Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!
Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?
Kommentit (522)
Olen 68v ja kuukautiseni alkoivat kun olin 11v. Koulussa ei siihen aikaan puhuttu lainkaan biologiasta tms. Pari päivää olin ollut kipeä ja ruskeaa vuotoa ja veskireisulla enemmän. En yhtään tiennyt mistä oli kyse. Äitini oli synt. -25 ja hyvin estoinen kaikkea naiseutta kohtaan. Sattumalta hän näki nämä likaiset housuni eikä sanonut mitään. Meni ilmeisesti kertomaan isälleni. Mailla oli hankala saada siteitä ja jotain pumpulia sain ohjeeksi käyttää.Mitään ei kuukautisista puhuttu silloin eikä myöhemminkään. Joinakin kertoina olin myös aivan valtavan kipe ja ainut lääke oli Aspirin joka pahensi vuotoa. Sauna oli kerran viikossa eikä muuta pesumahdollisuusta. Ihan tavallinen maalaisperhe suurehkon kaupungin liepeillä. Pesumahdollisuuden puute oli kyllä ällöttävää kun vuosin paljon ja kävin kuitenkin oppikoulua kaupungissa.
Olin 13-vuotias. Yöllä oli alkanut, huomasin alusvaatteissa. Äidille kerroin ja sain häneltä siteen. Myöhemmin päivällä käytiin yhdessä kaupassa. Myöhemmin äiti päätti kertoa koko suvun kuullen, että minusta on tullut nainen. Koskaan varmaan hävennyt niin paljon!
Olin kuutosella, kun huomasin pikkuhousuissa rusehtava tuhrua kesken päivän. Mahakin oli ollut vähän kipeä. Meille oli puhuttu kuukautisista, mutta en silti oikein sisäistänyt, että ne olivat nyt alkaneet. Toivoin vain, että tuo vuoto loppuisi eikä olisi mitään erikoista.
Eihän se loppunut, eikä auttanut vaikka kävin illalla suihkussakin. Menin itku kurkussa sanomaan äidille, että multa tulee jotakin. Äiti oli ihana, hoksasi heti asian ja käski panna vessan kaapista siteen. Äiti halusi vähän puhua kuukautisista ja särkylääkkeiden ottamisesta.
Jostain syystä häpesin murrosikääni aluksi kauheasti, samoin menkkoja. En alkuun edes pessyt käsisuihkulla, vaan koetin vain pyyhkiä kaiken paperilla, kun kävin vessassa. Onneksi se siitä helpottui.
En muista päivää, jolloin alkoivat, mutta helmi-maaliskuu se oli kun olin 13v ja salailin niitä pesemällä itse verisiä alushousujani ja yritin käyttää äidin siteitä salaa. Noh, jäin kiinni aika nopeasti tietenkin..
Ensimmäisten menkkojen jälkeen oli monen kuukauden tauko ilman kummoista vuotoa, kunnes ne alkoivat kunnolla melko säännöllisesti tulemaan. Tällöin oli kesä ja olin jollain uskovaisten kesäleirillä ilman mitään siteitä. Oli jotain virsien laulantaa pienillä penkeillä vieri vieressä ja housuni olivat perseestä ihan veressä. Ja valitettavasti myös vaalea penkki, joten eipä siinä muu auttanut kun läiskäistä äkkiä Virsikirja siihen vereen ja lähteä vähin äänin menee takki vyötäröllä. Sen yllätyksen löytäjän ilmeen olisin halunnut nähdä.
