Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!

Vierailija
28.09.2017 |

Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?

Kommentit (522)

Vierailija
261/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14 ja housuihin oli tullut pieni ruskea läntti. Ajattelin, että minulla on ripuli ja häpesin sitä, että housut olivat likaiset. Vaihdoin housuni, mutta läntti tuli uudestaan ja menin näyttämään äidille. Hän haukkui minua tyhmäksi, koska en ollut tajunnut, että kuukautiset alkoivat ja olin sotkenut housuni. Hän lähetti kauppaan ostamaan siteitä yksin.

Äiti kertoi sen jälkeen kaikille tuttaville mitä tapasimme kuukautisistani naureskellen kuinka minä nyt murjotan ja olen niin teini. Se oli kaikin puolin nöyryyttävää ja ahdistavaa.

Vierailija
262/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kuudennen luokan kevät, eli olin 12-vuotias. Kävin koulussa vessassa ja huomasin, että paperiin jäi jotain ruskeaa, ja vähän ihmettelin tätä. Kuvittelin aluksi, että minulla olisi jokin tulehdus, mutta laitettuani viestiä äidille hän totesi, että ota side ja että saattaa olla kuukautiset alkaneet. Illemmalla äidin tultua kotiin katsoimme tilanteen yhdessä, ja hän tyyliin nyökkäsi, hymähti ja kätteli minua sanoen "Tervetuloa kerhoon". :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kesäloma kolmannen ja neljännen luokan välissä. Kävin uimassa ja menin metsänreunaan kyykkypissalle kun huomasin että jotain valuu. Meillä ei tällaisista puhuttu ja nolotti ja häpesin kauheasti. Olin siis yhdeksän (vai kymmenen?) vuotta. Kotona pesin alkkareita käsin puhtaaksi ja piilotin äidiltä pöllittyjä siteitä kaappiin kun vessassa ei ollut roskista, piti vaihtaa omassa huoneessa (jaettu veljen kanssa). Koulussa tuli ohivuotoja, ja olin aina pulassa kuukautisten aikaan. Vihdoin seiskaluokalla oli terkkarikäynti ja kävi ilmi että minulla oli anemia joka kaiketi johtui runsaista kuukautisista. Enhän minä sitä lapsena tiennyt ettei kaikilla olekaan niin runsaita menkkoja. Sain rautatabletit ja e-pillerit heti ja tilanne helpottui. Kotona ei niistäkään tiedetty.

Vierailija
264/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin alunperin valkovuotoa virtsankarkailuksi ja olin aluksi kauhuissani että miten minulla voi olla 10-vuotiaana vanhojen naisten ongelma. Kuukautiseni alkoivat vähäisellä tummuneella vuodolla, jota sitten tietenkin luulin oudoksi ripulivuodoksi... :)

Kun vuoto muuttui punaisemmaksi, tajusin mistä oli todella kyse ja jouduin kertomaan asiasta äidilleni jotta sain siteitä.

Vierailija
265/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuukautiset alkoi nuorena, ehkä kymmenen tai yksitoista vuotiaana. En muista oliko meillä koskaan puhuttu kuukautisista, tuskinpa. En ainakaan tiennyt mitä tapahtuu, kun alushousuista löytyi verta. Enkä uskaltanut kertoa äidille, jälkeenpäin en kyllä ymmärrä miksi. Äiti löysi likaiset alushousut pyykkikorista ja sitten selosti mulle, miten sidettä käytetään ja mitä kuukautiset on.

Vierailija
266/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli liian pieneksi jäänyt kylpytakki päällä (olinkohan jotain 12-vuotias) kun huomasin verta takapuolen alla kun istuin. Olin ihan tyynenrauhallinen ja sanoin äidille että mulla tais alkaa kuukautiset ja äiti siihen: onneksi olkoon 🙂

Vierailija
267/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11 vuotias. Olin kotona ja housuihin tuli ihan vähän tuhrua, mutta tajusin mistä oli kysymys. Muistan, että ihmettelin kun kipuja ei ollut ja vuoto oli hyvin vähäistä. Juhlin liian aikaisin, koska myöhemmi kivut ja runsaampi vuoto tulivat kyllä tutuiksi. Meillä ei koskaan puhuttu häpeillen tämmöisistä asioista, joten en sitä osannut myöskään hävetä. Muistaakseni taisin kailottaa jopa veljilleni " Takaisin vaippakauteen!".

