Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkosta eroaminen - mitä mieltä?

Vierailija
28.09.2017 |

En kirjoita itse asiaa koska aihe vapaa on aihe ei todellakaan vapaa.

Mitä mieltä olet ihmisestä joka eroaa kirkosta? Mikä mielestäsi oikeuttaa tähän ja mikä taas on turha syy?

Kommentit (437)

Vierailija
21/437 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eronnut, koska minut on liitetty vauvana enkä ole koskaan uskonut mihinkään jumalaan.

Sinun kohdallasi kysymys ei ole niinkään uskonnosta tai kirkon jäsenyydestä, kuin suhteenne dynamiikasta. Se, että miehesi katsoo voivansa vaatia sinulta jotain tuollaista, on huolestuttavaa, täysin riippumatta omasta suhteestasi kirkkoon tai uskontoon.

Vierailija
22/437 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalle Puhiin uskominenkin on fiksumpaa kuin näihin muihin mielikuvitusjuttuihin. Nalle Puh ei ole koskaan tappanut ketään nimissään tai pilkkaamisestaan. Nalle Puhin sanomaa ei ole tarvinnut edistää attentaatein hänen nimeään huutaen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/437 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse eroan sen takia että uskon Jumalaan ja Jeessukseen , muttta nämä liberaalit pöntttöpääpapit EI USKO vaan esittelevät jotain homomaisia kuvia Jumalasta ja saarnaavat harhaopppia

lapsikasteessa ihminen muka uudestisyntyy automaaattisesti Jumalan lapseksi, ja pöh

Vierailija
24/437 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta, koska se on uskonnollinen yhteisö ja minä taas en ole uskonnollinen.

Ratkaisu oli omani ja pelkästään minun - päätin rippileirillä opetuksia kuunnellessani, että heti kun muutan kotoa pois, eroan kirkosta. Vanhempieni mielestä kirkkoon piti kuulua, ei uskonnollisista syistä vaan siksi, että kaikkihan siihen kuuluvat...

Vierailija
25/437 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikein, että m-mies saa mennä naimisiin mitä tahansa uskontoa tunnustavan naisen kanssa, mutta muiden uskontojen miehet ei saa mennä naimisiin m-naisten kanssa? Miksi ei pelata samoilla säännöillä?

Vierailija
26/437 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kirjoita itse asiaa koska aihe vapaa on aihe ei todellakaan vapaa.

Mitä mieltä olet ihmisestä joka eroaa kirkosta? Mikä mielestäsi oikeuttaa tähän ja mikä taas on turha syy?

Pidän järkevänä. Ei siihen tarvitse olla mitään  erikoista syitä eikä  perusteluja, ihan oma halu  riittää. Tyhmät maksavat turhasta.

Vierailija
27/437 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätös ei välttämättä ole peruuttamaton, koska kyllä siihen kirkkoon voi liittyä myöhemmin uudestaan jos siltä tuntuu. 

Vierailija
28/437 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosimme miehen kanssa kirkosta jostain kumman syystä syksyllä 2015.

Säästämme veroissa yli tuhat euroa vuodessa, sen voi käyttää johonkin paljon mukavampaankin asiaan.

Ainoa, mihin enää kirkkoa tulemme tarvitsemaan, on meidän hautajaiset sitten joskus.

Periaatteessa joo, mutta ei omaisten tarvitse olla kirkon kanssa missään tekemisissä edes silloin jos sellaiseksi ei katsota hautapaikkaa,joka tod.näk on kirkon hautausmaalla.

Eihän silloinkaan tarvi olla kirkon kanssa missään tekemisissä, vaikka hautuumaalla kävisikin. Hautausmaat ovat kaikille vainajille tarkoitettu uskontoon, tai uskonnottomuuten katsomatta. Siitähän valtio kirkolle maksaa armotonta ylihintaa, että kaikille meille uskonnottomillekin on monttu valmiina. Kukin saa vielä halutessaan vaatia, että se monttu on kaivettava tunnustuksettomalle puolelle, jos ei halua maallisia jäännöksiään ristien sekaan. Tämä on siis hautaustoimilakiin kirjattu lakipykälä ja jokainen seurakunta on velvollinen kyseisen toiveen toteuttamaan.

