Miehien käsitys urheilullisesta naisvartalosta on vääristynyt
Niin monta kertaa olen hämmästynyt tästä että ei mitään rajaa. Jos ihminen urheilee päivittäin tai ammatikseen, niin kyllä se vartalo on silloin urheilullinen vaikkei olisikaan niin laiha että kylkiluut näkyy tai yhtä näkyviä lihaksia kuin fitnessurheilijalla kisoissa. Tiedän esimerkiksi yhden ryhmäliikuntaohjaajan, jolla on naisellisen urheilullinen vartalo, isot rinnat ja leveät lanteet, varmasti näyttää monen miehen silmissä suorastaan pyöreälle, mutta hän jaksaa silti ohjata tuntitolkulla rankkaa liikuntaa monta kertaa viikossa. Siihen ei epäurheilullinen tai huonokuntoinen ikinä pystyisi. Tiedän myös yhden ylipainoisen näköisen tankotanssiopettajan, hän on todella vahva mutta myös pyöreä. Sitten taas vaikkapa eräs ystäväni on laiha luonnostaan, hän ei urheile lainkaan vaan omien sanojensa mukaan keskittyy lähinnä pitsan syöntiin ja kaljan juontiin, miesten näkökulmasta hän on urheilullinen ja hän aina pokerilla valehtelee lenkkeilevänsä yms kun on laiha. Hänen äitinsä on vähän samantyyppinen vartaloltaan, nykyään omenavartaloinen mutta jalat on edelleen keski-iässä upeat, pitkät ja hoikat.
Itse taas olen normaalipainoinen mutta minulla on silti esimerkiksi selluliittia. En ikinä kehtaisi missään deittisovelluksessa laittaa vartalomallikseni urheilullinen vaikka jaksan vetää leukoja yms, minussa on voimaa. Rasvaprosentti on kuitenkin vähän päälle 20 ja se on keskivertomiehen makuun jo liikaa, poislukien ne jotka tykkäävät pyöreistä naisista ja niiden silmissä minä taas olen liian laiha.
Naurattaa mutta vähän ehkä myös harmittaa, kun naiskuva on niin vääristynyt. Naisvartalossa vaan yksinkertaisesti kuuluu olla enemmän rasvaa kuin miesvartalossa ihan biologisista syistä johtuen. Siksi urheilullisellakaan naisella ei välttämättä näy lihaksia yhtään missään, ja urheilullisellakin naisella voi olla leveät reidet tai iso takalisto.
Kommentit (1305)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rasvaa 20% ja lihakset erottuu, syön kotiruokaa ja treeninä kävelen tunnin kolmesti ja kerran/kaks viikossa bodypumpia. [b]Naurettavan helpolla tulee lihaksia[/b] ja laihdun nopeasti kun teen ryhtiliikkeen esim kesän jälkeen. Oon nelikymppinen äiti ja koen huijarisyndroomaa koska näytän urheilullisemmalta kuin olenkaan. Monet olettaa että oon tosi tarkka syömisistä ja treenaan kovaa vaikka todellisuudessa vaan kävelen ja syön myös herkkuja. Lisäksi oon sairas (vaikka se ei ulospäin näy) ja terveyshuolet voittaa ulkonäöstä saatavan ”mielihyvän” tai miksi sitä haluaakaan kutsua. Oisin mieluummin terve ja ylipainoinen kuin hoikka ja sairas. Oon vissiin geenilottovoittaja mutta mun kupongissa ei ollu ku viis ja lisänumero oikein.
Ei alle 20% rasvoihin pääse kuin kovalla työllä, itse en halua kokeilla terveyssyistä eikä mulla motivaatiokaan riittäis. Ulkonäkö ei oo mulle niin tärkeä mutta mua pidetään automaattisesti pinnallisena.
Ei varmasti tule helpolla lihaksia kenellekään naiselle, etenkään nelikymppiselle äidille.
No aivan varmasti tulee. Nyt 4 vuotta bodypumpia takana ja kävelyä 39 vuotta, teininä harrastin paljon ja parikymppisenä jonkin verran kunnes lapset syntyi ja sen jälkeen oli pitkään pelkkä kävely. Venyttelen myös päivittäin. Toisilla lihakset kasvaa helpommin, kuulun tähän onnekkaaseen joukkoon.
Vai että bodypumpilla lihaksia :D :D
Vierailija kirjoitti:
Miehillä on yleisesti vääristynyt kuva tavallisesta naisesta. Media vaikutusta kenties?
Monen miehen ainoa naiskuva tulee juurikin ip-lehtien, videopelien, elokuvien ja netin kautta. Valitettavan harvalla miehellä on oikeaa naisen esikuvaa lapsuudessaan, jolloin viallisten mallien rakentuminen pääkoppaan on aika yleistä 😕
Juu onpa terveitä nuo miesten ihailemat fitnesstähdet, lähes kaikilla silarit, diettaamisesta tulee helposti kuukautishäiriöitä mikä voi johtaa lapsettomuuteen tai osteoporoosiin tai esimeriksi nivelkulumiin, sen lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta yleistä rajun diettaamisen jälkeen. Myös vajaatoiminta voi johtaa lapsettomuuteen, muista terveysongelmista puhumattakaan.
Ei varmasti tule helpolla lihaksia kenellekään naiselle, etenkään nelikymppiselle äidille.