Muistan, että oli joulun aika ja olin 17v. Pidin sitä taivaallisena joululahjana, koska olin odottanut niin kauan että alkaisi. Vaikka en olekaan uskonnollinen, vaan ateisti. :D Sitten kesti 6kk kun tuli taas jotain epämääräistä. Sitten meni varmaan pari vuotta ennen kun taas tuli. Koko ikäni ollut erittäin epäsäännöllinen ja puolen vuoden väli usein ollut. Yleensä on 2kk väli eli olisko vaan toinen munasarja toimiva? Pelkäsin, etten voi saada lasta. Sain kuitenkin 35v melkein ekalla yrittämällä. Lääkärit aina sanoneet, että ei mitään hätää tässä mun oudossa kierrossa kunhan ei ole yli puolen vuoden paussia. Ja mulla siis varmaan on PCOS. Itse miettinyt näin ja yksi lääkäri sanonut myös, mutta ei testattu.
...ja kotona siis tapahtui ihan siististi vessat käytössä. Jännitti aluksi tamponit sun muut, mutta helposti ne tuli tutuiksi, vaikka näin pitkiä välejä olikin.
...kaikkein ärsyttävintä taitaa olla se kun ei koskaan tiedä milloin se tulee, kun kierto on niin epäsäännöllinen. Ihme kyllä vain kerran on alkanut hankalasti uuden työpaikan (ekaa päivää) ruokalassa tuolille. Muuten on alkanut yleensä kotona tai muuten silleen ettei ole haitannut. Mulla siis ei ole muita oireita ennen kun vuoto alkaa jotta osaisin varautua.
Minä vielä... Mulla on vähän sama kokemus kun tuolla ylempänä, että sukulaiset otti kantaa. Eli kun olin jotain 14v niin tädit alkoi säännöllisesti sanomaan, että susta on tullut nainen ja kuukautiset alkaneet. Kun kielsin asian, niin sanoivat että valehtelen ja ettei mun tarttis nolostella asiaa. Huoh! Sitä sitten jatkui aika monta vuotta. Ei varmaan tehnyt hyvää mun itsetunnolle tai kokemukselle normaaliudesta. Vaikka suurempi vaikuttaja oli tietenkin kaverit joilla kaikilla oli alkanut jo aikoja sitten. Tää oli tosi kipeä asia mulle pitkään aikuisuuteen asti.
Muistan aika hyvin. Olin kutosluokalla ja huomasin pikkareissa ruskeeta vuotoa. Muistan kun sydän hakkasi kauhusta. Mietin monta päivää miten uskaltaisin kertoa äitille. Lopulta kerroin ihan itku kurkussa saunassa äitille, että pikkareihin oli tullut ruskeeta, että mulla tais alkaa kuukautiset. Sitten äiti sanoi vaan, että hän ostaa aina siteitä vessaan ja niitä voi ottaa. Semmonen keskustelu, en tiedä mikä siinä jännitti niin paljon.
Toinen asia minkä kertomista jännitin kauan liittyi dödön ostoon. Äiti haki mua kaverin synttäreiltä ja lopulta sain kakistettua autossa, että oon huomannu että kainalot on alkaneet haisemaan ja välillä märät. Että voiskohan ostaa deodorantin. Siihenkin äiti sanoi vaan, että täytyy käydä ostamassa.
Huhtikuun lopussa ollessani 15-vuotias koin kovaa kipua alavatsassa enkä osannut ensin liittää kipua menkkojen alkuun. Punaista verta vuoti vähän, kipu oli niin lamaannuttava että pyörryin. Nykyään kivut yhtä pahoja ja oksennan ellen ehdi ottamaan särkylääkettä ajoissa. Näin 31-vuotiaana lamaannuttavien kipujen lisäksi haittana ovat pms-oireet.
Kuudennen luokan jälkeen kesälomalla olin yökylässä kaverilla ja menin vessaan aamulla, siitä sitten järkytyin ja soitin äidilleni. Kerroin kuukautiset alkoi ja äiti lupasi ostaa siteitä.