Vierailija
29/437 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan viidelle kaverille joululahjaksi sen, että täytän heidän puolestaan tuon lomakkeen. Vähintään satasten arvoinen lahja. Voivat sitten vuodenvaihteen jälkeen itse liittyä takaisin jos haluavat.

Vierailija
30/437 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä annan viidelle kaverille joululahjaksi sen, että täytän heidän puolestaan tuon lomakkeen. Vähintään satasten arvoinen lahja. Voivat sitten vuodenvaihteen jälkeen itse liittyä takaisin jos haluavat.

Tuo menee jo rikollisen toiminnan puolelle, vaikka eroamista kannatankin.

Vierailija
31/437 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta monta vuotta sitten enkä ole katunut. Syyt: kirkollisvero, en ole uskossa, en halua jäsenyydelläni "kannattaa" kirkkoa.

En tarvitse kirkkoa mihinkään. Häät, lapsen nimiäiset ja omat hautajaiseni järjestetään uskonnottomasti.

Yksi suurimmista syistäni on kuitenkin se, että olen pettynyt siihen kuinka vaikeasti kirkko on tavoitettavissa. Aina ovet lukossa kun haluaisin mennä sinne. Enkö olekaan tervetullut Herran huoneeseen? Olen ihan tosissani. Muutaman kerran olisin todella halunnut mennä rukoilemaan pyhään paikkaan, mutta eivät joko päästä sisään tai käskevät ulos. Joten miksi maksaisin jäsenyydestä?

Vierailija
32/437 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta, koska en käytä kirkon palveluita enkä ole uskossa. Vähän kuin maksaisi pitsinnypläyskerhon jäsenmaksua vaikka ei harrasta kyseistä toimintaa.

Vierailija
33/437 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta asian ei varsinaisesti pitäisi kuulua kenellekään. Itse kuulun kirkkoon ja olen ajatellut kuuluvani jatkossakin. Mutta kieltämtää kirkossa kuulumistani on koeteltu mm. kirkon suhtautumisella homoihin ja naispappeuteen. Ja vaikka arvostan Päivi Räsästä, niin en pidä siitä, että julkisuudessa välillä tuntuu sille, että hänestä on tehty "valtakunnan krsititty" . jonka tehtävänä on kertoa, mitä kirkkoon kuuluvat ("kristilliset") asiasta ajattelee ja uskoo, ikäänkuin monoliittini ja samaa mieltä olevana joukkona. Tai että hän käyttää kirkon ääntä, joka oikeastaan kuuluisi enempi esimerkiksi piispoille. Sen sijaan, että muistettaisiin ja ennen kaikkea huomattaisiin, että Räsänen edustaa yhtä puoluetta (Kristillis-demokraatteja) ja on monessa uskon kysymyksessä käsittääkseni enempi sitä konservatiivisempaa joukkoa.   

Eikös se ole Kansanlähetysläinen? 

Vierailija
34/437 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokaisella tasa-arvoa kannattavalla olisi suora velvollisuus erota kirkosta. Kunnes Suomen valtio poistaa evlut kirkon erityisaseman.

Vierailija
35/437 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aijon erota kirkosta kun täytän 18 (tällä hetkellä 16).

Voisihan sitä nytkin, mutta haluan vielä miettiä asiaa.

Pakko sanoa, että suhtaudun hyvin kriittisesti "Raamatun sanoihin".

Jo se kuinka Jumala on luonut planeettamme kuulostaa aivan hullulta, sillä tiede on kertonut aikoja sitten, että miten planeettamme on oikeasti syntynyt ja että kukaan ei oo sormia napsauttamalla luonut ensimmäisiä ihmisiä, vaan me olemme kehittyneet muista kädellisistä.

Sitten ne 10 käskyä. Joo, varmaan jokainen käsky on jokaiselle itsestäänselvyys, ilman että Raamatusta täytyy tarkistaa.

