Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkosta eroaminen - mitä mieltä?

Vierailija
28.09.2017 |

En kirjoita itse asiaa koska aihe vapaa on aihe ei todellakaan vapaa.

Mitä mieltä olet ihmisestä joka eroaa kirkosta? Mikä mielestäsi oikeuttaa tähän ja mikä taas on turha syy?

Kommentit (437)

Vierailija
101/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kirkko rikkoo Suomen lakia ja toimii muutenkin epäeettisesti niin ainoa järkevä teko on erota kirkosta.

Kirkkohan ei ole rikkonut Suomen lakia, joten tämän perusteen voi unohtaa.

Tässä varmaan viitataan Päivi Räsäseen, joka on enemmän herätysliikkeiden kasvatti. Päivi on kristitylle kirkolle kivi kengässä, mutta koska on eduskunnassa saa paljon näkyvyyttä.

Mutta eihän Päivikään ole lakia rikkonut.

Päivi on selkeästi sanonut että maallinen laki ei häntä koske, hän on uskovainen. Rasisti on rasisti, myös flirttailee persujen kanssa. Toivotaan että kristilliset pääsevät eroon rikollisesta Päivistä.

Ihmettelen miksi Päiviä ei ole vuosia ji sitten ulos äänestetty. Vetoaa mielipiteidensä pohjautuvan Raamatusta, ja sepittää Raamattua joka suuntaan niinkuin Raamattu olisi jokin ohjekirja.

Ei ole yksinkertaisesti ollut mitään syytä sellaiseen. Sulle tulee varmaan ihan uutena juttuna nyt tää tieto, että ei kaikkien tarvitse ajatella samalla tavalla kun sinä. Varsinkaan eduskunnassa, jonne ihmiset valitaan kansanäänestyksellä. Se on demokratiaa. Ja Päivi on äänestetty sinne edustamaan nimenomaan niitä Raamatun mukaisia arvoja ja asioita.

Minä ihmetten sitä, miksi ei äänestetä ulos niitä ihmisiä, joiden on oikeasti todettu rikkoneen lakia, kuten tämä P.Haavisto.

Vierailija
102/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piplia.fi

Suosittelen. Raamattua todella kannattaa lukea. Etenkin näinä vaikeina aikoina.

Tiede ei tuo vastauksia eikä apua eikä edes lohdutusta. Ei arkeen, saati hädän hetkellä.

Olen uskova ja eroamassa kirkosta. Syy on se, että nuo fraasit "apua ja lohdutusta hädän hetkellä" ovat kohdallani pelkkää irvokasta sanahelinää. Kokemani asiat ovat olleet sellaisia, että olen tullut liiskatuksi avun sijasta (ja ei, ei liity mitenkään homoihin, homofobiaan ja vastaaviin teemoihin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateisti kirjoitti:

Kirkkoon ja kuuluminen ei ole todellakaan pakollista!

Miksi sitten vanhemmat päättävät kastavatko lapsen kirkkoon?

Lopetetaan suomessa lapsien kastaminen kirkkoon, ja annetaan täysi-ikäisenä oikeus päättää haluaako liittyä vai olla liittymättä.

Kuinka hölmöä lapsi parin kk ikäisenä kastaa kirkkoon, menee 15v ja inttää niin kauan eroamisen halua, että hän pääsee kirkosta eroamaan. Että oikein "ei-pakollista" touhua.

Jos et muka ole tietoinen niin vanhemmathan päättävät monesta muustakin alaikäisen lapsensa asiasta. Se on vanhempien tehtävä, velvollisuus ja vastuu. Sitten, kun lapsi on täysi-ikäinen niin tehkööt kuten haluaa. Ei lapsen tarvitsekaan saada kaikkea mitä itse haluaa, sekin on kasvatusta. Oppiipahan ainakin kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä.

Vierailija
104/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh, no miten olisi vaikka toi perustuslaillinen uskonnonvapauslaki? Sillä ei ole hitusvinkulankaan väliä mitä joku palstapöpi pitää oikeana tai vääränä syynä. Tässä maassa jokaisella on oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan, eikä sitä tarvi selitellä kenellekään mitenkään.

Etsä sitä silloin itse päättää voi kun oon 2kk vanha, ja kirkkoon kuuluvat vanhemmat liittää pyhään liittoon kirkon jäseneksi. :DDD

Sitte ku täytät 18 voit täyzin vapaasti itse erota, mutta alle 18 tarttee huoltajien luvan, ja kaikki ei anna joten de skitä uskonnonvapaudesta.

Toki ymmärrän sellaisen uskonnonvapauslain, että se muksu sais täysi-ikäisenä päättää liittyykö mihin uskontoon, vai onko liittymättä.

Käytännön tasolla sillä ei onneksi ole hitonkaan väliä onko jonkun uskistelun jäsenenä lapsena vai ei. Tyhmäähän se silti on.

On sillä mun mielestä väliä, kun en oo 10v aikana käynyt kirkossa montaa kertaa, en oo tarvinnut apua ja vaikka tarttisin, niin sitä apua saa sitten ihan muualtakin kuin kirkon uskivaisilta, anteeksi vain.

Eli nimenomaan käytännön tasolla sillä ei ole ollut sinulle mitään merkitystä. Ei sinun elämääsi vaikuttanut suuntaan tai toiseen. Tosin ehkä siellä voitais opettaa sullekin luetunymmärtämistä...

-eri

Vierailija
105/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu joka ei usko tuomitaan helvettiin. Mark 14

Usko Jeesukseen pelastaa

Vierailija
106/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen edelleen ev. lut. kirkon jäsen, vaikka en oikeastaan taida enää uskoa Jumalaan. Eroamattomuuteni syynä on lähinnä se, kuinka paljon sain kirkolta apua köyhänä yksinhuoltajaäidin lapsena. Olen varma, että paikallinen seurakunta pelasti henkeni. Haaveilin nuorena jopa pappeudesta. Ymmärsin toki myöhemmin, että pelkkä kiitollisuus ei ole tarpeeksi hyvä syy omistaa elämänsä Jumalalle, johon ei ehkä usko. Maksan silti mielelläni kirkollisveroni. Toivottavasti muutkin lapset ja nuoret löytävät saman kauniin ja rakastavan yhteisön kuin minäkin. Toivottavasti autan edes näin.

Vierailija
107/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko Jeesukseen pelastaa

Uskovaiset on huvittavia. Pelottelevat helvetillä herkkäuskoisia? Pelkäävät itse omia hokemiaan samalla kun muut säälivät. Ei sellaista ole. Eikä ole jumalaakaan tai muut yliluonnollista joita uskontoosi on keksitty.

Uskonnot on keksitty vallan käytön välineeksi. Sillä on helppo ohjata ihmiset maksamaan ihan posketonta jäsenmaksua kirkolle. Onneksi sivistys alkaa näyttää voimaansa ja uskontojen sadut menee omaan kategoriaan eikä niihin juuri kukaan usko saati toimi pappien käskyjen mukaan.

Vierailija
108/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on varaa maksaa kirkollisveroa. Köyhät vaan inisee täällä. Kirkko tekee muutakin. Nuorisotyötä. Päiväkerhoja. Jakaa ruokaa niile jotka tarvitsee. Ja muutakin tärkeäätä työtä.

Edelleen: kukaan ei oo sanonut ettei ole varaa, vaan kuinka paljon sä säästät ja kys. Summalla voit hankkia tai ostaa jotain muuta.

On myös paljon muitakin tahoja jotka tekevät nuorisotyötä, päiväkerhoja, ja monessa kunnassa on ruokajakelu jossa ei ole todellakaan noloa käydä jos joku niin ajattelee.

Ei joka asiassa tarvita kirkkoa mukana, ja itse en omaa lastani pistäisi sellaisen tahon kerhoihin jotka tuputtavat "Jumalan sanaa", ilman että kysytään vanhemmilta tai nuorelta, että haluaako hän kuunnella siinä tekemisen lomalla jotain uskonnollista huuhaata.

Vierailija
109/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen edelleen ev. lut. kirkon jäsen, vaikka en oikeastaan taida enää uskoa Jumalaan. Eroamattomuuteni syynä on lähinnä se, kuinka paljon sain kirkolta apua köyhänä yksinhuoltajaäidin lapsena. Olen varma, että paikallinen seurakunta pelasti henkeni. Haaveilin nuorena jopa pappeudesta. Ymmärsin toki myöhemmin, että pelkkä kiitollisuus ei ole tarpeeksi hyvä syy omistaa elämänsä Jumalalle, johon ei ehkä usko. Maksan silti mielelläni kirkollisveroni. Toivottavasti muutkin lapset ja nuoret löytävät saman kauniin ja rakastavan yhteisön kuin minäkin. Toivottavasti autan edes näin.

Minulla toisenlainen kokemus: paikallinen kirkkoherra, julkisovinisti, työpaikkakiusasi usemapaa seurakunnan työntekijää. uskomatonta henkistä väkivaltaa. Ei sellaiseen toimintaan voi antaa euroakaan, jossa poljetaan ihmisiä sairauslomille, masennukseen. työterveyden ohje oli vain "vaihda työpaikkaa tai nosta poliisi juttu. siinä vaihtoehdot mitä tuossa voi tehdä". Tuo sai silmäni avautumaan kirkon todellisesta luonteesta. Monta syvämmellistä ihmistä siellä toki on ja hyvällä säkällä voi apuakin saada. Kuitenkin ainut tehtävä on levittää uskontoa, vaikka sitten hyväntekeväisyyden varjolla, pikkuhiljaa alkaa hallita ihmisiä ja kerätä lisää varoja. monelle liian surullista myönnettäväksi, niin helpompi kieltää joko juttu.

Vierailija
110/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh, no miten olisi vaikka toi perustuslaillinen uskonnonvapauslaki? Sillä ei ole hitusvinkulankaan väliä mitä joku palstapöpi pitää oikeana tai vääränä syynä. Tässä maassa jokaisella on oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan, eikä sitä tarvi selitellä kenellekään mitenkään.

Etsä sitä silloin itse päättää voi kun oon 2kk vanha, ja kirkkoon kuuluvat vanhemmat liittää pyhään liittoon kirkon jäseneksi. :DDD

Sitte ku täytät 18 voit täyzin vapaasti itse erota, mutta alle 18 tarttee huoltajien luvan, ja kaikki ei anna joten de skitä uskonnonvapaudesta.

Toki ymmärrän sellaisen uskonnonvapauslain, että se muksu sais täysi-ikäisenä päättää liittyykö mihin uskontoon, vai onko liittymättä.

Käytännön tasolla sillä ei onneksi ole hitonkaan väliä onko jonkun uskistelun jäsenenä lapsena vai ei. Tyhmäähän se silti on.

On sillä mun mielestä väliä, kun en oo 10v aikana käynyt kirkossa montaa kertaa, en oo tarvinnut apua ja vaikka tarttisin, niin sitä apua saa sitten ihan muualtakin kuin kirkon uskivaisilta, anteeksi vain.

Eli nimenomaan käytännön tasolla sillä ei ole ollut sinulle mitään merkitystä. Ei sinun elämääsi vaikuttanut suuntaan tai toiseen. Tosin ehkä siellä voitais opettaa sullekin luetunymmärtämistä...

-eri

Oletpas fiksu ihminen kun vihajailet täällä kuka on idioo###, ja kuinka kanssasi samaa mieltä olevat ihmiset ovat suorastaan sydänystäviä. Että kehottaisin puolestani sinua sitten taas jatkossa sanomaan rehellisesti asiat suoraan päin naaaa, jottei netissä tarvitse pikku vihtuilua ja viisastelua harrastaa. Hyvää päivänjatkoa uskis!

Vierailija
111/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän kommenttienne itsekeskeisyys on ihan hirvittävällä tasolla. Sairaalla tasolla.

Vierailija
112/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko Jeesukseen pelastaa

Uskovaiset on huvittavia. Pelottelevat helvetillä herkkäuskoisia? Pelkäävät itse omia hokemiaan samalla kun muut säälivät. Ei sellaista ole. Eikä ole jumalaakaan tai muut yliluonnollista joita uskontoosi on keksitty.

Uskonnot on keksitty vallan käytön välineeksi. Sillä on helppo ohjata ihmiset maksamaan ihan posketonta jäsenmaksua kirkolle. Onneksi sivistys alkaa näyttää voimaansa ja uskontojen sadut menee omaan kategoriaan eikä niihin juuri kukaan usko saati toimi pappien käskyjen mukaan.

Suurin osa ihmisistä maailmassa on uskonnollisia.

Ateistien sivistys tarkoittaa totalitarismia.

Jos yön aikana lumiukko ilmestyy porkkana nenällään pihalleni ja sanon että uskon että myrsky sen teki niin  minun uskoani pidetään idioottimaisena ja sen uskoa joka sanoo että lapset sen teki pidetään älykkäänä.

Jos siis maailmankaikkeus joka on paljon paljon monimutkaisempi kuin lumiukko, uskon että super älykäs Luoja on sen luonut ,on se älykästä uskoa ei sokeaa tai idioottimaista uskoa, kun taas ateisti sanoo että myrsky sen teki on sen usko sokeaa ja idioottimaista.

Sori ateistit ei ole tarkoitus pilkata teitä. Haluan vaan voittaa teidät Kristukselle.

Vierailija
113/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko Jeesukseen pelastaa

Ja mikäs olit iältäsi?

80v Raija, joka on niin paatunut että pakko joka sunnuntai mennä anelemaan Jumalaa, jotta varmasti pääset sinne minne toivotkin?

T. Eri

Vierailija
114/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, tilanne on siis se, että eri uskontokuntaa oleva mies vaatii minua eroamaan kirkosta. Sitä uskontoa täällä ei saa mainita.

Ap

Ja? Teet niinku tykkäät. Suomessa vallitsee uskonnon vapaus. Saa uskoa tai olla uskomatta mihin tykkää. Erota tai kuulua kirkkoon tms. miten haluaa.

Tuon sanottuani; huonoin syy tehdä noita juttuja on "koska joku sanoo ja haluaa". Oli se sitten mies, nainen, poliitikko, pappi, oma lapsi, vanhempi tai lähipubin juoppo. Pätee aika moneen muuhunkin asiaan.

Juuri noin! Jokainen valitsee itse vakaumuksensa. Muistuta miestäsi siitä. Kysy miksei kunnioita vapautta valita? Jos sinulla ei ole hyvää syytä vaihtaa vakaumustasi niin älä missään nimessä vaihda!

Jokaisen oikeus valita vakaumus itse on perustuslaissa ja se on minulle tärkeämpi arvo kuin vaikka uskontojen alasajo. Uskonnot tekevät niin paljon pahaa, että niistä kannattaa luopua kokonaan ja ottaa jotain turvallisempaa ja terveellisempää sisältöä elämääsi.

Minä haluaisin kysyä mieheltäsi miksi hän uskoo yliluonnollisiin joita kukaan ei ole nähnyt. Sekä miksi hän painostaa naistaan? Miksi haluaa kontrolloida naistaan ja kenties seuraavaksi alkaa määräilemään ja alistamaan?

Vierailija
115/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko Jeesukseen pelastaa

Suurin osa ihmisistä maailmassa on uskonnollisia.

Ateistien sivistys tarkoittaa totalitarismia.

Jos yön aikana lumiukko ilmestyy porkkana nenällään pihalleni ja sanon että uskon että myrsky sen teki niin  minun uskoani pidetään idioottimaisena ja sen uskoa joka sanoo että lapset sen teki pidetään älykkäänä.

Jos siis maailmankaikkeus joka on paljon paljon monimutkaisempi kuin lumiukko, uskon että super älykäs Luoja on sen luonut ,on se älykästä uskoa ei sokeaa tai idioottimaista uskoa, kun taas ateisti sanoo että myrsky sen teki on sen usko sokeaa ja idioottimaista.

Sori ateistit ei ole tarkoitus pilkata teitä. Haluan vaan voittaa teidät Kristukselle.

Sano ihan suoraan: olemmeko me ateistit mielestäsi s@@t@n@n palvojia vain siksi, että pystymme tieteellisen tutkimuksen mukaan todistamaan miten maailmankaikkeus ja planeettamle on oikeasti syntynyt?

Sori uskikset, ymmärrän että tämä on teilke erittäin vaikea pala niellä, mutta koittakaa jo ymmärtää ettei se Raamattu edelleenkään mikään ohjekirja tai totuuden sana ole.

Ihmiset ovat kehittyneet muista kädellisistä, ei kukaan jumalallinen olento meitä sormia napsauttamalla ole luonut.

Mikään pyhä Henki ei sinua raskaaksi saata, vaan raskaaksi tarvitaan nainen, mies ja yhdyntä. Ei pelkkä olematon henki sua tosta vaan yksinään yksinkertaisesti raskaaksi tee.

Me ateistitkin pystymme tekemään yhtä hyvän 10 käskyn listan, sillä emme me ateistitkaan mitään möhlöjä olla vaikka te uskovaiset kuvittelettekin olevanne jotain Jumalan ja Jeesuksen lempilapsia.

Vierailija
116/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän kommenttienne itsekeskeisyys on ihan hirvittävällä tasolla. Sairaalla tasolla.

Uskonnot tekevät enimmäkseen pahaa. Maailma olisi parempi paikka ilman uskontoja. Uskovaiset ovat usein aivopesun uhreja, eivätkä enää kykene itsenäiseen ajatteluun vaan toimivat kuten muut uskovaiset ohjeistavat.

Vierailija
117/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla toisenlainen kokemus: paikallinen kirkkoherra, julkisovinisti, työpaikkakiusasi usemapaa seurakunnan työntekijää. uskomatonta henkistä väkivaltaa. Ei sellaiseen toimintaan voi antaa euroakaan, jossa poljetaan ihmisiä sairauslomille, masennukseen. työterveyden ohje oli vain "vaihda työpaikkaa tai nosta poliisi juttu. siinä vaihtoehdot mitä tuossa voi tehdä". Tuo sai silmäni avautumaan kirkon todellisesta luonteesta. Monta syvämmellistä ihmistä siellä toki on ja hyvällä säkällä voi apuakin saada. Kuitenkin ainut tehtävä on levittää uskontoa, vaikka sitten hyväntekeväisyyden varjolla, pikkuhiljaa alkaa hallita ihmisiä ja kerätä lisää varoja. monelle liian surullista myönnettäväksi, niin helpompi kieltää joko juttu.

Olet kyllä joutunut kokemaan aivan kamalia asioita uskonnon nimessä. :( Itse olen kohdannut seurakuntien työntekijöissä vain ihmisiä, jotka aidosti pyrkivät auttamaan vähäosaisia, ilman mitään uskonnon tuputusta. Nuoruuteni seurakunnan tapahtumissa kävi paljon mm. islaminuskoisia nuoria, joilla ei ollut mitään aikomustakaan kääntyä kristinuskoon. He vain kaipasivat paikkaa, jossa heitä arvostettiin, kuunneltiin ja jossa he kohtasivat muita ikätovereitaan. Heitä ei työnnetty pois. Myönnän toki, että kirkossa on liikaa kiihkomielisiä... No, sekopäitä. Siksi harkitsenkin joka vuosi uudestaan ja uudestaan eroavani. Uskoni kirkon hyvään tahtoon ja auttamisen haluun on vielä voittanut.

Vierailija
118/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko Jeesukseen pelastaa

Ja mikäs olit iältäsi?

80v Raija, joka on niin paatunut että pakko joka sunnuntai mennä anelemaan Jumalaa, jotta varmasti pääset sinne minne toivotkin?

T. Eri

Usko Jeesukseen on iloinen asia, ei siinä tarvi anella että pääsis taivaaseen, se on varma, se on helpottavaa ei tarvi yrittää koska Jeesus maksoi syntini , Jeesus on maksanut koko maailman synnit joten usko sinäkin häneen niin pelastut

Vierailija
119/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroan itse kirkosta ennen vuodenvaihdetta. On käsittämätöntä että kirkko voi verottaa ihmisiä.

Myös yritysten pitää voida erota kirkollisverojen maksusta.

Miesten keksimien naisten alistamisen mahdollistavien satuolentojen palvonta pitää loppua.

Monessa kunnassa nousee kunnallisvero. Kevennä verotustasi eroamalla kirkosta.

Vierailija
120/437 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkko tekee pahaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnot tekevät enimmäkseen pahaa. Maailma olisi parempi paikka ilman uskontoja. Uskovaiset ovat usein aivopesun uhreja, eivätkä enää kykene itsenäiseen ajatteluun vaan toimivat kuten muut uskovaiset ohjeistavat.

:DD

Sama kuin amissit. Jos jätät kunkun typerän vakaumuksen, niin sun perhe hylkää sut. Aloitat uuden elämän jossain luualla, yksin.

Tästä voi kuvitella miten uskonnolla joissakin maissa ja vakaumuksissa toimitaan.

Valitse uusi elämä, tai jää perheesi luo ja vihaa silti uskintiasi.