Olin muistaakseni vitosluokalla, oli aamu ja koulu oli alkamassa onneksi vasta 11. Pelailin simssiä tietokoneella, äiti oli kaupassa ja yhtäkkiä pikkareihin valahti verta. Paniikissa soitin äidille että mitä teen kun pikkareihin tulee verta, kuolenko minä nyt :D Äiti käski vessaan odottamaan ja tuli näyttämään missä siteet ja tamponit ovat. En kuollut ja onneksi menkat eivät alkaneet tuntia myöhemmin, koska silloin olisin ollut koulussa ilman mitään suojia ja olin ujo ja vähän kiusattu. Olisin varmaan sepittänyt opettajalle päänsärystä ja lähtenyt kotiin itkemään :D
Olin muistaakseni 14 v. ja edellisiltana mahassa tuntui outoa kipua. Mielessä kävi, että jokohan ne menkat alkaa. Olin yksinään jo harjoitellut siteiden ja tamponeiden käyttöä sen jälkeen kun kaverillani alkoi ja hänen sisko opetti häntä.
Seuraavana aamuna huomasin sängyssä pienen veritahran ja sydän hyppäsi kurkkuun järkytyksestä. Menin vessaan ja huomasin menkkojen alkaneen. Vessan kaapeista ei löytynyt mitään, joten jouduin kalpeana ja nolona kysymään isosiskolta olisiko hänellä mitään. Ja voisiko hän kertoa äidille, kun en kehdannut.
Äiti ei antanut minulle mitään kasvatusta murrosikä-juttuihin. Rintaliivejäkään en saanut ennenkuin itse ostin, siitä muistoina hienot raskausarvet rinnoissa, kun ei ollut mitään tukemassa alusta lähtien.
Mutta menkoista olin koulussa sitten järkytyksen jälkeen hivenen onnellinen, että olempas nyt keholtani aikuinen.
Olin 11v ja oli vappuaatto. Olin juuri lähdössä serkkujen kanssa isovanhemmille vapun viettoon, kun kävin vielä pissalla ja huomasin menkkojen alkaneen. Näytin äitille pikkareitani ja äiti kirosi, että piti niiden alkaa just kun olen menossa yökylään.
Meillä oli silloin kodinvaihtaja-koira, joka myöhemmin leikattiin, mutta silloin sillä vielä käytettiin pikkareita ja siteitä juoksujen aikaan, kun se ei ollut koskaan oppinut siivoamaan itseään. Olin sen myötä oppinut vaihtamaan siteitä ja tiesin menkoista muutenkin, niin omien menkkojen alku ei ollut mikään mullistava kokemus.
Syyskuu 2004. Koulussa oli suunnistusta kaks viimeistä tuntia ja mietin jo ennen suunnistuspaikalle lähtöä sitä kun pissahätä tuntuu, mutta mitään ei tule. Olin aika äkäinen ja väsynytkin tuona päivänä. Suunnistusta lopeteltaessamme kuukautiskivut iski aika lujaa ja itku kurkussa pyöräilin koulusta kotiin. Kotona itkeskelin pari tuntia kivusta ja otin särkylääkkeen. Kun särkylääke alkoi vaikuttaa, söin lihapullanuudelipataa. Loppuillan makoilin sohvalla viltin alla ja katselin TV:tä. Olin 13v.
Kutosluokan syksyllä, pari kk vaille 13-vuotiaana, menin aamulla vessaan ja näin housuissa ruskehtavaa töhryä. Muistan vieläkin sen epäuskon kylmäävän aallon, taisin lintsata koulustakin sen päivän. Meillä ei puhuttu kotona mistään intiimiasioista, olin koulussa kiusattu, lisäksi mun sukupuoli-identiteetti oli jokseenkin hukassa ja olin uskonut viimeiseen asti ettei mulle koskaan tule menkkoja, joten koin tulleeni petetyksi ja tuntui että elämä on ohi ja pelkkää p$kaa edessä. En kehdannut ostaa tai pyytää äidiltä siteitä vaan varmaan ekan vuoden tungin vessapaperia kalsareihin joita yritin sitten käsin pestä ja piilotella, kunnes mulla oli omaa rahaa käytössä ja rohkenin itse ostamaan siteitä.
Seuraavana kesänä menkat jäi yhtäkkiä pois, mutta palasivat noin vuoden päästä tuoden mukanaan jäätävät kivut ja muuta mukavaa. Kouluterveydenhoitajan ja -lääkärin mukaan oli täysin normaalia ja asiaankuuluvaa ripuloida, itkeä ja oksentaa sikiöasennossa viikon ajan joka kuukausi, lähes pyörtyä kivun takia ja olla kykenemätön seksiin tai edes tamponin käyttöön - "se on kuules naisen elämä semmosta, ei sitä ykskään mies kestäiskään, kyllä ne lakkaa viimeistään kun synnyttää". Kaverilla sama homma. Vasta parikymppisenä olin muiden mahajuttujen takia tutkimuksissa, jolloin munasarjasta löytyi kysta joka poistettiin leikkauksella, samalla ilmeni että mulla on maha ja osa suolistoa täynnä endometrioosin aiheuttamia kiinnikkeitä. Kouluterkalle ja lääkärille toivotan kroonista hiivatulehdusta ja bakteerivaginoosia.
Olen 50+ mies ja kuukautiseni alkoivat sen jälkeen kun tajusin olevani nainen. Ennen pelkäsin suolistosyöpää, mutta tiedän todellisen syyn.
Olin 12 ja oltiin bussimatkalla Turun saaristossa. Olin syönyt paljon herkkuja, esim sipsejä. Minulla oli maha kipeä ja sekaisin, joten pysähtyessämme jouduin käymään huoltoasemamalla kakella. Jossain vaiheessa tuli verta, luulin että se liittyi ripuliin. Hätäännyin hieman. Kun verta tuli ja tuli, tungin käsipaperia pikkareihini. Illalla pääsimme Turkuun ja isoäitini jotenkin tajusi tilanteen ja vei minut ostamaan siteitä ärrältä. Muistan että ostin myös suklaata. Sitten isoäitini kertoi minulle, että veri lähtee pöksyistä parhaiten tuoreena kylmällä vedellä. Sen kummemmin asiasta ei keskusteltu. Siskolleni kerroin myöhemmin asiasta.
Alkoi tosi nuorena, taisin olla 9-10v, kavereiden kanssa olin ulkona kun alkoi särkemään ja huimaamaan tosi paljon. Sanoin kavereille että mulla on paha olo meen kotiin. Kotona heti vessaan ja housut oli ihan sotkussa, vanhemmat ei olleet kotona että olisin voinut kysyä heiltä apua. En tajunnut kuukautisiksi ensin, joten pesin vain itseni ja uudet housut jalkaan. Nekin oli kohta sotkuiset. Sen jälkeen muistin syövereistä pälkähti että jos ne on kuukautiset. Menin penkomaan siteitä vessan kaapista, taas uusi pesu ja uudet housut + side.
Olin täyttämässä pian 14. Meillä oli sedän ja tämän vaimon koira hoidossa. Vatsa oli todella kipeä ja siitä olin sanonut vanhemmilleni. Sain buranan ja lähdin viemään hoitokoiraa aamulenkille. Oksensin kivusta hankeen ja kotiin palatessani lähinnä tärisin toppatakki päällä eteisen lattialla. Jäin sitten kotiin katsomaan leffoja sänkyyni. Aamupäivällä olin menossa vessaan jolloin seisomaan noustessa housuihin ja lattialle vain hulahti verta. Nyrkkipyykillä pikkuhousujen pesu ja kaapista side. En kertonut vanhemmilleni. Äiti joskus kysyi onko menkat alkaneet ja totesi, että tiedän varmaan missä suojat ovat. Lukiossa hankin e-pillerit vanhemmilta salaa, koska äitini on e-pillereitä vastaan (eivät ilmeisesti sopineet hänelle). Todettu endometrioosi, joihin pillerit auttoivat.