Tiedoksi vanhemmille: lapsettomuudesta on minulle paljon hyötyä, mutta se ei ole syy, miksi olen lapseton
Monet vanhemmat kritisoivat vapaaehtoisesti lapsettomia itsekkiksi ja pinnalliseksi, koska heidän mukaansa me jätämme lapset tekemättä, jotta meillä olisi olisi paremmin mahdollisuuksia kutoa sukkaa tai juosta baareissa. Tässä menevät kuitenkin sekaisin lapsettomuuden SYYT ja lapsettomuuden HYÖDYT.
Se, ettei tarvitse heräillä yöllä, on enemmän vapaa-aikaa, voi harrastaa vapaasti, käyttörahaa on enemmän jne. ovat mukavia bonuksia, mutta eivät ne voita lapsettomuuden kannalle ketään, joka palavasti haluaa lapsia. Todellinen syy olla hankkimatta lapsia on melkein aina se, ettei ole halua hankkia lapsia.
Minulla ei ole hevosta, ja vaikka on kivaa, ettei minun tarvitse juosta tallilla ja maksaa eläinlääkäripalkkioita, en minä niiden vuoksi ole hevoseton. Minua ei vain hevostelu kiinnosta yhtään, niin kuin ei lapsiperhe-elämäkään kiinnosta.
Kommentit (659)
Vierailija kirjoitti:
Monet vanhemmat kritisoivat vapaaehtoisesti lapsettomia itsekkiksi ja pinnalliseksi, koska heidän mukaansa me jätämme lapset tekemättä, jotta meillä olisi olisi paremmin mahdollisuuksia kutoa sukkaa tai juosta baareissa. Tässä menevät kuitenkin sekaisin lapsettomuuden SYYT ja lapsettomuuden HYÖDYT.
Se, ettei tarvitse heräillä yöllä, on enemmän vapaa-aikaa, voi harrastaa vapaasti, käyttörahaa on enemmän jne. ovat mukavia bonuksia, mutta eivät ne voita lapsettomuuden kannalle ketään, joka palavasti haluaa lapsia. Todellinen syy olla hankkimatta lapsia on melkein aina se, ettei ole halua hankkia lapsia.
Minulla ei ole hevosta, ja vaikka on kivaa, ettei minun tarvitse juosta tallilla ja maksaa eläinlääkäripalkkioita, en minä niiden vuoksi ole hevoseton. Minua ei vain hevostelu kiinnosta yhtään, niin kuin ei lapsiperhe-elämäkään kiinnosta.
En lukenut ketjua. En myöskään kritisoi ketään lapsettomuuden vuoksi, koska en tiedä mistä syystä joku on lapseton.
Lasten hankkimisen samaistaminen hevosharrastukseen on kuitenkin älytöntä. Lapset ei ole harrastus. Jos ainoastaan ne jotka palavasti tietää haluavansa lapsia hankkisivat lapsia, yhteiskunnat romahtaisivat ja ihmiset hiipuisivat sukupuuton partaalle. Nihilisti taikka yksinkertainen sanoo tähän että no ehkä niin on parempi kaikkien kannalta, myös niiden lapsien, mutta sillä paljastaa joko sen että joko ei pysty ajattelemaan tai ei välitä siitä millaista elämä on niille romahtavassa yhteiskunnassa eläville. Itse kyllä voi nauttia kaikesta stabiilin yhteiskunnan luomasta yltäkylläisyydestä, mutta kun ei palavasti halua lapsia niin jättää yhteiskunnan uudistamisen sitten muille.
Raja niiden ihmisten välillä jotka ei sovellu vanhemmiksi siksi että eivät halua luopua mistään ja kaataisivat oman katkeruutensa lastensa päälle jos sellaisia olisi, ja niiden jotka on ihan tavallisia ihmisiä jotka kokevat elävänsä parempaa elämää ilman omia lapsia, ei ole mikään absoluuttinen. Mitä enemmän on lapsettomia aikuisia, mitä vähemmän on lapsia, sitä kauemmas normaalina pidetty aikuisen ihmisen elämäntyyli siirtyy sellaisesta elämäntyylistä, joka tukee lasten kasvatusta eli sellaista josta ei tarvitse suurellisesti luopua jos saa lapsia. Mitä dramaattisempi muutos lasten saaminen on, sitä useampi alkaa ajatella, että ehkä se ei ole hänelle tarkoitettu... Ehkäisy ja pitkä elinikä ja totta kai yleinen varallisuuden kasvu jo yksinään tekee sen, että iso osa yhteiskunnasta elää todella mukavaa elämää, me näemme sitä jatkuvasti ympärillä ja totumme siihen itsekin.
