Miksi hoitajat ovat niin usein töykeitä?
Soitin aamulla terveyskeskukseen ja jätin soittopyynnön. Hetki sitten minulle soitti todella tympääntyneen oloinen hoitajaksi esittäytynyt ihminen, jota ei selvästikään kiinnostanut asiani. Hän käski minun menemään yksityiselle tai soittamaan huomenna uudestaan. Pyysin siis tälle viikolle aikaa hoitajalta.
Tämä ei ole todellakaan ensimmäinen kerta, kun hoitaja on ollut todella ilkeä ja törkeä. Miksi liian moni hoitaja käyttäytyy näin?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö nyt oikein? Koet hoitajan töykeäksikoska et saanut haluamaasi?
En kokenut hoitajaa töykeäksi sen vuoksi, että en saanut haluamaani. Hän oli töykeä, koska häntä ei edes kiinnostanut miksi soitin ja hän oli todella ilkeä. Tuntui siltä, että minulla ei ollut minkäänlaista ihmisarvoa hänen silmissään. Käski menmään yksityiselle tai soittamaan huomenna uudestaan. Aikaisemmin olen YTHS:llä samanlaisen vaivan vuoksi saanut ajan hoitajalta useamman kerran ja saanut hoitajalta myös hyvää kohtelua asiantuntevaa hoitoa.
ap
Minulle (keski-ikäinen ukonkäppänä) taas kaikki terveyskeskuksissa ja sairaaloilla tysökentelevät ovat olleet joko mukavia ja ystävällisiä, tai asiallisia ja neutraaleita. En muista yhtään töykeätä tapausta. Siis täysin käsittämätöntä. Miksi näin? :D Olenko aina muualla, kun töykeillä on työvuoro?
Vierailija kirjoitti:
Pieni palkka, vuorotyö, kotielämän paineet, joista jatkuva vitutus. Mites nuo?
"Pieni" palkka ja vuorotyö ovat ammatinvalintakysymys, jos ei sovellu alalle eikä alan realiteetit sovi itselle, niin kannattaa kouluttautua toiselle alalle. Kotielämä ja vitutus on yksityiselämän ongelmia, joiden ei tule vaikuttaa työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kokenut hoitajaa töykeäksi sen vuoksi, että en saanut haluamaani. Hän oli töykeä, koska häntä ei edes kiinnostanut miksi soitin ja hän oli todella ilkeä. Tuntui siltä, että minulla ei ollut minkäänlaista ihmisarvoa hänen silmissään. Käski menmään yksityiselle tai soittamaan huomenna uudestaan. Aikaisemmin olen YTHS:llä samanlaisen vaivan vuoksi saanut ajan hoitajalta useamman kerran ja saanut hoitajalta myös hyvää kohtelua asiantuntevaa hoitoa.
ap
Oman kokemuksen mukaan YTHS:llä on huomattavasti enemmän niitä vapaita aikoja kuin terveyskeskuksessa. Jos hän heti oireista jo kuuli, että heillä ei ole pitkään aikaan tarjota sinulle aikaa. Koska niitä enemmän sairaita on paljon enemmän. Ei se hoitaja voi kuin taikaiskusta niitä vapaita aikoja taikoa.
Hoitajien kokema väkivalta / agressivisuus johtuu aivan heidän omasta ylimielisestä ja töykeästä käytöksestä. Sivusta seurannut monta kertaa. Pikkasen ystävällisyyttä ja psykologian taitoja ihmisten kohtaamisessa auttaisi.
Sinne hakeutuu koulukiusaajia. Raivottaria. Missä empaattiset hoitajat? Teitä tarvitaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oman kokemuksen mukaan YTHS:llä on huomattavasti enemmän niitä vapaita aikoja kuin terveyskeskuksessa. Jos hän heti oireista jo kuuli, että heillä ei ole pitkään aikaan tarjota sinulle aikaa. Koska niitä enemmän sairaita on paljon enemmän. Ei se hoitaja voi kuin taikaiskusta niitä vapaita aikoja taikoa.
Tämä hoitaja ei kuunnellut tai kysynyt minun oireita. Yritin niitä puhelun alussa kertoa, mutta hoitaja oli asennoitunut todella ikävästi. Ymmärrän hyvin, että vapaita aikoja ei aina ole antaa, mutta tämän voi asiakkaalle ilmaista niin monella eri tavalla. Hoitajat ovat töissä asiakkaita varten ja heidän tulisi kohdella asiakkaita kohteliaasti ja kunnioittavasti. Samoin tietenkin asiakkaiden tulisi kohdella hoitajia, mutta hoitaja on työtehtävissä ja hänen tulisi aina käyttäytyä hyvin, myös silloin jos kohdalle sattuu huonosti käyttäytyvä asiakas. Itsehän en käyttäytynyt huonosti, koska hoitaja torppasi minut heti ja hiljensi.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien kokema väkivalta / agressivisuus johtuu aivan heidän omasta ylimielisestä ja töykeästä käytöksestä. Sivusta seurannut monta kertaa. Pikkasen ystävällisyyttä ja psykologian taitoja ihmisten kohtaamisessa auttaisi.
