Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!
Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä jänniä tarinoita. Kuukautiset alkaneet ruskeana vuotona😂. Joku äijä kirjoittelee itselleen satuja vai?
Kyllä maailmassa kaikki menee niinkuin oppikirjoissa tai vähintään nyt ainakin niinkuin sinulla. Ihmiset on yksilöitä. Toisten menkat menevät tunnilleen kuin oppikirjoissa kaikin puolin ja toisten ei sinne päinkään. Mulla alkaa tippumalla, välissä on tulva ja sitten lopuksi ruskea vuoto.
Ruskea vuoto on vanhaa kohdussa maannutta verta. Enpä tiedä ketään, ihmistä, jolla kuukautiset menevät väärinpäin. Paitsi AV äijän trollikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä jänniä tarinoita. Kuukautiset alkaneet ruskeana vuotona😂. Joku äijä kirjoittelee itselleen satuja vai?
Kyllä maailmassa kaikki menee niinkuin oppikirjoissa tai vähintään nyt ainakin niinkuin sinulla. Ihmiset on yksilöitä. Toisten menkat menevät tunnilleen kuin oppikirjoissa kaikin puolin ja toisten ei sinne päinkään. Mulla alkaa tippumalla, välissä on tulva ja sitten lopuksi ruskea vuoto.
Ruskea vuoto on vanhaa kohdussa maannutta verta. Enpä tiedä ketään, ihmistä, jolla kuukautiset menevät väärinpäin. Paitsi AV äijän trollikalla.
Sinä ilmeisesti jollain tavalla olet nenä kiinni toisten siteissä eri menkkakierron eri vaiheissa. Itse en tunne kuin oman vuotoni. Ja se on juurikin usein pelkkää ruskeaa tuhrua, niin alussa, keskellä kuin lopussakin.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nykyäidit osaavat suhtautua kuukautisiin luonnollisemmin luin meidän äidit.
Äitini oli syntynyt vuonna 1926. Suhtautui kuukautisiin luonnollisesti. Meillä koulun terveystiedon tunnilla oli kerrottu kuukautisista ja esitelty erilaisia siteitä, menin kotiin ja kerroin että haluaisin että ostetaan valmiiksi kaappiin Saba Mikro -siteitä. Äidistä se oli hyvä idea ja niitä ostettiin. Jonkin aikaa sen jälkeen kuukautiset sitten alkoivatkin. Olin 13v.
Olin ala-asteella (3. tai 4. luokalla), alkoi aivan järkyttävät kivut koulupäivän aikana ja pystyin vaan istumaan jalat sylissä välituntisin, vuoto oli kuitenkin muistaakseni ihan olematonta aluksi joten selvisin päivästä vessapaperilla. Salailin asiaa yli vuoden kunnes jäin äidille kiinni sotkeutuneista alushousuista.
Tuo kipu on kyllä jäänyt mieleen, muutamat ekat kuukautiset oli todella tuskaiset.
Muistan hyvin. Olin kesälomalla ja 11v. Koulussa ei oltu puhuttu menkoista vielä mitään, eikä äitikään ollut, joten en tajunnut yhtään miksi vähän vuosi verta. En puhunut kellekään mitään. Kun sama toistui kuukauden päästä, oli pakko kertoa äidille. Äiti ei juuri paljoa kertonut vaan antoi sentään siteitä.
Koulussa puhuttiin asiasta vasta seuraavana vuonna.
Ruotsinlaivalla 13v samaan aikaan ripuli, oksennustauti, migreeni, laiva myrskyssä ja minä ilman vaatteita maakaamassa hytin vessan lattialla siellä vaivoineni. Ei ollut mukava yruttää käydä suihkussa kun vielä diabteksen takia sokerit ylhäällä ja hoitajat sekä lääkäri halusivat sinne koppiin tulla tarkistelemaan oloani. Isäpuoli ja oikkuveli ei kumpikaan ymmärtäneet vaan valittivat että esitän vaan ja äiti sai vihat kun lähti hakemaan minulle uusia pikkareita suljetusta kaupasta jonne ihmiset jonottivat... ensiavussa olen käynyt, pyörtyillyt ja oksennellut kipujen takia, teräsneulaa pakaraan ja sekään ei ollut tarpeeksi vahvaa särkylääkettä. 4 vuoden taistelun jälkeen tuli sitten vihdoin kapseli ja minipillerit yhdistelmä jq kolmannella yrityksellä lähti toimimaan kipuihin ja jatkuvaan 20/30 päivän joka kuukausittaisiin vuotoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinlaivalla 13v samaan aikaan ripuli, oksennustauti, migreeni, laiva myrskyssä ja minä ilman vaatteita maakaamassa hytin vessan lattialla siellä vaivoineni. Ei ollut mukava yruttää käydä suihkussa kun vielä diabteksen takia sokerit ylhäällä ja hoitajat sekä lääkäri halusivat sinne koppiin tulla tarkistelemaan oloani. Isäpuoli ja oikkuveli ei kumpikaan ymmärtäneet vaan valittivat että esitän vaan ja äiti sai vihat kun lähti hakemaan minulle uusia pikkareita suljetusta kaupasta jonne ihmiset jonottivat... ensiavussa olen käynyt, pyörtyillyt ja oksennellut kipujen takia, teräsneulaa pakaraan ja sekään ei ollut tarpeeksi vahvaa särkylääkettä. 4 vuoden taistelun jälkeen tuli sitten vihdoin kapseli ja minipillerit yhdistelmä jq kolmannella yrityksellä lähti toimimaan kipuihin ja jatkuvaan 20/30 päivän joka kuukausittaisiin vuotoihin.
Nyt siis jo muutaman vuoden onnellisesti ilman kipuja ja kuukautisia. Sairaalassa ollessani ihmiset paheksuivat myös kun ulvoin vessassa ja tuli ulos golf pallon kokoinen verihyytymä tai jokin sellainen. Kellään mitään tietoa mikä minua vaivasi silloin nuorempana?
Olenko ainoa, joka uskoo, että alkupeäräinen kysyjä on joku sairas mies? En voi kuvitella minkään ikäistä naista hekumoimassa tällaisella kysymyksellä. Olen itse nainen.
Vierailija kirjoitti:
Jaha, Korona villitsee trollin? Missä laivalla on ollut terveysasema matkustaessa? Olihan vuoto ruskeaa? Lähes 20 sivua keksittyjä menkkatarinoita! Että on köyhää elämää jollain.
Olin n 14-v ja heräsin aamulla alkkari veressä. Äiti ei kertonut eikä ostanut siteitä. Oli kuukautisten vuoksi ihan kauheaa elämää kun ei ollut rahaa ostaa kuukautissuojia eikä vessapaperi riittänyt. Tää alkoi v 1973 ja luojan kiitos ei ole omia lapsia jotka joutuisivat kokemaan saman
Mun menkat alkoi risteilyllä mummon kanssa 1993 kun olin 13v ja mulla oli koko päivän koskenut ihan hirveästi selkään, sitten kipu siirtyi mahaan ja lopulta makasin sängyllä ulvomassa niin että mummo lähti etsimään sairaahoitajaa. Joku huonoa suomea puhuva akka löytyi, antoi särkylääkettä ja oli tosi ylimielisen oloinen että voi voi kun me ei nyt saada tänne ambulanssia. Ikään kuin olisi kuvitellut että esitän!
No, se särkylääke onneksi tehosi paremmin kuin mummon asperiinit ja yöllä alkoi sitten vuoto holahtamalla niin että pikkarit ja lakanat meni pilalle, onneksi oli varapikkareita ja laivan kaupasta sai siteitä.
En muista tarkasti päivää kun kuukautiset alkoivat, mutta muistan päivän kun migreeni alkoi 13-14 vuotiaana. Musiikintunnilla nuotit hyppi rivillä vähän eri tahtiin ja siitä suoraan terveydenhoitajalle. Tämän päivän muistan ikuisesti!
Muistan kyllä, muttei siinä sen kummempaa kertomista ole. Olin 13-vuotias, housuissa oli verta, kävin äidille sanomassa että menkat alkoi. Äiti näytti missä kaapissa on siteet ja tamponit. Siinäpä se villi tarina.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nykyäidit osaavat suhtautua kuukautisiin luonnollisemmin luin meidän äidit.
Mikä nyt sitten on nykyäidit. Mun äidilleni (s. 1960) menkat oli täysin luonnolliset. Niin mummollenikin (s. 1930). Ja mulle. Ei se ollut mikään iso juttu kun menkat alkoi, kuuluu elämään.
Olin päivää vaille 10v, oltiin setäni mökillä kesällä. Kävin huussissa ja pyyhkiessäni huomasin paperissa verta, muistaakseni tiesin jotenkin että mistä oli kyse. Äiti ja setäni vaimo olivat istumassa kuistilla, kävin sanomassa niille ja ilahtuivat kovasti, antoivat mulle siteitä ja siinäpä se. Ihan hyvät muistot jäi tapahtuneesta.
Vierailija kirjoitti:
Riparille lähtöä edeltävänä iltana. Ihan helvetilliset kivut ja vatsankouristukset, enkä ensin tajunnut mistä kyse, ennen kuin verijäljet vessassa paljasti. Pihistin salaa äidin sidevarastoista muutaman siteen. Äidin kanssa tällaisista asioista ei oltu koskaan puhuttu luontevasti, joten yritin pimittää kipuiluni ja menkkojen alkamisen parhaani mukaan koko perheeltäni. Kyyhötin sohvalla viltin alla leffaa katsoen, yrittäen olla muka normaalisti. Aina kun jäin itsekseni olohuoneeseen, käperryin kaksinkerroin ja keinuttelin itseäni. Äiti teki muistaakseni jotain valmisteluita ripariani varten alakerrassa (silitti mulle vaatteita tms), ja yhdessä vaiheessa jo kiukkuisena tiuski, että miksen ole reippaampi jne.
Riparille lähtiessä toivoin, että homma kestäisi vain pari päivää, mutta väärässä olin. Ne pari hassua sidettä,mitä olin äidin kaapista pihistänyt, eivät siis todellakaan riittäisi. Riparilla huonetoverit ihmetteli miksi toistuvasti kieltäydyin kaikkien yhteisistä sauna-ja uinti-illoista. Lopulta oli pakko soittaa kotiin ja nolona ja hermostuneena puhelimessa kertoa, mikä homma. Vierailupäivänä äiti toi sidepaketin. Ripari meni kuitenkin totaalisesti pilalle ihan vaan menkkojen vuoksi. Ne kesti koko viikon -saman ajan kuin leirikin. Jäi kaikki yhteiset saunomiset ja uimiset ja sitä myöten bondaamiset välistä. Muille tuli mielikuva, että olen muista eristäytyvä friikki. Pelkäsin, että muut saa jotenkin tietää, että mulla on menkat, ja se tuntui silloin maailmanlopulta. Pelkäsin, että haisen. En siksikään uskaltanut osallistua mihinkään fyysisiin peleihin tms., ja yritin sen vuoksi olla hiukan etäämpänä muista. Tää harmittaa edelleen. Odotettu ripari oli mulle täyttä helvettiä, näin typerästä syystä.
Näin me ollaan erilaisia. Itse en muista menkkoja nuoruudestani muuten kuin juuri sen, että ärsytti kun ne alkoivat just ennen riparia. Bussimatkan aikana pysähdyttiin, ostin karkkia ja limpparia kuten muutkin ja myös sidepaketin. Poikaystävä oli samalla leirillä ja näki, en minä tajunnut mitenkään hävetä, ne on vaan menkat. Eikä nolostellut kyseinen poikakaan. Ihana ripari oli, vuosi oli 1996.
Muistan. Olin 14v ja kotona "vatsataudissa" eli kuukautisia edeltävässä ripulissa joka oli minulle tuolloin vielä vieras juttu. Katsoin Villiä Pohjolaa kun housuissa alkoi tuntua märältä ja mennessäni vessaan, oli valkoisissa pikkareissa läntti kirkasta verta. Menin sitten suhisemaan äidile "miulla alkoi vissiin NE" ja äiti huokaisi ja käski ottaa siteitä kylppäristä. Semmoisia paksuja, kahisevia joiden kanssa oli tosi epämukava istua ja ajaa pyörällä, kesti kauan ennenkuin tajusin että myös ohuempaa mallia on myynnissä!
Muistan mutta miksi kertoisin siitä täällä?
Eräänä toukokuisena päivänä ollessani 14-vuotias. Muistan, koska oli yhden sukulaisen nimipäivä ja pakotettiin mukaan vaikka itkin etten nyt haluu lähteä. Äidille supisin asian, hän vaan antoi siteen ja sanoi että laita tuo housuun ja ole nyt reipas. No en osannut sitä laittaa oikein, joten ohivuotoa tuli. Olin kipeä ja hämmentynyt ja sukulaismummojen tentattavana.
Jonkun aikaa sitten oli kyseisen nimipäivää viettäneen hautajaiset. Kyseltiin muistoja, mitä ihmisillä oli hänestä. Minä muistin päällimmäisenä tämän. No en kertonut yleisesti kuitenkaan.
Meidän koulun terkkari sanoi, että menkat alkaa aina aamulla. Joo ei...
Omat alkoivat 13 - vuotiaan, kesken koulupäivän. Äiti lainasi siteitä, ei mitään sen ihmeempää. Taidettiin ostaa ekat tissiliivit myös samoihin aikoihin. Halusin kunnon push upit muistaakseni, ostettiin jostain tokmannilta. Siskoa ja sen kaveria ohjeiston että menkat on kunnon verihyöty. 😂