Jatkan vielä, että näissä keskusteluissa puhutaan aina, että se oma halu on se juttu, sille ei nyt vaan voi mitään. Ehkä näin onkin. Ehkä se lasten saaminen todella olisi ihan kamalaa, jos niitä ei kerta kaikkiaan halua, oli se haluttomuuden syy mikä tahansa. Ehkä jokainen joka tietää ettei halua lapsia, todella kuuluu siihen joukkoon ihmisiä, joiden ei kannata lapsia hankkia, ihan sama mistä syystä se heidän haluttomuus johtuu ja vaikka hypoteettisesti jonain toisena aikana kasvaneena he saattaisivat halutakin toisin. Niin, ehkä he on jo siinä mielessä menetettyjä, tuskin heidän mieltään saa muuttumaan.
Mutta eikö voitaisi tunnustaa myös mitä se sitten tarkoittaa, että näitä ihmisiä on yhä enemmän. Se tarkoittaa sitä että lapsettomuudesta tulee yhä tavallisempi valinta ja uudet nuoret aikuiset kasvaa tässä ympäristössä. Ehkäisyn myötä pitää erikseen päättää haluta lapsia, ja yhä useampi ympäristön esimerkin myötä jättää ne lapset hankkimatta taikka lykkää päätöstä niin kauan, ettei enää voisi vaikka mieli muuttuisi. Se on kierre.
Se tarkoitta sitä, että yhteiskunta kuolee vanhuuteen.
^ Tuo ylläoleva koskee muuten kaikkia, ei pelkästään veloja. Jos hankkii lapsia, mutta jättää lapsiluvun yhteen kun ei halua luopua siitä oikeasta aikuiselämästä, joka poissulkee perhe-elämän. Jos hankkii lapsia, mutta jättää ne hoitamatta koska ei halua luopua siitä vapaasta aikuiselämästä joka poissulkee perhe-elämän. Jopa suurperheelliset, joilla kyllä on paljon lapsia, mutta väkisin pitävät kiinni siitä mahdottoman vapaasta joutilaasta aikuiselämän illuusiosta... Se vaan ei ole kestävää elämää ihmisille lajina, että jokainen tekee mitä itse haluaa, valitettavasti. Me ollaan kaikki osa tätä itsemurhakierrettä, siinä mielessä kukaan ei ole pätevä toisia heittelemään kivillä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä tosiaan haluaako niitä lapsia vai ei... paljosta joutuu luopumaan. Kokemuksesta tiedän...
Paljosta luopuu jos ei ota lapsiaan vastaan.
Miten muuten lapseton pystyy tietämään asiat kun ei sillä ole niitä lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulle on ihan okei, jos joku ei halua lapsia. mutta jos se syy on se, että kuvitellaan tietävänsä millaista on olla vanhempi, niin silloin on pakko sanoa (tohon ontuvaan hevosvertaukseen viitaten) eträ enhän minäkään voi tietää miltä riippuliito tuntuu, vaikka sitä usein olen sivusta seurannutkin.
Ei minun tarvitse tietää, miltä vanhemmuus sinusta tuntuu, eikä se kyllä suoraan sanottuna kiinnostakaan. Minulle riittää tieto siitä, että kuulun itse siihen joukkoon ihmisiä, joita vanhemmuus ei kiinnosta ja joille se ei millään muotoa sovi. -ap
no mistä syystä sitten valtakunnan suosituimmalla keskustalupalstalla koet tarvetta tiedottaa valinnastasi erityisesti meille vanhemmille?
Oi suuri vela julistaa:
Tietäkää vanhemmat plaa plaa plaa plaa plaa......
Oih kiitos suuri vela, nyt olen kokenut kirkastuksen!
Vierailija kirjoitti:
Joku tuolla sanoi, ettei ketään kiinnosta jonkun lapsettomuus. Jostakin kumman syystä lapsia hankkineita kiinnostaa kovinkin paljon toisten lastenhankinta; onko lapsia, jos ei ole niin miksi ei ja jos ei aio hankkia lainkaan niin se vasta kiinnostaakin. Velojen en ole kuullut keneltäkään kyselevän, onko sulla lapsia, jaa ei no koskas aiot hankkia, jaa et ollenkaan minkä takia muka et.
Kylläpä on vahvasti liioiteltu kuvaus asiasta. Se että kysyy onko sinulla lapsia, on kai ihan normaalia, se on kuitenkin niin iso asia elämässä. Mitään noita muita en koskaan kuule kysyttävän. Kai nyt joskus osuisi kohdalle todistamaan jos sitä oikeasti yhtenään jankutettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne hyödyt sitten ovat?
Enemmän vapaa-aikaa, taloudellista turvaa ja mahdollisuuksia toteuttaa itseään, parempi parisuhde ja seksielämä, vähemmän stressiä, huolta ja velvollisuuksia... -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut ketjua. En myöskään kritisoi ketään lapsettomuuden vuoksi, koska en tiedä mistä syystä joku on lapseton.
Lasten hankkimisen samaistaminen hevosharrastukseen on kuitenkin älytöntä. Lapset ei ole harrastus. Jos ainoastaan ne jotka palavasti tietää haluavansa lapsia hankkisivat lapsia, yhteiskunnat romahtaisivat ja ihmiset hiipuisivat sukupuuton partaalle. Nihilisti taikka yksinkertainen sanoo tähän että no ehkä niin on parempi kaikkien kannalta, myös niiden lapsien, mutta sillä paljastaa joko sen että joko ei pysty ajattelemaan tai ei välitä siitä millaista elämä on niille romahtavassa yhteiskunnassa eläville. Itse kyllä voi nauttia kaikesta stabiilin yhteiskunnan luomasta yltäkylläisyydestä, mutta kun ei palavasti halua lapsia niin jättää yhteiskunnan uudistamisen sitten muille.
Raja niiden ihmisten välillä jotka ei sovellu vanhemmiksi siksi että eivät halua luopua mistään ja kaataisivat oman katkeruutensa lastensa päälle jos sellaisia olisi, ja niiden jotka on ihan tavallisia ihmisiä jotka kokevat elävänsä parempaa elämää ilman omia lapsia, ei ole mikään absoluuttinen. Mitä enemmän on lapsettomia aikuisia, mitä vähemmän on lapsia, sitä kauemmas normaalina pidetty aikuisen ihmisen elämäntyyli siirtyy sellaisesta elämäntyylistä, joka tukee lasten kasvatusta eli sellaista josta ei tarvitse suurellisesti luopua jos saa lapsia. Mitä dramaattisempi muutos lasten saaminen on, sitä useampi alkaa ajatella, että ehkä se ei ole hänelle tarkoitettu... Ehkäisy ja pitkä elinikä ja totta kai yleinen varallisuuden kasvu jo yksinään tekee sen, että iso osa yhteiskunnasta elää todella mukavaa elämää, me näemme sitä jatkuvasti ympärillä ja totumme siihen itsekin.
Vapaaehtoisesti lapsettoman näkökulmasta vertaus on todella osuva. Lasten hankkiminen on monelle meistä täsmälleen yhtä mielekäs ja merkityksellinen valinta kuin päätös hevosen ostamisesta. Kumpaakin tekee mieli yhtä paljon. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän vapaa-aikaa, taloudellista turvaa ja mahdollisuuksia toteuttaa itseään, parempi parisuhde ja seksielämä, vähemmän stressiä, huolta ja velvollisuuksia... -ap
Eiphän pieni lapsia paljoa kuluta, että se edes keskituloisen kukkarossa tuntuisi. Lapsen myötä saa myös perhevapaita, jolloin on vapaa palkkatyön ikeestä. Tätä jopa tuetaa taloudellisesti yhteiskunnan puolesta. Keskimäärin suomalaiset sekstaavat kerran kuussa, siihen nyt riittää aika vaikka lapsia olisikin. Meilläkin seksiä on 4-5 kertaa viikossa vaikka lapsi onkin. Itsensä toteuttaminen? Jaa, opiskelen, harrastan. En minä tiedä sinun saamistasi hyödyistä. Ei vaikuta mitenkään sellaisilta, että viitsisin mainostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiphän pieni lapsia paljoa kuluta, että se edes keskituloisen kukkarossa tuntuisi. Lapsen myötä saa myös perhevapaita, jolloin on vapaa palkkatyön ikeestä. Tätä jopa tuetaa taloudellisesti yhteiskunnan puolesta. Keskimäärin suomalaiset sekstaavat kerran kuussa, siihen nyt riittää aika vaikka lapsia olisikin. Meilläkin seksiä on 4-5 kertaa viikossa vaikka lapsi onkin. Itsensä toteuttaminen? Jaa, opiskelen, harrastan. En minä tiedä sinun saamistasi hyödyistä. Ei vaikuta mitenkään sellaisilta, että viitsisin mainostaa.
Vakuuttele vain itsellesi näitä asioita. Se vaan nyt on fakta, että rahat ja vapaa-aika menee lapsen takia. Ja en ole ap.
Vierailija kirjoitti:
"Et tiedä mistä jäät paitsi", on ehkä typerin perustelu tai yritys vedota. Eiköhän ole aika selvää, mitä siinä saa ja mistä "jää paitsi" kun lapsia hankkii.
Hyvin sanottu. Yhtä hyvin voisi sanoa monen lapsen äidille, että hän ei tiedä mistä jäi paitsi, kun koko elämä menee lapsiperhearjen pyörittämiseen. Heippa vaan oma ura, oma aika, hyvinvointi, parisuhde ja matkustelu, opiskelu ja kaikki ne ihanat asiat, mitä lapseton ihminen voi tehdä koska aikaa ja voimia on kaikkeen tuohon ja vielä muuhunkin.
🇺🇦🇮🇱
En tiedä liittyykö tämä mitenkään tähän keskusteluun, kun en jaksanut käydä kuin pari ekaa jankatijankati-sivua läpi.
Sanonpas nyt kuitenkin tähän väliin, että minua ihmetyttää se, että velat tuntuvat aina oletettavan, että lapsia hankkineet ovat tehneet sen vain siksi, että muutkin hankkivat, ei siksi, että olisivat miettineet asiaa, harkinneet, pohtineet, ja tulleet siihen tulokseen, että kyllä, he haluavat lapsen. Ikään kuin lapsia hankkineiden päätös hankkia lapsi ei useimmiten olisi yhtä tarkkaan harkittu kuin päätös olla hankkimatta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuuttele vain itsellesi näitä asioita. Se vaan nyt on fakta, että rahat ja vapaa-aika menee lapsen takia. Ja en ole ap.
Katsos kun kaikilla ei ole noista pulaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä liittyykö tämä mitenkään tähän keskusteluun, kun en jaksanut käydä kuin pari ekaa jankatijankati-sivua läpi.
Sanonpas nyt kuitenkin tähän väliin, että minua ihmetyttää se, että velat tuntuvat aina oletettavan, että lapsia hankkineet ovat tehneet sen vain siksi, että muutkin hankkivat, ei siksi, että olisivat miettineet asiaa, harkinneet, pohtineet, ja tulleet siihen tulokseen, että kyllä, he haluavat lapsen. Ikään kuin lapsia hankkineiden päätös hankkia lapsi ei useimmiten olisi yhtä tarkkaan harkittu kuin päätös olla hankkimatta lasta.
Näinpä. Ja jotenkin halutaan kyseenalaistaa lapsia hankkineiden kykyä harkita mikä heille on elämässä tärkeää. Monet näistä kirjoittajista tuntuvat varsin nuorilta, nuo esitetyt analogiat ovat hieman huvittavia keski-ikäisen ihmisen perspektiivistä katseltuna. Mutta varmaan nämä ap:n kaltaiset tiedottajat ovatkin onnellisempia ilman lapsia - eikä lasten hankkiminen tuolllaisilla reunaehdoilla varmasti olisikaan kenellekään hyvästä, vähiten niille lapsille. Ehkä tämän hedelmättömän minun ratkaisuni ovat oikeita jankutuksen sijaan voisi pohtia yhdessä arvoja: mikä minulle on tärkeintä elämässä. Jos tärkein arvo on oma nautinto voi olla vaikeaa ymmärtää ihmistä jolle tärkeintä on huolehtia rakkaistaan ja kasvattaa yhdessä rakkaan kumppanin kanssa uusia ihmisiä mahdollisimman onnelliseen elämään perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Minä voin käden nostaa heti pystyyn ja tunnustaa, että ajattelen tasan tarkkaan noin. En usko että kovinkaan moni on sitä lisääntymistään kovin tarkkaan pohtinut. En kyllä usko vieläkään, vaikka väität toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Ja jotenkin halutaan kyseenalaistaa lapsia hankkineiden kykyä harkita mikä heille on elämässä tärkeää. Monet näistä kirjoittajista tuntuvat varsin nuorilta, nuo esitetyt analogiat ovat hieman huvittavia keski-ikäisen ihmisen perspektiivistä katseltuna. Mutta varmaan nämä ap:n kaltaiset tiedottajat ovatkin onnellisempia ilman lapsia - eikä lasten hankkiminen tuolllaisilla reunaehdoilla varmasti olisikaan kenellekään hyvästä, vähiten niille lapsille. Ehkä tämän hedelmättömän minun ratkaisuni ovat oikeita jankutuksen sijaan voisi pohtia yhdessä arvoja: mikä minulle on tärkeintä elämässä. Jos tärkein arvo on oma nautinto voi olla vaikeaa ymmärtää ihmistä jolle tärkeintä on huolehtia rakkaistaan ja kasvattaa yhdessä rakkaan kumppanin kanssa uusia ihmisiä mahdollisimman onnelliseen elämään perheessä.
Olisiko sillä tavalla hyvä, että kummatkaan eivät kyseenalaistaisi toistensa kykyä harkita, mikä on itselle elämässä tärkeää?
Jos lapsettomia pidetään kyvyttöminä arvioimaan mikä on elämässä juuri heille itselleen tärkeää, ei kannata ollenkaan ulista siellä keski-ikäisen ihmisen ylhäisyydessä, että ei itse saa sen suopeampaa vastaan ottoa.
Minua suoraan sanottuna ällöttää ja oksettaa, kun kirjoitat "tärkein arvo on oma nautinto...lässyn lässyn"
Se ei pidä paikkaansa. Minulle on tärkeimmät arvot elämässä rehellisyys/totuus sekä itsemääräämisoikeus/vapaus.
En ole mikään itsekäs ihminen joka vaan nautiskelee muista piittaamatta.
Sinulle on vaikea ymmärtää etteivät kaikki saa nautintoa parisuhteesta, lapsiperhe-elämästä ja sosiaalisuudesta. Sinä saat aivan varmasti NAUTINTOA muiden ihmisten kanssa olosta.
Sinulle olisi tuskaa jos joutuisitkin olemaan yksin. Joillekin yksin olo ei ole tuskaa, vaan välttämätöntä.
Osaatko edes hävetä, miten alentuvasti kirjoitat toisista ihmisistä. Sinä muka olet joku epäitsekäs ja oman nautintonsa syrjään pistävä pyhimys, kun toiset ovat itsekkäitä ja nautinnon haluisia alempia olentoja.
Häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulleko on siis epänautinnollista huolehtia rakkaistasi ja olla kumppanisi kanssa? Eikö sinulle nautinto ole yhtään tärkeää muka? Puhut itsesi pussiin ja annat itsestäsi hyvin ylimielisen kuvan. Sinä muka olet keski-ikäisenä muiden yläpuolella ja parempi sanomaan. Pyh!
Täällä on oikein köyhien mt -potilaiden kokoontumisajot.
Mistäkö olet jäänyt paitsi? Ainakin aikuiseksi kasvamisesta, jos tuossa iässä saat noin lapsekkaita tunteenpurkauksia. Uskoisin sinun olevan pikemminkin viisitoistavuotias pikkupimu.