Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!
Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?
Kommentit (529)
18 - 19 vuotiaana alkoi kun hormonihoito oli aloitettu 16-vuotiaana. Tota lystiä kesti muutaman vuoden kunnes mulle laitettiin kierukka koska sitä verta tuli kk.n aikaan niin paljon ja estrogeenin otan edelleen purkissa, mutta keltauhanen on tuossa kierukassa. Kuukautisia ei tule enää.
terv. intersukupuolinen nainen
Oli 6 luokan syksy olin täyttämässä 12v olin leirillä kun aamulla huomasin lakanassa verta eikä ollut tietenkään siteitä enkä todellakaan kehdannut kysyä koitin pärjätä vessapaperilla en usklatanut pitkään aikaan kertoa äidille vaan käytin äidin siteitä tai vessapaperia ja pesin veriset vaatteet itse lopulta äiti huomasi kun yhdet housut eivät olleet kunnolla lähteneet puhtaaksi ja antoi siteitä
Muistan, vaikka siitä on noin 47 vuotta. Nyt jo loppuneet. Järkyttävää oli eikä muutenkaan mukavaa. Inhosin alusta alkaen
Oli joulukuu ja olin juuri täyttänyt 12. Pikkuhousuissa oli aamulla jotakin rusehtavaa mitä en osannut yhdistää kuukautisiin. Äiti tietysti osasi. Taisin saada siteitä ja jotain ohjeistusta. Iltapäivällä isä onnitteli. Hävetti kovasti että äiti oli kertonut isälle, mutta jälkeenpäin ajateltuna positiivisessa hengessähän tuo meni.
30-luvulla syntynyt mummoni puhui aina "huonosta ajasta". Jos oli tunteet pinnassa niin mummo kysyi että onko sulla huono aika. Ärsytti koko sanonta!
Olin 12-vuotias, taisi olla kuukausi 13-vuotissynttäreihin. Olin lähdössä kesäretkelle viikoksi metsään, kun aamulla heräsin verisistä lakanoista. Kerroin äidille, joka lainasi sidettä ja sitten ajettiin äkkiä kauppaan ostamaan omia samalla, kun lähdettiin bussille. Leiriviikko oli aika jännä, kun käytössä oli vain ulkohuussit ja yhteissuihkut, joissa käyminen nolotti, kun ei tietenkään ollut kuin siteitä. Eikä uimaankaan päässyt.
13v wc huomasin tuntui oudolta, kerroin äidille.
Eipä mitään kummempaa sen asian tiimoilta.
En muista alkamispäivä, mutta olin 14 vuotias
Muistan sen päivän. Se oli 29 vuotta sitten 9.10. Muuta sitten en muistakaan ja tämäkin muistui mieleen, kun tänäänkin on 9.10.
Olin silloin karvaa vaille 12v.