Juuri nämä taidot pitäisi testata ennen kuin alan koulutukseen edes pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No onpas pätevää, kun sen hoidon tarpeen kuulee heti. Surkea selitys, taas.
Työn olosuhteet ja rakenteet ne ovat. Itse olen sairaanhoitaja ja tutkija, olen tutkinut mm. hoitotyön etiikkaa. Olen myös johtanut hoitotyötä. Vaikka kuinka hyvällä asenteella työt aloittaisi, niin jo kuukauden päästä ei enää yksinkertaisesti jaksa. Tämä on oma kokemukseni.
Täälläpäs onkin iso parvi töykimyksiä peukuttelemassa.
Katsokaa peiliin, te olette työssänne ihmistä varten. Ei päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Työn olosuhteet ja rakenteet ne ovat. Itse olen sairaanhoitaja ja tutkija, olen tutkinut mm. hoitotyön etiikkaa. Olen myös johtanut hoitotyötä. Vaikka kuinka hyvällä asenteella työt aloittaisi, niin jo kuukauden päästä ei enää yksinkertaisesti jaksa. Tämä on oma kokemukseni.
Siis väärä ammatinvalinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Etköhän hieman ylireagoi, kun teet ihmisen äänensävyn perusteella tulkintoja ihmisarvostasi? Kysymys on nimenomaan omasta tulkinnastasi, ei muusta. Ongelma on nimenomaan siinä, että hoitotyössä resurssit ovat niin pienet ja ihmisten odotukset aina ja jatkuvasti empaattisista hoitajista niin suuret. Ei kukaan jaksa tehdä tunnetyötä empaattisesti jatkuvassa kiireessä ja vaatimuksien paineessa. Niin se vain on. Aivan turhaa ihmetellä hoitajien "alalle soveltumattomuutta", kun lähes kenestä tahansa saadaan ko. työoloissa väsynyt ja välttelevä.
SITÄ SAA MITÄ TILAA!
t. Hoitaja joka on kiva ja kiltti jos hänellekkin ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nämä taidot pitäisi testata ennen kuin alan koulutukseen edes pääsee.
Ei yleensä testata. Sinne otetaa niitä jotka osaavat parhaiten esittää sosiaalista ja mukavaa. Sen valintakokeen jälkeen kommentti eräänkin valitun suusta oli tämä: Voi v**** mitä p******. Jotai v**** mummoi kysymäs kaikkee turhaa. Eikä ollut edes mikään 16v. Ja tää nuori nainen siis pääsi hoitajakoulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Täälläpäs onkin iso parvi töykimyksiä peukuttelemassa.
Katsokaa peiliin, te olette työssänne ihmistä varten. Ei päinvastoin.
Joo ja juuri tuon asenteen kuulee jo puhelimessa. Olemme työssä mutta myös ihmisiä, kunnioitukseen tarvitsee kaksi. Sori mut jos olet ämmä, niin olen ämmä takaisin. Kannattaisi miettiä miten ihmisille puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan pihalla, millaisten ihmisten (ja diagnoosien) kanssa hoitajat ovat tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Myös olisi hyvä oikeanlainen vaatetutus. Valkoinen hame, valkoinen toppi ja sellainen valkoinen hattu missä punaisen ristin kuva. Tässä maassa synnytään ja kuollaan haalari päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Etköhän hieman ylireagoi, kun teet ihmisen äänensävyn perusteella tulkintoja ihmisarvostasi? Kysymys on nimenomaan omasta tulkinnastasi, ei muusta. Ongelma on nimenomaan siinä, että hoitotyössä resurssit ovat niin pienet ja ihmisten odotukset aina ja jatkuvasti empaattisista hoitajista niin suuret. Ei kukaan jaksa tehdä tunnetyötä empaattisesti jatkuvassa kiireessä ja vaatimuksien paineessa. Niin se vain on. Aivan turhaa ihmetellä hoitajien "alalle soveltumattomuutta", kun lähes kenestä tahansa saadaan ko. työoloissa väsynyt ja välttelevä.
En tehnyt tulkintoja äänensävyn perusteella, vaan sen perusteella, miten hän minua kohteli ja mitä hän suustaan päästi. En odota empaattista hoitajaa, vaan asiallisesti asiakkaita kohtelevaa asiakaspalvelijaa. Saman asiasisällön voi ilmaista niin monella eri tavalla.
Miten hän siis oli ilkeä? Kyllä nykyään joudutaan ohjaamaan myös yksityiselle jos aikoja ei vain ole tai sitten pikapolille jonottamaan, niistä voi valita tai odottaa ehkä useampi viikko sitä aikaa tkhon.