkaisuna. Ja sinä loukkaannuit tästä?
En loukkaantunut vaan ihmettelin hiukan. Kaikki arvot kunnossa lievää kolesterolin kohoamista lukuunottamatta. Sporttinen kroppa sillä harrastan tanssia aktiivisesti. Lääkkeeksi laihdutus. Ok. En alkanut laihduttaa.
Kunpa Saara Sarvas vielä pitäisi sitä huippuhyvää blogiaan. En ole mistään löytänyt sille korvaajaksi yhtä hyvää.
Jos Saara luet näitä, niin aloita blogi jälleen. Meitä kosmetiikkaintoilijoita on paljon ja yhtä laadukkaita kosmetiikkablogeja ei vain ole tullut sinun blogisi jälkeen. :)
Vierailija kirjoitti:
Onhan muuten Vaakakapinassa vähän lihavuuden normalisoimistakin mukana. Mottohan kuuluu siten, että "lopeta laihdutus, aloita elämä!".
Olethan perehtynyt siihen, mitä tuo motto pitää sisällään?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/12/19/lopeta-laihdutus-aloita-elama-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt sitä, että lihavia pitäisi yhteiskunnassamme silittää myötäkarvaan, mutta laihoille ja alipainoisille voi puhua vartalostaan ja painostaan suoraan. Miksi ihmeessä?
Sairas kuvio.Tämä. Olen monta kertaa seissyt vieressä, kun ylipainoinen naisihminen on julistanut miten naisella pitää olla kurveja ja miten lautaa saa k-raudasta, muiden myhäillessä kannustavasti. Millaisenhan vastaanoton minä, hoikahko ihminen, olisin saanut jos olisin samassa seurassa tokaissut että miten liiat kurvit kuuluvat autoradoille ja miten on miehistäkn kiva kun kädet ylettävät halaamaan.
Ja huvittavinta on, että ne laihuuden ääneen kammoksuvat ovat useimmiten itse tosi lihavia ja yliapainoisia.
"Eihän susta näy enää kuin korvat puun takaa", "oletpa laihtunut surkean näköiseksi", "kyllä naisessa pitää olla muotoja ja jotakin mitä puristaa", "sustahan saa tikkuja", "ihme kun et kaadu tuulen mukana", "sä oot pelkkää luuta ja nahkaa"...Samat kommentit aina uudelleen ja uudelleen. Vuodesta toiseen. Minkä minä sille voin, että kärsin imeytymishäiriöistä? He eivät selvästikään samoista ongelmista kärsi.
Ja sitten nämä lihavat uhriutuvat julkisuudessa ja aloittavat vaakakapinoita sun muita läskiyden normalisointiin tarkoitettuja kampanjoita. Loukkaavaa.Vaakakapinat sun muut eivät ole mitään "läskiyden normalisointikampanjoita", vaan ajavat kehorauhaa - tästä siis hyödyt myös sinä, että saisit olla ja elää rauhassa ilman, että ihmiset kokevat oikeudekseen arvostella ulkonäköäsi ja painoasi.
Mahtavaa - siis vaakakapinaan voi liittyä esim. anorektikot tai luonnostaan laihat ja littanat? Miksi heitä ei sitten näy ohjelmissa mukana?
Kyllä voi. Vaakakapina ajaa kehorauhaa kaikille kehon kokoon katsomatta. Keskusteluohjelmiin osallistujista en ota kantaa, kun aiheesta ei kovin monta keskustelua ole, ja Vaakakapina itsessään on vielä aika tuore liike. Jos haluat myös muiden kuin ylipainoisten näkemyksiä aiheeseen, voit varmasti lähettää Ylelle palautetta.
Tuo Vaakakapina on minullekin jäänyt vähän epäselväksi. "Minä ainakin vedän ylipainoisena bikinit päälle!" No vedä, jos ne mielestäsi itsellesi sopivat. Ketään ei varmaan ihan hirveästi kiinnosta asia suuntaan tai toiseen. Onko se enemmänkin itsensä motivointia kuin muille paasaamista? Miten moni nyt oikeasti menee rannalla sanomaan jollekulle, ettei sulla saa olla bikineitä päällä, kun oot läski? Vai harmittaako vain se, että mainoksissa bikinit pääsääntöisesti eivät ole lihavien päällä?
Välillä Vaakakapinassa on myös ihan normaalipainoisia tohottamassa jotain ylipainosävyisiä kommentteja itsestään.
Hyvin monella ylipainoisella nimenomaan on kokemuksia siitä, että ventovieraat(kin) ihmiset kommentoivat painoa tilanteessa kuin tilanteessa, joka ruokkii häpeää liikkua yleisillä paikoilla - olipa sitten kyse bikineistä, mekosta tai vaikka muunvärisistä vaatteista kuin mustasta ja harmaasta.
"Välillä Vaakakapinassa on myös ihan normaalipainoisia tohottamassa jotain ylipainosävyisiä kommentteja itsestään" - tämän pitäisi olla selkeä osoitus siitä, että vääristyneestä ruokasuhteesta ja kehonsuhteesta kärsivät myös muut kuin lihavat, eli kehopositiivisuusliikkeet eivät ole vain "lihavien hyysäämistä". Vaakakapina vaatii painorauhaa kaikille, ja kannustaa hyväksymään kehonsa koosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot selkeesti uusi palstalla.
Tuli vaan mieleen tätä katsoessa, että todennäköisesti kokemus lihavana miehenä olemisesta on hyvin eri kuin kokemus lihavana naisena olemisesta. Saaralle oli tuona päivänä jo kolme kertaa sanottu hänen olevan läski, yksi näistä kerroista Helsingin keskustassa kävellessä. Pohjoisen miehelle ei kukaan ollut maininnut mitään, ei ulkopuoliset, eikä läheiset. Itsekään ei ollut täysin tietoinen siitä, kuinka iso oikeasti oli.
Liikunta ja terveellinen safka. Siinä se on. Yksinkertaista.
Joskus on tehnyt mieli sanoa lääkärin vastaanotolla vastavuoroisesti normaalipainoisena lihavalle lääkärille, että tietää itsekin, jotta noille kiloille tarvitsisi tehdä jotakin. Ihan turha saarnata muille sitten mistään terveyspuolen asiasta. Uskottavuus meni jo.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ja terveellinen safka. Siinä se on. Yksinkertaista.
Kulutukseen nähden sopivat annoskoot.
Tiedän useamman lihavan, myös miehiä, jotka sanovat syövänsä terveellisesti ja liikkuvansa. Mysteerikiloja on silti liikaa. Yleensä on selvinnyt se tavallinen taustalta. Syövät välillä jääkaapin tyhjäksi, yökaloreita ei lasketa, jatkuvasti mätetään makeita herkkuja ohella. Lopputulos on kaikkien nähtävillä.
Turha läski ei kaunista ketään.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa Saara Sarvas vielä pitäisi sitä huippuhyvää blogiaan. En ole mistään löytänyt sille korvaajaksi yhtä hyvää.
Jos Saara luet näitä, niin aloita blogi jälleen. Meitä kosmetiikkaintoilijoita on paljon ja yhtä laadukkaita kosmetiikkablogeja ei vain ole tullut sinun blogisi jälkeen. :)
Samaa mieltä. Just oli jossain uutinen "Suomen suosituimmat kosmetiikkabloggerit" ja tuli niin ikävä Saaraa. Se on ihan sama onko Saara vähän pulskempi tai mitä, hän on silti taitava meikkaaja ja maskeeraaja. Kalpenee nämä tyhjän lässyttäjät ja mainostajat kuten Ostolakossa hänen rinnallaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän useamman lihavan, myös miehiä, jotka sanovat syövänsä terveellisesti ja liikkuvansa. Mysteerikiloja on silti liikaa. Yleensä on selvinnyt se tavallinen taustalta. Syövät välillä jääkaapin tyhjäksi, yökaloreita ei lasketa, jatkuvasti mätetään makeita herkkuja ohella. Lopputulos on kaikkien nähtävillä.
Taidat nyt kuvitella kaikenlaisen leffoissa ja sketseissä nähdyn olevan taivaan totta Suomessa vuonna 2017? Ihmisiä lihottaa passivoittava ympäristö, ruutulaitteiden sininen valo, liian vähäinen uni sekä suoliston heikko mikrobiomi. Tutkimusta aiheesta on läjäpäin internetissä. Elämäntapamme ja ympäristömme ovat sellaisia, ettemme voi syödä yhtä paljon kuin samankokoinen ihminen vuonna 1970 vaikka asuisimme samalla paikkakunnalla ja olisimme samanikäisiä saman sukupuolen edustajia.
Vai että vaakakapina! Jos nämä ohjelmassa olleet tuhdit tädit edustivat tätä kapinaa (en tiedä), niin eivät edustaneet kovin uskottavasti. Eivät nimittäin vaikuttaneet kovin tyytyväisiltä ja iloisilta itseensä ja elämäänsä, päinvastoin katkerilta yhteiskuntaa ja lääkäreitä kohtaan. Mutta se taitaa vaan olla niin että harvassa ovat ne (naiset), jotka pystyvät aidosti hyväksymään ylipainonsa. Näidenkään naisten ongelma ei ollut yhteiskunnan syrjivä suhtautuminen vaan se oma päänsisäinen ääni, joka sanoo että jotain tarttis tehdä!
Joku läski saa sut aivan tolaltaan - onko ongelmia tunteidenhallinnassa? Sinä et muuta mieltäsi ensivaikutelman jälkeen? Huolestuttavaa, hyvin huolestuttavaa.