Muutenkin "uskon" todella niukasti Jumalaan ja Jeesukseen. Mistä sitä tietää vaikka Jumala ja Jeesus olisivat keksineet hyvän jutun ruveta hyväuskoisia käyttämään hyväkseen, että jos et tee sitä joudut kuolemasi jälkeen tänne, jos teet taas tätä kuolemasi jälkeen päädyt tänne... Blaa blaa, ja kaiken näköistä muuta minkä pohjalta keksitty hyvä tarinan juuri, ja siitä lähtenyt.

Ja yhdet hyppii näiden 2 jumalallisen olennon tahtiin.

Oli miten oli, mutta joskus aikuisena ainakin säästää pitkän pennin jo siinä kun ei tarvitse kirkollisveroa maksaa. Miksi maksaa kirkollisveroa, kun kirkosta ei ole muutenkaan kauheasti apua?

Ja kuten joku sanoi, ei tarvitse kuulua kirkkoon, vaan uskoa voi silti jos haluaa.

Tarviiko edes eroon muutenkaan kauheaa litaniaa selityksiä pistää? Eiks se riitä, että syynä on ettei usko tai, että vähäinen usko?

Vierailija
36/437 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kirkko rikkoo Suomen lakia ja toimii muutenkin epäeettisesti niin ainoa järkevä teko on erota kirkosta.

Kirkkohan ei ole rikkonut Suomen lakia, joten tämän perusteen voi unohtaa.

Vierailija
37/437 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon ja valtion erottaminen on minulle tärkeää. Kuten Jeesus halusi. Mutta jos kaikki jotka ovat eri mieltä nykyisestä kirkosta eroavat kirkosta, niin kuka sen erottamisen saa tapahtumaan?

Vierailija
38/437 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin, ja säästin enkä ikinä saanut rukouksiin vastauksia.

Jos joku uskovainen sanoo, ja kehuu ikinä enää mulle tätä uskontia niin hahhah.

En oo saanut vastauksia mihinkään, elämä ei ollut yhtään sen onnellisempaa, mutta rahat kyllä kirkolle kelpaa.

Olisin varmaan vielä kuulunut kirkkoon, jos se ois ollu täysin ilmaista.

On se kumma, että sun uskomuksesta sun täytyy maksaa.

Eiks oo hullua haloo? Maksat siitä hulluna, että oot ns. Uskossa, ja että pääset kirkossa naimisiin, eiku hetkonen... Liittyy kirkkoon siks aikaa tietysti, et jos haluu kirkki häät, eroo ja jos haluu montun sieltä niin vanhuuden päivinä liittyy taas. Hehee! Järkee tai ei, silti.

Vierailija
39/437 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, tilanne on siis se, että eri uskontokuntaa oleva mies vaatii minua eroamaan kirkosta. Sitä uskontoa täällä ei saa mainita.

Ap

Siinä uskontokunnassa on sellainen oppi että sellaiset jotka ei usko mihinkään pitäisi sur mata.

Vierailija
40/437 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin, ja säästin enkä ikinä saanut rukouksiin vastauksia.

Jos joku uskovainen sanoo, ja kehuu ikinä enää mulle tätä uskontia niin hahhah.

En oo saanut vastauksia mihinkään, elämä ei ollut yhtään sen onnellisempaa, mutta rahat kyllä kirkolle kelpaa.

Olisin varmaan vielä kuulunut kirkkoon, jos se ois ollu täysin ilmaista.

On se kumma, että sun uskomuksesta sun täytyy maksaa.

Eiks oo hullua haloo? Maksat siitä hulluna, että oot ns. Uskossa, ja että pääset kirkossa naimisiin, eiku hetkonen... Liittyy kirkkoon siks aikaa tietysti, et jos haluu kirkki häät, eroo ja jos haluu montun sieltä niin vanhuuden päivinä liittyy taas. Hehee! Järkee tai ei, silti.

Jutuistas päätellen järkes sä oot ainakin menettänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme