9 % suomalaisista maksaa 74 % valtion tuloveroista eli elättää Suomen!
9,5 prosenttia suomalaisista maksaa 74 prosenttia yksistään valtion ansiotuloveroista. Tähän porukkaan päätyy vähintään 55 000 euron vuosituloilla. Jos katsotaan kaikkia tulo- ja pääomaveroja, kasautuu vielä silloinkin verojen maksu melko pienelle porukalle. Verohallinnon tilastoista käy ilmi, että noin 27 prosenttia tulonsaajista maksoi noin 71 prosenttia kaikista tulo- ja pääomaveroista vuonna 2015. Nämä ihmiset tienasivat tyypillisesti 35 000–50 000 euroa vuodessa, aivan pieni osa toki enemmän.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuulunkin tuohon 9%:iin, niin ei se ihan niinkään ole, että me elättäisimme Suomen. Valtion tuloista tulovero on vain osa. Hyvin merkittäviä tulonlähteitä ovat esim. ALV, polttoainevero ym. maksut, joita maksavat myös pieni- ja keskituloiset.
DI
Minäkin kuulun tuohon ryhmään ja olen taas aivan toista mieltä. Mieletäni aidosti tasa-arvoista olisi suhteellinen verotus. Oletko koskaan laskenut paljonko maksat kuussa veroja (nuo välilliset mukaan lukien)? Minä olen ja sylettää kovasti. Juurikaan mitään en itse hyödy noista menetetyistä euroista.
Jaajaaa. Voi voi sinua uhri parkaa. Miksi saat suuria tuloja? Kenties palkkasi on aivan liian suuri tekemääsi työhön nähden, joten sopii verottaakin enemmän.
Minulle maksetaan hyvin koska tuotan työnantajalleni miljoonia.
Ei se kunnallisvero ole kaikille sama vai eikö kirjoittaja ole kuullut, että jollain voi olla vaikka 10 % veroprosentti. Ansiotulovähennys pienentää kunnallisveron määrää pienituloisella.
Kunnallisvero ei ole kaikille sama, ei pienituloiset maksa koko kunnallisveroa, vain ne joilla veroprosentti on sen verran mitä kunnallisvero on, eli n. 20%. Aika suuri osa ihmisistä tienaa niin vähän että veroprosentti on alle kunnallisveron, eli eivät maksa sitäkään kokonaisuudessaan, eivätkä maksa tuloistaan valtiolle veroa yhtään. Tosin maksavat ostamistaan tuotteista ja palveluista alvin, joka taas on tasavero, eli kaikille sama.
Jos tienaat niin hyvin että maksat myös valtiolle veroja tuloistasi, niin ei ole syytä marista, sinulle jää myös käteen ihan kivasti fyffeä. Minä olen esimiesasemassa töissä, mulla on toista kymmentä alaista, ja silti en maksa edes täyttä kunnallisveroa.
Suomea elättävät ylivoimaisesti eniten pieni- ja keskipalkkaiset ihmiset työllään. Siinä sinulle faktaa.
Keskiluokka maksaa aina viulut. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva.
http://tutkibudjettia.fi/talousarvio/tulot/11/01
Ansio- ja pääomatuloverot kerryttää valtiolle 9,51 miljardia, valtion menot on 55,7 miljardia.
Erittäin hyvä ja valaiseva tuo sivu, valtion tulojen ja menojen suhteen, kuntatalous sitten pitää jokaisen selvittää oman kuntansa tiedoista.
Kerron teille jymy-ylläytksen: Moni haluaisi itse maksaa vähemmän veroja ja ei olisi pahoillaan, jos suurituloisemmat maksaisivat enemmän. Kuka tässä joukossa on se, joka epäitsekkäästi ajaa muiden kuin omaa etuaan?
Joku on vain keksinyt, että on itsekkäämpää pitää kiinni omista rahoistaan kuin olla käsi syvällä kanssaihmisten lompakossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuulunkin tuohon 9%:iin, niin ei se ihan niinkään ole, että me elättäisimme Suomen. Valtion tuloista tulovero on vain osa. Hyvin merkittäviä tulonlähteitä ovat esim. ALV, polttoainevero ym. maksut, joita maksavat myös pieni- ja keskituloiset.
DI
Minäkin kuulun tuohon ryhmään ja olen taas aivan toista mieltä. Mieletäni aidosti tasa-arvoista olisi suhteellinen verotus. Oletko koskaan laskenut paljonko maksat kuussa veroja (nuo välilliset mukaan lukien)? Minä olen ja sylettää kovasti. Juurikaan mitään en itse hyödy noista menetetyistä euroista.
Jaajaaa. Voi voi sinua uhri parkaa. Miksi saat suuria tuloja? Kenties palkkasi on aivan liian suuri tekemääsi työhön nähden, joten sopii verottaakin enemmän.
Työnantajasi siis verottaa itselleen sinun tuottamistasi rahoista ison osan ja se on reilua. Kuinka monta prosenttia tuottamistasi rahoista saat itse? Eikö kannattaisi tuloverojen sijaan sanoa työnantajalle että haluaisit edes yli puolet tuottamistasi rahoista itsellesi? No ei tietenkään, kun se olisi jo kommunismia että työntekijä saisi niin paljon.
Verokertymä kasvoi 3,3 prosenttia vuonna 2016
Verojen ja pakollisten sosiaaliturvamaksujen kertymä kasvoi 3,3 prosenttia vuonna 2016. Kertymä oli yhteensä 95,2 miljardia euroa. Veroaste kasvoi edellisvuodesta 0,2 prosenttiyksikköä 44,1 prosenttiin. Veroaste kuvaa verojen ja pakollisten sosiaaliturvamaksujen suhdetta bruttokansantuotteeseen. Maaliskuussa julkaistuihin ennakkotietoihin verrattuna vuoden 2016 veroaste pieneni 0,2 prosenttiyksikköä lähinnä bruttokansantuotteen tarkentumisen vuoksi. Tiedot käyvät ilmi kansantalouden tilinpidon vuotta 2016 koskevista tarkistetuista ennakkotiedoista.
http://www.stat.fi/til/vermak/2016/vermak_2016_2017-07-13_tie_001_fi.ht…
Jung Kim Ung kirjoitti:
9,5 prosenttia suomalaisista maksaa 74 prosenttia yksistään valtion ansiotuloveroista. Tähän porukkaan päätyy vähintään 55 000 euron vuosituloilla. Jos katsotaan kaikkia tulo- ja pääomaveroja, kasautuu vielä silloinkin verojen maksu melko pienelle porukalle. Verohallinnon tilastoista käy ilmi, että noin 27 prosenttia tulonsaajista maksoi noin 71 prosenttia kaikista tulo- ja pääomaveroista vuonna 2015. Nämä ihmiset tienasivat tyypillisesti 35 000–50 000 euroa vuodessa, aivan pieni osa toki enemmän.
Eivätkä tekisi kaikilla rahoillaan mitään ilman meitä muita. Puhumattakaan siitä, että jotta joku voisi saada tollasta liksaa pitää 10 000 tai vieläkin useamman tyypin tehdä duunia pikkuliksalla ja generoida lisäarvoa. Mistä sä luulet, että tollanen palkka syntyy? Näiden porhojen omasta erinomaisuudesta ja auringon valosta? Ei. Se syntyy suoraan esimerkiksi pikkupalkalla raatavan siivoojan hiestä.
Se todistaa, että tuloerot ovat suuret. Vähän valtavilla tuloilla ja paljon mitättömillä tuloilla. Pitäisikö nostaa pienempiä palkkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI
En ole laskenut välillisiä veroja, mutta kyllä noista tulee joka tapauksessa yli kaksi tonnia kuukaudessa yhteensä vähintään (siis suorat ja välilliset yhteensä).
Ei minua silti harmita, sillä koen saavani verorahoilleni vastinetta. Minulla on parhaillaan kolme lasta opiskelemassa. Minulla kuluu rahaa heidän tukemiseensa yhteensä keskimäärin 200 euroa kuukaudessa, ja sekin on täysin vapaaehtoista. Kun tapaan työyhteyksissä kollegoja USAsta, hyvin yleinen repliikki on: "Nyt meillä ei ole rahaa pahemmin matkustaa, kun lapset opiskelevat yliopistossa, mutta muutaman vuoden päästä on sitten parempi tilanne." Jopa jotkut saksalaiset kollegat sanovat samaa, vaikka siellä ei ole lukukausimaksuja. Rahaa kuluu kuitenkin opiskelevien lasten elinkustannuksiin, koska opintotukea saavat vain pienituloisten vanhempien lapset.
"Arvonlisäveron tuotto kasvoi 3,8 prosenttia ja oli 19,7 miljardia euroa"
"Kuntien verokertymä oli 22 miljardia euroa ja se kasvoi 0,4 prosenttia vuotta aiemmasta."
Näitä me köyhät sitten makselemme valtiolle ja kunnille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI
Työnantajasi siis verottaa itselleen sinun tuottamistasi rahoista ison osan ja se on reilua. Kuinka monta prosenttia tuottamistasi rahoista saat itse? Eikö kannattaisi tuloverojen sijaan sanoa työnantajalle että haluaisit edes yli puolet tuottamistasi rahoista itsellesi? No ei tietenkään, kun se olisi jo kommunismia että työntekijä saisi niin paljon.
Minulla ei ole infrastruktuuria tuottaakseni tätä innovaatiotani, Työnantajani on siihen taas investoinut jos vuosikymmeniä rakentaakseen sen nykyiseen tilaan. Innovaationi on siinä mielessä nerokas että entinen kulu ja riesa saatiin käännettyä kaupalliseksi menestykseksi. Toisin sanoen mitään uusia tuotannontekijöitä ei tarvittu, viivan alle suoraan saatiin vain lisää miljoonia joka vuosi. Tämä innovaatio on ollut jo käytössä noin 10 vuotta. Lisäksi Innovoin jatkuvasti uusia keinoja vähentää käytettäviä resursseja. Minulla on tavoitteena joka vuosi keksiä keinoja säästää tai tuoda uusia tuloja firmalle vähintään 3 kertaa oma palkkani. Lisäksi omistan osan yhtiöstä itse, joten sitäkin kautta se tulee minulle pääomatulon kautta, eikä palkkatulona. Minulla pääomavero on jo pienempi kuin palkasta menevät verot ja veroluontoiset maksut.
Typerä aloitus. Tuloverokertymä on 10 % valtion kaikesta verokertymästä. Isoin potti on ALV joka on n 20 miljardia euroa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös suurin osa verokertymästä tule yhä tuloveroista? Kun moni täällä väittää että tuloverotulot ovat pientä muiden verojen rinnalla.
Ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Typerä aloitus. Tuloverokertymä on 10 % valtion kaikesta verokertymästä. Isoin potti on ALV joka on n 20 miljardia euroa.
Joita myöskin hyvätuloiset todennäköisesti maksavat euromääräisesti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joita myöskin hyvätuloiset todennäköisesti maksavat euromääräisesti enemmän.
Tietysti, eihän kukaan ole muuta väittää.
Valtion tuloissa se tulovero-osuus on kuitenkin pieni, ja pienituloiset kartuttavat valtion kassaa välillisillä veroilla vaikkeivat palkkatyöstä juuri maksakaan veroa valtiolle.
Ja se kirkollisvero tosiaan menee meiltäkin, vaikka kuinka saivartelette .
Eikös suurin osa verokertymästä tule yhä tuloveroista? Kun moni täällä väittää että tuloverotulot ovat pientä muiden verojen rinnalla.