Vierailija
268/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies, mutta lasketaanko veriripuli?

Vierailija
269/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 14 ja housuihin oli tullut pieni ruskea läntti. Ajattelin, että minulla on ripuli ja häpesin sitä, että housut olivat likaiset. Vaihdoin housuni, mutta läntti tuli uudestaan ja menin näyttämään äidille. Hän haukkui minua tyhmäksi, koska en ollut tajunnut, että kuukautiset alkoivat ja olin sotkenut housuni. Hän lähetti kauppaan ostamaan siteitä yksin.

Äiti kertoi sen jälkeen kaikille tuttaville mitä tapasimme kuukautisistani naureskellen kuinka minä nyt murjotan ja olen niin teini. Se oli kaikin puolin nöyryyttävää ja ahdistavaa.

Minkä takia tästä tuli alapeukku? Olisi pitänyt tajuta ettei ole ripulia vai?

Vierailija
270/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista enää tarkkaa päivää (monta vuotta muistin), mutta kesäkuun lopussa 2007. Oli jo melkein yö mutta valvoin kesälomalaisena ja lueskelin kirjaa. Yhtäkkiä alkoi sattua ihan hirveästi ja eri tavalla kuin koskaan aiemmin. Alavatsa oli pinkeä ja kipuinen, selkä tuntui olevan täynnä puukkoja. Sitä kesti ehkä puoli tuntia, vääntelehdin kippurassa. Sitten kävin vessassa, ajattelin että se helpottaisi vatsakipua. Ja siellä huomasin, että pikkareissa oli verta ja tajusin että nyt ne sitten alkoi. Ensimmäinen ajatus oli helpotus: en rikkoisi kaavaa! Jokaisella naisella jonka äitini puolelta tiedän, on menkat alkaneet 12-vuotiaana. Minä olin paria viikkoa vajaa 13-vuotias, mutta ehdin saada menkat vielä ennen sitä. Koin siitä kummallista voitonriemua :D

Olin myös vähän hädissäni, kun en tiennyt miten toimia. Pitäisikö kertoa äidille? Million ja miten? Asia tuntui nololta vaikka oltiinkin menkoista puhuttu. Laitoin pikkuhousuihin paperia ja lähetin tekstiviestin äidille (joka siis nukkui samassa talossa), jonka ajattelin hänen huomaavan sitten aamulla. Tekstarissa sanoin, etten halua asiasta puhuttavan, mutta että NE alkoivat.

Seuraavana päivänä äiti oli kumman normaali. Jossain kohtaa pääsin katsomaan äidin kännykkää ja näin ettei viestiä oltu avattu. Poistin viestit ja ajattelin että pärjään yksinäni. No paljon myöhemmin äiti kyllä sai tietää että tytön menkat on alkaneet, mutta koskaan ei puhuttu siteistä tai tamppooneista tai muista sen enempää. Koulussa onneksi puhuttiin.

Vierailija
271/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin kotona ja oli perjantai-ilta. Olin täyttänyt kuukausi sitten 14. Vessakäynnillä huomasin että housuissa oli vähän jotain tummaa ja mietin, että voisikohan olla menkat kyseessä. Olin jo odotellut ensimmäisiä kuukautisiani, mutta ajattelin, että tuskinpa ne vieläkään alkaisivat. Samana iltana suihkussa käydessä huomasin verta tulevan hieman enemmän, jolloin arvasin kuukautisten alkaneen.

Asuimme kymmenen kilometrin päässä lähimmästä kaupasta ja oli talvi, joten ei ollut toivoakaan päästä ostamaan siteitä. Minulla oli kuitenkin jemmassa alakoulussa terveydenhoitajalta murrosikäoppaan mukana saadut siteet (käytännössä kaksi sidettä, joista toinen oli hyödytön stringiside ja kolme pikkuhousunsuojaa, josta yksi oli superpieni). Päätin kuitenkin aluksi pärjätä vessapaperilla, ja säästelin siteitä sunnuntaihin ja maanantain koulupäivään, jonka jälkeen kävisin kaupasta ostamassa siteitä. Vuoto oli onneksi tosi vähäistä, ja pärjäsin vessapaperilla hyvin.  Jostain syystä en uskaltanut ottaa äidin siteitä, eikä meillä myöskään ollut tuohon aikaan roskista vessassa.

Äidille en koskaan kertonut kuukautisista, sillä meillä ei ole läheiset välit, eikä murrosiästä tai seksuaalisuudesta puhuttu. Kaipa äiti tiesi, että minulla ja siskoillani joskus alkaisi kuukautiset, mutta ajatteli, että kyllä me selviämme omillamme.

Vierailija
272/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia tästä tuli alapeukku? Olisi pitänyt tajuta ettei ole ripulia vai?

Alapeukku luultavasti tunnevammaisen ja narsistisen äitisi vuoksi. Itsekin mietin, että peukutanko ylös vai alas kommenttiasi, jotta tulisi selväksi suuttumus äitisi käytöstä kohtaan. Lopulta en peukuttanut ollenkaan, jotta et tulkitsisi sitä "hyvä, että sulla on tuo kokemus". Tässä pitäisi olla enemmän tunneskaalaa, esim empatia-peukku.

Vierailija
273/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 13v ja alkoivat hiihtolomalla.

Meillä kaikki naiseuteen liittyvä oli hävettävää, salattavaa ja naurettavaa ja alentavaa. Arvakkaapa kerroinko asiasta esim äidille?

Käytin vessapaperia suojana ysiluokan syksyyn asti ja oli todella hankalaa. Miettkääpä esim koululiikuntaa.

Kylässä ei ollut kauppaa ja kauas kauppaan pääsi vain vanhempien mukana eli miten olisin ostanut suojia ja millä koska mihin minä olisin tarvinnut rahaa? Koulussa näistå asioista ei puhuttu mitään, ei edes terveydenhoiitaja ja oli kuitenkin 1980-luvun alku! Voin kiittåä tietåmystäni kuukautisista ja seksistå esim Suosikki-lehteä yms mitå kavereilla pääsin lukemaan.

Laihdutin normaalipainosta reilusti alipainoon ja heti.ysin syksystä lähtien reiluun vuoteen minulla ei ollut kuukautisia. Ne palasivat lukion ykkösellä ja pääsin eri paikkakunnan lukion vuoksi jopa yksin kauppaan ja ostin halvimpia tamponeja.

Äidillä oli joku ihme ajatus että tamponit ja siteet on jotain turhamaista ja niitä ei saa ostaa. Eli en ollut niidenkåän arvoinen.

Niin ja meillä oli talo täynnä tyttöjä!

Tuo yllä kertomasi on yksi Suomessa valitettavan yleinen tyttöihin kohdistuva väkivallan muoto. Kauheinta siinä on, että sitä ylläpitävät ennen kaikkea naiset ja äidit itse. Pidetään huoli jokainen osaltamme, että nuo kivikautiset tavat jää historiaan.

Vierailija
274/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 v. huomasin tahran pikkuhousuissa. Olin ostanut juuri viikkoa aiemmin ekat terveyssiteet valmiiksi. Kerroin asiasta äidilleni joka valaisi asiaa minulle vähän laajemmin.

Vierailija
275/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 13v syntymäpäiväni ja ratsastustunti menossa. Heti sain kokea meidän suvun naisten menkat, eli on kuin saavista kaataisi. Itse en koskaan häpeillyt asiaa, mutta äidilleni oli kova paikka jostain syystä puhua asiasta.

Vierailija
276/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset alkoi konfirmaatiopäivänä. Olimme kirkon viereisessä rakennuksessa valmistautumassa ja puimme valkoiset albat päälle. Pian olisi siirtyminen kirkkoon ja päätin käydä vielä vessassa juuri ennen lähtöä. Huomasin että pikkuhousuihin oli tullut veritahroja ja ajattelin että ei voi olla totta, kaikista päivistä juuri nyt! Kun istuin pytyllä niin kuulin kun ohjaaja huusi että noniin, kaikki jonoon, ihan just lähdetään kirkkoon. En jotenkaan kehdannut/tajunnut mennä kysymään ohjaajalta onko siellä sivurakennuksessa sidettä missään ja meillä oli lähtökin just tulossa. Laitoin vaan pikkuhousuihin tupon vessapaperia. Koko kirkkotoimituksen ajan jännitin hirveästi että veri tulisi läpi ja näkyisi valkoisessa albassa! Onneksi aluksi vuoto oli todella niukkaa ja tuon koko päivän aikana tuli verta vaan muutamia tippoja.

Vierailija
277/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla 6. luokalla ja meillä oli liikunnan tunti, kun mun piti mennä vessaan ihan vain pissalle ja sitten huomasin, että housuissa oli tummaa verta. Tungin housuihin muistaakseni paperia, koska muuta ei ollut ennen kuin koulu loppuu. Menin takaisin tunnille ja kerroin parhaille kavereille että "ne" alkoi ja hihiteltiin yhdessä. Kotona en kertonut äitille tai muillekkaan, en kokenut että oltiin niin läheisiä. Hoidin itse sidehommat ja koulussakin niistä oltiin kerrottu, oltiin me kavereiden kanssakin niitä osteltu ja tutkailtu aikaisemmin yhdessä. Äitini sai tietää vahingossa muutaman kuukauden päästä, luultavasti likapyykistä, kun oli ollut ohivuoto.

Vierailija
278/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 11 ja juuri nähnyt tv:stä Sininen laguuni -elokuvan. Siinähän toisella päähenkilöistä alkaa autiolla saarella kuukautiset niin, että hän vuotaa verta laguuniin. Vessassa huomasin sitten sitä odotettua vuotoa.

Olin innoissani, ajattelin, että nyt olen nainen! Vähän myös pettynyt vuodon vähäiseen määrään. Kerroin asiasta heti äidille, joka lohdutti, että ehdin kyllä vuotaa koko loppuelämäni. Ja turhan runsaat kuukautiset sitten sainkin eikä kivuiltakaan ole säästetty.

Elokuvassa oli tyttö ja poika. "Toisella päähenkilöistä---alkaa kuukautiset". Nytpä pitää ihan miettiä kummalla päähenkilöistä...öö..oliko se se vaalea kiharatukkainen...

Vierailija
279/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmikuussa 1991, olin 11-vuotias.

Housuissa oli outo ruskea läntti, joka hämmensi minua ja näytin sen äidille. Äiti sanoi, että minulla on alkanut menkat, hänelläkin alkoi samanikäisenä. Hän näytti mistä siteitä löytyy. Sen ajan siteet olivat vielä paksuja vaippoja.

Äiti suhtautui asiaan hyvin luontevasti ja ystävällisesti, mutta minua ahdisti ja hävetti koko juttu. Itkin illalla. Aamulla menin kouluun ja kuvittelin, että kaikki huomaavat.

Nämä kuukautiset menivät ohi kahdessa päivässä. Ensimmäiset "oikeat" menkat, jollaisia minulla on ollut koko ikäni, alkoivat saman vuoden heinäkuussa. Verta tuli paljon ja minulla oli kovat kivut. Luulin että umpisuoli oli puhjennut, mutta äiti sanoi että se johtuu vain menkoista ja menee ohi. Kuvittelin mielessäni, miten kuolisin ja äiti olisi pahoillaan kun ei vienyt minua lääkäriin. Mutta ohi se meni kuitenkin.

Vierailija
280/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista koska omani alkoi, oon aina ihmetelly sitä. Ammattikoulun ekalla kävin naapurissa ja hän sanoi että on tainnu tulla ohivuoto. Tuo oli eka kerta mitä muistan omista kuukautisista mutta pakkohan niiden on ollu alkaa aiemmin, outoa. Pikkusiskon menkkojen alkamisen kyllä muistan, alkoi ennen kun mulla :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme