Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitajat ovat niin usein töykeitä?

Vierailija
25.09.2017 |

Soitin aamulla terveyskeskukseen ja jätin soittopyynnön. Hetki sitten minulle soitti todella tympääntyneen oloinen hoitajaksi esittäytynyt ihminen, jota ei selvästikään kiinnostanut asiani. Hän käski minun menemään yksityiselle tai soittamaan huomenna uudestaan. Pyysin siis tälle viikolle aikaa hoitajalta.
Tämä ei ole todellakaan ensimmäinen kerta, kun hoitaja on ollut todella ilkeä ja törkeä. Miksi liian moni hoitaja käyttäytyy näin?

Kommentit (190)

Vierailija
61/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne hakeutuu koulukiusaajia. Raivottaria. Missä empaattiset hoitajat? Teitä tarvitaan

Hoitajiksi hakeutuu ihmisiä, jotka haluavat sen vallan tunteen olla muiden yläpuolella. Potilaathan ovat heidän "armoillaan".

Vierailija
62/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiire ei ole hyvä syy. Omassakin töissä lähes aina kiire, aina liian vähän aikaa ja asiat jää välillä sen takia puolitiehen. Johdosta raivotaan, työkaverit välillä todella ilkeitä. En kuitenkaan IKINÄ äksyile asiakkaalle. Ei ole hänen vikansa, että mulla töissä ei ole kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä ovat nämä "hoitajat"? Vihaan sanaa hoitaja!

"hoitajia" ovat ensihoitajat, kätilöt, lähihoitajat, lastenhoitajat, terveydenhoitajat, sairaanhoitajat, labrahoitajat. Mistä hoitajista sä nyt puhut näillä on aika erilaiset työnkuvat kaikilla??

Vierailija
64/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten minua ärsyttää kun vanhukset jää hoitamatta kun pitää kahvihuoneessa vaan juoruta.

Ettäkö myös hoitajilla olisi lakisääteinen oikeus taukoon, uskomatonta! Kyllä on kahvien takia vanhukset heitteillä, oletko aivan autisti? :D

Paljo sulla ikää? Yleensä ala-aste pojat hokee tuota "oletko autisti"? Toivottavasti ET ole oikea hoitaja.

Vierailija
65/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla päinvastainen kokemus. Lääkärit monesti ilkeitä ja hoitajat aivan ihania.

Vierailija
66/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Kokemukseni mukaan valtaosa hoitajista on ystävällisiä ja ymmärtäväisiä, mutta minäkin olen törmännyt töykeisiin yksilöihin.

Omasta asenteestani se ei ole voinut johtua, koska olen vaatimaton ja joustava potilas, asiallinen ja ystävällinen.

Aikoinaan mietin kuumeisesti, missä vika, mutta sitten olen esim. nettikeskusteluissa huomannut kokemuksen olevan suht yleinen. Veikkaan myös, että tavallisesti syynä on kiire, töiden kuormittuminen ja siitä johtuva stressi.

Yksi syy voi olla, että jotkut hoitajat eivät osaa tunnetyötä. Hoito- ja hoivatyössä pitäisi säätää omat tunteet enemmän taka-alalle, mutta ei niin paljon, että lopputulos on tyly.

Vielä tuosta tunnetyöstä. Kaikkein eniten ongelmia siinä vaikuttaa olevan sairaanhoitotyöntekijöistä lääkäreillä ja erityisesti kirurgeilla, joilla on suuri vastuu potilaan koko tulevaisuudesta. Eräs hoitajatuttavani sanoi kerran, ettei ole juuri koskaan tavannut sosioemotionaalisesti normaalisti käyttäytyvää kirurgia.

Vierailija
67/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläpäs onkin iso parvi töykimyksiä peukuttelemassa.

Katsokaa peiliin, te olette työssänne ihmistä varten. Ei päinvastoin.

Joo ja juuri tuon asenteen kuulee jo puhelimessa. Olemme työssä mutta myös ihmisiä, kunnioitukseen tarvitsee kaksi. Sori mut jos olet ämmä, niin olen ämmä takaisin. Kannattaisi miettiä miten ihmisille puhuu. 

Ihme vastaus. Ollaan toimistottöissä kunnantalolla, kenellekään ei voi ruveta puhumaan asiattomasti, vaikka heiltä tulisi millaista soopaa suusta. Voi pyytää poistumaan tai pyytää vartijaa poistamaan, mutta oma käytös pitää olla asiallinen ja rauhallinen. Pienipalkkaisia toimistoihmisiä. Mutta meille tolkutetaankin että ne on asiakkaita. Ilmeisesti teille ihmiset on vain materiaalia tai jotain ongelmajätettä tai karjaa.

Oon sitä mieltä että työkulttuuriongelma, tulokkaat aivopestään samaan hyvin pian.

Vierailija
68/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ammatti vaikuta ihmisen luonteeseen. Jos on vmäinen ihminen niin sitten on oli kyseessä hoitaja tai vaikka roskakuski.

Vierailija
69/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

PRÖÖÖT!!! kirjoitti:

Nousee kato kusihissi yläkertaan kun heinäladosta juoksee ison kaupungin kouluun tyttönen. Ollaan niin äkädemic :D

Ja ei edes ole. Akateemiset valmistuu vain yliopistosta.

Vierailija
70/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ketkäs ne hoitajat elättää? No me veronmaksajat.

Ja sinäkö kohtelet työssäsi kunnioittavasti sinulle alentuvasti puhuvia ja haukkuvia asiakkaita?

N n no juu, kun ne maksaa palkkani.

Älä viitsi. Minä hoitajana saan palkkani vaikka te k.pää asiakkaat ette ikinä soittelisi. Onneksi on myös mukavia potilaita, joita autan oikein mielelläni ja hymyissä suin. Opetelkaa käytöstapoja.

Joo itse asiassa puhuttelen asiakkaita kunnioittavasti silloinkin kun he puhuvat minulle alentuvasti. Minunkin palkkani maksetaan verovaroista, samalla työnantajalla ollaan.

-kunnantalolta

Vierailija
71/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi kokemuksesta, että "sitä saa mitä tilaa". Yksi hyvä esimerkki on Mehiläisen labrahoitajat. Ovat niin ylimielistä ja tiukkailmeistä porukkaa, näin vuosien kokemuksella sanoen, että aivan puistattaa joutua labraan. Viime käynnillä hoitaja "käskytti" sissään päästyäni istumaan ja tutki lähetettäni koneelta ja kun kaivoin laukusta yskänpastillia seisten, tuli jo seuraava kehotus "että siihen tuoliin istumaan".

Jep- tiedänhän että näytteen ottoa varten istutaan, mutta en nyt ollut riittävän ripeä tekemään just heti kuten hän toivoi.

Useat labratantat ovat ahdistuneen oloisia ja kaikki töykeitä ja käskyttäviä. Nämä kokemukset Helsingin Mehiläinen Forumista. Töölön toimipisteessä aivan toisenlaista, normaalia porukkaa.

Kunnallisen puolen hoitajat, esim terveysasemalla ovat olleet neutraaleja ja olen saanut asiani hoidettua. Olen aina heille erityisen ystävällinen, sillä arvaan että moni kohteelee heitä kuin palvelijaa ja ihmiset purkavat turhaumiaan hoitohenkilöstöön.

Kyllä palveluammatissa täytyy ymmärtää, etteei provosoidu vaikka asiakas olisikin aasi!

Työpaikka järjestänee työnohjausta jos toimi tuntuu liian raskaalta henkisesti. Asiakkaalle ei sovi näyttää kiirettään/ ahdistustaan/ turhautumistaaan.

Vierailija
72/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein? Koet hoitajan töykeäksikoska et saanut haluamaasi?

En kokenut hoitajaa töykeäksi sen vuoksi, että en saanut haluamaani. Hän oli töykeä, koska häntä ei edes kiinnostanut miksi soitin ja hän oli todella ilkeä. Tuntui siltä, että minulla ei ollut minkäänlaista ihmisarvoa hänen silmissään. Käski menmään yksityiselle tai soittamaan huomenna uudestaan. Aikaisemmin olen YTHS:llä samanlaisen vaivan vuoksi saanut ajan hoitajalta useamman kerran ja saanut hoitajalta myös hyvää kohtelua asiantuntevaa hoitoa.

ap

Etköhän hieman ylireagoi, kun teet ihmisen äänensävyn perusteella tulkintoja ihmisarvostasi? Kysymys on nimenomaan omasta tulkinnastasi, ei muusta. Ongelma on nimenomaan siinä, että hoitotyössä resurssit ovat niin pienet ja ihmisten odotukset aina ja jatkuvasti empaattisista hoitajista niin suuret. Ei kukaan jaksa tehdä tunnetyötä empaattisesti jatkuvassa kiireessä ja vaatimuksien paineessa. Niin se vain on. Aivan turhaa ihmetellä hoitajien "alalle soveltumattomuutta", kun lähes kenestä tahansa saadaan ko. työoloissa väsynyt ja välttelevä.

Hoitajat koulutetaan tekemään työtä empaattisesti kiireestä ja paineista huolimatta. Niin se vain on. Se on ammattitaidon yksi, iso osa. Jos kokee, ettei kykene enää siihen, pitää jo hoitajan eettisten ohjeiden mukaan hakea siihen apua, ts. omaa ammattitaitoa, jota myös empaattinen potilaiden kohtelu on, täytyy pitää yllä. Missään olosuhteissa potilaat eivät ole se kohde, johon kiire ja paineet puretaan. Potilailla on aina oikeus jo lainkin (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista) nojalla hyvään kohteluun.

Anteeksi, mutta missä meidät on sellaiseen koulutettu? t. juuri valmistunut hoitaja

Vierailija
73/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omien ja lähipiirin kokemusten myötä sitä mieltä että julkisen puolen erikoissairaanhoito toimii hyvin kiireestä huolimatta. Sen sijaan terveyskeskukset eivät toimi. Ei pääse hoitoon ei saa lähetettä ei osata hoitaa suomalaista lääkäriä ei saa joskus ajanvarauksessakin on joku kielipuolisönköttäjä jolle ei saa sanomaansa perille. Odotan kuin kuuta nousevaa sotevalinnanvapautta. Vaikka julkisen puolen rahoittamat hoidot ovat yksityiselläkin rajattuja uskon että siellä saa parempaa kohtelua. Ainakin työterveydessä ja itsemaksavana olen saanut.

Vierailija
74/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia vastauksia. Kyllä pitäisi sen verran ammatillista selkärankaa olla, että ymmärtää potilaita joilla on kipuja, huolia ja hätää, ja jotka sen takia saattavat käyttäytyä asiattomasti. Eihän se oikein ole, eikä hoitajat sellaista kohtelua ansaitse, mutta sairastuessaan ihminen on heikko, ja heikkona ihminen voi käyttäytyä epäloogisesti. Hoitajat työskentelevät sairaiden ympärillä päivittäin. Palkat ja työolot pitäisi olla paremmat, mutta missään nimessä kiirettä ja painetta ei saisi purkaa potilaisiin, jotka ovat hoitohenkilökunnan armoilla.

Olen itse hakeutumassa hoitoalalle, ja toivon että pääsen opiskelemaan. Saan sitten varmasti oman osani töykeistä potilaista, mutta se kuuluu ammattiin, kuten myös se, että pysyy itse asiallisena ja rauhallisena.

Vierailija
75/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten minua ärsyttää kun vanhukset jää hoitamatta kun pitää kahvihuoneessa vaan juoruta.

Ettäkö myös hoitajilla olisi lakisääteinen oikeus taukoon, uskomatonta! Kyllä on kahvien takia vanhukset heitteillä, oletko aivan autisti? :D

Paljo sulla ikää? Yleensä ala-aste pojat hokee tuota "oletko autisti"? Toivottavasti ET ole oikea hoitaja.

Paljonko sulla? Myös lapsi tajuaa taukojen tärkeyden. Ei kukaan jaksa jokapäivä putkeen 8h, pitää syödä ja juoda että jaksaa. Typerään kommenttiin typerä vastaus. 

Vierailija
76/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ole huomannut tuota ilmiötä. Tarvitsen itsekin tällä hetkellä kohtuulisen paljon terveyspalveluita. Ehkäpä oma asenne vaikuttaa asiaan?

Ai että sä olet raivostuttava sika.

Vierailija
77/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasiakas kirjoitti:

En sanoisi kokemuksesta, että "sitä saa mitä tilaa". Yksi hyvä esimerkki on Mehiläisen labrahoitajat. Ovat niin ylimielistä ja tiukkailmeistä porukkaa, näin vuosien kokemuksella sanoen, että aivan puistattaa joutua labraan. Viime käynnillä hoitaja "käskytti" sissään päästyäni istumaan ja tutki lähetettäni koneelta ja kun kaivoin laukusta yskänpastillia seisten, tuli jo seuraava kehotus "että siihen tuoliin istumaan".

Jep- tiedänhän että näytteen ottoa varten istutaan, mutta en nyt ollut riittävän ripeä tekemään just heti kuten hän toivoi.

Useat labratantat ovat ahdistuneen oloisia ja kaikki töykeitä ja käskyttäviä. Nämä kokemukset Helsingin Mehiläinen Forumista. Töölön toimipisteessä aivan toisenlaista, normaalia porukkaa.

Kunnallisen puolen hoitajat, esim terveysasemalla ovat olleet neutraaleja ja olen saanut asiani hoidettua. Olen aina heille erityisen ystävällinen, sillä arvaan että moni kohteelee heitä kuin palvelijaa ja ihmiset purkavat turhaumiaan hoitohenkilöstöön.

Kyllä palveluammatissa täytyy ymmärtää, etteei provosoidu vaikka asiakas olisikin aasi!

Työpaikka järjestänee työnohjausta jos toimi tuntuu liian raskaalta henkisesti. Asiakkaalle ei sovi näyttää kiirettään/ ahdistustaan/ turhautumistaaan.

Miksi hidastelit ja kuhnailit siellä? Luuletko ettei maailmassa ole ketään muita asiakkaita, potilaita tai ihmisiä kuin sinä?

Vierailija
78/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasiakas kirjoitti:

Myös monet asikkaat ottavat varmasti kaiken itseensä. Voi olla että hoitaja aivan neutraalisti ilmaisee asian, niin saattaa tulla asiakkaalta palaute että on ollut töykeä. Ei kannata uskoa kaikkea mitä täältä netistä lukee. Ap. voi olla omasta mielestään rauhallinen ja mukava, kuka vain voi olla mitä vain netissä. Miksi juuri hoitsujen töykeys nostetaan jalustalle, harvemmin kuitenkaan täällä kommentoidaan töykeetä tarjoilijaa, kaupankassaa, duunaria ehei hoitajien pitäisi olla täydellisiä vaikka heitä kohdeltaisiin huonosti. En yhtään ihmettele jos ovat kyllästyneitä elämäänsä, paska palkka, duunia ei arvosteta, mutta kuitenkin vaaditaan paljon lähes pyhimyksenä olemista. Menkää ihmiset vähän itseenne ja mitäpä jos valittamisen sijaan olisitte ensikerralla ihan vain ystävällisiä sille hoitsulle.

Vierailija
79/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkeria, heikolla itsetunnolla varustettuja tyhmiä ihmisiä. Eipä se muuta vaadi.

En kyllä tunnista itseäni tästä...

Vierailija
80/190 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajia on erilaisia, mutta töykeä käytös asiakkaita kohtaan ei kuulu ammatilliseen toimintaan missään tilanteessa. Ei, vaikka asiakas huutaisi, haukkuisi tai uhkailisi. Pakko ei tällaista ole kuunnella, mutta tilanteeseen voi ottaa kantaa asiallisestikin, asiakasta tyynnytellen.

Kuitenkaan hoitaja ei voi käydä kauppaa ystävällisyydellään olemalla mukava "jos asiakaskin sitä on". Jos ajatus on tuo, niin ehkä työpaikan vaihto voisi tulla tarpeeseen..

On hankala ottaa kantaa suoraan ap:n puhelinkeskusteluun, koska en sitä ole kuullut - joku toinen olisi voinut tulkita hoitajan äänensävyn toisin. Mutta joskus se töykeyden tuntu voi todella johtua kiireestä ym. paineista. Nämä ei tosiaa saisi työssä tai olemuksessa näkyä, mutta hoitajatkaan eivät ole mitään koneita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi