Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!

Vierailija
28.09.2017 |

Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?

Kommentit (522)

Vierailija
301/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiå oonko jo vastannut, mutta ysiluokalla, käytiin tutustumassa amiksiin, oli harmaat housut ja en tiedä montako koulua näki punaisen takapuoleni.

Vierailija
302/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nykyäidit osaavat suhtautua kuukautisiin luonnollisemmin luin meidän äidit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla 10, tai 9. Olin isän luona ja ulkona tunsin että housuihin tuli märkää, menimme sisälle ja tajusin että nyt alkoi kuukautiset. Kerroin isälle ja tuumattiin että lähdetään äitini luo, jotta hän voi opastaa ja siteitäkin varmasti löytyy. En muista olevani mitenkään järkyttynyt, vaikka nuorena ne alkoikin. Vanhemmat oli tosi tsemppaavia.

Vierailija
304/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri täyttämässä 13, kuukautiset alkoivat kesken koulupäivän. Vessassa huomasin ruskeaa tuhrua alushousuissa, tiesin heti mistä on kyse mutta kauhistuin silti. Onneksi paras kaverini oli viereisessä kopissa ja shokissa huusin heti hänelle. Hän rauhoitteli ja laitoin vessapaperia loppupäiväksi housuihin.

Koulun jälkeen soitin äidille, pelotti jostain syystä kertoa asiasta. Äiti toi illalla jättimäisen kassillisen siteitä, hän oli käynyt ostamassa kaupasta jokaista mallia, merkkiä ja kokoa että löytäisin varmasti sopivan.

Olen aina inhonnut menkkoja, ensimmäisestä päivästä lähtien. Erityisen paljon opin vihaamaan niitä silloin kun olimme lapsettomuushoidoissa ja menkkojen alkaminen merkitsi joka kuukausi epäonnistumista.

Vierailija
305/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidennellä luokalla olin. Kävelin koulusta kotiin ystäväni kanssa. Tulin todella kipeäksi ja vatsa kramppasi älyttömästi. Minulla oli laktoosi-Intoleranssi ja luulin sen johtuvan siitä. Kotona menin vielä kipeämmäksi ja otsa vuosi hikeä kamalasta kivusta ja itkin keittiön lattialla. Yhtäkkiä housuihin valui jotain märkää ja raahauduin kylpyhuoneeseen huomatakseni sen olevan verta. Tiesin mistä oli kysymys. Koulusta saadut siteiden näytekappaleet oli minun huoneessani,mutta ärsyttävä pikkusiskoni oli kaverinsa kanssa leikkimässä siellä ja koitin noloissani ja kivuissani huutaa heille että tulkaa pois, kyselivät miksi ja suutuin kun en kehdannut kertoa. Otin repun ja laskin sen takapuolen suojaksi ettei veri näkynyt ja juoksin ystävöni luokse joka asui naapurissa ja jonka kuukautisten tiesin alkaneen. Hän auttoi minua heti kun itkin ja olin hädissäni. Käski soittaa äidilleni ja sekin oli minulle kova pala. Otin uuden 3310 puhelimen ja soitin äidille töihin, puhelu kesti muutaman sekunnin: ”mulla alkomenkatostasiivellisiäsiteitä”... tuut tuut tuut. Äitini osti, asiasta ei puhuttu. Koen että lapsuus loppui siihen, runsaat ja kivuliaat menkat jotka kestävät useita viikkoja ja vain vanhusten vaipat riittäisivät siihen vuodon määrään. Kestin 27 vuotiaaksi, nyt todettu endometrioosi ja hormonikierukka vei kivut sekä vuodot. Oloni on jälleen normaali.

Vierailija
306/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-v. 1993 jouluaattona. Äiti keittiössä stressasi kinkkua ja huokaisi "Miks just tänään kun on kiire? Ota niitä siteitä kaapista kun sait koulusta." juteltiin siitä myöhemmin. Olin just saanut reiät korviin ja olin iloinen kun kasvan.

meille oltiin jo kolmannella luokalla kerrottu asiasta ja annettu siteitä jonkun firman sponssaamana. Ihan hyvä muisto, äidin kanssa naurettu mun huonoa ajoitusta (jouluateria ja vieraita just oven takana) mutta ei sentään sattunu kesken koulutuntia.

Vierailija
307/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä päivää en tarkalleen muista, mutta olin silloin vielä ala-asteella kuudennella luokalla. Leikin tuolloin vielä toisinaan leluilla itseäni nuoremman kaverin kanssa ja tunsin itseni lapseksi. Minua harmitti kun menkat alkoivat "niin aikaisin". Salasin asian kaikilta. Parit ensimmäiset kuukautiset pärjäsin koulun terveysvalistuksista jaetuilla siteillä ja vessapaperilla. Ajattelin että kerron äidille sitten joskus, mutta enpä kertonut koskaan. Otin myös siteitä äidin kaapista ja aina niitä sinne ilmestyi eli kyllähän äiti huomasi että olin niitä hakenut. Kerran kysyi minulta menkoista ja kielsin kaiken :D Jos pikkuhousuihin tuli veritahra, pyykkäsin housut enkä laittanut likaisina pyykkikoriin. Nykyisin huvittaa kun asia hävetti silloin niin kovasti :D

Vierailija
308/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole alkanut murrosiässä, eikä nyt aikuisena vieläkään.

Vierailija
309/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä on oikea reaktio menkkojen alkamiseen.

Vierailija
310/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin käymässä isän tykönä hänen viikonlopullaan ja menin vessaan. Huomasin alushousuissa jotain ruskeaa ja mietin jo, että paskoinko housuun, ennen kuin tajusin että ei hele, mullahan alko menkat. Laitoin sitten äitille viestiä että ostaa mulle siteitä ja sieltä tuli onnittelut naisten maailmaan saapumisesta. Kyllähän sitä on kiva ryhtyä naiseksi 11-vuotiaana. Tungin vessapaperia housuun ja jatkoin sen jälkeen elämää normaalisti aka menin pelaamaan pleikkaria.

Nykyään normaali elämä ei onnistu helvetillisten menkkakipujen takia.

Vierailija
311/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13, just ennen kun koulut alko elokuussa yks aamu. Äiti ei ollu himassa. Olin ihan että mitä voiko se noin vain tulla Ilman varoitusta!? Eka kerta kesti vain tunteja ja sen jälkeen noin vuoden epäsäännöllistä ja kummaa. Pelkäsin että minussa on jotain vikaa en kertonu kenellekään että epänormaalit menkat. Siitä se pöyrä lähti käyntiin sitten, normalisoitui. 2 kk päästä täytän 49 ja edelleen ilman lääkitystä täysin normaalit.

Vierailija
312/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yläasteella ja alkoi tietenkin kesken koulupäivän. Tungin käsipaperia pahimpaan hätään ja jonotin terkkarille hakemaan siteen. Äidille kerroin kotona, näytti missä kodinhoitohuoneen kaapissa on siteitä ja tamponeja. Asiasta ei koskaan puhuttu kotona muuten kuin tuon verran.

Vierailija
313/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

la 6.3.1982, olin 12v. Täyttämässä 13v sitten toukokuussa.

Saunassa oltiin käyty ja menin illalla vessaan ja huomasin housuissa verta. Huusin äitiä vessaan ja se samalla siinä hieman hätääntyneenä lajitteli pyykkiä ja totesi, että sä voit nyt tulla vaikka raskaaksi. Myöhemmin kun valittelin vatsakipuja ja vuotoa, niin pari vuotta nuorempi veli tokas, että "laita laastari".

=D

Samalla viikolla muutaman päivän aiemmin! Ja minäkin 13 toukokuussa! Meillä oli silloin hiihtoloma. Sain tilaisuuden kertoa äidille vasta seuraavana päivänä. Äiti halasi, oli iloinen.

Vierailija
314/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä jänniä tarinoita. Kuukautiset alkaneet ruskeana vuotona😂. Joku äijä kirjoittelee itselleen satuja vai?

Vierailija
315/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 4. luokalla, n. 10v 9kk. Olin joululomalla vuodenvaihteessa isovanhemmillani ja setäni perheen luona ilman vanhempiani 300 km:n päässä kotoa. 

Huomasin ruskeat pikkuhousut yhtenä iltana, kun olin menossa saunaan ja riisuin. Ihmettelin niitä ja ajattelin, että olen pyyhkinyt takamukseni vessassa jotenkin huolimattomasti. Saunassa peseydyin huolellisesti, mutta seuraavana aamuna pikkuhousut olivat taas ruskeat. Vessassa istuessani huomasin, että jalkojen välistä valui punaruskeaa mönjää. Olin ihmeissäni, mutta aloin tajuta, että nämä ovat ne menkat, joista Suosikin palstoilla kirjoitellaan. Onneksi ensimmäiset menkat olivat vielä aika niukat eivätkä sotkeneet joka paikkaa. Pikkuhousuja vaihtamalla pärjäsin. En uskaltanut kertoa asiasta mummille tai setäni vaimolle.

En muista, montako päivää olin vielä sukuloimassa, todennäköisesti en montaa, mutta kotona kerroin asiasta äidille. Hän onnitteli, haki siteen ja neuvoi, miten se asetellaan paikoilleen. Itse muistan olleeni hämilläni ja häpeissäni. Kuukautiset nolottivat minua. Olin omalla luokallani ihan varmasti ensimmäinen, jolla ne alkoivat. Kun opettaja puhui aiheesta tyttöjen liikuntatunnilla 4. luokan keväällä tai 5. luokan syksyllä, minulla ne menkat jo olivat. Kaikki olivat oppitunnista hyvin vaivaantuneen oloisia, vaikka opettaja kertoi aiheesta neutraalisti täysin luonnollisena osana tyttöjen kasvamista. Kärsin jo ala-asteella ajoittain hyvin kivuliaista kuukautisista. Saatoin kertoa kivuista opettajalle, jos ne olivat niin kovat, että jouduin lähtemään kotiin kesken päivän, mutta luokkakavereiden kanssa menkoista ei puhuttu koskaan. En tiedä, miksi se oli niin vaikea aihe tyttöjen keskuudessa. En tiedä ollenkaan, milloin muiden tyttöjen kuukautiset alkoivat. 

Vierailija
316/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 11 vuotias. Mulla oli vaaleankeltaiset housut jalassa. Oli vapaapäivä ja löhösin jalat levällään sohvalla, kun menkat alko ihan kunnon vuodolla. Kukaan ei ollut kertonut tällaisesta aikaisemmin ja olin melko järkyttynyt. Asiaa ei yhtään auttanut se, että äiti teki asiasta tosi kiusallisen ja antoi ymmärtää, että tämä on tosi nolo ja hävettävä asia. Kesti varmaan 15 vuotta hyväksyä, että tämä on normaali naiseuteen liittyvä asia. Vaaleita housuja en ole käyttänyt enää ikinä...

Vierailija
317/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuukautiset alkoi kuudennen luokan keväällä koulupäivän jälkeen, eli olinko silloin vielä 12v..? Pientä ruskeaa vuotoa. Kotona sain sanottua äidille "Menkat alkoi", äiti meni vessan peilikaapille, otti sieltä sidepaketin ja totesi "Tossa on". Asiasta ei enää puhutttu. The end :-D.

Vierailija
318/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttökerhon uimahallireissulla, naapurikaupungissa. Eikun vessassa vessapaperia pöksyihin. Huomasin uinnin jälkeen, onneksi tuli vain tiputtelemalla ja seuraavana päivänä alkoi vasta kunnolla. Ikä oli 12 vuotta.  Nepä sitten kestivätkin 43 vuotta ja nyt näyttää loppuneen, heinäkuussa oli viimeksi. 

Vierailija
319/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13 ja tulin koulusta kotiin. Vessassa huomasin, että pikkuhousuissa oli pieni veritahra. Kai siinä ensimmäinen tunne oli pieni shokki, että nyt ne alkoi, vaikka joillain kavereilla oli alkanut jo aikaisemmin, ja tiesin asiaa odottaa. Soitin äitille töihin ja sanoin varovaisesti, että mulla on alkanut kuukautiset. Äiti sanoi, että siteitä löytyy kodinhoitohuoneen kaapista, ota sieltä. Sen enempää asiaa ei käsitelty.

Jatkossakin siteitä aina ilmestyi sinne kaappiin ja otin sieltä tarvittaessa. Jossain vaiheessa muistan pyytäneeni, että voiko ostaa niitä ohuempia siteitä, kun äiti osti vaan jotain paksuja vuokkosia. Ja myös ohuempia siteitä tuli. 

Tämä oli meidän ainoa vuorovaikutus asiaan liittyen. 

Vierailija
320/522 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä jänniä tarinoita. Kuukautiset alkaneet ruskeana vuotona😂. Joku äijä kirjoittelee itselleen satuja vai?

Kyllä maailmassa kaikki menee niinkuin oppikirjoissa tai vähintään nyt ainakin niinkuin sinulla. Ihmiset on yksilöitä. Toisten menkat menevät tunnilleen kuin oppikirjoissa kaikin puolin ja toisten ei sinne päinkään. Mulla alkaa tippumalla, välissä on tulva ja sitten lopuksi ruskea vuoto.