Kirkosta eroaminen - mitä mieltä?
En kirjoita itse asiaa koska aihe vapaa on aihe ei todellakaan vapaa.
Mitä mieltä olet ihmisestä joka eroaa kirkosta? Mikä mielestäsi oikeuttaa tähän ja mikä taas on turha syy?
Kommentit (437)
Kirkkoon pitäisi pikemminkin liittyä. Meillä on oikeus omaan kirkkoon ja uskontoon!
Sitä pitäisi tukea, eikä halveerata. Ei ole itsestään selvää, että meillä on uskonnonvapaus ja oikeus pitää uskonnollisia yhdistyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä on kun ap. vihjailee uskonnoista mistä ei saa puhua ja miehistä jotka vaativat.... Olen 1100% varma että tätä vastaus ei poisteta sen vuoksi että totetan että niin kristityillä kuin islaminuskoisilla (hui nyt se on mainittu!) on suomessa uskonnon vapaus ja sama pätee siihen että ei usko. Jokainen tehkööt omat valintansa mutta uskonnoissa on se huono puoli että kun ollaan varmoja omasta totuudesta loukataan helposti muita ja aiheutetaan muutakin pahaa ja tämä pätee niin mainittuhin kuin mainitsemattomiin...
ateisti.
Myös ateisti, joka on varma omasta totuudestaan, voi loukata muita, jos alkaa sitä omaa totuuttaan muille tyrkyttämään. Pahimpia oman totuutensa tyrkyttäjiä, joita olen itse elämäni aikana kohdannut, ovat olleet vailla virallista uskontoa olevia kiihkoateisteja.
Tiedätkö mikä ero on ateistilla ja uskovaisella? Ateisti katsoo tieteen pohjalta, ja vilkaisee Raamattua, sitten hän punnitsee asioita ja miettii kumpi saattaa olla todennäköisemmin enemmän totta.
Uskovainen taas katsoo sitä rakasta Raamattua, mutta ei katso lainkaan tieteen näkökulmasta asiaa. Eli käytännössä hän elää pää pilvessä, koska olettaa Raamatun yksinään puhuvan totta, vaikka se olisi totaalisen pielessä.
Toki ymmärrän, että kaikesta tarvii nokka pystyssä ilmaista, mutta mitäs uskovaisetkaan sitä uskontoa tyrkyttää jos tietävät, että ateisti "tykkää taas hyvää" siitä?
Ateistius on sitä paitsi helppoa kun ei pelkää kuoleman jälkeen päätyvän suuntaan jos toiseen, vaan sen saa vapaasti ilman Raamattua kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Kirkkoon pitäisi pikemminkin liittyä. Meillä on oikeus omaan kirkkoon ja uskontoon!
Sitä pitäisi tukea, eikä halveerata. Ei ole itsestään selvää, että meillä on uskonnonvapaus ja oikeus pitää uskonnollisia yhdistyksiä.
Hah ha ja vielä kerran hah.
Älä missaa sitä, että uskonnonvapauteen kuuluu _myös_ ateistius, joka tulee 5 vuoden aikana halvemmaksi kuin sille joka kuuluu maksulliseen mestaan josta ei oikeastaan oke muuta hyötyä kuin mahd. Kirkkohäät, haluut kummiks tai kasteen muksulles. That its.
Ap:n kannattaa miettiä kaksi kertaa tekemisiään, jatka kirkon jäsenenä tai eroa omanharkinnan jälkeen, mutta hankkiudu painostavasta miehestä eroon, muslimihan tuo näkyy olevan.
Mä tiiän minkä uskonnon mä perustan: Arvon Ateistit
Lupaan etten tee mitään satukirjaa, vaan saatte elää puhtaasti pelkkää Suomen lakia noudattaen. Ja muissa maissa muiden maiden lakia noudattaen. Ohjeistan kuitenkin kyseenalaistamaan Raamattua, jos Jumalajankkaajia tulee vastaan. 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kannattaa miettiä kaksi kertaa tekemisiään, jatka kirkon jäsenenä tai eroa omanharkinnan jälkeen, mutta hankkiudu painostavasta miehestä eroon, muslimihan tuo näkyy olevan.
Kirkkoon voi liittyä uudestaan, jos muslimi miehen kanssa ero tulee. Käytännössä siis eron ei tarvii kuitenkaan olla ikuista.
Ja voihan sitä salaa, jotain rituaaleja miehen poissa ollessa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, tilanne on siis se, että eri uskontokuntaa oleva mies vaatii minua eroamaan kirkosta. Sitä uskontoa täällä ei saa mainita.
Ap
Mikä tahansa syy erota on ok, kun se on sinun syysi. Toisen painostuksesta/vaatimuksesta en tekisi valintaa suuntaan enkä toiseen.
T. Uskis ja kirkon jäsen
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, tilanne on siis se, että eri uskontokuntaa oleva mies vaatii minua eroamaan kirkosta. Sitä uskontoa täällä ei saa mainita.
Ap
Eroa vain kirkosta, mutta vaadi, ettei mieskään harjoita omaa uskontoaan. Voitte olla ateisteja yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirkkoon kannattaa liittyä, jos olet ateisti?
Vain:
Kirkkohäiden
Kummiksi ryhtymisen
Ja sun muksun kasteen takia?
Ensinnäkin, pääsen maistraatissa naimisiin.
Toiseksi, kuka haluaa 15 vuotta pitää yhteyttä väkinäisesti, ostaa syt.päiv.lahjat, joululahjat tmv muistamiset joka vuosi?
Kolme, se riittää kun pidät jonkinlaiset pienmuotoiset nimiäiset ja ilmoitat joka paikkaan sun lapsestas, nimen yms. Rahaakin voi kulua vähemmän, kun et pidä tyyliin seurakunnan tiloissa vaan pidät ihan itse kotona nimiäiset.
Kukaan ei halveeraa, vaan esittää julkisesti mielipiteensä asiasta eikä siitä tarvitse suuttua, vaikka kaunistelematta joidenkin asenne saattaa olla asiaa kohtaan veemäinenkin. Eivät kaikki silti ole veemisiä ihmisiä, jotka tahallaan tieten tahtoen haluaisivat jotenkin halveerata uskontoa ym.
Ketään ei voi pakottaa olla missään uskossa, jos ei halua.
En ymmärrä miksi uskovaiset näkevät oikeasti jossain keksityssä planeettamme ja maailmankaikkeudemme syntymisen niin hienoa, koska "Jumala on luonut tämän kaiken, Aamen!". Jos tiede todistaa miten tämä kaikki on oikeasti saanut alkunsa, niin älkää itse ruvetko totuutta hakveeraamaan, koska se on silloin sama kuin me ruvettais suoraan teidän käsitystä halveeraamaan.
Me esitetään todisteet, te ette.
Jos teillä ei ole käsityksestänne oikeita, ja realistisempia todisteita kuin jokin kenties muunneltu Raamattu, niin v#### luovuttakaa. Ette te sitä Raamatun tarinaa pysty todistamaan, koska tieteellä on heti jo luomisjuttu pystytty kumoamaan, koska tieteellä on esittää todisteita.
Voitte ihan itse kaivautua netin syövereihin, ja kaivaa kaikki mahdolliset tekstit, ja lukea varmasti osaatte.
Että älkää loukkaantuko siitä, jos oikeesti siis jollain on esittää todisteita. Varmaan kurjaa kun Raamattu sattuu joissakin asioissa olemaan väärässä, mutta se nyt menee näin ettei se ole mikään tieteiskirja tai ohjekirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikä tahansa syy erota on ok, kun se on sinun syysi. Toisen painostuksesta/vaatimuksesta en tekisi valintaa suuntaan enkä toiseen.
T. Uskis ja kirkon jäsen
Kerrankin joku uskivainen, kirkkoon kuuluvakin, joka suhtautuu tämän keskustelun pointtiin positiivisesti. Tai siis, niinkuin aloittaja varmaan halusikin että joku asiallinen tyyppi sanois suoran vastauksen.
Piplia.fi
Suosittelen. Raamattua todella kannattaa lukea. Etenkin näinä vaikeina aikoina.
Tiede ei tuo vastauksia eikä apua eikä edes lohdutusta. Ei arkeen, saati hädän hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Piplia.fi
Suosittelen. Raamattua todella kannattaa lukea. Etenkin näinä vaikeina aikoina.Tiede ei tuo vastauksia eikä apua eikä edes lohdutusta. Ei arkeen, saati hädän hetkellä.
Kannattaa lukea suomi24 ateistien keskustelualuetta.
SAATTE APUA SIELTÄ.
Mä uskon jumalaan ja jeesukseen, mut en tarvi kirkkoa siihen, olen eronnu kirkosta 20 vuotta sitten , en rupee maksaa jolleki huuhaa kirkolle omasta uskostani, se siitä
Mitä mieltä mihin tahansa yhdistykseen tai harrastusseuraan kuulumisesta tai eroamisesta olen, pätee myös kirkkoon. Kuuluu, ketä kiinnostaa; ei kuulu tai eroaa, ketä ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon jumalaan ja jeesukseen, mut en tarvi kirkkoa siihen, olen eronnu kirkosta 20 vuotta sitten , en rupee maksaa jolleki huuhaa kirkolle omasta uskostani, se siitä
Tehkää näin kaikki uskovaiset! Säästöä tulee, ja pian tulee uusi laki jossa kielletään kirkollisvero, ja jopa ateistitkin voivat halutessaan silti olla kirkossa vaikka eivät olekkaan uskossa.
En mä halua säästöä vaan haluan tukea kirkkoa!
Mulla on kyllä sen verran rahaa.
Muutenkin pitäisi maksaa kymmennykset tuloista eikä vero tosiaan niin paljon edes ole.
Lähetysseura Kylväjääkin aloin jo tukea. On hienoa olla mukana evankeliumin eteenpäin viemisessä.
Vierailija kirjoitti:
En mä halua säästöä vaan haluan tukea kirkkoa!
Mulla on kyllä sen verran rahaa.Muutenkin pitäisi maksaa kymmennykset tuloista eikä vero tosiaan niin paljon edes ole.
Lähetysseura Kylväjääkin aloin jo tukea. On hienoa olla mukana evankeliumin eteenpäin viemisessä.
Kyllä kaikilla varmasti on varaa maksaa ne verot, kyse ei ole siitä.
Mutta eri asia on, kuinka iso säästö on kun et kuulu kirkkoon ja maksa kirkollisveroa.
Joillakin vuodessa säästö voi olla helposti parilla sataa ylikin kuin vain 500e.
Ajattele kuin iso summa tollanen on, ja loppujen lopuksi et voi olla yhtään varma mihin sun rahat menee.
Kyllä mä ennemmin siis itse pidän sen 500e, kun annan mestalle joka ei tiedota mihin ihmisten rahat menee. Ennemmin joulun alla lahjoitan sen 500e säästön johonkin keräykseen, koska tiedän mihin rahani olen pistämässä.
Ja sulla on kyllä upea syy olla kirkossa, koska sain ymmärtää että sä uskot satuihin.
Niin minäkin uskon siihen, että satukirja on satukirja, eikä satuilua tarvitse eteenpäin viedä koska jokainen halutessaan pystyy ihan itsekin ostamaan sellaisen satukirjan.
Oma on asiasi, en mä sitä väitä, eriasia on myöntääkö todellisuudenlaidan.
Muutenkin mun mielestä kirkossa olo on ihan pelkkää rahastusta.
Kuinka moni kirkkoon kuuluva tänä päivänä rehellisesti käy vuodesta toiseen joka viikko sunnuntaina kirkossa?
Itse kun kuuluin vielä kirkkoon, pariin otteeseen sunnuntaina kävin, ja voin sanoa että täällä ainakin korkeintaan 10 ihmistä oli paikallla, ja kaikki olivat yli 60 vuotiaita.
Kirkon asema on siis lähes katoamassa, ja kirkin pitäisi muutakin siis tehdä kun levittää satukirjan sanomaa.
Todella monella kirkista eroajalla syynä on kirkollisvero. Kyllä.
Eli kirkollisvero, ja aina joulun alla mahdollisuus kaikille lahjoittaa rahaa kirkoille.
Näin jokainen voisi säästää, sekä omasta halustaan rahoittaa kirkkoa.
Helppoa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kirkko rikkoo Suomen lakia ja toimii muutenkin epäeettisesti niin ainoa järkevä teko on erota kirkosta.
Kirkkohan ei ole rikkonut Suomen lakia, joten tämän perusteen voi unohtaa.
Tässä varmaan viitataan Päivi Räsäseen, joka on enemmän herätysliikkeiden kasvatti. Päivi on kristitylle kirkolle kivi kengässä, mutta koska on eduskunnassa saa paljon näkyvyyttä.
Mutta eihän Päivikään ole lakia rikkonut.
Päivi on selkeästi sanonut että maallinen laki ei häntä koske, hän on uskovainen. Rasisti on rasisti, myös flirttailee persujen kanssa. Toivotaan että kristilliset pääsevät eroon rikollisesta Päivistä.
Ihmettelen miksi Päiviä ei ole vuosia ji sitten ulos äänestetty. Vetoaa mielipiteidensä pohjautuvan Raamatusta, ja sepittää Raamattua joka suuntaan niinkuin Raamattu olisi jokin ohjekirja.
Liity kirkkoon! Tue sinäkin meidän omaa luterilaista kirkkoamme.
Se voi olla vielä muuten päivä, että itkemme sitä, ettei omaa kirkkoa enää ole eikä sellaista saa perustaakaan.
Myös ateisti, joka on varma omasta totuudestaan, voi loukata muita, jos alkaa sitä omaa totuuttaan muille tyrkyttämään. Pahimpia oman totuutensa tyrkyttäjiä, joita olen itse elämäni aikana kohdannut, ovat olleet vailla virallista uskontoa olevia kiihkoateisteja.